Publicerat Mars 31, 201610 yr Tack Isjonsson. Såna där morgnar gör att det är värt att kliva upp trots att man är ledig och termometern visar minus 10. Det var jäkligt spännande en stund.
Publicerat Mars 31, 201610 yr Solen är ännu uppe men kvällens pass kommer att ske någon kilometer från farbar väg längs LKAB,s stängsel vid sofiatjärn. Har aldrig misslyckats där men någon gång ska väl bli första. Dags att åka lite skidor.
Publicerat Mars 31, 201610 yr Solen är ännu uppe men kvällens pass kommer att ske någon kilometer från farbar väg längs LKAB,s stängsel vid sofiatjärn. Har aldrig misslyckats där men någon gång ska väl bli första. Dags att åka lite skidor. Rapport kommer sedan antar jag.
Publicerat Mars 31, 201610 yr Jo det blev en kort tur. "Någon" hade glömt att han tagit benstöden till sin 22;a för att mängdskjuta på 22 snurra under dagen. Denne "någon" glömde sedan att montera tillbaka dem på sin rävbössa. :wallbash: Fick göra ett provisoriskt stöd men det gjorde att det blev lite mera ljud som inte hörde hemma på passet. Noll rävar men lite motion.
Publicerat April 1, 201610 yr Se där ja. Så kan det bli ibland. Bättre tur nästa gång o glöm inte benstöden då.
Publicerat April 2, 201610 yr Författare Jo utter är roliga varelser. Ett av få djur som aldrig verkar vara bekymrad om någonting. Bara lek och tjatter hela livet.Stod utvadad till kulhöjd för många år sedan, en utter simma förbi och fräste till på 2m när han insåg vad vattenhindret var för någonting. Då vart JAG lite orolig för denna annars så roliga varelse.
Publicerat April 2, 201610 yr Stod utvadad till kulhöjd för många år sedan, en utter simma förbi och fräste till på 2m när han insåg vad vattenhindret var för någonting. Då vart JAG lite orolig för denna annars så roliga varelse. Givetvis så måste den fräsa till åt ett strävhår.
Publicerat April 6, 201610 yr Detta är en populär post. Helt slut i kroppen. Lockat från halv nio på kvällen fram till mirgonen. Nu vet jag att jag ligger rätt med Raspy old hen membranet. Hade in tre rävar men slumpens skördar gjorde att inga skott avlossades. Bommade däremot på en mink på 200+ meter som dök upp på kanten till en isvak. Fruktansvärt spännande med några timmars samspråk. Första tiken måste jag dock ha förolämpat å det grövsta. Hon var inom skotthåll men inne i skogen när det var som mörkast så jag såg henne inte. Sedan vände hon och försvann skällande som en oljad blixt. Den andra hann jag se rumpan på och även hon hade smugit sig in alldeles för nära i en vinkel som var skymd. Men hon stannade kvar ett bra tag i skogen och vi hade någon form av skallväxling i säkert trettio minuter. Helt säker på att hon försökte locka bort "hanräven" från den där illaluktande gubben på kullen. Sista räven svarade och kom mot mig till en början men det hade blivit ordentligt ljust och hon slutade svara och försvann. Nu är det regn och yrväder med lapphandskar som snöar mer eller mindre horisontellt. Ska se hur det ser ut inatt vid tvåtiden men är det så här så säger jag pass. Finns gränser även på min galenskap.
Publicerat April 9, 201610 yr Jävla skitföre! Går inte att ta sig fram i snön. Fick svar av en räv ikväll men den kom in tyst och korsade mitt skidspår. Men där har den kastat och stuckit.
Publicerat April 12, 201610 yr Detta är en populär post. Satt långt in men nu fick jag min sjunde. Löpet är över och de kommer på harskrik igen. Lockade ner mot linaälven i morse sittande på en snötäckt grushög. Tio min efter att jag börjat får jag se något som i allra högsta grad ser ut som en räv men säker är jag inte. Tar bössan och hinner se räven i siktet men fasiken vad långt det verkar hinner jag tänka innan räven kastar och försvinner bakom en grandunge. Upptäcker att kikarsiktet är nedvridet på fyra gånger. Förbannar tyst mig själv när jag ser det sista av rävrumpan försvinna in i tätskogens skydd. Fortsätter att locka men inget händer på en bra stund. Tar liggunderlaget och lägger det under bröstet och sedan fäller jag in benstödet till kortast möjliga längd och lägger mig på mage. Medan jag bökar på med skjutställningen så tittar jag upp och på precis samma ställe står ytterligare en eller samma räv och dumblänger åt mitt håll. Den här gången så står den still medveten om mig men inte säker på vad den ser då korset landar illa kvickt mitt i bröstet på räven. Avståndet är ca 150m och vinden svagt från höger. Skottet går nästan omedelbart och rapporten från räven är omedelbar och när dunsen från kulans anslag når mina öron så ligger den redan död på plats.
