Publicerat Januari 27, 201610 yr Tittade på flera Stabey för 4-5 år sedan gick i samma tankar, men efter att ha pratat med flera uppfödare och ägare så föll valet bort pga att alltför många var skotträdda. Passar inte så bra för min jakt så det blev en wachtel istället. Annars är rasen jättetrevlig om än något "vaktig" på gården. mvh mazze
Publicerat Januari 27, 201610 yr Nu har jag inte kollat på Stabey men dock på en annan ras som har liknande resa som du beskriver längre upp nämligen Weimaraner. Det jag upptäckte var att då just de jaktliga linjerna inte är prioriteten så blir det mer av ett lotteri där individ kan vara riktigt bra men majoriteten är mediokra eller sämre. Mitt råd baserat på vad du skrev är att verkligen göra din research och bara ta en valp från den uppfödare som du bedömmer kan ge dig en hund med de jaktliga egenskaper du vill ha för jag tror annars att risken är att du kommer bli missnöjd och kanske rent av ångrar dig.
Publicerat Januari 27, 201610 yr Inte alltid man måste ha en jaktmaskin, kanske bara en fungerande jaktkompis. En dag skall jag ha en sådan här, bara för att dom är så jävla coola.
Publicerat Januari 27, 201610 yr Jag har samma tankar som pws, har nu en suverän hund ( vall) 6 åring som går på eftersök som en raket, toppen att ha med var som helst, saknar fruktan, skarp dock så man får se upp med människor som tror att hon är en nallebjörn( leksak). Inga egna djur att valla tyvärr, men tänker inte ta henne djupare mot jakten, hon vill inte sätta tänderna i fåglar tex, vilket hon naturligtvis inte skall heller... Så för jakten en annan hund, själv gillar jag småviltsjakten med tyngdpunkt på fågel och rå, så jag är intresserad av en allround hund, danskarna avlar på en ras jag inte minns namnet på, eller en kleiner münsterländer känns som intressanta alternativ för mig. Även om man satsar på en klassisk ras kräver det mkt jobb att hitta en uppfödare som man gillar ( o h som gillar en annan..) och så flera år träning på det sedan..
Publicerat Januari 27, 201610 yr danskarna avlar på en ras jag inte minns namnet påGammeldansk hönsehund?http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/gammel-dansk-honsehund/
Publicerat Januari 28, 201610 yr 14e8216c66dcc962c732cb3a4647598b.jpg Inte alltid man måste ha en jaktmaskin, kanske bara en fungerande jaktkompis. En dag skall jag ha en sådan här, bara för att dom är så jävla coola. Köp två, skicka en till mig! Btw, vad är det jag just blev förälskad i?
Publicerat Januari 28, 201610 yr Köp två, skicka en till mig! Btw, vad är det jag just blev förälskad i? Köp två, skicka en till mig! Btw, vad är det jag just blev förälskad i? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%BD_hrubosrsty_stavac
Publicerat Januari 28, 201610 yr En dansk kamrat har en långhårig weimaraner som ser ut precis så. Otroligt grann hund, och faktiskt helt ok jakthund. Hans korthåriga weimaraner däremot var en chansning som gick åt h-vete.. räckvidd och fart under söket som en sällskapscocker..
Publicerat Januari 28, 201610 yr https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%BD_hrubosrsty_stavac Två KLM , och två sånna, eller strävhår, så borde man få en skaplig mellantid på vindeldraget...
Publicerat Januari 29, 201610 yr Sun flower,japp just den jag refererade till, lite stor för min mina normer, men verkar vara en spännande ras, har lite " idéer" kring bra lant raser och breda hundar med fin grund avel. Ballar säkert ur vad det lider eftersom vi är så jäkla domesticerade allihop , människan i synnerhet å hunden ( får anpassa dig som vanligt) ... Hur många människor kan klara ett gäng goda draghundar? Bodde man i Alaska kanske djuraktivisterna panga din ruta på bilen om dom fick jobba för hårt.! Jäklars nu var jag där med hakan igen. Lovar sluta nu, fridens allihop kul tråd. God helg. KS.