Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handkikare/avståndsmätare.. vettigt?

Featured Replies

Publicerat

Riktigt fin optik i Leica Geovid HD-B. Bara kollat i 10x42, men skulle nog välja 8x42 för skaket. Gick att köpa för typ 17´ förra året, men givetvis var man för snål då:(

Publicerat

Är lite sugen på en Leica bara för att testa.

finns att få tag för 20 nu, men kan vara värt att vänta på att euron och dollarn ska konka innan :)

/Baner

Publicerat

Jag har för mig att en diarange är tung att ha på bössan? Köp en avståndsmätare att ha i fickan att ta fram vid behov. Min leica e ok i mörker

Publicerat
  • Författare

Har en avståndsmätare.. Tror detta är rätt vettigt med en inbyggd lasermoj. Ids inte rodda med sikte nu igen så det lutar åt Leica men det är rätt mycket pengar så det får anstå ett tag tills jaktkontot är lite mer kurant tror jag.

Publicerat

jaktkontot har ju tyvärr en tendens till att sällan vara helt kurant... :wink:

Publicerat

Med en handkikare scannar man och i förekommande fall bestämmer kön. Lasermojen gör sig bäst i kikarsiktet så nära avtryckarfingret som möjligt, det händer rätt mycket i avstånd på en skenande räv tiden mellan handkikare och tills den når kikarsiktet. Pruta med advokaten är mitt råd. :wink:

Jag är nuförtiden ingen omfattande vakjägare, men gillar verkligen mitt diarange när jag väl är ute.

Publicerat

Finns det sikten som kompenserar automatiskt för avstånd kontra kulbana???

Publicerat
  • Författare

Med en handkikare scannar man och i förekommande fall bestämmer kön. Lasermojen gör sig bäst i kikarsiktet så nära avtryckarfingret som möjligt, det händer rätt mycket i avstånd på en skenande räv tiden mellan handkikare och tills den når kikarsiktet. Pruta med advokaten är mitt råd. :wink:

Jag är nuförtiden ingen omfattande vakjägare, men gillar verkligen mitt diarange när jag väl är ute.

Hajjar att detta är hur vettigt som helst.. men kikade på priset nu, någon hejd får det nog finnas  :biggrin:

Publicerat

Klart grabben ska ha en diarange. ;-) htn är ju en bra dellikvid.9adbac7f7eedff17615bb7a3cc731021.jpgd1c2e4668af0b2a2768104b733a912dd.jpge9e00fd2c485c8496f09e40518ac349a.jpg

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Publicerat

Finns det sikten som kompenserar automatiskt för avstånd kontra kulbana???

Yes. Burris Eliminator där en "lysdiod" tänds i hårkorsets y-axel beroende på vilken avstånd den mäter. Principen verkar klockren att inte behöva skruva utan bara sikta med ljuspunkten.

Publicerat

Yes. Burris Eliminator där en "lysdiod" tänds i hårkorsets y-axel beroende på vilken avstånd den mäter. Principen verkar klockren att inte behöva skruva utan bara sikta med ljuspunkten.

Funkar den alls i skymning?

/Baner

Publicerat
  • Författare

Den där tuben ska man nog testa..noga.. innan köp.

Jag kollade på den på någon mässa, träffade på Lindroth som kom med siktet som han skulle låna av någon nasare för att testa för någon tidnings räkning.

Själva riktpunkten dvs en röd prick, åker liksom "hiss" i den lodräta stolpen i riktmedlet. Riktmedlet ligger alltså fast och min slutsats, utan att praktiskt ha testat, var att ska man skjuta på ett mindre mål på låångt håll så kommer själva målet att totalt försvinna bakom den grövre stolpen. Du ser alltså inte vart du ligger i riktmedlet. Visst punkten må ligga rätt men på båda sidor om den röda punkten finns svart stolpe vilket gör att du får ett litet litet område runt målet där du inte ser ett smack.

OM det fungerar såsom jag tror så stämmer detta men jag vill lämna en fet reservation, det kan vara så att hela riktmedlet flyttar sig och då är det nog funkis. Jag har som sagt inte testat siktet själv skarpt.

Publicerat

Den där tuben ska man nog testa..noga.. innan köp.

Jag kollade på den på någon mässa, träffade på Lindroth som kom med siktet som han skulle låna av någon nasare för att testa för någon tidnings räkning.

Själva riktpunkten dvs en röd prick, åker liksom "hiss" i den lodräta stolpen i riktmedlet. Riktmedlet ligger alltså fast och min slutsats, utan att praktiskt ha testat, var att ska man skjuta på ett mindre mål på låångt håll så kommer själva målet att totalt försvinna bakom den grövre stolpen. Du ser alltså inte vart du ligger i riktmedlet. Visst punkten må ligga rätt men på båda sidor om den röda punkten finns svart stolpe vilket gör att du får ett litet litet område runt målet där du inte ser ett smack.

OM det fungerar såsom jag tror så stämmer detta men jag vill lämna en fet reservation, det kan vara så att hela riktmedlet flyttar sig och då är det nog funkis. Jag har som sagt inte testat siktet själv skarpt.

Tror den täcker 20mm på 100m

Publicerat

Sedär! Vore kul om zeiss kom med en slik

• 2 weeks later...
Publicerat

Bytte bort swarren mot annat roligt.

Så beställde en Leica Geovid HD-B 8x42 under kvällen.

Kan skriva sen vad jag tycker om den när jag har hunnit leka lite.

/Baner

Publicerat

/Baner

Skall bli väldigt spännande o höra vad du tycker om den 

då den står väldigt högt på min önskelista

/Christer 

Publicerat

/Baner

Trevligt, ser också fram emot utlåtande! Testade du även 10x42, och valde 8x på grundval av den är något mera lätthanterlig i fält? Är själv lite osäker på vilken av dessa som är att föredra...

/Bosse

Publicerat

Väldigt intresserad av Geovid också. Uppskattar ett test!

vad fick du betala och var?

Publicerat

Sådär, fick kikaren idag.

Inte gjort nått större test än, bara stått på balkongen och lekt med den.

Swarren, hade snyggare låda, bättre väska och linsskydd.

Annars ger kikaren ett riktigt gott intryck, och optiken känns riktigt grym.

Det bästa med leican är att allt visas i ena tuben, på Swarren var mätningen på vänster och infon i höger tub(störande som fan) eller om det var tvärt om.

Finns 2 knappar för mätning, ena får man upp avståndet med, den andra visar temperatur, vinkel och lufttryck.

Känns även skönare att ha runt halsen, Swarovski har ju utbuktningar på undersidan som var ganska otrevliga.

Skriver mer nästa vecka, när jag har varit och jagat med kikaren.

/Baner 

Publicerat

Ska även testa balistikdatorn nästa vecka, man fick med ett micro sd kort tillsammans med kikaren.

Har ju kronograf i stugan så kan kolla om det stämmer mot olika avstånd mätt mot shooter appen.

/Banee