Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handkikare/avståndsmätare.. vettigt?

Featured Replies

Publicerat

Tror jag hittat nästa projekt för inköp eventuellt.. 

När man spanar räv nattetid så är det allt som oftast ett evigt sökande med handkikare. Kör idag en Nikon Monarch 8x42 och tycker den fungerar bra, lyckas jag spotta rävarna i den så kan jag garanterat skjuta då siktet på studsaren har lite bättre ljus.

Såg någon signatur som hade skåpsrensning.. handkikare med inbyggd avståndsmätare.. fan det kanske vore ngt?

Den som Baner säljer, en Swarre, hade lite väl mycket förstoring samt trånga gluggar.. Kollade runt och hittade en Zeiss Victory 8x56.. Den vart jag lite nyfiken på! Bättre synfält och bättre ljus än Nikon och möjlighet att lasra. Inte så sugen på tre moment direkt, spotta med handkikaren, mäta med lasermojen, skjuta. Kan jag spotta räven och mäta den i ett så är det fan intressant!

Någon som testat denne Zeiss gluggen?

Publicerat

Kolla in  leica geovid :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Kollat dem men pengarna skiljer inte så mycket jämfört med Ziess Victory med 56-öppning.. känns vettigare?

Publicerat

Swarren fungerar faktiskt ganska bra till vak.

Ser man inte djuret i den så syns det inte heller i en 3-12x56 HT, fick jag testat i vintras, såg räv i kikaren men i kikarsiktet kunde jag inte se skillnad på åtelklumpen och räven...

Var därför jag införskaffade en Hensoldt 6-24x72.

enda med 10x är att det är lite skakigt att mäta på längre håll utan stöd.

Kan dock tänka mig att en 56'a kikare är något vassare vid vak, tråkig att bära dock.

/Baner

Publicerat

Hippen vandrar inte så långt, han orkar helt klart att bära lite kikare.

Spontant och utifrån en viss insikt i hur du jagar Hippen så är mätare och kikare ingen dum idé, skall man nörda in sig lite så bör du titta på de test som finns på området, reflektor eller vad det nu heter, mätenheten för lasern, den som tar emot strålen igen sitter i optiken och den sänker ljusstyrkan i kikaren,

med andra ord gäller det att prioritera en bra optik med den lösning som stjäl minst ljus från det huvudsakliga syftet med optiken, att observera och lokalisera viltet. /Christian

Publicerat
  • Författare

Måste läsa på lite tror jag.. Spontant känns Victoryn mer intressant men fan vet, skiljer ngr tusen mellan swarren och zeissen..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Zeissen har en föråldrad mätteknik emot leican som har ballistic compensation som lirar med dina ballistiskaringar så det kan bara bli klockrent vill ju att du ska ha det bästa när du jagar :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

:wub:

Något direkt skytte över stora avstånd blir nog aldrig aktuellt, aldrig behärskat det och upplever att det är ytterst ytterst sällsynt att man har en räv stilla så länge att det, för mej, medger alla processer som ska genomföras. Så ballistikringarna känns inte helt noga.. visst, får man ett avstånd så är det väl bara att vrida om man kontrollskjutit tror det funkar oavsett fabrikat på mätmojjen.

Det jag intresserar mej för, enbart, är skymningsvärde samt synfält. 

Mättekniken.. om man inte sumpar hejdlöst med ljus pga det tekniska så spelar det mej ingen roll. Huvudsaken jag får tre siffror presenterade läsbart i kikaren så är jag nöjd.. till skillnad mot den jag har nu som presenterar avståndet med svarta siffror.. syns jäääättteeebra!! när det är dåligt ljus  :yucky:

Som jag ser det så ger en 56-öppning större synfält samt bättre ljus. Har man 56-öppning så kan jag ev överväga att gå upp till x10 men är det bara 40-42 så måste jag ha x8 för ljusets skull.

Skulle alltså Zeiss Victory vara så pass mycket sämre eller jämbördig med Leican?

Publicerat

Finns ett test där dom jämnför olika kikare med lasermätare.

Leica Geovid HD-B kom väldigt högt på den listan om jag kommer ihåg rätt.

Victoryn låg hyffsat långt ner, kommer inte ihåg varför.

Men dom mätte även i skymning.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Fått det förklarat för mej i pm  :wub:

Publicerat

Pga. hur dom har byggt in mätaren gissar jag?

/Baner

Publicerat
  • Författare

Japp.. om lasermojen tar ljus eller ej. Swarren och Leican har inget som skymmer i kikaren vilket Zeiss mfl har tydligen. Lite mystiskt dock.. uppgivet skymningsvärde är högre på zeissen.. men det måste vara en teoretisk siffra..

Publicerat

Zeiss har direkt dålig ljustransmission. Leicas HD-B kommer i 8x56. Den lär ju inte bli direkt billig, men säkert otroligt trevlig.

Publicerat

Tillverkarnas tester är inte mycket att lita på, kan dom använda fula knep för att det ska se bättre ut på pappret så gör dom det.

/Baner

Publicerat

Har inte kollat i Zeiss, men provat övriga två premium-kandidater (dock endast i dagsljus, så jag bidrar inte mycket till din ursprungliga fråga ;)

Jag vill också ha en enda kvalitetspryl, användbar som kikare och avståndsmätare, överväger fortfarande om behovet är reellt eller konstruerat från min sida... Jag kommer att välja Leican om/när det blir aktuellt, men mitt beslutsunderlag är inte baserat på skymningsegenskaperna.

Publicerat
  • Författare

Funderat en sväng till eller nåt.. detta är en helt given tingest för mej. Frågeställningen är om det finns ekonomi för det just nu.. Vi får se men det verkar som Leica och Swarren är bäst ljusmässigt och då är jag nöjd...även om det svider en smula att fibbla med andra märken än Zeiss. Men jag vet att det är bra grejer så det blir nog bra när det nu blir.

Publicerat

Jag kan ha ett diarange till salu, lockande? Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Ouj.. 3-12x56? Riktmedel?

Det finns ju två vägar att gå, mäta i handkikaren eller kikarsiktet.. Så visst kan det vara av intresse..

Publicerat

Det finns ett tredje sätt också att mäta i varje fall på hemmamarkerna. Jag mäter in ett antal punkter på olika avstånd från tornen på Google earth. I början hade jag avstånden på en lapp men idag kan jag alla i huvudet. Visst bedömningen av avståndet till räven utifrån punkterna kan slå fel på ett tiotal meter men med din kaliber så är det väl inga större problem. Det är dessutom gratis och för min del är det snabbt och enkelt. Inga prylar att joxa med och som kan skramla.

Publicerat
  • Författare

Problemet är att några ställen där jag hålls så finns inte något att mäta mot. En plöjd, snart höstsådd, åker som är 600 meter lång.. har lätt sikt upp emot en km och tja i dåligt ljus så måste jag mäta rävarna, känns inte som jag vill bomma pga tidigare taktik.. den "såg" stor ut i siktet = inom håll.

Fasta rävkojan där har jag några relevanta punkter lasrade.. 260 m till ett stenröse som de gärna stannar till vid och runt 300 till ett dike som de följer. När man får dem i mellan dessa referenspunkter så är de mitt på en likaledes höstsådd åker = inget att använda som referenspunkt.

Publicerat

Jag har testat leican och swarren vid samma tillfälle och båda är väldigt bra men leican är fantastisk. Den kikarkonstruktionen är helt otroligt lyckad. Jag använder en vanlig victory fl 7x42 till vardags och optiken i den är väldigt långt ifrån nivån på leican. 

Publicerat
  • Författare

Jupp, rm, något tunnt typ 64/44 med belyst mitt, ett kors om jag minns rätt.

http://www.sportsmanguncentre.co.uk/product/214b0e7ea26451b194137267/Carl+Zeiss+Victory+Diarange+3-12x56+Range+finding+Scope/

Christian

Är det du som säljer eller förmedlar du bara?

Detta vore givetvis smutt men jag har precis gått igenom processen med inhandel av kikarsikte och är rätt nöjd därvidlag. Det som kan kännas motiverat isf är just ny handkikare med laser.. det är dock galet mycket pengar..

Publicerat

Hippen- det är jag som äger, köpte den ju av janne aka Rayban här inne, det minns du nog, nåväl, lite ändrade förhållanden har gjort att jag inte behöver siktet som jag trodde. 

i övrigt håller jag med och förstår dig så, tänkt bort detta du, jag löser min försäljning på annan plats och tid. /CHristian

Publicerat

Min El Range vart bortbytt idag.

Kollade även in den nya El Rangen som kom i år med ballistikdatorn, verkar helt klart ett vettigt köp, men ack så dyr.

/Baner