Publicerat Juli 24, 201510 yr Författare Och vad för tändhattar ska man köpa. Har förstått att man vill ha god kvalitet på dessa och att det vanligaste är att man använder Magnum även till icke magnumpatroner för att få en bra antändning? Är såväl CCI som Federal, Remington och Winchester bra tändhattar? Hur långt "ner" räknar man "Large rifle" när man pratar tändhattar. Är klass 1-2 large rifle och 3-4 small rifle?
Publicerat Juli 24, 201510 yr Författare Jag hade nog också tankevurpa. Tänkte att alla patroner till .308 bör bara lika långa men ser nu i laddata att man har olika patronlängd på olika kulor vilket i sin tur ger olika friflykt för kulorna.
Publicerat Juli 24, 201510 yr Så är det, lätt att göra en "dummie" av varje patron/kula med det sätt han gör i videon. Tyckte vi.
Publicerat Juli 26, 201510 yr Och vad för tändhattar ska man köpa. Har förstått att man vill ha god kvalitet på dessa och att det vanligaste är att man använder Magnum även till icke magnumpatroner för att få en bra antändning? Är såväl CCI som Federal, Remington och Winchester bra tändhattar? Hur långt "ner" räknar man "Large rifle" när man pratar tändhattar. Är klass 1-2 large rifle och 3-4 small rifle? Normas laddata bygger på magnumhatt. Mycket data som finns i Sverige för .308 bygger på 203B eller 202, uppfattar jag. Laddar själv .308 med 202. XXL har bra pris på 202 och Federals tändhattar.
Publicerat Juli 26, 201510 yr Författare Ok. Har dock ingen XXL i närheten och de skickar visst inte sådant.
Publicerat Juli 27, 201510 yr Jag sätter hellre i tändhattarna i pressen, har provat ett handisättarverktyg också men tycker man får bättre känsla i pressen. Andra tycker ju uppenbarligen tvärtom så där får du prova dig fram och bilda din egen uppfattning. Digital våg är som sagt en bra grej.
Publicerat Juli 27, 201510 yr Digital våg som flera rekommenderar är för all del smidigt, men lägg i så fall ner lite pengar och få en som är pålitlig. Jag köpte en billigare modell som visade sig vara värdelös. Vägde man samma laddning flera gånger visade vågen olika så gott som varje gång. Det kunde diffa upp eller ner med 0,4 gr eller så, alltså ett spann på nästan ett helt grain, vilket är på tog för mycket för min del. Jag skulle hellre, med min blygsamma erfarenhet, rekommendera en bra balansvåg.
Publicerat Oktober 18, 201510 yr om jag får lyfta tråden lite! Funderar på ett lee kit men som jag ser det verkar det fattas lite grejer som hylstrimmer eller bheöver man en sån från början? Jag kommer ladda engångskjutna hylsor, vill oxå ha tips på en vettig digital våg. Har tittat runt lite på andra kit dom är ju dubbelt dyra om inte mer blandannat har rcbs kommit med ett startkit med digital våg
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Trimmer behövs sällan, speciellt om man mäter sitt eget patronläge och kollar vilken hylslängd som får plats i verkligheten. Laddar man sedan med måtta och kalibrerar lagom så sträcks inte hylsorna så mycket heller. Digital våg skulle jag inte köpt om jag hade en lägre budget att förhålla mig till. Analog fungerar toppen och är enkel att använda om man lägger en minut på att lära sig vågen initialt.
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Trimmer behövs sällan, speciellt om man mäter sitt eget patronläge och kollar vilken hylslängd som får plats i verkligheten. Laddar man sedan med måtta och kalibrerar lagom så sträcks inte hylsorna så mycket heller. Digital våg skulle jag inte köpt om jag hade en lägre budget att förhålla mig till. Analog fungerar toppen och är enkel att använda om man lägger en minut på att lära sig vågen initialt. Gränsen för vad det får kosta är ganska hög hellre bra grejer än rappel, verkar som om rcbs pressar är bland det bättre? En analog funkar ju hela tiden men vad jag förstår är dom långsamma och lite krångliga? Och en digital mycket snabbare? Kanske lite idiotiska frågor men alla e vi barn i början
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Gränsen för vad det får kosta är ganska hög hellre bra grejer än rappel, verkar som om rcbs pressar är bland det bättre? En analog funkar ju hela tiden men vad jag förstår är dom långsamma och lite krångliga? Och en digital mycket snabbare? Kanske lite idiotiska frågor men alla e vi barn i början Jag har aldrig använt en dyr digitalvåg (+2000kr) så jag vet inte hur bra de kan vara men lite billigare digitalvågar är inte snabbare eller exaktare än analoga som jag testat. Dessutom känsliga för exempelvis vibrationer och luftdrag. Om du vill köpa bra saker till rimliga pengar och sedan aldrig mer behöva uppgradera så ska du nog köpa rcbs istället för lee. Rcbs kit finns till bra pris ibland om du inte har bråttom. När det gäller handladdning och att hitta de bästa och mest prisvärda prylarna så är det en djungel, vissa prylar köps bäst från rcbs, andra från lee och ytterligare andra från exempelvis redding eller forster. Dessutom är det svårt att köpa exakt den kvalitet och funktionalitet i varje detalj som är rimlig för en själv att kunna dra nytta av i verkligheten. Så det bästa rådet är nog att köpa ett rcbs kit, börja ladda och märk själv vad du behöver köpa till om behov uppstår.