Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kaliber in i skåpet?

Featured Replies

Publicerat

Rekyl, allt är relativt

• Svar 145
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, här kommer en kort presentation av hur jag tänkte när jag kom fram till att svaret för mig nog är en 338 rcm.   Jag har precis beställt en 6.5x55 Imp pipa till min ena T3:a. Denna bössa har idag

• Sicket velande!  Bullar upp snyggt som fan och 6 sidor senare.. antiklimax. Så skulle jag aldrig göra 

• Jag skrev ovan att jag trodde att det skulle bli svårt att hitta en brosch i riket [emoji85] [emoji86] [emoji87] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

300 H&H Magnum

Publicerat

300 H&H Magnum

Tror den får svårt att gå ner i en T3 och ha anständig patronlängd.

Publicerat

6.5 STW     7mm STW       358 STA

Mvh.

Publicerat

333 Jeffery?

Publicerat

Kan det månne vara .300 RCM?

Har svårt att tro att du skall ha en .300 ICL eller en 7mm STW och där tog mina kunskaper slut vad gäller hylsor med .532 botten och någonting runtikring .30

Publicerat
  • Författare

Många intressanta gissningar blev det, jag måste säga att jag är lite intresserad av Blaser magnum hylsorna eftersom de inte optimerats för maximal fart utan för att ha gynnsamma egenskaper i övrigt, vettiga tryck, bra precision etc.

Den patronen jag har fastnat för är dock 338 RCM, jag skall försöka förklara mitt val när jag är klar med träning, barnlogistik och dagens undersökning/kontroll.

I korthet handlar det framför allt om att den känns lagom, hylsvolymen motsvarar en 338/06 eller 338/06 imp vilket innebär att den ger vettig fart åt de kulor i 180-225 grains intervallet som jag anser vara intressantast i kalibern.

Hornady fabriksladdar den med både GMX och SSST i sin superformance serie och häromdagen köpte jag Redding verktyg som jag får hem till dörren för under 800 kr.

Tanken är att detta skall bli en lite mer allroundbetonad pipa som skall komplettera min 6.5x55 imp för som blir bössan jag väljer när jag är ute själv.

De andra kandidaterna som jag funderade lite mer ingående på var 300 RCM och 300 SAUM men till slut kände jag att det var länge sedan jag hade en 338 kaliber och att steget mellan 6.5 och 338 blir lagom stort.

Det här känns riktigt kul även om patronen ifråga aldrig slagit igenom.

Joacim gissade alltså rätt (så småningom) men mest rätt och tidigast inne på rätt spår var Jonas81 :thumbsup:

//Henrik

Publicerat

Intressant val! Kul att man nästan gissade rätt.

Vinner jag en provskjutning av kaliber ifråga, nu när man var så nära?

Publicerat
  • Författare

Självklart Jonas!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Var köper du verktyg?

Publicerat
  • Författare

Det beror lite på men Canada, Egun och Ebay har det blivit sedan Sinclair blev uppköpta.

Publicerat

Hmmm intressant.

Är som du sagt .532 botten och fabriksladdningar som är det enda plusen.

Publicerat
  • Författare

Jag läser mellan raderna att du ser en massa minus och rätt få plus, vad ser du som minus?

Skall jag tänka om är det nu jag skall göra det innan reamer är beställd.

//Henrik

Publicerat

Minus och minus vet jag väl inte, ser dock inte egentligen några plus heller, blir troligast en patron som kommer att laddas hårt, kanske t.om för hårt.

Gillar inte måtten på patronen nu när jag studerat ritningen lite närmare.

Kan inte riktigt förstå rugers idé med en sa patron med de måtten, ingen annan vapentillverkare är nog speciellt sugen på att ta upp den i sitt sortiment, win och rem har redan gjort liknande snesteg, säljer si så där .

Publicerat

Din behovsspec ser väldigt lik ut min egna. Vem vet, hade du valt låda efter kaliber och inte tvärtom så hade vi kunnat dela på brotchen ;).

Publicerat
  • Författare

Hmm, de är rätt lika. Skillnaden ligger väl snarast i att jag valde att gå på .338 när du valde .358 annars skiljer det nog inte så där jättemycket. Vet att du värdesätter möjligheten att skjuta med billiga pistolkulor men för mig kändes det viktigare med ett större utbud av jaktkulor. Vi får väl se om jag stöter på några oförutsedda svårigheter under resans gång annars känns detta som ett skapligt okomplicerat "projekt".

Publicerat

Hur står 338 fed sig jvf med 338 rcm om man bortser från hylsbottenmått?

Mvh Lars

Publicerat

Helt inne på maddogs linje, skulle välja komponenter efter hylsämnet [emoji1].

Fast å andra sidan är jag och maddogen troligen lika nördiga just i det ämnet [emoji1]

Publicerat

Kul Henrik att du går från klarhet till klarhet och förnyar dig hela tiden :yes:

En annan har kommit till stadiet där jag funderar på om jag ska skaffa en tredje K95 i ordningen eller bygga den där rådjursracern jag drömt om (vilket bla resulterade i införskaffandet av en brotsch i 250 Savage Ackley för några år sen). Problemet är att kravspecen ändras fortare än vad det tar att speca och bygga en bössa. Ibland går det tom fortare än licenshandläggningstiden i länet... För att i nästa skede handla om en optimal bössa för den där bergsjakten jag aldrig bedriver eller Namibiaresan jag aldrig verkar komma iväg på.

Så därför är det kul att läsa om idéerna hos någon som är mer långsiktig och dessutom har ett genuint jaktligt underlag för att fatta genomtänkta beslut :thumbsup:

Publicerat

Låter mycket intressant, Henrik!

Publicerat

Spännande! Jag har grunnat på att pipa om min 9,3x62 till att bli en .375Ruger.... Nästan samma... 

Publicerat

Kul Henrik att du går från klarhet till klarhet och förnyar dig hela tiden :yes:

En annan har kommit till stadiet där jag funderar på om jag ska skaffa en tredje K95 i ordningen eller bygga den där rådjursracern jag drömt om (vilket bla resulterade i införskaffandet av en brotsch i 250 Savage Ackley för några år sen). Problemet är att kravspecen ändras fortare än vad det tar att speca och bygga en bössa. Ibland går det tom fortare än licenshandläggningstiden i länet... För att i nästa skede handla om en optimal bössa för den där bergsjakten jag aldrig bedriver eller Namibiaresan jag aldrig verkar komma iväg på.

Så därför är det kul att läsa om idéerna hos någon som är mer långsiktig och dessutom har ett genuint jaktligt underlag för att fatta genomtänkta beslut :thumbsup:

Håller med helt. Själv har jag reducerat till en 22:a en hagelbock och en studsare i 6,5x55 för att det duger till all jakt och träning jag bedriver och jakten är såpass blandad och i liten utsträckning så att optimera utrustningen går inte. Har säkert inte mer än 30 jaktdagar per år.

I höst/vinter så har jag målet att jaga och nästa år ska jag inte byta någonting i vapenväg utan träna med det jag har och sedan jaga.

Publicerat

Håller med helt. Själv har jag reducerat till en 22:a en hagelbock och en studsare i 6,5x55 för att det duger till all jakt och träning jag bedriver och jakten är såpass blandad och i liten utsträckning så att optimera utrustningen går inte. Har säkert inte mer än 30 jaktdagar per år.

I höst/vinter så har jag målet att jaga och nästa år ska jag inte byta någonting i vapenväg utan träna med det jag har och sedan jaga.

Fyll upp med hanabössor och annat snorbilligt som kul eh jag menar nödvändigt för stövarjakt mm. :)

Publicerat
  • Författare

Om vi börjar med lite bakgrundsfakta om 338rcm i jämförelse med 338 federal och 338 winmag så ser det ut så här med 60 cm pipa enligt QL (allt laddat till ca 3900 bar).

hastigheter%20338_zps7tios01a.png

Tittar vi på volymerna samt tar med 338 Blaser och 338/375 Ruger för jämförelsen skull så ser det ut så här:

volymer%20338_zpsutkb6zbc.png

Jag vidhåller att 338 RCM känns rätt lagom, en annan fin sak med den är att den når hastigheter på runt 880 m/s med 185 TTSX med bland annat Norma 202,203B, Vihtavouri 140 och 540 för att bara nämna några. Fördelen är att man inte blir så himla låst vid en kombination av kula och krut.

Det finns så klart olika sätt att börja ett projekt (eller i detta fall ett "miniprojekt" på) maddog och 6mm väljer att utgå från en specifik hylsa vilket är ett sätt att göra det.

Jag prioriterar nog snarare en viss kula (eller några kulor) och de prestanda jag vill uppnå med denna/dessa och väljer hylsan efter det. I det här fallet så blev det dimensionerande att jag ville kunna skicka iväg 180-200 grains kulor i .338 i mellan 850-900 m/s, eftersom jag satt med ett magnumslutstycke blev det 338 rcm som blev den för mig logiska slutsatsen, hade det varit ett standardslutstycke så hade svaret blivit 338/06 eller 338/06 IMP. Jag tänker väl som så att ur ett jaktligt perspektiv så spelar det mindre roll vilken hylsa kulan är skjuten ur men betydligt större betydelse vilken kula och som träffar viltet :tongue:

I övrigt kan jag tillägga att jag är överens med smeden om att det blir en 60 cm pipa med 1/10" och en profil som landar på 18-19mm i mynningen. Reamer, laddverktyg och hylsor är beställda nu återstår det "bara" att hitta en ett bra .338 pipämne med hanterbar leveranstid.

//Henrik