Publicerat Augusti 20, 201511 yr Författare Har någon nåt bra tips på fett att använda och var får jag i så fall tag i det?
Publicerat Augusti 20, 201511 yr Har någon nåt bra tips på fett att använda och var får jag i så fall tag i det? Jag har avignon minkolja till mina kängor. Jag köpte det på jaktcenter, Kalix samtidigt som jag köpte kängorna. http://avignon.se/product.html/minkolja
Publicerat Augusti 20, 201511 yr Författare Jag har avignon minkolja till mina kängor. Jag köpte det på jaktcenter, Kalix samtidigt som jag köpte kängorna. http://avignon.se/product.html/minkolja Tack för svar. Det låter ju i och för sig mer som en olja än fett men det kanske är detsamma?
Publicerat Augusti 20, 201511 yr Tack för svar. Det låter ju i och för sig mer som en olja än fett men det kanske är detsamma? Jag tycker du ska använda olja till att börja med. Att blöta ner lädret med vatten och bearbeta det mekaniskt är ett sätt att kompensera för att fett har hög viskositet (är trögflytande).
Publicerat Augusti 20, 201511 yr Författare Jag tycker du ska använda olja till att börja med. Att blöta ner lädret med vatten och bearbeta det mekaniskt är ett sätt att kompensera för att fett har hög viskositet (är trögflytande). ...alltså inte blöta ner dem utan bara olja in dem? Vilken olja i så fall? Ska man bara olja dem mjuka eller ska jag också gå in dem? Efter hur länge i så fall?
Publicerat Augusti 20, 201511 yr Tack för svar. Det låter ju i och för sig mer som en olja än fett men det kanske är detsamma? Ja visst gör det det men det är fett. Burkens innehåll.
Publicerat Augusti 20, 201511 yr ...alltså inte blöta ner dem utan bara olja in dem? Vilken olja i så fall? Ska man bara olja dem mjuka eller ska jag också gå in dem? Efter hur länge i så fall? Jag änvänder biltemas läderolja, men om man är skeptiskt till allt som kommer från biltema torde det finnas alternativ. Om du stryker på rikligt (med betoning på rikligt) med läderolja med en indränkt trasa alt. en urklippt "tuss" ur en tvättsvamp så kommer urtorkat läder att suga upp all överflödigt tillförd olja inom ngt dygn. Det syns rätt så tydligt var det behövs appliceras olja igen, för där ser lädret nästan ut som om det aldrig fått någon olja alls, medans de mättade områdena fortfarande "rinner" av överflödig olja. Du behöver inte "gå in" någonting, de kan stå kvar i garderoben tills dess att de inte längre "suger" ( ) Jag har använt den metoden för att väcka liv i fnasiga skinnhandskar, bortglömda skinnställ och dödförklarade stövlar/kängor.
Publicerat Augusti 20, 201511 yr Författare Jag änvänder biltemas läderolja, men om man är skeptiskt till allt som kommer från biltema torde det finnas alternativ. Om du stryker på rikligt (med betoning på rikligt) med läderolja med en indränkt trasa alt. en urklippt "tuss" ur en tvättsvamp så kommer urtorkat läder att suga upp all överflödigt tillförd olja inom ngt dygn. Det syns rätt så tydligt var det behövs appliceras olja igen, för där ser lädret nästan ut som om det aldrig fått någon olja alls, medans de mättade områdena fortfarande "rinner" av överflödig olja. Du behöver inte "gå in" någonting, de kan stå kvar i garderoben tills dess att de inte längre "suger" ( ) Jag har använt den metoden för att väcka liv i fnasiga skinnhandskar, bortglömda skinnställ och dödförklarade stövlar/kängor. Det blir en sväng till Biltema i det närmaste. Tack för tips!
Publicerat Augusti 21, 201511 yr Fast man ska inte övermätta lädret med olja, det ska råda en lagom balans mellan olja och vax för att få dem lagom mjuka och vatten avstötande. För mycket olja kan göra dem för mjuka så de inte ger det stöd man önskar i skogen. oljan är för mjukhet i lädret och vaxet för vattenskydd. Boston vaxfett användes flitigt i till Marschkänga 90...
Publicerat Augusti 21, 201511 yr Olja på kängor gör den för sladdriga enligt mig, jag föredrar att ha vax på kängan, särskilt sådant som kan arbetas varmt och då går in i lädret för att mjukgöra. Minkolja är för prydnadssaker enligt mig men om det fungerar för någon så är det ju det helt fantastiskt. /CHristian
Publicerat Augusti 21, 201511 yr Till mina Meindl kängor använder jag deras sportwax, och det är riktigt nice måste jag säga.
Publicerat Augusti 21, 201511 yr Detta är mitt "läderskofixarkit" den ena köptes från affären där kängorna köptes och den andra är från nån slöjdbutik i Stockholm. Lundhags fett körs på kängor det andra på sånt som inte ska lukta skog och tjära :-) Sent from my D5803 using Tapatalk
Publicerat November 30, 201510 yr Måst nog hålla med er som säger att olja och fett bara mjukar upp kängorna, det gör dom sladdriga å tappar allt stöd! Enligt Lundhags så skall man ju endast applicera deras egen "smörja" vid enstaka tillfällen och istället använda Nikwax....