Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dyrare studsare

Featured Replies

Publicerat

Vad är det egentligen man betalar för när man börjar komma upp på 13-17 tusen kr för en studsare(mauser eller ticka tex)? Jämfört med en lite billigare på typ 6-8 tusen? (weatherby ruger etc)

Förutom stocken kanske

Publicerat

Årets rökare till tråd eller kanske inte?

Jag tror vi har haft den här frågan uppe kanske 5-10 gr på forat, det blir en massa skrivet och en del bra saker också. Min kommentar är att man bör gå ut och titta på gevär/vapen i butikerna ställ för att skaffa sig en egen uppfattning snarare än att tro att det går att få ett svar via ett fora.

Men för att skapa en viss förståelse, man tar sig från A-B med både en Lada och en Ferrari, upplevelsen på vägen skiljer sig åt, livslängden på fordonet skiljer sig, reservdels och servicekostnaden skiljer sig åt samt i viss mån även hur svårt det är att köra väl med respektive fordon i olika hastigheter.

Det är motsvarande med vapen och insatt kostnad för ett gevär, nu är dina prisnivåer lite tight satta och därtill anser jag lite låga, men oavsett vad man exempelvis gör med en Savage Arms 110 så kommer den aldrig att vara, eller bli en H&H DS i 275 Flanged. /Christian

Publicerat
  • Författare

Har varit i butik, har till och med köpte en "ferrari"(mauser m12), men för mig som inte är superkunnig på vapen så känns en weatherby inte mycket annorlunda än mausern helt ärligt.

Publicerat

Ofta tycker jag att det är bättre finnish och passning på lite dyrare studsare. Tycker det ofta känns mer gediget bara att hålla i bössan på något vis. :)

Publicerat

Ärligt talat så tycker inte jag att det är speciellt stora skillnader i de prisklasser som nämns ovan.

Det är först när man tittar på vapen från 35-40.000 kr och uppåt som det verkligen märks i finish, inpassning och vapenkänsla, helt enkelt.

Och eftersom det ofta jämförs med bilar... :   Vill man upp i "Ferrari-klass" så får man titta på studsare som närmar sig 6-siffrigt belopp.

Eller beställa ett customvapen.

Publicerat
  • Författare

Som du skrev finnbear så håller jag med om att det känns mer gediget. Och håller väl med dig också Danne. Oavsett så tror jag att jag kommer bli nöjd med en M12a och jag tror att den håller lite bättre än weatherby/ruger bössor :)

Publicerat

För att göra en generell och kanske inte helt galen generalisering så handlar det om kvalitet.

En billig bössa har mycket större toleranser i tillverkningsprocessen än dito dyr, men då snackar vi inga 17 papp utan ett antal slantar till, men generellt är det den saken det handlar om.

Det går att hitta en Remington 700 som är helt ok men långt ifrån alla är det och på samma vis kan man hitta en helt ok Epiphone Les Paul men inte är det en som en Gibson Les Paul över lag (om vi inte snackar om gitarrer efter år 2000).

Sen så som andra redan har kommenterat så är inte 13-17k ansett som "dyrt" för en ny studsare utan det tillhör fortfarande det billigare segmentet imho.

Varför fungerar en Purdey eller en H&H fortfarande lika bra efter 70 år i tjänst? Det är bra skit helt enkelt och som är tillverkade med yttersta snävheten vad gäller kvalitet, men rent tekniskt skjuter de inte "bättre" än en no-name bössa men för mig är valet mycket lätt vilken väg jag går ;)

Publicerat

Ja, M12 verkar absolut vara en trevlig bössa.

Skulle kunna tänka mig en sådan, när det blir dags förr nästa klass 1-köp.

Om jag nu inte hamnar i customträsket igen...

Publicerat

Som du skrev finnbear så håller jag med om att det känns mer gediget. Och håller väl med dig också Danne. Oavsett så tror jag att jag kommer bli nöjd med en M12a och jag tror att den håller lite bättre än weatherby/ruger bössor :)

Tycker M12 är både en väldigt vettig och vacker bössa faktiskt. Skulle själv kunna tänka mig en om jag inte redan vore "fullklädd" vapen mässigt. :)

Publicerat

Har varit i butik, har till och med köpte en "ferrari"(mauser m12), men för mig som inte är superkunnig på vapen så känns en weatherby inte mycket annorlunda än mausern helt ärligt.

Om weahterby /howa är lada, är inte M12 ferrari. Om man ska fortsätta med biljämförelsen så är väl en nybyggd M98 för 90000 möjligtvis ferrari. Ett brytvapen av välrenommerad tillverkare blir då Koenigsegg eller något. M12 blir väl Skoda, (nästan Audi men inte riktigt). Däremot håller jag med om att M12 är en välbyggt gediget vapen som funkar ypperligt som bruksvapen i många år.
Publicerat
  • Författare

Visste att jag inte skulle skriva m12 som Ferrari.. Och förstår att riktigt "dyra" bössor kostar mer, men för mig är en m12a väldigt mkt pengar :)

Publicerat

Visste att jag inte skulle skriva m12 som Ferrari.. Och förstår att riktigt "dyra" bössor kostar mer, men för mig är en m12a väldigt mkt pengar :)

Jo, men det är ditt perspektiv....... Generellt sett har du ett lågrpissegment, ett mellanprissegment och ett premiumsegment. Lite hårddraget så har du priserintervallen: under 15 000, mellan 15 och 30 000 och över 30 000.

