Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för JO-anmälan...

Featured Replies

Publicerat

Tiden är slagen för en anmälan ty dagarna har tickat förbi de 30.

Kort sagt, nån som har nåt klatchigt att skriva så man får lite inspiration?

Publicerat

Jag skickade också in en anmälan förra veckan. Sök på jo-anmälan på Google så har de ett formulär som du fyller i. Jag skrev inget långt alls.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat

Skickade in en förra veckan jag med. Fick brev igår att de tycker att VG regionen gör tillräckligt och ärendet avskrivs...

Publicerat
  • Författare

Jo, hitta är inget problem. Tänkte mer att nån hade ett färdigt och välformulerat exempel man kunde utgå ifrån! :)

Publicerat

Räcker nog att skriva sitt ärende nummer på licensen och att de överskridit de satta 30 dagarna. Tror JO vet vad det handlar om.

Publicerat

Där det står "Beskriv vad som hände" skrev jag att jag skickade in licensansökan det och det datumet och ärendet har ännu inte fått en handläggare fastän mer än de rekommenderade 30 dagarna har passerat.

Där det står "På vilket sätt anser ni att myndigheten har agerat felaktigt" skrev jag ungefär: Eftersom mer än de rekommenderade 30 dagarna har passerat och ärendet ej har fått en handläggare har de tagit obefogad lång tid på sig.

Min anmälan blev också nerlagd, men ju fler som anmäler desto större tryck borde dem ju få på sig..

Här i Värmland har väntan gått från 3-4 veckor till 3-4 månader på ett år.

Publicerat

Ungefär så skrev jag också. Och det dög visst ;-)

Publicerat

Ungefär så skrev jag också. Och det dög visst ;-)

Ja det gjorde tydligen det ;-)

Publicerat

Hoppas era anmälningar ger nått gott med sig, för så här får det inte gå till. 

Publicerat

Tydligen över 8 veckors väntetid i Umeå nu.

Publicerat

Anmälningar läggs nog ner men ju mer anmälningar desto bättre :D

Publicerat

Skarp text. Oväntat faktiskt.

Jupp den var ganska bra. Inte för det hjälper men alla bäckar små!

//Danielj

Publicerat

Skicka in alltid, blir till statistik oavsett.

Publicerat

jag lämnade in 1 april för en hagelbock.. ringde igår o fråga va min licens var. hon som hade mitt ärende hade semester återkommer 17 augusti!! mer kunde hon inte göra,, skoj va :D 

4 månader, stackars vapenbutiker

Publicerat

jag lämnade in 1 april för en hagelbock.. ringde igår o fråga va min licens var. hon som hade mitt ärende hade semester återkommer 17 augusti!! mer kunde hon inte göra,, skoj va :D 

April april!!!
Publicerat

Skickat in 4 anmälningar och fått avslag på varje :o

Publicerat

Så uselt att ärendet kan knytas till en handläggare som går på semester utan att göra klart, och att det inte automatiskt flyttas till någon i tjänst.

Vad händer om personen blir långtidssjukskriven eller säger upp sig? Handläggningen går inte rätt till, det är ett som är säkert.

Publicerat

Licens tiden i Skåne är mellan 5-6 månader , och har varit så länge .

Jag har själv gjort en JO anmälan för ett par år sedan om just licens handläggningen . Den lades inte helt oväntat ner.

Kan tycka att en mer tandlös instans än JO får man leta efter. Lägg ner skiten och låt dom som jobbar där istället börja jobba på andra ställen i samhället där man skriker efter folk ( vård , skola , omsorg ) !

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Det finns tydligen dom inom polisen som försöker förbättra handläggningen av licenser. Detta var i nr. 7/-15 Svensk Jakt.  :thumbsup:

post-144-0-49547400-1439033255_thumb.jpg

Det är ju bara att hoppas på att han får gehör för sitt förslag.

Publicerat

Det finns tydligen dom inom polisen som försöker förbättra handläggningen av licenser. Detta var i nr. 7/-15 Svensk Jakt. :thumbsup:

attachicon.gifWP_20150808_12_47_28_Pro.jpg

Det är ju bara att hoppas på att han får gehör för sitt förslag.

Intressant. Så en licens tar 30 minuter att handlägga om allt står rätt till. Men det är en del förbehåll han nämner. Exempelvis om man söker på ett vapen med syntetstock och löstagbart magasin. Då ska väl dessutom SJF lägga sig i.
Publicerat

Intressant. Så en licens tar 30 minuter att handlägga om allt står rätt till. Men det är en del förbehåll han nämner. Exempelvis om man söker på ett vapen med syntetstock och löstagbart magasin. Då ska väl dessutom SJF lägga sig i.

Ja visst är det det. Ja, det gör det tydligen. Innan det nya systemet infördes så hade vi Kalix o stora delar av Norrbotten snabb handläggning.

Då låg licensen i brevlådan efter 1 dygn om man hade lämnat in ansökan på polisstationen o den var betald. :biggrin:

Var man riktigt trevlig mot licenstanten o frågade om hon kunde få den färdig samma dag så fixade hon det. :wub:

Ja, vi får väl se vad som händer med den biten. Jag har ju ingen syntetstock el. löstagbart magasin på någon av mina vapen. :thumbsup: