Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mjuka upp gamla kängor?

Featured Replies

Publicerat

Jag hittade ett par gamla Lundhags "jämtkängan" i sommarstugan som verkar i det närmaste oanvända. Tänkte ha dem som komplement till mina Meindl. Jag provade dem idag när jag jobbade lite i skogen och de är nästan larvigt hårda/stela. Inser att man antagligen måste gå in dem. Min fråga är om det finns nåt sätt att få dem lite mjukare för att snabba på processen lite?

Publicerat

Läder som hårdnat går att mjuka upp med olja eller fett. Men det är en långsam process och man kan få göra det många ggr.

Läderolja sugs upp fortare än läderfett och redan inom ett dygn eller två kan ytan se torr ut och man kan applicera rikligt igen (t ex med en indränkt liten tvättsvamp eller 'baksidan' på en scotchbrite). Men för sista smörjningen gör sig nog läderfett lite bättre i o m att det är lite mer beständigt.

Publicerat

Dra ett mail till Lundhags om de ha nån "kur". Speciellt för cellgummit. Lädret känns enklare att få fart på. Prova att lägg fettburken i en kastrull med vatten och värm tills det flyter.

/Må

Publicerat

tror på galnes ide

först varmvatten ett tag, när lädret är genomblött så suger det mer fett!

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen! Kan det inte vara risk att jag förstör kängorna genom att blöta ner dem sådär? De har ju ändå några år på nacken.

Publicerat

Du får ta till det gamla inuit-tricket... Tugga på dem! Inte nog med att att de blir mjuka, du får rena tänder och går sannolikt ner i vikt för du blir så less att tugga... :wink:

Publicerat

varmvatten är ju ca 60 grader,, 100 grader kanske är tokfel!

Publicerat

Jag hade i min okunnighet smort/masserat dem överflödigt in- och utvändigt med läderfett och sedan gått runt med dem.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Publicerat

Inte gjort lumpen? ;)

Publicerat

Ljummet vatten, sedan rikligt med smörja. Jag har tidigare kört med Lundhags egna produkter, funkar bra. Låt det ta tid!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Näpp, jag har inte gjort lumpen. UB-jägare... ;)

Det får bli att fylla dem med vatten och låta det stå ett tag, sedan går jag runt i dem och avslutar med att smeta in dem med fett. Tack för alla tips!

Publicerat

Fortfarande standard tricket för att få Marschkänga 90 att mjukna och anpassa sig till foten när man får nya, Varm vatten gör under med mjukheten och lädret formar sig bra där det behövs... Gjort så med mina två senaste 90-kängor jag haft privat!

Publicerat
  • Författare

gå en bra sväng

Hur långt är en bra sväng? Räcker 3-4km eller pratar vi mil?
Publicerat

Jag har gått en dryg halvmil men ju längre man går ju mer påverkan. Men det blir ju inte behagligare ju längre man går, blöta strumpor är rätt strävt efter ett tag.. [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Hur långt är en bra sväng? Räcker 3-4km eller pratar vi mil?

Skulle vilja påstå att det är minst 6 mil som gäller. Och marchen bör utföras en tidig söndags morgon efter en blöt lördags kväll i stället för bockjakt :tongue:  .

Även detta lärdes in under 10 härliga månader i Boden :yes: . Men fan så sköna kängor man hade sen :thumbsup: .

Publicerat

Sitt med dem på fötterna på kvällarna framför tv:n några timmar också. Nu blir det varmt och gosigt i dem..  :thumbsup:

Publicerat

Så gjorde vi när jag låg i lumpen, när vi fick nya kängor. Men det var ju ett tag sen, 81-82 Ing 3 Boden. Det var tider det :yes: .

Hörde ni drogs med sockerplast där i Boden.
Publicerat

Hörde ni drogs med sockerplast där i Boden.

Var du oxå där :wink: . Det var skönt att bära balk med dem på :cool: .

Publicerat

Tack för påminnelsen. Jag ska ta o smörja mina kängor som jag köpte förra året. :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Tack för påminnelsen. Jag ska ta o smörja mina kängor som jag köpte förra året. :smile:  :thumbsup:

Det är ju det sista man gör innan de ställs undan, så att de inte torkar :P .

Publicerat

Det är ju det sista man gör innan de ställs undan, så att de inte torkar :P .

Ja, det har jag gjort i våras men det skadar inte med lite materialvård då o då.

Publicerat

Var du oxå där :wink: . Det var skönt att bära balk med dem på :cool: .

Läste "talk" först, dags för optikern.
Publicerat

Så gjorde vi när jag låg i lumpen, när vi fick nya kängor. Men det var ju ett tag sen, 81-82 Ing 3 Boden. Det var tider det :yes: .

Se där ja. Då har du fått känna på både kyla o snö antar jag. :tongue:  :thumbsup:  :biggrin: