Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Det blir lite märkligt för mig att börja med att konstatera att "vi väljer 308 win i 50 cm pipa som rikslikare" och sedan räknar vi ut hur långa alla patroners optimala piplängd skall vara utifrån det. Jag säger inte att det är ointressant men att räkna med att alla patroner skall bör ha 6.65 ggr hylsvolymen i total förbränningsvolym för piplängden skall bli optimal känns väldigt teoretiskt och tämligen ensidigt för mig. Jag tycker att det känns vettigt att försöka hitta ett helikopterperspektiv och lägga ihop så många olika faktorer som möjligt för att sedan se till helheten innan man bestämmer sig. ÄNNU viktigare är det nog att inse att dessa kaliberdiskussioner bara skall ses som ett tidsfördriv (antingen under en seg älgjakt) eller när man drömmer sig bort från sitt skrivbord hemma eller på jobbet. I verkligheten så kommer naturligtvis vare sig älgen, grisen eller hjorten att bry sig om mynningstryck, krutets förbrännings% eller ens om kulan väger 20 grain hit eller dit. Träffar du med en kula från 308 win, 338 federal, 8x57, 35 whelen, 9.3x62 eller en hel uppsjö med andra liknande kalibrar så är utgången given så länge som skottet sitter där det skall. Det vill säga rent praktiskt skall skillnaden mellan dessa kalibrar absolut inte överskattas!! När det är sagt så finns det givetvis skillnader om vi skall försöka hitta dem, några av de teoretiska skillnaderna hittar du i tabellen nedan där jag roade mig att titta på hur några av kalibrarna hanterar en QL simulering med 60cm respektive 52 cm pipa. Edit: Utan att tänka mig för raderade jag originaltabellen och ersatte den med en tabell med de kompletteringar som goosen bad om. För att inte få en död länk här så klistra jag in länken till den uppdaterade tabellen istället vilket såklart innebär att det blir en dubblett. När det sedan gäller frågan om 35 whelen vs 9.3x62 så har den ena såklart fördel av att det finns fler amerikanska kulor (samt pistolkulor) att tillgå till den medan den andra har fördel av fler europeiska kulor och jaktmatch. Jag har aldrig känt något sug efter en 35 whelen förmodligen eftersom jag oftast haft någon 9.3x62 stående i vapenskåpet som jag varit nöjd med. Henrik
Publicerat Oktober 14, 201510 yr @maddog Hade du inte väldigt kort pipa? För mig jag har läst 46 cm.50 cm. 60 hade varit långt bättre
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Det var länge sedan jag specade en bössa med kortare pipa än 60 cm Går man som renodlad hundförare så kan jag förstå att man vill ha en kort pipa men för egen del så ser jag bara nackdelar och inga fördelar med pipor under 60 cm. //Henrik
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Tack så mycket Henrik, uppskattas! Väl skrivet och håller med om det du skrev angående kaliberdiskussioner. Men samtidigt är det intressant och roligt, finns en anledning det finns så många olika kalibrar i världen. Ska beakta din tabell mer noga senare. Om jag får önska hade jag gärna sett 338 RCM å 338-06 med 160 gr och 35 Whelen med 200 gr också. Maddog, vet inte var jag fick 46 från. Kör du dämpare till den?
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Här kommer den kompletterande datan som du efterfrågade:Henrik
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Återigen tack så mycket, Henrik! Utifrån tabellen slår 338 RCM, 338-06 på alla punkter. Säkert ett bra val du gjort! Jämförde ballistiken på 35 Whelen 180 gr vs 200 gr inskjutet på 150 m, var nästan helt identiska pga den högre BC på 200 gr. Nästa fråga är hur bra är "egen presitionen" på det olika kaliberna?
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Återigen tack så mycket, Henrik! Utifrån tabellen slår 338 RCM, 338-06 på alla punkter. Säkert ett bra val du gjort! Det är därför man har en 338-06Ai när man bygger på en lång låda
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare I teorin så är det bättre med en kort krutpelare men om det spelar någon större roll på en jaktbössa ställer jag mig tveksam till. Däremot är det ingen tvekan om att en bössa blir mer svårskjuten i samma takt som rekylen tilltar, det kan också vara så att en del original patronlägen till gamla kalibrar som t ex 8x57 och 9.3x62 kan ha mindre gynnsamma patronlägen ur ett precisionsperspektiv. Skillnaden mellan 338 rcm och 338-06 är nog i bästa fall hårfin och saknar annat än teoretiskt intresse. Man skall också vara försiktig med att tro att QL och verkligheten är samma sak Vinsten i det här fallet är nog att QL's förbränningsformler kommer fram till att den korta krutpelaren på 338 rcm gör denna lite mer effektiv. Jämför man 338 rcm och Markus 338-06 ai så är det enda som skiljer att 338 rcm är lite kortare och knubbigare än sin långe och gängligare broder 338-06 ai, volymen är dock densamma. //Henrik
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Emedan jag är en så erbarmligt konservativ bakåtsträvare har jag byggt min 338-06Ai på en M98. Henrik som är lite mer up to date får samma prestanda i en kort styvare låda och kan följaktligen utnyttja den teoretiska fördelen av den korta krutpelaren i en knubbig hylsa, en klanderfri matning ur ett radmagasin (i plast, BURR) samt den uppsjö av mer eller mindre praktiska eftermarknadsprylar som finns till Tikka T3. I övrigt uppfattar jag det som att Henrik och jag är rörande överens om att prestandan vi får ur våra respektive bössor är ett bra koncept , även om Henriks inte är realiserat ännu.
Publicerat November 24, 201510 yr Författare Hylsor, laddverktygen och kulor är på plats hemma. Det som återstår är pipan, som det ser ut nu kan det väl bli en lite mer långdragen process eftersom det först gäller att få licens innan det är aktuellt att försöka importera ett lämpligt ämne. //Henrik
Publicerat November 25, 201510 yr Författare Som det ser ut nu blir det en pipa från Jury Custom Barrels (som jag sambeställer med Maddog). //Henrik
Publicerat November 26, 201510 yr Kul att det är fler som vågar testa Bob Jury's skurna pipor Jag hoppas att det här bidrar till en gemensam utvärderinga av dessa under nästa skytte/jaktsäsong?
Publicerat Oktober 26, 20169 yr Författare Det handlade om en ny pipa till min 7mm RM men med tanke på hur väl både den och min 358 win funkar med sina respektive laddningar så har jag inte fått tummen ut att beställa någon ny pipa ännu. Dock har jag både komponenter och verktyg liggande på hyllan så det är inte så komplicerat att beställa en ny pipa när jag känner suget igen. i dagsläget jagar jag med 6x45, 7mm RM och 358 win utan att känna något större behov av andra pipor eller kalibrar. Det är dessutom så att jag har pipor i både 6.5x47 och 6.5x55 IMP att ta till om jag skulle känna för det men jag tror fortsatt lika mycket på 338 RCM så en slik blir det så fort som jag känner för det. //Henrik
Publicerat Oktober 26, 20169 yr Detta är en populär post. Sicket velande! Bullar upp snyggt som fan och 6 sidor senare.. antiklimax. Så skulle jag aldrig göra
Publicerat Oktober 27, 20169 yr Författare Utan att ge sig för långt in i genusdebatten får jag väl citera Falstaff Fakir "Ord och handling äro ett hos mannen", kanske är det så att vi båda försöker bejaka våra kvinnliga sidor Min grundtanke var såklart att satsa på att låta den ena bössan vara en 6.5x55 IMP och att använda den för vak- och smygjakt men eftersom jag egentligen (och för min jakt) varit mer imponerad av hur väl 358 win pipan funkat med TTSX så känns det som att det kommer att vara den pipan som sitter i för det mesta (i år bytte jag från 6.5 till 358 win redan till 1 sept). Med en 6.5:a som smyg och vakjaktsbössa så kändes 338RCM som ett väldigt välbalanserat komplement, vilket det fortfarande gör. Nu blev det istället så att det blev 7mm RM som i varje fall för tillfället har rollen som smyg och vakjaktsbössa. Det var ju just den bössan som skulle få en extra pipa i 338 RCM men med tanke på hur allround den visat sig vara och att så stora delar av min jakt nu är inriktad på dov så känns den som ett vassare alternativ än 6.5:an. Jag skjuter numera mer dov än rå och då känns en 150 grains TTSX i 900 m/s väldigt klockren, det har dessutom visat sig fúnka riktigt bra även i den berömda verkligheten. Även om jag personligen ser vildsvinsjakt snarast som ett nödvändigt ont så försöker vi alltid skjuta gris när tillfälle ges. Även detta är såklart ett argument för 7mm RM, framför allt som det gäller att förvalta alla lägen på gris även om situationen är lite mer utmanande med tanke på skottvinklar etc. Att skjuta gris på åtel är en sak, att skjuta gris i rörelse inom stadsplanerat område något annat. //Henrik
Publicerat Oktober 27, 20169 yr Det blir nog så här när skillnaderna är mindre än likheterna mellan kalibrarna, alla uppfyller de klass 1 typ och vattnar man inte tanken så dör den tillslut. Inget konstigt med det.