Publicerat September 28, 201510 yr För att få lite bättre kindkontakt så letar jag efter en ny glugg med max 42mm objektiv! Jag vill inte lägga några fanatiska summor så runt 6000-7000:- hade varit ok! Det jag söker är ett bra sikte för allroundjakt men med belysning och skapliga (läs bra) skymmningsegenskaper Vad tycker ni att jag ska leta efter?
Publicerat September 28, 201510 yr Har du ett bra sikte nu så är det ju både billigare och smartare med en kolvkamsförhöjning.
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Jag har plats för ett kikarsikte till :-) Och då vill jag ha ett rätt till Merkeln. Det andra ska monteras på en liten rävbössa.
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Ett Vortex Diamondback 4-12x40AO Säkert ett prisvärt alternativ men det har väl ingen belysning vad jag ser! Därmed inte sagt att jag kan ändra mig och köra ett utan ljus om det är bra nog i vakjakts gluggen.
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Jag har ett vortex viper pst 2.5-10. 4500kr. Den verkar bara ha 30mm objektiv! Stämmer det? Jag kikade på en rewiew på tuben och där var hela riktmedlet lysande är det rätt? Har du använt det i sämre ljus ex vakjakt, hur funkade det i så fall?
Publicerat September 29, 201510 yr http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-pst-25-10x44-ebr-1-mrad/19083-0 Sånt är det. Har aldrig tänt belysningen men det är nog stor del av riktmedel som blir belyst. Har inte heller testat det i mörker då jag utgått från att mitt swarre är bättre
Publicerat September 29, 201510 yr Jag har ett sikte med hela det taktiska riktmedlet belyst och det är störande under mörker/nattjakt för mig. föredrar helt klart belyst kors eller punkt. /Mike
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Jag har ett sikte med hela det taktiska riktmedlet belyst och det är störande under mörker/nattjakt för mig. föredrar helt klart belyst kors eller punkt. /Mike Det var lite det jag var rädd för! Det behövs sällan mycket för att man ska tappa bakgrunden när det är mörkt. Vad hade du tittat på för sikten i prisklassen 5-7000:- ?
Publicerat September 29, 201510 yr Det där var en rätt tuff spec inser jag då det dräller av 50/56 objektiv men inte så många 42 belysta.... Nu vet jag inte vad för tubdiameter eller förstoring du vill ha men någon av dessa kanske? /Mike http://natur.astrosweden.se/meopta-meopro-35-10x44-belyst/27783-0 http://natur.astrosweden.se/nikon-prostaff-5-45-18x40-sf-il/20981-0
Publicerat September 29, 201510 yr Skippa vortexen. Dåliga mörkeregenskaper i dessa. Om inte belyst är ett krav så är S&B 4-12×x42 beg grymma och kan gå för runt 4.5-6k. Annars är nog inte meoptan ett dåligt val som mad mike säger. Xxl kör ju drive ibland. Håll koll där oxå. Nu vet jag inte om dom kör drive på passande sikten för dig men håll koll iaf
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Tackar för era förslag. Vad tror ni annars om ett begagnat Trijicon 3-9x40? Borde inte det vara ett ok val?
Publicerat September 30, 201510 yr Trijicon är okej! Lite mycket leupold för min smak men absolut ett fungerande sikte. Får du den för bra pengar så är det bara o slå till.
Publicerat September 30, 201510 yr Jag har ett Docter 1,5-6x42 Unipoint. Fungerar både på natten och dagen tycker jag. Lite dålig förstoring i vissa lägen kanske? Skickat från min E6553 via Tapatalk
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Jag har ett Docter 1,5-6x42 Unipoint. Fungerar både på natten och dagen tycker jag. Lite dålig förstoring i vissa lägen kanske? Skickat från min E6553 via Tapatalk Bara rödpunkt vill jag inte ha eftersom jag i de flesta fall jagar dagtid med denna bössan och inte riktigt är kompatibel med rödpunkter som Aimpoint. De flyter ut eller täcker för mycket av målet enligt mig. Tack ändå för tipset.
