Publicerat September 4, 201510 yr Satt och slösurffa idag på hundar. Då denna ras kom upp. Helt ny för mig. På ras beskrivningen stämmer de riktigt bra på de vi söker. Någon som har erfarenhet av dem eller möjligtvis har? Kanske ni vill berätta lite om dem? http://www.skk.se/sv/hundraser/stabyhoun/ S.
Publicerat September 4, 201510 yr Där får du det svårt att hitta nåt jaktämne, men ibland är det såklart kul med nåt annat.
Publicerat September 4, 201510 yr En bekant har två sådana...och de hundarna är ju helt bonkers (korkade)....men kanske bra på nåt. Helt vilda och noll dressyr....kan ju vara det iofs.... Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat September 4, 201510 yr Har man inget annat för sig kanske det är ett intressant rasval, annars finns det ju labradorer![emoji6]
Publicerat September 5, 201510 yr Jag gick en kurs där en sån var med för ett tag sedan. Den utmärkte sig inte på något sätt vad jag kommer ihåg. Det verkar finnas en uppfödare i Huddinge som jagar, kanske du kan träffa dem och höra mer om rasen. Annars verkade det tunt med jagande hundar... http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/stabyhoun/?show=breeders
Publicerat September 6, 201510 yr Å vad är det ni söker då om jag får fråga? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat September 6, 201510 yr Författare Vi letar efter en hund som apportera lika snabbt och explosivt och har samma sök som vår gamla Wachtel. Hjärtat säger en Wachtel till men hjärnan säger något annat typ spaniel? S.
Publicerat September 6, 201510 yr Du får ju fart och explosivitet med en spaniel i allafall.. Vet dock inte riktigt om man kan kalla en spaniels stövelputsning för "sök".. ;-)
Publicerat September 6, 201510 yr Författare det där kallas klm om du går över gränsen någon km...Tanken på en sådan har funnits.S.
Publicerat September 6, 201510 yr Vi letar efter en hund som apportera lika snabbt och explosivt och har samma sök som vår gamla Wachtel. Hjärtat säger en Wachtel till men hjärnan säger något annat typ spaniel? S. Typ så här menar du?!
Publicerat September 6, 201510 yr Författare Så ja! De där gillar vi! Skulle kunna tänka mig ett skägg, men frun tycker dem är för stora. S.
Publicerat September 6, 201510 yr Tanken på en sådan har funnits. S. jag har två, ny skilljd eftersom att jag försöker hålla hundarna lugna, med jakt... Dom är sugna, millt sagt.
Publicerat September 11, 201510 yr Jag skulle säga att de flesta av dessa "små" specialraserna skall man syna ordentligt om det är jakthund man är ute efter. Att få dem att apportera och kanske stöta är nog enkelt bara det är arbetsglädje i hunden men mer inriktat arbete där sök, reviering mm behövs så ta tid och utvärdera om hundtypen är vad man förväntar sig. För sällskap fungerar nog dessa utmärkt. Fick som 15-16 åring min första egna hund - omplacering - en cockerspaniel. Ingen jaktcocker utan sällskapsvariant. Då jag var den enda i hemmet som var intresserad av jakt så drog husse och jycke ut i skogen dagarna i ända. Denna tik hade dock fötts in i fel linjer för efter lite socialt umgänge med husse i skogen så jagade hon som en tok. Sjujävlig på att hitta rådjur och faktiskt få dem inom skotthåll för mig. I detta exempel tror jag det var mycket individen som gjorde skillnaden och inte vad rasen har nedärvt. Resten av hundarna i den kullen var benvärmare i vanliga familjer och ingen verkade värst intresserade av att jaga. // P
Publicerat September 11, 201510 yr Vi letar efter en hund som apportera lika snabbt och explosivt och har samma sök som vår gamla Wachtel. Hjärtat säger en Wachtel till men hjärnan säger något annat typ spaniel? S. Är det farten och explosiviteten du är ute efter så är ju svaret labbe. Synd att jag inte vet hur man lägger in filmer annars hade jag kunna visa hur vår gula apporterar. Det är både explosivt och snabbt.
Publicerat September 12, 201510 yr Så ja! De där gillar vi! Skulle kunna tänka mig ett skägg, men frun tycker dem är för stora. S. Min vill inte heller ha strävhår......[emoji41] Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat September 12, 201510 yr Min vill inte heller ha strävhår......[emoji41] Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Är det därför du rakar dom, så dom ser ut som korthår när dom kommer hem.....och sen säger du hoppsan![emoji38]
Publicerat September 12, 201510 yr Detta är en populär post. Är det därför du rakar dom, så dom ser ut som korthår när dom kommer hem.....och sen säger du hoppsan![emoji38]Ja förra strävhåret sa jag skulle bli lugnare än munsterländern och inte håra. Helt omöjligt att ha mer fel[emoji15] .Men hon glömmer liksom efter några år[emoji16] Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat Januari 22, 201610 yr Tråden är kanske död men skriver ändå.. Har samma tankar själv om Staby och jakt, rasen i allmänhet verkar mycket trevlig, intelligent och lagom stor. För mig är hund kring 20 kg toppen. Har försökt prata med alla jag fått syn på och träffat någon enstaka uppfödare och tyvärr får jag intrycket att jakten inte alls är prioriterad? Finns säkert undantag och läser en del om folk som har sina Staby till jakt, verkar vara någon årlig träff i Sälen där jaktprov arrangeras, så lite av en chansning blir det nog att skaffa Staby till jakten, måste vara noga med individ. Nu får man säkert på pälsen här men kul i såfall om någon kan rätta mig för som sagt är själv intresserad av Staby i allmänhet.
Publicerat Januari 26, 201610 yr Lycka till? Naä menar du mig? Vet inte om,men för mig så har jag inga rosa fantasier om vad hundraser i allmänhet kan eller inte kan prestera. Som många erfarenheter visar så är vissa raser överlägsna för vissa uppgifter, man kan fråga sig om det finns raser inom hund ägare också? Nu är hakan långt ute men man kan utan vidare se vissa mönster.. Konstiga hundar och mediokra resultat beror i min mening till 90 procent till människan, avel i allmänhet och förare i synnerhet. Sen förväntningar mm mm Finns ingen gräns för hur lätt man kan stjälpa en toppen hund eller vad man med tid kunnande och konsekvent hand kan åstadkomma med vilken hund som helst. Bara min enkla åsikt.
Publicerat Januari 26, 201610 yr Lycka till? Naä menar du mig? Vet inte om,men för mig så har jag inga rosa fantasier om vad hundraser i allmänhet kan eller inte kan prestera. Som många erfarenheter visar så är vissa raser överlägsna för vissa uppgifter, man kan fråga sig om det finns raser inom hund ägare också? Nu är hakan långt ute men man kan utan vidare se vissa mönster.. Konstiga hundar och mediokra resultat beror i min mening till 90 procent till människan, avel i allmänhet och förare i synnerhet. Sen förväntningar mm mm Finns ingen gräns för hur lätt man kan stjälpa en toppen hund eller vad man med tid kunnande och konsekvent hand kan åstadkomma med vilken hund som helst. Bara min enkla åsikt. Det var i all välmening, tråkigt om alla skall ha samma raser och/eller enkelriktat försöka styra dem åt samma håll.
Publicerat Januari 26, 201610 yr Aja, där ser man, ☺️ skrivna ordets nackdel- man ser inte tonfallet.., håller med.