Publicerat November 7, 200619 yr Nästa vecka, den 16e-19e skall jag på utbildning och kurs i industriell slaktteknik i Idre. Det är Idre Sameby som driver projektet och via SJF får lille Hylsan och 7 andra från landet möjligheten att deltaga! http://www.idresameby.se/element/aktuellt_060328.html Synd bara att dom inte lagt in lassokastning på schemat, det hade varit kul att jaga rådjur med drever och lasso ;D
Publicerat November 7, 200619 yr AHA! Det är inte möjligen så att du blir en av kursledarna i den nya"Utbildning av jägare i hälsa och hygien" jag ringde SJF för någon vecka sedan för att se om något kursdatum fanns och fick då svaret att dom måste först utbilda kursledarna. Är lite avis på dig /Micke
Publicerat November 13, 200619 yr Industriell slaktteknik............. Ja....ja........... skjuter du så mycket så du behöver industriella kunskaper ?? Tomma jaktmarker inom 1 år ?
Publicerat November 13, 200619 yr Författare >Ellie Nej nej, det vet du väl, jag skjuter nästan aldrig men nästa hare efter kursen kommer genomgå ngt som en hare i detta land nog aldrig tidigare genomgått ;D ;D ;D Skämt å sido, jag behöver inte kunskapen för egen del men det kommer finnas dom som behöver mina kunskaper för deras del...typ!
Publicerat November 13, 200619 yr > Blifvande Kursledaren ''behöver inte kunskapen för egen del'' ................så ska det låta, 100% självförtroende är bra att ha. Bra start på en vecka.
Publicerat November 13, 200619 yr >EllieNej nej, det vet du väl, jag skjuter nästan aldrig men nästa hare efter kursen kommer genomgå ngt som en hare i detta land nog aldrig tidigare genomgått ;D ;D ;D Skämt å sido, jag behöver inte kunskapen för egen del men det kommer finnas dom som behöver mina kunskaper för deras del...typ! Hur gick det i lördags? Blev det något exemplar att träna "industriell slakttekning" på? ;D
Publicerat November 13, 200619 yr Författare >orjant nix pix, R jaga räv och resten av dagen ville rådjuren annat än att umgås med oss!
Publicerat November 20, 200619 yr > Hylsan Läste i Sv Jaktnytt om att det finns tusentals kaniner i Stockholm. Där har du en ny nisch för industriell slaktteknik + gott om råvara för kanindelikatesser. En gång åt jag en förrätt i Frankrike: kaninungefile a la Provence. Tog fram lexicon för sent, hade redan svalt rätten..... Lite allvar: ginge det inte att Stockholms stad arrenderar ut kaninjakt till unga marklösa jägare ? Det är väl på Järvafältet kaninerna håller till, dom fanns där redan på 70 och 80 talet när jag bodde i Spånga.
Publicerat November 20, 200619 yr Det stod inte i artikeln vad stockholmarna tycker om kanininvasionen. Parkförvaltningens personal må vara ganska förgrymmade, gräsklipparen åker väl ner i hålorna......
Publicerat November 20, 200619 yr Författare puhhh...väl hemkommen efter en mkt intressant helg, fullt program från morgon till kväll, en hel drös med användbara tekniska och tänkvärda råd i vilthantering. Man inser ganska lätt att merparten av oss jägare handskas med viltet på ett direkt olämpligt sätt efter skottet, mig själv såklart inräknat :-... Riktigt bra kurs!
Publicerat November 20, 200619 yr > EllieHela Karlsbergsparken är full med kaniner! Det stod inte i artikeln vad stockholmarna tycker om kanininvasionen.Parkförvaltningens personal må vara ganska förgrymmade, gräsklipparen åker väl ner i hålorna...... Ni stockholmare verkar ha ett stort problem att lösa.
Publicerat November 20, 200619 yr Ni stockholmare verkar ha ett stort problem att lösa. I-landsproblem, inte så stora men ack så viktiga. ;D ;D ;D Jag tror både Ellie och Hylsan blir sura om du kallar dom Stockholmare. ;) Ellie är från Södra Norrland och Hylsan är Sur-Jämte. ;D ;D
Publicerat November 20, 200619 yr > orjant Bra koll du har. Jag bytte Karlsbergsparken 1984 mot 8000 hektar jaktmarker i Hälsingland, och har inte ångrat det en sekund, inte ens när jag har frysit som mest på harpasset.
