Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktkoja på hjul. för att jag har så gott om tid?

Featured Replies

Publicerat

Projektets utgångsläge är en barack/norrlandsvagn/manskapsvagn/huggarvagn modell äldre ( kärt barn har många namn )

Projekttråden skapades i första hand för att jag ska ha något o grubbla i innan jag gör sakerna samt självfallet för att få se utvecklingen o kanske ändra något tills nästa vagn ska fixas.

Tyvärr lär det bli ett ganska så trist projekt att läsa om då det inte blir något extraodinärt att tala om alls.

Projektets utgångsläge är följande. Vagn 6m lång med bildrag monterat.

Ganska ful både invändigt som utvändigt. Läcker in på 2 mindre ställen i taket men inge mögel i vagnen.

Börjar med att tillfälligt täta taket tills jag hunnit köpa plåt och regnar för att lägga riktigt tak på kojan.

Samt slita ur befintliga golvet och lägga in ny mysig matta.

Plussidan för vagnen är qtt den innehåller både dieselvärmare samt gasolvärmare. Dieselvärmaren är i gott skick och nytt filter inköpt. Ska provköras idag!

Bilder på elendet som de ser ut idag då.

Publicerat
  • Författare

Nuså gick de att ladda upp bilderna iaf

post-3905-0-33986200-1442818617_thumb.jp

post-3905-0-25320400-1442818646_thumb.jp

post-3905-0-70435400-1442818671_thumb.jp

Publicerat

Ska du köra och ställa aset på min gård i 3 år som sist, eller ska det faktiskt bli någe? ;)

Publicerat
  • Författare

Den står 500m från där den ska stå i vinter redan så den lär nog komma ut ;)

Dessutom så tror jag inte hjullagret håller 5 mil ens så 100 mil lär den ej komma :D

Publicerat

Snygg koja. Bara lite renovering invändigt så blir den riktigt fin som ungkarlslya om gumman tröttnar på dig. :thumbsup:  :tongue:  :wink:

Publicerat
  • Författare

Ingen risk du ;)

Jobbar dagtid o sitter där o vakar nattetid. Lediga vardagar tillbringas lämpligast på jaktmarken :D

Publicerat
  • Författare

Börjar bra. Nu är möbler o golv ute. Dags o kicka igång dieselvärmen för o få lite värme så de torkar!

post-3905-0-19046700-1442829537_thumb.jp

Publicerat

Det är ju där du ska ha läderfåtöljen och rävskallen, tillsammans med barskåpet i form av en jordglob! När blir det inflyttningsfest?

Publicerat

Ingen risk du ;)

Jobbar dagtid o sitter där o vakar nattetid. Lediga vardagar tillbringas lämpligast på jaktmarken :D

Ok! 

Förena nytta med nöje mao. :thumbsup: Ja visst gör dom det. :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Det är ju där du ska ha läderfåtöljen och rävskallen, tillsammans med barskåpet i form av en jordglob! När blir det inflyttningsfest?

Om någon månad tänkte jag väl att jag skulle vara klar med årets fix iaf ;)

Du är välkommen upp. Ta med bössa bara för den står vid rävåteln då ;)

Så kan jag sitta o smutta på en wirre under tiden du jagar!

Publicerat

Det där är mer husvagn än vakkoja på hjul, vilket as!

Men det blir nog bra  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Det där är mer husvagn än vakkoja på hjul, vilket as!

Men det blir nog bra  :biggrin:  :biggrin:

Det är väl så att han ska kunna skola in sambon i den jaktliga banan o ev småttingar. :wink:  :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Ett tips bara tänk igenom innan du börjar såga svårt att sätta tillbaka material än att såga lite till

Du kan få till en riktig stabil skjutbänk där i

Publicerat

Snygg koja. Bara lite renovering invändigt så blir den riktigt fin som ungkarlslya om gumman tröttnar på dig. :thumbsup::tongue::wink:

Exakt det första jag svarade när jag fick sms om detta :D

Publicerat

Exakt det första jag svarade när jag fick sms om detta :D

:thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

har en exakt likadan stående där vi hade grisar förra året. Skönt med värmen när man sitter med öppet fönster.

Publicerat
  • Författare

Jo den är väl aningen större än en vakkoja. Men ska även rymmas 2 sängar där samt såklart fikabord och kyl/frysen samt kaffekokare. Så nog ska man kunna ha de ståndsmässigt.

Angående o såga så blir det enkelt. Väggarna o ja typ allt invändigt åker ut. Dels luktar de gammalt och dela är de medtaget av fukten ( inte mögel men luktar o ser trist ut )

Taket kommer reglas upp med riktig taknock samt bli ny o fin plåt uppepå det. Därefter ska de börjas klä om invändigt. De ska bli tätt o mysigt o inte någon smutshink :D

Tanten kommer ej o lessna. Hon ser mig så sällan ändå så problemet är nog de motsatta ;)

Publicerat
  • Författare

Angående skjutstöd/bänk så kommer den högst sannolikt plaseras på lämpligt ställe även sommartid och agera skjutbod över nån myr/hygge eller liknande.

Skjutbänk är redan fixad i form av bänkskiva för typ köksbänkar och liknande. Behöver bara klura ut i vilka/vilket hörn man ska ha de åt. Bör va skjutluckor åt iaf 2 håll pga olika platsers utförande.

Har lite funderingar om ämnet skjutluckor men mer om de när problemet/möjligheten är dags o lösa.

Publicerat
  • Författare

Brännaren är igång och fungerar. Plockade ner hela och gjorde rent då den måste stått iaf 10 år o geggat igen helt. Men nu så :)

Publicerat
  • Författare

25L diesel är uppbränt redan. Högsta effekt o småöppna fönster för o få ur all fukt. Gör resultat vill jag lova. Dyrt o elda på i detta tempot dock :D

Publicerat

25L diesel är uppbränt redan. Högsta effekt o småöppna fönster för o få ur all fukt. Gör resultat vill jag lova. Dyrt o elda på i detta tempot dock :D

Bastuvarmt i kojan??? :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Bastuvarmt i kojan??? :thumbsup:

Jotack. Va precis som att öppna bastudörren första gången. Drar mkt bränsle men får nog testa och reglera tillförseln en aning. Inte för att den kommer stå igång flera dagar i rad men 25L på 2-3 dagar är rätt mkt ;)

Aja de är väl någon inställningsgrej som ska pillas på. De blir nog bra. Får se om man hinner köpa material till kojan idag eller om det blir morgondagens projekt efter jobbet.

Publicerat

Jotack. Va precis som att öppna bastudörren första gången. Drar mkt bränsle men får nog testa och reglera tillförseln en aning. Inte för att den kommer stå igång flera dagar i rad men 25L på 2-3 dagar är rätt mkt ;)

Aja de är väl någon inställningsgrej som ska pillas på. De blir nog bra. Får se om man hinner köpa material till kojan idag eller om det blir morgondagens projekt efter jobbet.

Kan tro det. Du får nog ha dit någon som kan trimma in aggregatet åt dig. Jag tycker den drar lite väl mycket bränsle.

Du får väl köpa en traktor som går på diesel till ditt lilla hemman så att du kan dra av den i deklarationen. :thumbsup:  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Grannen på 78 yngliga år ska hjälpa mig med detdär. Han har bråkat med såna förut ett par gånger ;) finns 3 reglage man kan skruva på. Även google borde kunna hjälpa om man inte listar ut de själv :)

Shoppinglista för dagen ( oavsett om de blir släp eller ej ) är iaf:

Slippapper till maskinen.

Tätningsmassa.

Tätningslister.

20mm rör samt rörkrök ( för att dra om/avbryta elementen )

Samt 1st stängselstolpe. Stolpen är dock en bisam till återkojan :)

Publicerat

Ok! Bra med kunniga grannar till sådant arbete för annars blir du ruinerad Marcus. :thumbsup: