Publicerat Augusti 11, 201510 yr Funderar på att testa alternativhagel. Är det någon dom har koll på vad som är värt att testa. Har hört nån som rekommenderade nån laddning från Eley? Är det en bra tillverkare? Vad finns det för kvalitativa tillverkare och laddningar?
Publicerat Augusti 11, 201510 yr För jakt? Clever Mirage och Gamebore tillverkar båda patroner av kvalité och prestanda. Det är bara att öppna plånboken, runt 5 kr+ stycket för skotten är vad som krävs om det inte är 28 grams US 6:or som du avser, de kan fås billigare. /CHristian
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Gamebore och Kent är de tveklöst överlägsna producenterna av stålpuppor i dag på den svenska marknaden. Sedan vilken man väljer är ju lite beroende på behoven - men Gamobores lila är inget man skjuter massor med på en förmiddag, men det är bra åka i den. Liksom Kents 3". /T
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare Det är jaktammunition jag menar så priset är ingen stor fråga. Ska kolla upp de ni nämner. Idag kör jag med gyttorps röda us5 som ger bra effekt på hararna. Det är i förta hand den jag vill ersätta med blyfritt.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Då hade jag inte tagit stål utan bismuth - Eley och Rio är de enda som gör bismuthhagel. /T
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Nope de där lila rackarna är en max 10-15 st om dagen skott, men det är åka i dem i varje fall för fågel, anekdotiskt kan jag berätta att jag sköt en vinterpälsad fälthare med just sådana och nr 4: or, även om det var lite håll, 36 meter eller så, gav haglen inte helt genomslag utan det stora flertalet blev kvar i haren. Visst dog den, omgående, men det var inte så där övertygande som jag kanske hade önskat. Gamebore har en även mer klassisk stålpuppa Super Steel med 3,4,5 or 32 gram @ 1400 fps Jag skulle inte ersätta bly mot stål i fältvilt, det hade fått bli heavishot eller tungsten och det är i prisklassen 15kr smällen och uppåt, dvs löjligt dyrt för min del och smak/Christian
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare Christian: vilken laddning syftar du på när du skriver "de där lila rackarna"?
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Gamebore Hyperspeed, för 3 tums hagelvapen eller sådana som är godkända för magnum stål plugg, men det är en 12/70 patron, den i särklass vassaste stålpatron jag har använt. /Christian
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Jaguar Hyper Steel.... med 480m/s och 32g laddningar så är det inget för de som är rekylrädda eller har gamla bössor...... /T
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare Ok, ska beställa nån ask och prova. Vad säger ni om eleys bismuthladdningar och om bismuthladdningar i allmänhet?
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Ok, ska beställa nån ask och prova. Vad säger ni om eleys bismuthladdningar och om bismuthladdningar i allmänhet? Har ingen erfarenhet, T har säkert, men mycket går säkert att googla sig fram till, dyrt är en spontan reaktion. /CHristian
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare Ok. Får väl göra som vanligt. Hala fram plånboken och köpa lite av varje och testa vad som funkar bäst.!
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Gamebore Hyperspeed, för 3 tums hagelvapen eller sådana som är godkända för magnum stål plugg, men det är en 12/70 patron, den i särklass vassaste stålpatron jag har använt. /Christian Marknadsförs I Danmark som "en patron för riktiga män".. jag upplever inte mig själv som överdrivet rekyl rädd, men skjuta några såna gör bara ont ;-)
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Jag har bara skjutit enstaka bismuth skott, men med det lilla jag skjutit med dom så kändes dom ungefär som en bra blypatron. Stål uppför sig på et lite annat sätt, men när man vant sig vid och kompenserat för stålets egenheter så är skillnaden inte särskilt stor mot bly på moderata avstånd. Utvecklingen har gått ordentligt framåt på stålhagelfronten dom sista åren.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare Spontant känns bismuthladdningar som det jag är ute efter oavsett priset. Men jag vill gärna testa stål med. Ska beställa den lilla röda och se hur den verkar. Vad säger ni om gyttorps stålplugg? Wetland heter de väl. Värt att testa?
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Jag har skjutit en hel del wetland och nej det är inte lönt att prova. Trött patron med dålig död i. Jaguargruppens hunting steel i UK 4 är betydligt bättre, det är gamebore som tillverkar dom. Prisvärda är dom också, jag gav 890 för en låda idag, så ca 3,50 per styck.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Vad kör man till en fasanjakt i Danmark då? Köpte "gamebore tinshot" 28g 5:or.. Kan det funka tro?
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Korta håll möjligen. Jag hade kört bismuth, om det hålls moderata håll stål.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Vad kör man till en fasanjakt i Danmark då? Köpte "gamebore tinshot" 28g 5:or.. Kan det funka tro? Jag kör stål till fasanjakt i Danmark, går alldeles utmärkt. Har inte provat tinshot, men frågade här på forumet om den och det ska väl inte bara det bästa som kan stoppas i en bössa.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Med stål, 4or eller 5or. Bismuth har jag skjutit alldeles för lite för att råda. I Sverige använder jag bly, 6or oftast.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Bismuth US5 - 6 dvs UK 4-5. Stål US4-5 det motsvarar US5-6 i bly, normalt har jag UK6 (dvs US7) till fasaner om det inte är minusgrader. /T
Publicerat September 4, 201510 yr Köpte en ask Jaguar 28 gr US4 stål "magnum" som ska ge 500 ms. Har tänkt mig dem till ett ställe där hållen kan bli lite dryga för vanligt stål på änder. Någon som har erfarenhet av hur lång ut jag vågar sträcka mig med dessa och1/2choke?