Publicerat November 20, 200619 yr I-landsproblem, inte så stora men ack så viktiga. ;D ;D ;DJag tror både Ellie och Hylsan blir sura om du kallar dom Stockholmare. ;) Ellie är från Södra Norrland och Hylsan är Sur-Jämte. ;D ;D Okej! Förlåt då.
Publicerat November 21, 200619 yr "Ellie är från Södra Norrland." Jag ska genast ändra adress. Vilka vidgade vyer man får, denna enorma, diffusa Norrland är min hemvist. Iställer för att säga Norra Hälsingland, det låter lite instängt och lokalt. > Isjonsson: klättrar jag upp på Hälleberg kan jag nästan se hem till Dig.
Publicerat November 21, 200619 yr "Ellie är från Södra Norrland."Jag ska genast ändra adress. Vilka vidgade vyer man får, denna enorma, diffusa Norrland är min hemvist. Iställer för att säga Norra Hälsingland, det låter lite instängt och lokalt. > Isjonsson: klättrar jag upp på Hälleberg kan jag nästan se hem till Dig. Hahaha!
Publicerat December 10, 200619 yr Det finns extremt mycket kaniner längs klara strands-leden och i vasa-parken bla. Jag har ett luftgevär av märke FX-Cyclone i kal.22 290 m/s. Det är godkänt för skyddsjakt. Det skulle vara ett lämpligt vapen att "sköta om" kaninstammen med. Ladda den med 200 kilo luft och det räcker till ca 60 skott. Knäpptyst och grymt träffsäkert. Är osäker på att dom som bor inne i stan skulle gilla att man springer omkring med en 22`a eller hagelbrak i parken. ;D
Publicerat December 10, 200619 yr Varför det? När jag skjuter med min 22-a så tja det "högsta" ljud som uppstår är när kulan träffar viltet ;D Mvh!
Publicerat December 10, 200619 yr Jasså.......... I stand corrected. Men kan du inte bara låtsas hålla med mig då? ;D Jag håller på att intala mig själv att det måste finnas ett vettigt skäl att behålla FX-bössan. Den är så fin. Men skulle jag byta in den så är värdet fortfarande runt 8 000:- :- Får se..............
Publicerat December 10, 200619 yr Klart du ska behålla pangen, du har betydligt mycket mindre att bekymra dej om när det gäller vart kulan tar vägen efter träff än vad jag har :-[ Nöjd? ;D Mvh!
Publicerat Maj 22, 200719 yr Författare Då va sista steget i utbildningen klar efter 2 dygn på Östermalma och Hylsan kan nu titulera sig som "Instruktör för utbildning av Viltundersökare" ;D För att ge en ganska luddig förklaring skulle man kunna förklara det såhär... Om ett jaktlag skall sälja el leverera vilt till en vilthanteringsanläggning skall på sikt jägarna ha en sk viltundersökare tillgänglig, hans/hennes roll blir att göra en första undersökning av viltet innan besiktningsmannen på vilthanteringsanläggningen sätter sitt slutgiltiga okej på kött för försäljning. Jaktlaget tjänar tid och behöver inte skicka med bla "röda delar". Kursen omfattade bla lagar, regler, friska resp sjuka djurs uppträdande, anatomin hos berörda arter, yttre och inre undersökning, rapportering och handhavande vid avviktelser, olika aktuella sjukdomar mm...riktigt intressant. För dom flesta jaktlag som skjuter sin älg och äter upp den är kursen kanske overkill men för dom med stora avskjutningar är den nog riktigt bra. Personligen har jag många ggr funderat över olika saker både på och inuti djurkroppar hurvida kroppen är tjänlig som föda eller bör kasseras....nu är många frågetecken uträtade! Gå kursen om Ni får möjlighet, den kommer genomföras runt om i landet! /Vänligen