Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisen har också fullt upp under jakten

Featured Replies

Publicerat

Visserligen är inte jaktbrott något att rycka axlarna åt, men lite intressant är att det minsann går att skicka flera patruller vid misstänkt jaktbrott men vid misshandel eller inbrott gäller "var god vänta tills vi fikat färdigt" Någon som har koll på händelsen?

http://mobil.kuriren.nu/Nyheter/polisen-pa-utryckning-8467394.aspx

Tydligen finns det dem med lite dålig koll på markgränser också http://mobil.kuriren.nu/Nyheter/skot-alg-pa-fel-stalle-8466480.aspx

Tydligen skulle Polisen även lägga extra resurser på att kontrollera jägare och älgplomber i Övre Norrbotten.. Känns ju bra att Polisen prioriterar att hålla koll på oss hillbillys så det inte råder total vilda västern under jakten [emoji16]

Publicerat

Tycker polisen får mycket kritik som de inte förtjänar. Är det nåt man ska skylla på så är det lagstiftningen, som är för slapp

Dels har lagstiftningsmässiga problem, men även det omvända - att Polisen inte bryr speciellt mycket om just "lagar" längre....... Det är inte så lite ironiskt sett till att det är polisen som ska upprätthålla lagarna i Sverige.

/T

Publicerat

Precis!

Hela turlag som egentligen skulle åka på Ig-jobb sitter med en kaffe och munk och brainstormar kring hur man kan fucka upp livet för legala vapeninnehavare i stället. 

:wallbash:  :wallbash:  :wallbash:

Publicerat

Säga vad man vill, men jag blir alltid glad, när jag ser polisen i backspegeln.  Och än så länge, har jag inte gett dom någon anledning att sätta på blåljusen. :thumbsup:

Tycker faktiskt att man ser alldeles för lite av dom ute.

Publicerat

Måste säga att nykterhet i samband med vapen och fordon får de gärna lägga än mer resurser på att kontrollera.

Publicerat

Precis!

Hela turlag som egentligen skulle åka på Ig-jobb sitter med en kaffe och munk och brainstormar kring hur man kan fucka upp livet för legala vapeninnehavare i stället. 

:wallbash:  :wallbash:  :wallbash:

Nej, det är på sin höjd en liten, liten, liten krusning på ytan...... I sammanhanget överhuvudtaget inte värt att kommentera, därtill är det inte poliser i yttre tjänst som sköter den lilla detaljen som regel utan civila i inre tjänst.

Att en åklagare vid sina sinnen fullständiga bruk skriver på en husransakan på en tidningsredaktion för att komma över en bild tidningen fått under medelareskydd (grundlag) är liksom på en nivå som är helt osannolik. När jag hörde det vägrade jag först att tro på det, så jag kollade upp det. Och det stämde, dessvärre...... Att det inte rullat huvud inom Polisen för den saken ser jag som an mindre katastrof demokratiskt sett.

Att man som polis på gatan kan tycka det är extremt frustrerande när man tar in samma cooling för sjunde gången har jag den största förståelse för - tom så pass stor förståelse att jag inser att sinnet ibland rinner över och en del coolingar kanske får ett och annat tjyvnyp när ingen ser.

Men nu är det inte på den nivån som det problemet ligger - det ligger i ledningen som prioriterar vad, varför och hur. Där polisen - som helhet sett - allt mer och mer ägnar sig åt sådant som förmodligen är långt mer karriärbefrämjande och politikbefrämjande verksamhet än vad man kanske skulle lagt resurserna på. Så jo - jag är helt övertygad om att "vissa brott" prioriteras långt mer av politiska orsaker än vad som kanske kan anses vara motiverat alla gånger. Däribland jaktbrott.

Att leka general Custer och raida en grusgrop med dragna pistoler eller få för sig att raida en tidningsredaktion för en bild i ett sketet värderån - det är liksom inga som helst propportioner i det agerandet.....

/T

Publicerat

Dels har lagstiftningsmässiga problem, men även det omvända - att Polisen inte bryr speciellt mycket om just "lagar" längre....... Det är inte så lite ironiskt sett till att det är polisen som ska upprätthålla lagarna i Sverige.

/T

jag syftade mest på "ute på fältet polis" och inte "skrivbords poliser". Den senare kategorin är under all kritik.
Publicerat

"Var god vänta tills vi fikat färdigt"..

Tror du skulle må bra av att göra några arbetspass med mej eller en annan signatur på forumet som jobbar med exakt just detta. 

Är ett misstänkt brott pågående så blir det ofta en större insats oavsett vad det gäller.. det kan vara en simpel skadegörelse där en fyllskalle gått förbi en port och dragit en ruta innan denne vinglar vidare = insats...om det finns vittne.

Däremot.. och detta är nog i mångt och mycket grunden till en hel del kritik..

Samma fyllskalle smäller rutan i porten, ett vittne anger att det hände för 5 minuter sen, men vittnet har inte SETT händelsen och kan därmed inte knyta personen till platsen/händelsen.. Visst, rykande färskt, men ändå inget vittne.. Blir inget alls utan anmälaren hänvisas till 11414. 

Grejen är att polisen med viss sannolikhet, om de ligger bra till geografiskt, kan lätt få tag på rätt person men om denne då nekar så finns inte grund för tvångsmedel över huvudtaget. Därför är man väldigt restriktiv med att bränna resurser på liknande händelser vilket föder en hel del missnöje.

Ett exempel ur verkligheten: I helgen fick vi samtal om en känd tjuv som varit in och snott varor i en Taxfree butik på Arlanda flygplats. Enligt första samtalet fanns vittnen på stölden. Vi inleder en insats och via rappa konstaplar och bra stöd av kameror så hittas den misstänkte. En snabbkoll i lagerstatusen för aktuell parfym som påträffades i mannens väska gav vid handen att det var träff, två förpackningar saknades och två förpackningar hittades i mannens bagage.

Klockrent eller hur?

Mannen greps.

När patrull nr två hann fram och skulle förhöra vittnet visade det sig att denne inte ville medverka, hade i praktiken inte sett stölden. Detta får vi via telefon. Patrullen försöker fysiskt jaga tag på vittnet då vi har vittnesplikt i landet. Du kan inte neka till att vittna.. däremot kan du "inte minnas något". Då har vittnet dragit hem.

Vi står där med gripen person men ingen som kan styrka stölden även om godset var anträffat på den kända tjuven. Inte någon bra situation och anmälan skrivs, mannen förs in som misstänkt i ärendet, men åklagaren släpper honom direkt. Hade vittnet sett stölden och omvittnat detta så hade tjuven blivit inlåst faktiskt, stort godsvärde och kvalificerad flyktfara (utländsk gärningsman). Nu fick han resa.

Det är inte hugget i sten att han klarar sig, kan vi utredningsvägen via tillgång till butikens egna kameror, påvisa stölden så kommer han att gripas och anhållas så fort han kommer tillbaka.. och det kommer han att göra då han är yrkesman i just denna bransch.

Sen avseende jakten..

Och nu spekulerar jag till viss del då vi inte har några såna här grejer där jag jobbar  :tongue:

Hade man år efter år gjort såna här kontroller av jaktlag avseende licens, jaktkort samt nykterhet och dessa inte resulterat i något ja då hade man slutat bränna resurser på detta. Min tro är att man faktiskt får tag på en och annan som inte klarar kontrollerna varje år och då ska man fortsätta. Dessutom så är jag rätt säker på att detta sköts bättre då folket vet att polisen faktiskt är ute och kontrollerar behörigheter och nykterhet.

Annars är detta på intet sätt unikt, jämför med trafikkontroller vid storhelger typ midsommar osv.. pådrag vid skolavslutningar med mera.

Edit:

Sen finns det fler komponenter i detta. Är det en planerad insats så bemannar man upp för uppgiften med folk som ligger utöver den normala händelsestyrda linjeverksamheten. Normala händelser hanteras av befintlig bemanning trots en pågående planerad insats. Ofta ansluter patruller i linjeverksamheten till dessa större planerade insatser om det är lugnt men händer det något så drar man dessa patruller direkt. Ibland, vid större påfrestningar, så kan man plocka ned även en planerad insats. Det kallas Särskild händelse och då kan yttre kommissarie plocka vem denne vill ur både insatser och linjeverksamhet.. andra län dessutom. Skulle ni tex få något riktigt jobbigt mord eller någon terrorhändelse eller skolskjutning osv.. något större.. så kommer inte en käft flänga runt i skogen och kontrollera licenser, jag lovar  :biggrin:

Känd tjuv innanför säkerhetskontrollen, en frequent flyer således eller?

Publicerat

jag syftade mest på "ute på fältet polis" och inte "skrivbords poliser". Den senare kategorin är under all kritik.