Publicerat April 12, 201610 yr Tack Isjonsson! Några dagar kvar bara. Ja, du får ligga hårt nu sista dagarna. Du hade kanske passat här Nils? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6408594
Publicerat April 12, 201610 yr Ja du Nesse... det är alltid lika underhållande för dina kompisar att få höra om dina alzheimersberättelser än mer underhållandes då det på detta sätt framkommer nya bravader som du inte delgett oss! [emoji2] Nåväl, du hade iaf med slutstycket denna gång! [emoji6][emoji6] Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat April 12, 201610 yr Nu ska herr Johansson vakta sin tunga. Inte riktigt rätt ställe att avhandla det på men även om det inte kanske ser ut så är jag och denne herre bra kompisar. Däremot så hade det varit bra med hejaklacken Linden och Trulsson. Fast ibland måste man klippa ner tuppkammen på honom. Herr Johansson har bott i Uppsala och haft tillgång till gratis vildsvinsjakt. Har han fällt något? Nej jag vill inte frakta ett svin hundra mil i bil. Frågan är vad som är skillnaden med en galt bakom ratten och en i bagaget och vildsvinet ska väl vara förpackat ändå för levande så vänjer det sig säkert vid lukten? Nu har Johansson bosatt sig i norrbotten igen med jaktmark runt huset och sist jag var dit så låg det rävskit på tomten. Har johansson skjutit någon räv? Jaså inte! Nej det är jobbigt att vara vaken efter bolibompa och att kliva upp före nio kommer inte på fråga. Enda chansen att Johanssons fina 221 fireball ska få lite blod på sig eller att få vara ute i skogen är väl om han kör på en ren så att det sprutar vom genom luftintaget i bilen och att han därefter hamnar i diket annars så fraktas den ömt i sitt super duper vapenfodral till och från skjutbanan tillsammans med alla andra hightec prylar som bara väntar på att få användas på riktigt. Men nu ska vi väl snart få till den där långturen till kanotfärd som det var tänkt. Du har ju allt man kan tänka sig i grejor pojkvasker eller på polisspråk rävjävul. Sedan åter till ämnet: Var ut med min jaktkollega och vän Hasse Björk. Jag lockade och han fick sitta som förhållsskytt. Det tog inte fem minuter så small det och första räven damp i backen ca 300m bakom mig. Lockade lite till och sedan blev det ett jäkla liv på en räv som skällde frenetiskt en bra bit bort. Får fram Raspy old hen membranet men knäcker asken i brådskan. Drar ett par skrik och en räv kommer kutande rakt mot mig men från min ryggsida. Som tur är så täcker min kollega den och när den stannar hörs pisksnärten från en dämpad 223 rem och räven dör ögonblickligen. Två snygga skott på assist från mig.
Publicerat April 13, 201610 yr Lockat fram till nu från åtta. Inget skjutet men Hasse påstår att han hörde en räv väldigt nära men såg den inte.
Publicerat April 14, 201610 yr Två timmar på samma ställe. Det har varit fram räv och käkat på kadavren vi lämnat men ingen kom på lock. De ligger väl proppmätta efter att ha kannibalätit på de andra rävliken.
