Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kaliber in i skåpet?

Featured Replies

Publicerat

Jag kör ingen Elektron älg, vi har inga sådana i Sundsvall.

Jag jagar sådant man inte vill äta kan man enkelt säga.

• Svar 145
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, här kommer en kort presentation av hur jag tänkte när jag kom fram till att svaret för mig nog är en 338 rcm.   Jag har precis beställt en 6.5x55 Imp pipa till min ena T3:a. Denna bössa har idag

• Sicket velande!  Bullar upp snyggt som fan och 6 sidor senare.. antiklimax. Så skulle jag aldrig göra 

• Jag skrev ovan att jag trodde att det skulle bli svårt att hitta en brosch i riket [emoji85] [emoji86] [emoji87] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Henrik: När du gjorde jämförelse mellan 338 rcm och 338 federar känns som den haltar lite, du jämförde utifrån 338 rcm villkor. Efter ditt egna utsago i "new school" så "välja för den aktuella kalibern lätta kulor och försöka få upp den i relativt hög hastighet för allra bästa effekt" så borde du väl välja 160 gr ttsx i 338 federar vilket borde hastigheter mot 880 m/s.

Är själv nyfiken att prova "new school", vill att den ska bli all-round klass 1+rådjur. Ge mig gärna tips, är säkert något jag har missat. Dessa är på min shortlist ju nu:

.323 160 gr ttsx 8x57 IS (Borde vara bättre än 150 gr i 308w, högre hastighet och större diameter.)

.338 160 gr ttsx 338 federal

.358 180 gr ttsx 35 Whelen eller 35/284 (fick inspiration av maddog)

Kom gärna med bättre alt., tanken är bygga på en std kaliber. Handladdare inte just nu men med start av detta projekt så tänkte jag börja. Så fördel om det inte blir för avancerat för mig.

Jag kompletterade med 160 TTSX enligt önskemål, det var dock lite klurigt att hitta något krut som passade riktigt perfekt i Federal 338 med 160 grains TTSX. antingen var de lite tröga eller lite snabba men då kollade jag bara med Norma och Vihtavourikrut. Så här blev i alla fall resultatet.

hastigheter%20338_zpsic5lbgvy.png

När det sedan gäller dina funderingar runt 8x57, 338 federal eller 35 whelen laddade med lätta kopparkulor så tror jag att visst finns det en gradvis skillnad där större diameter medför lite bättre skotteffekt men skillnaden skall absolut inte överdrivas.

Vad som är "Bäst" beror såklart på omständigheterna i övrigt, vilket skotthåll kommer du att skjuta vilt på, hur ser jakten ut som bössan skall användas till,vilken bössa har du tänkt dig etc.

När jag skjutit klövvilt med 150 TTSX i 308 win så kan jag konstatera att de normalt springer 10-30m med en lungsmäll, när jag skjuter klövvilt med 250 grains TSX i 9.3x62 springer de kanske några meter kortare men den stora skillnaden ligger nog i att det brukar synas när skottet träffar med 9.3:an :thumbsup:

Henrik

Publicerat

Är ttsx så bra egentligen

Publicerat
  • Författare

Är ttsx så bra egentligen

Hur menar du?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Har iofs bara skjutit några älgar i höst med den kulan och jag vette tusan alltså. Blir iofs trevliga skottskador men skottverkan i övrigt verkar lite si då där.

Publicerat
  • Författare

Vilka kula och fart pratar vi om?

Publicerat

200gr .323 i 930m/s

Publicerat
  • Författare

Det låter absolut som en kombination som borde ge bra resultat.

Har älgarna sprungit längre än vanligt eller är det för lite skottecken du reflekterat över?

Publicerat

Tycker skottecknen är lite svaga, fast jag ska skjuta 15-20st innan jag utvärderar resultatet

Publicerat
  • Författare

Det har nog varit min erfarenhet också att skottecknen varit mindre tydligare än med en del andra kulor men däremot så tycker jag inte att de gått längre med TTSX än med andra kulor.

Numera blir det dock inte lika mycket älg skjuter som tidigare år så mitt underlag handlar mest om gris och hjort samt ett par älgar om året.

Publicerat

Det är ju detta som är så underbart. Att leta den perfekta kulan i den perfekta farten. :)

Publicerat

Gjorde ett test med accubond innan , gillade inte dom alls, nu stod det mellan sierra gk 220gr och tsx, valde för en gångs skull barnes. Har även lådvis med 225gr modellen till 358sta'n som är otestade.

Publicerat
  • Författare

Det är ju detta som är så underbart. Att leta den perfekta kulan i den perfekta farten. :)

Inte bara det, trots att vi har grejer som funkar så letar vi såklart vidare efter något som skulle kunna vara liiite bättre ;-)

Sedan är det såklart också så att när jakten förändras så förändras också vår syn på vad som är perfekt beväpning.

För tjugo år sedan så innebar klövvilt rådjur eller älg men så ser det inte ut längre i mina trakter. Rådjur sköts med studsare i augusti-september men efter det var det kombivapen eller hagel som gällde om det skulle jagas rådjur. Studsaren togs fram när det stod älgjakt på programmet, annars blev den stående i skåpet.

Idag är det hagelbössorna som för en tynande tillvaro i skåpet och för egen del så luftas bara hagelbrakaren när det är fågeljakt och på de årliga rävklapparna.

Istället är det studsarna som numera har blivit standardbeväpning och som förväntas klara av jakt på allt klövvilt både traditionell älgjakt (som idag) och bland- eller drevjakter som ställer andra krav på bössans utformning och även på kulorna.