Tyvärr så leds och prioriteras "ute på fältet polis" som regel av "skrivbordspoliser"......

/T

Publicerat

Tyvärr så leds och prioriteras "ute på fältet polis" som regel av "skrivbordspoliser"......

/T

exakt därför är det synd när fält poliser får kritik för nåt de inte kan rå för.
Publicerat

Att en åklagare vid sina sinnen fullständiga bruk skriver på en husransakan på en tidningsredaktion för att komma över en bild tidningen fått under medelareskydd (grundlag) är liksom på en nivå som är helt osannolik. När jag hörde det vägrade jag först att tro på det, så jag kollade upp det. Och det stämde, dessvärre...... Att det inte rullat huvud inom Polisen för den saken ser jag som an mindre katastrof demokratiskt sett.

Undrar om det är något totalhaveri på G pmt? Såg nämligen vad du skrev på grannkanalen om vår nyligen genomförda separation från SJF.. 

Här ovan hävdar du att det ska rulla huvuden inom polisen för att Åklagaren fattar ett kontroversiellt beslut..

Dags att ta en timeout, greppa bössan och ge dej ut och jaga i stället?

Publicerat

Känd tjuv innanför säkerhetskontrollen, en frequent flyer således eller?

Utan tvekan.. dessvärre är det lukrativt för de har någon typ av guldkort för flitiga resenärer vilket gör att de kan boka om sig mellan flighterna. De startar på morgonen och flyger sedan runt med endast handbagage mellan de olika flygplatserna i europa. När de blir påkomna men inte ifatthunna så drar de bara vidare. Det är något vi fått på köpet när schengensammarbetet utökades till att inkludera våra kära grannar i öst.. Vi ser dem hämta prylar i butikerna och sedan gömma dem på flygplatsen, de går flera varv mellan de olika taxfree butikerna och samlar på sig. När de är nöjda drar de vidare.. Vi tar dem rätt frekvent tycker jag och de blir alltid inlåsta pga flyktfara. Men de kommer åter.. kul som fan att jaga dem när vi fått vittring på dem men när de väl är gripna är det rätt tröttsamt.

Publicerat

Personligen har jag inget problem med när länsman kontrollerar oss jägare under jakten - så länge de inte stör - för jag tycker nämligen bara det är bra när de bara upptäcker att allt är kurant och i sin ordning, vilket de senare måste rapportera. Sen lär inte media vilja trycka den "nyheten" men då kan de ju inte skriva någonting nedlåtande om jakt eller jägare heller och då är det win-win oavsett ;)

Publicerat

Undrar om det är något totalhaveri på G pmt? Såg nämligen vad du skrev på grannkanalen om vår nyligen genomförda separation från SJF.. 

Här ovan hävdar du att det ska rulla huvuden inom polisen för att Åklagaren fattar ett kontroversiellt beslut..

Förbundets agerande är hårresande obegåvat, PVS dumheter trotsar det mesta man kunde fantisera ihop i en mardröm - men det är i det här sammanhanget en mycket liten parantes. En åklagare som får för sig att radia en tidningsredaktion...... Hallå, vi lever fan inte i Östtyskland. Än i alla fall......

Eller ska polisen ta över rösträkningen vid nästa val så vi slipper att få politiker som fattar fel beslut?

Jag gjorde ju inget annat än jagade och fiskade i helgen, det vore svårt att klämma in mer jakt på två dagar.....

/T

Publicerat

Ge polisen mer resurser men just nu så verkar våran kära regering vilja nedrusta polisen oxå som det har gjorts med försvaret. Polisen gör så gott dom kan.

Publicerat
  • Författare

Var tvungen att läsa igenom mitt inlägg en gång till och formuleringen kunde väl sett annorlunda ut..

Hipshot, jag skulle inte ens för en dag vela byta yrke med en polisman ute i fält men är nog inte ensam om att bli fundersam om hur prioriteringar går till.

I det aktuella misstänkta jaktbrottet kan det säkerligen finnas misstanke om organiserad tjuvjakt som man jobbat länge för att bevisa, fullt möjligt Iofs..

Lite i bakgrunden ligger att vi här uppe i Norrbotten börjar känna oss lite väl kontrollerade kring jakten, precis som om det ansågs helt OK på byn att köra runt på fyllan och skjuta allt som rör sig. (vilket visserligen sker men förmodligen händer i Småland också).

Nu är det ju inte bara Polisen utan även länstyrelsen flyger ju runt i fjällen eller ligger gömd med kikaren och kollar så vi sköter oss.

Ser visserligen inget fel i det heller egentligen, bara vetskapen att kunna bli kontrollerad när och vart som helst gör ju att de flesta håller sig i skinnet.

Egentligen är det väl inget fel i att Polisen åker ut i obyggden och kollar så vi inte tagit en bastuöl för mkt kvällen innan eller gud förbjude glömt papprena hemma.

Ingen rök utan eld, men hur många haffar man egentligen under dessa kontroller? Berör ju inte mig egentligen, kör rätt sällan runt på fyllan med obesiktigad bil med tjuvskjuten älg på flaket men lite nyfiken i största allmänhet bara.

Hursomhelst var det olyckligt uttryckt av mig det med fikat, tyvärr är jag väl den tusende som kläckt liknande kommentar när Polisen pga resursbrist inte dykt upp fören långt senare om alls.

Om någon kände sig trampad så ber jag återigen om ursäkt.

Publicerat

Var god vänta är då rakt inte min uppfattning om polisen,när jag blev utsatt för ett grovt brott så tog det fem minuter efter mitt samtal innan det var fullt pådrag vid mig med flera patruller,hundpatrull och helikopter i luften-är fortfarande imponerad över insatsen.

En annan gång ringde jag om en ev person liggandes långt ute på en väldigt svag is,även där tog det inte många minuter innan polis,brandkår och ambulanshelikopter var på plats-sjukt imponerad!

/Mike

Publicerat

Högt i tak skall det vara i denna typ av diskussioner, inget rätt eller fel när det gäller åsikter. Ingen av oss är ju felfri och alla kan ju göra misstag i prioriteringar mm och det gäller ju även polisen? Min egen åsikt är att neddragningarna inom polisen är av ondo. Polisen gör ett bra jobb i dom flesta fallen, men man måste ju också ha resurser för att kunna hantera alla ärenden som kommer in. Kan bara hålla med om att alla bör ha rätt till att få hjälp av polisen, men resurser är ju nyckeln annars blir ju prioriteringar ett faktum. Åter igen så innebär ju prioriteringar att alla har olika åsikter om hur man prioriterar och detta är inte lätt. Dom som haft inbrott tycker så, tjuvjägare på markerna tycker s,i osv. Jag tror (inte vet) att polisen prioriterar ganska bra med dom resurserna man har till hands. Detta är ju ett politiskt beslut och för min del så lägger jag gärna min röst på de som främjar en positiv utveckling på resurssidan för polisväsendet.   

Publicerat

Var god vänta är då rakt inte min uppfattning om polisen,när jag blev utsatt för ett grovt brott så tog det fem minuter efter mitt samtal innan det var fullt pådrag vid mig med flera patruller,hundpatrull och helikopter i luften-är fortfarande imponerad över insatsen.

var det nån kvinna som försökte våldföra sig på dig då ?  :tongue: :tongue: :thumbsup:

Publicerat

var det nån kvinna som försökte våldföra sig på dig då ?  :tongue: :tongue: :thumbsup:

Tyvärr inte  :biggrin:

/Mike

Publicerat

Jag är rätt nyfiken på att veta hur många anmälningar av jaktbrott som faktiskt leder till fällande domar. Kan även tänka mig att "anmälningsviljan" kan vara lite väl stor ute i vissa områden. Där det nog snarare är gammalt groll som ligger till grund för polisanmälningar snarare än faktiska överträdelser. Någon som har några siffror ang det?

Med det sagt så har jag ingenting till övers för tjuvjakt men är även rätt säker på att det är många oskyldiga jägare som hamnar i jobbiga juridiska situationer/processer och får solkat rykte pga anmälare som har ett horn i sidan till jägaren/jaktlaget eller jakt över huvudtaget. Kan vara värt att tänka på nästa gång man läser i tidningen om misstänkt jaktbrott och snacket (ryktesspridningen) börjar gå varmt ute i byarna.

Publicerat

Jag har något diffust minne av att tex smitning från viltolycka avrapporteras som jaktbrott men jag är inte säker. Någon sån där tämligen vanlig företeelse gör att antalet jaktbrott sticker och uppklarningsprocenten av ovan angivna smitningar är inte hög..

Jag har blivit anmäld för jaktbrott så jag har en pinne i den statistiken men det skrevs av "Brott kan ej styrkas. Några lågpannor som helt enkelt var sura för att jag fått tillträde till ett område, de visste att jag hade jakträtt där, ändå ska de ringa polisen.