Vad du "får" för de olika klasserna är mindre produktionsoptimerad konstruktion, som regel bättre material, väldigt mycket bättre finish och väldigt mycket bättre passning desto mer du betalar - det är en mycket stark koppling mellan vad du betalar och vad du får.

Livslängden blir som regel vad den blir utifrån samma parametrar.... Billiga bössor skjuter som regel inte väldigt mycket sämre, men en riktigt bra pipa är mindre kräsen på vad den matas med, mantlar mindre och håller längre (alltså fler skott) med mindre vård.

Tittar man på en Tikka T3 så är den lite halvslirigt gjord, men den är mer gjord för att skjuta bra än de som ligger lägre i pris. Därför kan man anta att en T3:a generellt sett kommer att leverera jämnare prestanda sett över ett större antal individer. Och den kommer sannolikt att göra det över en längre tid och fler skott. Tittar man sedan på en Sauer 200STR som är en mer optimerad produkt så slipper man tramsa med att byta ut aluminium och plastdetaljer som ger sig på T3:an efter ett tag.Och den skjuter som regel en aning bättre (vanligen mest för den har en styvare kolv), har avgjort längre pipliv och Sauer/Blasers pipor brukar för det första skjuta bra, kräva lite vård och de håller för förvånande många skott.

Sedan landar man alltid i frågan vad man egentligen behöver, sett till vad man vill betala - ska man jaga älgar på ganska måttliga avstånd och prestera sitt årliga bronsmärke så är kraven man behöver ställa ganska låga, de flesta skjuter en älg typ vart tredje år, lär knappast behöva öva mer än ytterst måttligt och träffytan på kreaturet är stor som en bildörr. Då har man en kravspec.

Ska man skjuta mycket, jaga hörnen på klisterlapparna bara för att det är kul och kunna ta den där rävusligen på 200+ meter - ja, då kommer saker och ting i andra perspektiv. För att kunna det måste man ha en pang som kan leverera och som håller för man behöver skjuta mycket och ofta för att själv ha kapaciteten som matchar vapnet. Då blir saker som snart nog pipliv en parameter, liksom hur mycket vård man ska behöva idka för att skiten ska prestera...... Då har man en annan kravspec.

I min värld är priset på bössan som regel tämligen underordnat - sett till att en pipa som regel håller 5000-7000 skott, då blir ammunitionskostnaden en större parameter liksom priset för en ny pipa (inkl montering om så behövs). Men framförallt - en pipa som man inte behöver göra ren så ofta hamnar fett högt upp i min prioritetslista.....

/T

Publicerat

I slutändan handlar det ändå om den som kramar avtryckaren.

Publicerat

Ja, men det finns en faslig massa olika avtryckare......

T

Publicerat

Sedan får man inte glömma det begagnade...

Man kan få en jättefin och välgjord bössa för en relativt billig peng. Ofta har dessa lite äldre bössor bättre passning och finnish än nyare dito. :)

Publicerat

Är nog ganska svårt att idag köpa en mer prisvärd bössa än en Weatherby Vanguard på Torsbo - NY för 3900!

Det tråkiga med Blasers och Sauers finare bössor är att man lik förbannat får samma grundbössa men med bättre trä och metallfinish. Dvs allt mellan 25.000 till 300.000 är bara bättre trä och annan ytbehandling. För att citera Guillou så är det nog mest tyska McDonald's-direktörer som köper de dyrare modellerna.

Publicerat

Blaser R93 är ju också livsfarlig att skjuta med, plötsligt så skjuter den bakåt. Det är riktigt svagt av ett dyrt tyskt "kvalitetsvapen". Får bara hoppas att det inte sker fler olyckor.

Publicerat

Där kastades en dunk bensin på en lugn flamma. ;)

Publicerat

Jaså? Du väljer att se det så, jag vill helst se att alla kommer hem helskinnade från jakten/banan.

Publicerat

Sedan får man inte glömma det begagnade...

Man kan få en jättefin och välgjord bössa för en relativt billig peng. Ofta har dessa lite äldre bössor bättre passning och finnish än nyare dito. :)

+1

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Märket. Betalar man mycket för.

S.

Publicerat

En howa/weatherby vanguard för några tusen skjuter i princip lika bra som en weatherby mkv för 30' eller en sako 85 för 20'. Dock är det kvalitetsskillnader i övrigt. På samma sätt kan du köp en sako i plast eller lägga på det dubbla o få en super classic.

Publicerat

Äger en wetherby vanguard den träffar där jag siktar om jag håller mig inom mina egna begränsningar, men det tror jag gäller alla pangar. Min första pang och jag är nöjd, kan dock säga med en gång att den kommer bytas ut efter hand.

Inte för att den är dålig på nått sätt utan för att jag vill ha en finare bössa för ögat.

Publicerat

Jaså? Du väljer att se det så, jag vill helst se att alla kommer hem helskinnade från jakten/banan.

Fel finns hos alla fabrikat! Sedan ser vi mer blaser i skogarna än någon annan bössa vilket såklart höjer chansen för att hitta en felande bössa rätt rejält.

Mest troligt felar ammon...