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Trijicon är okej! Lite mycket leupold för min smak men absolut ett fungerande sikte. Får du den för bra pengar så är det bara o slå till. För mycket Leupold? Hur menar du?
Publicerat September 30, 201510 yr Optiken har mina ögon lite svårt för att uppskatta spec i sämre ljus. Nu är trijicon bättre än leupold absolut men i relation till priset. Har för övrigt en leupold 3-9x40 för att den är enkel o bra. Men inget förstahandsval om jag ska jaga mkt i skymningen
Publicerat September 30, 201510 yr Trijicon passar inte mina ögon heller,haft ett par hemma som fick gå vidare rätt fort men det där kan vara rätt individuellt så du kanske gillar den. /Mike
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Jag har ett Leupold VX R 3-9x50 på min rävbössa, jag tycker att de äldre Leupolden har bättre skymmnings egenskaper konstigt nog. De har 1" tub och är inte belysta men känns ändå mer gedigna. Är det något som fler känt av?
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Om man skulle titta på ett Zeiss Duralyt 3-9x40 eller 42 Hur är linser och skymmningsvärde mm om man jämför med Trijcon eller Leupold?
Publicerat September 30, 201510 yr Jag har ett Leupold VX R 3-9x50 på min rävbössa, jag tycker att de äldre Leupolden har bättre skymmnings egenskaper konstigt nog. De har 1" tub och är inte belysta men känns ändå mer gedigna. Är det något som fler känt av? Vi är fler som har den uppfattningen att äldre leupold var bättre eller för sin tid riktigt bra kontra vad som tillverkas idag,under en period för många år sedan hade jag enbart leupoldkikare på mina bössor. Mekaniskt är dom fortfarande bra men optiken hänger inte alls med idag på kikare i motsvarade prisklass. /Mike
Publicerat September 30, 201510 yr Om man skulle titta på ett Zeiss Duralyt 3-9x40 eller 42 Hur är linser och skymmningsvärde mm om man jämför med Trijcon eller Leupold? Hade hem en sådan på prov tillsammans med en Swarovski z4i 1,25-4x24 nu letade jag efter en Låg förstorade så valde Swarovski.Lite svart i kanterna. Riktmedel riktigt trevligt. Täcker inte mycket av målet och bländar inte. Däremot kändes den inte förlåtande med ögats placering. Och avstånd. Fick ha xt ringar för att få tillbaka det korta röret. Mörker var den sådär. Men inte rättvist att jämföra med kikare för det dubbla. S.
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Hade hem en sådan på prov tillsammans med en Swarovski z4i 1,25-4x24 nu letade jag efter en Låg förstorade så valde Swarovski. Lite svart i kanterna. Riktmedel riktigt trevligt. Täcker inte mycket av målet och bländar inte. Däremot kändes den inte förlåtande med ögats placering. Och avstånd. Fick ha xt ringar för att få tillbaka det korta röret. Mörker var den sådär. Men inte rättvist att jämföra med kikare för det dubbla. S. Hade man kunnat använda den till Grisvak vid skapligt gynnsamma förhållande eller går den helt bort där? Det är inte min huvudsyssla eftersom vi inte har någon Gris i markerna än men om ett tillfälle uppenbarar sig så vill man ju inte stanna hemma av den anledningen.
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Vi är fler som har den uppfattningen att äldre leupold var bättre eller för sin tid riktigt bra kontra vad som tillverkas idag,under en period för många år sedan hade jag enbart leupoldkikare på mina bössor. Mekaniskt är dom fortfarande bra men optiken hänger inte alls med idag på kikare i motsvarade prisklass. /Mike Jag har 2 st äldre 3-9x50 Leupold som jag gillar att jaga med men de saknar belyst så iom det så blir vxr:en bättre på rävvaket även om skymmnings egenskaperna är lite sisådär. Det jag tycker är lite synd på de äldre siktena är att ratten för förstoringen är förb-nnat trög på dem båda.