Det är under alla omständigheter en intressant utveckling med både plus och minus.

//Henrik

Publicerat

När det sedan gäller dina funderingar runt 8x57, 338 federal eller 35 whelen laddade med lätta kopparkulor så tror jag att visst finns det en gradvis skillnad där större diameter medför lite bättre skotteffekt men skillnaden skall absolut inte överdrivas.

Vad som är "Bäst" beror såklart på omständigheterna i övrigt, vilket skotthåll kommer du att skjuta vilt på, hur ser jakten ut som bössan skall användas till,vilken bössa har du tänkt dig etc.

När jag skjutit klövvilt med 150 TTSX i 308 win så kan jag konstatera att de normalt springer 10-30m med en lungsmäll, när jag skjuter klövvilt med 250 grains TSX i 9.3x62 springer de kanske några meter kortare men den stora skillnaden ligger nog i att det brukar synas när skottet träffar med 9.3:an :thumbsup:

Henrik

Tack för uppdateringen med 160 gr. Enligt laddinfo på Barnes hemsida borde det går få ännu högre hastigheter, men jag kan inte så mycket om handladdning så jag har ingen aning. :-)

Användningen är framförallt drevjakt på klövvilt i alla slags former. Bössan är Blaser R8 och jag tänkte använda ljuddämpare, mållängden på pipan är 52 cm. Skulle vara önskvärt om den även kunde ersätta min 9,3x62 som används under den rena älgjakten i Norrbotten. Skotthåll upp mot 200 m men helst ska den fungerar bra ut till 250 m.

Publicerat
  • Författare

Om du tänkt dig en R8 så är väl det enda alternativet 8x57?

Visserligen kan du säkert få en 8.5x63 i din R8 men den är knappast optimal i en kort pipa.

//Henrik

Publicerat

Original pipa från Blaser, ja. Men det finns ju smeder som kan fixa i vilken kaliber som helst. Gäller bara att hitta ett magasin som matar bra.

/Johan

Publicerat

Glöm inte 338-06 i ekvationen.

Publicerat
  • Författare

Nu sitter jag visserligen i älgskogen utan tillgång till datorn men spontant skulle jag säga att ur ett prestandaperspektiv är nog 338rcm, 338-06 eller 8.5x63 väldigt snarlika. För min del valde jag av tidigare redovisade orsaker 338 rcm men med en R8 och "Fulpipor" är väl 338-06 och 8.5x63 minst lika bra om inte bättre val. För egen del så har jag inte funderat på kortare pipa än 24" men Johan vill uppenbarligen ha en 52 cm pipa och då känns nog 8x57, 338 federal eller 358 win som hetare kandidater.

När det sedan gäller att Barnes laddats visar högre hastigheter än vad jag gjorde i min jämförelse så beror det naturligtvis på att de använt andra krut till sina 338 federal laddningar än de vi har här i Sverige. Som jag skrev från början hittar jag inget riktigt klockrent Norma eller Vihtavouri krut för kombinationen 338 federal och 160 ttsx.

Publicerat

52 cm är inte skrivet i sten men jag har det på min 9,3 och jag tycker det fungerar bra. Visst hade det varit bättre med 24" ur flera aspekter men faller bort pga jag vill ha dämpare.

Borde inte de två -06, 338 och 35 Whelen. fungera bra med kortare pipa?

8.5x63 vet jag inte så mycket om.

Publicerat
  • Författare

Ju större hylsan är i relation till kulans diameter, desto längre pipa "kräver" den. Sedan är naturligtvis detta inte skrivet i sten men i princip kan man nog ändå säga att 338-06 och 8.5x63 (som i princip kan sägas vara en europeisk 338-06 improved) mår bäst i längre pipor.

Har du redan en 9.3x62 så ligger såklart 35 whelen oerhört nära denna i prestanda på alla sätt. Varför vill du ersätta din 9.3x62?

Henrik

Publicerat

Mm det beror på väl det ska finns nog med luft för att förbränna krutet. Enligt kenneth på grannforumet så motsvarar 51,62 cm i 338-06, 50 cm i 308w. Antar 338-06 imp och 8.5x63 har plats med mer krut och därför behöver längre pipa.

I första hand ska de nya pipan inte ersätta 9,3an utan bli en mer all-round. Men skulle det göra jobbet minst lika bra på den rena älgjakten ser jag ingen mening att ha kvar 9,3an. Visst är 35 Whelen och 9,3x62 väldigt lika på pappret men ska jag köra "new school" så är det stor skillnad då lättaste TTSX/TSX är 180 gr mot 250 gr.

Publicerat
  • Författare

Enligt kenneth på grannforumet så motsvarar 51,62 cm i 338-06, 50 cm i 308w. Antar 338-06 imp och 8.5x63 har plats med mer krut och därför behöver längre pipa.

Vad menar du med motsvarar? Motsvarar på vilket sätt? Förbränningsprocent enligt QL teoretiska formler? Rekyl, hastighet, storlek på mynningsflamman, ljudtryck, mynningstryck,flyktsträckor hos påskjutet vilt eller någon egensnickrad formel?

Publicerat

Mynningstryck "Den här tabellen kommer främst att jämföra piplängderna där så alla kalibrar har ungefär samma mynningstryck.". http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=120360

Om tabellen är bra eller ens användbar, låter jag vara osagt. :wallbash:

Hur ser du på skillnaderna på 35 Whelen och 9,3x62?

Publicerat

338-06 trivs i lite längre pipa helt klart. Min går retfullt sakta pga piplängden.

Publicerat

@maddog Hade du inte väldigt kort pipa? För mig jag har läst 46 cm.