Publicerat April 14, 201610 yr Uppenbart att du bara blev tjejsur nu Nesse med ett sådant försvarsutlägg innehållandes gamla upprepningar men å andra sidan brukar du bara kunna berätta historier från förr...! [emoji6][emoji6] Vad gäller Hasse Björk som din vän kan jag sträcka mig till MEN du har nog missuppfattat det totalt när du skriver jaktkollega och assist - du var ju den "levande" åteln och med bildbeviset på dig som den strandade valen i snön meddelade jag självfallet Greenpeace! God vän som jag också är till dig! [emoji6][emoji6] Hasse B är dock den okrönte kungen av oss alla vad gäller att hålla rävarna i schack med att leverera akut blyförgiftning - å andra sidan tillägnar han ingen tid alls till digital-cyberspace-debriefing jmfr dig Nesse! Nej nu var jag lite hård, du är kanske lite delaktig ändå eftersom du levererar ammon till honom! [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat April 14, 201610 yr Uppenbart att du bara blev tjejsur nu Nesse med ett sådant försvarsutlägg innehållandes gamla upprepningar men å andra sidan brukar du bara kunna berätta historier från förr...! [emoji6][emoji6] Vad gäller Hasse Björk som din vän kan jag sträcka mig till MEN du har nog missuppfattat det totalt när du skriver jaktkollega och assist - du var ju den "levande" åteln och med bildbeviset på dig som den strandade valen i snön meddelade jag självfallet Greenpeace! God vän som jag också är till dig! [emoji6][emoji6] Hasse B är dock den okrönte kungen av oss alla vad gäller att hålla rävarna i schack med att leverera akut blyförgiftning - å andra sidan tillägnar han ingen tid alls till digital-cyberspace-debriefing jmfr dig Nesse! Nej nu var jag lite hård, du är kanske lite delaktig ändå eftersom du levererar ammon till honom! [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk Hm! Är du en kollega/jaktkompis till Nils?
Publicerat April 14, 201610 yr Hm! Är du en kollega/jaktkompis till Nils? Nej Johansson är polis och en jävligt duktig sådan. Han flyttade söderut ett tag men har nu flyttat tillbaka efter att ha fått sin beskärda del av våra nysvenskar. Däremot gillar han att glappa med brödkrossen på ett sätt som kan få utomstående att tro att vi är ovänner. Tyvärr så har jag skrämt honom från att följa med och både jaga och fiska då jag har sagt åt honom att lämna snuttefilten hemma för fiskar vi så fiskar vi och jagar vi så jagar vi. Har försökt hålla igen lite då jag vet att han måste äta med fyra timmars mellanrum och har svårt att fokusera någon längre tid på samma sak utan att sova lunch middag och natt. Men nu har han lovat att vi ska göra en tur och paddla kanot i sommar och leva några dagar vildmarksliv. Han får till och med ta med sig valfritt antal red bull burkar för att inte hamna i sockerkoma och vara tvungen att krypa runt på hyggena och käka blåbär som en ripkyckling.
Publicerat April 14, 201610 yr Risken är att det här blev sista svängen då vädret har blivit sämre. Det blåser som bara den och man hotar med snö. Kan säga att rävstammen häromkring har minskat drastiskt men att årets lockjakt hade kunnat gå bättre om vädrets makter varit lite snällare. Föret har varit omväxlande stenhårt skrapföre eller genomslag. Ikväll lockade vi tre pass och ett på morgonen där vi turats om att locka och täcka upp dolda vinklar för varandra. Tyvärr inte ett liv av räv. Däremot så sprutar det hare längs vägarna och de som har harpiska i Gällivare kommer att få ett av sina livs bästa harår om inte pesten ställer till det.
Publicerat April 15, 201610 yr Nej Johansson är polis och en jävligt duktig sådan. Han flyttade söderut ett tag men har nu flyttat tillbaka efter att ha fått sin beskärda del av våra nysvenskar. Däremot gillar han att glappa med brödkrossen på ett sätt som kan få utomstående att tro att vi är ovänner. Tyvärr så har jag skrämt honom från att följa med och både jaga och fiska då jag har sagt åt honom att lämna snuttefilten hemma för fiskar vi så fiskar vi och jagar vi så jagar vi. Har försökt hålla igen lite då jag vet att han måste äta med fyra timmars mellanrum och har svårt att fokusera någon längre tid på samma sak utan att sova lunch middag och natt. Men nu har han lovat att vi ska göra en tur och paddla kanot i sommar och leva några dagar vildmarksliv. Han får till och med ta med sig valfritt antal red bull burkar för att inte hamna i sockerkoma och vara tvungen att krypa runt på hyggena och käka blåbär som en ripkyckling. Ok! Haha! Jaha, det är en sådan spelevink.