Publicerat September 28, 201510 yr 300 H&H Magnum Tror den får svårt att gå ner i en T3 och ha anständig patronlängd.
Publicerat September 28, 201510 yr Kan det månne vara .300 RCM? Har svårt att tro att du skall ha en .300 ICL eller en 7mm STW och där tog mina kunskaper slut vad gäller hylsor med .532 botten och någonting runtikring .30
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Många intressanta gissningar blev det, jag måste säga att jag är lite intresserad av Blaser magnum hylsorna eftersom de inte optimerats för maximal fart utan för att ha gynnsamma egenskaper i övrigt, vettiga tryck, bra precision etc. Den patronen jag har fastnat för är dock 338 RCM, jag skall försöka förklara mitt val när jag är klar med träning, barnlogistik och dagens undersökning/kontroll. I korthet handlar det framför allt om att den känns lagom, hylsvolymen motsvarar en 338/06 eller 338/06 imp vilket innebär att den ger vettig fart åt de kulor i 180-225 grains intervallet som jag anser vara intressantast i kalibern. Hornady fabriksladdar den med både GMX och SSST i sin superformance serie och häromdagen köpte jag Redding verktyg som jag får hem till dörren för under 800 kr. Tanken är att detta skall bli en lite mer allroundbetonad pipa som skall komplettera min 6.5x55 imp för som blir bössan jag väljer när jag är ute själv. De andra kandidaterna som jag funderade lite mer ingående på var 300 RCM och 300 SAUM men till slut kände jag att det var länge sedan jag hade en 338 kaliber och att steget mellan 6.5 och 338 blir lagom stort. Det här känns riktigt kul även om patronen ifråga aldrig slagit igenom. Joacim gissade alltså rätt (så småningom) men mest rätt och tidigast inne på rätt spår var Jonas81 //Henrik
Publicerat September 29, 201510 yr Intressant val! Kul att man nästan gissade rätt. Vinner jag en provskjutning av kaliber ifråga, nu när man var så nära?
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Självklart Jonas! Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Det beror lite på men Canada, Egun och Ebay har det blivit sedan Sinclair blev uppköpta. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 29, 201510 yr Hmmm intressant. Är som du sagt .532 botten och fabriksladdningar som är det enda plusen.
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Jag läser mellan raderna att du ser en massa minus och rätt få plus, vad ser du som minus? Skall jag tänka om är det nu jag skall göra det innan reamer är beställd. //Henrik
Publicerat September 29, 201510 yr Minus och minus vet jag väl inte, ser dock inte egentligen några plus heller, blir troligast en patron som kommer att laddas hårt, kanske t.om för hårt. Gillar inte måtten på patronen nu när jag studerat ritningen lite närmare. Kan inte riktigt förstå rugers idé med en sa patron med de måtten, ingen annan vapentillverkare är nog speciellt sugen på att ta upp den i sitt sortiment, win och rem har redan gjort liknande snesteg, säljer si så där .
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Ok, här kommer en kort presentation av hur jag tänkte när jag kom fram till att svaret för mig nog är en 338 rcm. Jag har precis beställt en 6.5x55 Imp pipa till min ena T3:a. Denna bössa har idag en 6.5x47 pipa som skjuter såpass mediokert att den i princip bara duger till älgbanan. Det finns också en 358 win pipa som skjuter OK (25-30mm på 100m) och som med sina 180 grains TTSX är en praktisk och väl fungerande bössa ut till ca 200m (kanske 150 på årsrävar). Hela tanken med denna pipa var att skjuta de lätta TTSX kulorna i för kalibern höga hastigheter, det blev en succé så till vida att alla de tankar jag hade kring detta upplägg besannnades. Problemet är bara att det visat sig vara stört omöjligt att få tag i dessa kulor Det är också så att jag kommit att få allt mer dovhjortsjakt som oftast bedrivs som smyg och vakjakt och för detta syfte så kommer 6.5x55 Imp att bli som klippt och skuren. Däremot så behöver 6.5x55 Imp kompletteras med en annan kaliber och bössa för "övrig jakt", det vill säga all den klövviltsjakt som bedrivs ihop med andra människor oavsett om det skall jagas med hund eller om folk skall in och stöta i lite lugnare fart. För dessa jakter gäller ibland att man av hänsyn till jaktvärd eller kommunens tjänstemän behöver vara beredd att avlossa skott i de rimliga skottlägen som bjuds. Det kan handla om skott i bogen eller i lite vinklar, det går med andra ord inte att finskjuta i alla lägen vilket är ett krav för att jag skall känna mig trygg med 140 grains BT från 6.5:an. När man inte riktigt vet i vilka vinklar det kan bli aktuellt att skjuta och vilka lägen som presenterar sig så har jag genom åren kommit att uppskatta att ha en TTSX i pipan. Jag har skjutit mycket vilt med 150 grains TSX i 880 m/s ur 308:an och med 250 grains X/TSX i 800 m/s ur 9.3x62 och inte någon gång blivit besviken på dessa båda kombinationer (Frågan är dock om inte 180 TTSX i 358 med ett Vo på 840 m/s är den allra vassaste kombinationen med oerhört bra effekt och trevliga djur att ta hand om. Jag var därför på det klara med att jag ville kunna skjuta en TTSX med lite större kaliber i 850-900 m/s men eftersom det visat sig svårt att få fram TTSX i rätt vikt till 358:an var det också viktigt att det fanns gott om andra alternativ. Numera har vi nog alla som laddar själva upplevt hur svårt det kan vara att få tag på de kulor vi vill ha eller ännu värre det krut vi vill ha och därför kändes det viktigt att inte bygga in sig i ett hörn utan att skaffa en patron som fungerar med flera olika kulor och med flera olika krut. Min 358 win behöver Norma 200 och 180 TTSX för att den magi jag är ute efter skall uppstå men andra kombinationer så funkar det OK men inte spektakulärt. En annan dimensionerande faktor var såklart att jag inte ville komplettera 6.5 pipan med ytterligare en pipa till samma lås eftersom pipbytet kräver ett nytt skjutbanebesök. Det var alltså tvunget att hitta en ny patron som passar till T3:an i 7mmm RM och dess .532 slutstycke. När det gäller TSX/TTSX så litar jag på att dessa expanderar fullgott ned till ca 600 m/s, det innebär at jag vill säkerställa att kulan på längsta tänkbara skotthåll fortfarande håller sig över dessa nivåer. Jag insåg ganska snabbt att det egentligen bara fanns två riktigt vettiga kalibrar som uppfyllde min spec, nämligen .30 och .338 som båda två har ett ruggigt bra kulutbud och det finns gott om kulor i det viktintervall som jag sökte efter. Med tanke på mina goda erfarenheter av 180 TTSX i 358 såg jag inget riktigt behov av kulor som var så mycket tyngre 180-200 grain. Däremot så är det utan tvekan en fördel med de blyfria kulorna att gå upp lite i kaliber för att inte få för långa kulor. När jag sköt 150 TSX i 308 win så provade jag ett par säsonger att istället skjuta 180 TSX i 300 wsm i 890 m/s och även om det fungerade bra så upplevde jag egentligen inte att det fungerade bättre än 308 win. Konsekvensen av resonemanget ovan var att jag ville prova att skjuta .338 kulor i spannet 180-200 grain i 850 m/s eller däröver men jag såg absolut inget behov av hastigheter på över 900 m/s. Nu har jag ingen förkärlek för parollen "extra allt" utan har med tilltagande ålder kommit att uppskatta det där "mellanmjölkslagoma", med tilltagande hylsvolym kommer också kostnader i form av rekyl, oljud och allmänt taskig driftsekonomi. Visst kunde jag laddat ned en 338 blaser eller 338 win mag men det kändes inte som rätt väg att gå, inte minst för att precisionen sällan blir på topp om man skall ladda ned patronerna allt för mycket. Å andra sidan ville jag inte ha en hylsa som behövde laddas till röda tryck för att komma upp i de eftersträvade hastigheterna. När jag började fundera på vilka hylsor som låg i rätt härad volymmässigt så kom jag rätt snabbt fram till att 338 win mag var lite för stor (och dessutom med det där lite onödiga bältet) men att hylsvolymen på 338/06 eller 338/06 imp låg väldigt nära det optimala. Nu är ju denna hylsa rätt värdelös att skjuta med ett .532 slutstycke så det gällde att hitta en hylsa med volym på eller strax över 70 grains som har en hyls botten på .532" Då finns det som bekant några olika varianter och alla har de det gemensamt att de är "korta" magnumhylsor, kandidaterna var t ex 350/338 rem mag, 338 wsm eller 338 SAUM. Bland dessa kändes 338 SAUM kanske allra intressantast eftersom SAUMhylsan har visat väldigt god precisionspotential men också för att hylsvolymen var helt perfekt för att uppnå den hastighet jag ville ha. Sedan ramlade jag som en slump över 338 RCM (Ruger Compact Magnum) som verkade ha alla de egenskaper jag sökte och som till skillnad från de andra skapelserna dessutom var en fabriksladdning med relativt billiga verktyg, tillgång till färdigladdad ammunition och inte minst fabrikstillverkade Hornadyhylsor till en vettig peng På bilden nedan ser ni en 338 RCM flankerad av en 308win och en 338 win mag. Hylsan är en kortad 375 ruger vilket innebär att det är en hylsa som är lättrepeterad och utan rebated rim, pattronen är specad för en maxlängd på 72,1mm som de flesta andra patroner av "308längd". I mitt T3 mag innebär det naturligtvis att det finns gott om plats att sätta ut kulorna om det skulle visa sig vara en fördel. Hylsan har en volym på 71-72 grain lite beroende på var du tittar efter data, en 338/06 imp ligger på runt 72 grain såvitt jag förstår det. detta innebär att 338/06 Imp data ger en god fingervisning om vilka krut och vilken prestanda som gäller även för 338 rcm. Med en piplängd på 60 cm är 880 m/s fullt möjligt att nå med 185 TTSX och flera olika krut som t ex 203B, 202 och N540 för att nämna några. Laddvikterna ligger på runt 55 grains och trycket under 4000 Bar (patronen är godkänd för 4250 Bar). Med andra ord ger den fullt tillräcklig prestanda utan att behöva pressas alltför hårt. Vill man skjuta andra kulor än TTSX så finns både Hornadys GMX (185) och Noslers Etip (200). Även blyat finns i en massa olika varianter mellan i spannet 180-200. På grund av att kulorna i .338 som regel har en rätt gynnsam ballistisk form klarar t ex 185 TTSX med ett Vo på 880 m/s sig ut till 400m innan hastigheten går ned till gränsvärdet (för mig) på 600 m/s. Det finns goda skäl att anta att hylsan till 338 rcm har just de gynnsamma precisionsbefrämjande egenskaperna som vi ofta letar efter, halsen är 8,1 mm lång, hylsbröstet håller 30 grader och det är en kort krutpelare för att nämna några. SAUMhylsorna som är väldigt snarlika har visat sig ge grym precision så det finns goda skäl att tro att precisionspotentialen finns där. Den känns helt enkelt just så där "lagom" som jag numera kommit att uppskatta. Nu återstår det bara att speca pipan och resten av bössan //Henrik
Publicerat September 29, 201510 yr Din behovsspec ser väldigt lik ut min egna. Vem vet, hade du valt låda efter kaliber och inte tvärtom så hade vi kunnat dela på brotchen .
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Hmm, de är rätt lika. Skillnaden ligger väl snarast i att jag valde att gå på .338 när du valde .358 annars skiljer det nog inte så där jättemycket. Vet att du värdesätter möjligheten att skjuta med billiga pistolkulor men för mig kändes det viktigare med ett större utbud av jaktkulor. Vi får väl se om jag stöter på några oförutsedda svårigheter under resans gång annars känns detta som ett skapligt okomplicerat "projekt". Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 29, 201510 yr Hur står 338 fed sig jvf med 338 rcm om man bortser från hylsbottenmått? Mvh Lars
Publicerat September 29, 201510 yr Helt inne på maddogs linje, skulle välja komponenter efter hylsämnet [emoji1]. Fast å andra sidan är jag och maddogen troligen lika nördiga just i det ämnet [emoji1]
Publicerat September 29, 201510 yr Kul Henrik att du går från klarhet till klarhet och förnyar dig hela tiden En annan har kommit till stadiet där jag funderar på om jag ska skaffa en tredje K95 i ordningen eller bygga den där rådjursracern jag drömt om (vilket bla resulterade i införskaffandet av en brotsch i 250 Savage Ackley för några år sen). Problemet är att kravspecen ändras fortare än vad det tar att speca och bygga en bössa. Ibland går det tom fortare än licenshandläggningstiden i länet... För att i nästa skede handla om en optimal bössa för den där bergsjakten jag aldrig bedriver eller Namibiaresan jag aldrig verkar komma iväg på. Så därför är det kul att läsa om idéerna hos någon som är mer långsiktig och dessutom har ett genuint jaktligt underlag för att fatta genomtänkta beslut
Publicerat September 29, 201510 yr Spännande! Jag har grunnat på att pipa om min 9,3x62 till att bli en .375Ruger.... Nästan samma...
Publicerat September 30, 201510 yr Kul Henrik att du går från klarhet till klarhet och förnyar dig hela tiden En annan har kommit till stadiet där jag funderar på om jag ska skaffa en tredje K95 i ordningen eller bygga den där rådjursracern jag drömt om (vilket bla resulterade i införskaffandet av en brotsch i 250 Savage Ackley för några år sen). Problemet är att kravspecen ändras fortare än vad det tar att speca och bygga en bössa. Ibland går det tom fortare än licenshandläggningstiden i länet... För att i nästa skede handla om en optimal bössa för den där bergsjakten jag aldrig bedriver eller Namibiaresan jag aldrig verkar komma iväg på. Så därför är det kul att läsa om idéerna hos någon som är mer långsiktig och dessutom har ett genuint jaktligt underlag för att fatta genomtänkta beslut Håller med helt. Själv har jag reducerat till en 22:a en hagelbock och en studsare i 6,5x55 för att det duger till all jakt och träning jag bedriver och jakten är såpass blandad och i liten utsträckning så att optimera utrustningen går inte. Har säkert inte mer än 30 jaktdagar per år. I höst/vinter så har jag målet att jaga och nästa år ska jag inte byta någonting i vapenväg utan träna med det jag har och sedan jaga.
Publicerat September 30, 201510 yr Håller med helt. Själv har jag reducerat till en 22:a en hagelbock och en studsare i 6,5x55 för att det duger till all jakt och träning jag bedriver och jakten är såpass blandad och i liten utsträckning så att optimera utrustningen går inte. Har säkert inte mer än 30 jaktdagar per år. I höst/vinter så har jag målet att jaga och nästa år ska jag inte byta någonting i vapenväg utan träna med det jag har och sedan jaga. Fyll upp med hanabössor och annat snorbilligt som kul eh jag menar nödvändigt för stövarjakt mm.
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Om vi börjar med lite bakgrundsfakta om 338rcm i jämförelse med 338 federal och 338 winmag så ser det ut så här med 60 cm pipa enligt QL (allt laddat till ca 3900 bar). Tittar vi på volymerna samt tar med 338 Blaser och 338/375 Ruger för jämförelsen skull så ser det ut så här: Jag vidhåller att 338 RCM känns rätt lagom, en annan fin sak med den är att den når hastigheter på runt 880 m/s med 185 TTSX med bland annat Norma 202,203B, Vihtavouri 140 och 540 för att bara nämna några. Fördelen är att man inte blir så himla låst vid en kombination av kula och krut. Det finns så klart olika sätt att börja ett projekt (eller i detta fall ett "miniprojekt" på) maddog och 6mm väljer att utgå från en specifik hylsa vilket är ett sätt att göra det. Jag prioriterar nog snarare en viss kula (eller några kulor) och de prestanda jag vill uppnå med denna/dessa och väljer hylsan efter det. I det här fallet så blev det dimensionerande att jag ville kunna skicka iväg 180-200 grains kulor i .338 i mellan 850-900 m/s, eftersom jag satt med ett magnumslutstycke blev det 338 rcm som blev den för mig logiska slutsatsen, hade det varit ett standardslutstycke så hade svaret blivit 338/06 eller 338/06 IMP. Jag tänker väl som så att ur ett jaktligt perspektiv så spelar det mindre roll vilken hylsa kulan är skjuten ur men betydligt större betydelse vilken kula och som träffar viltet I övrigt kan jag tillägga att jag är överens med smeden om att det blir en 60 cm pipa med 1/10" och en profil som landar på 18-19mm i mynningen. Reamer, laddverktyg och hylsor är beställda nu återstår det "bara" att hitta en ett bra .338 pipämne med hanterbar leveranstid. //Henrik