Publicerat September 30, 201510 yr Om vi bortser från tycke, smak, fördomar..... Vilken kaliber och kula är den bästa för älg? De statiska kriterierna är: * Älgen skall inte springa längre än vad det ackumulerade syret i muskler och hjärnan räcker vid en lung/hjärt träff.. * Kulan ska ha ha en restvikt så nära 100% som möjligt. * Kulan ska avge så lite bly som möjligt. * Kulan ska avge all sin energi i älgen. Dvs inga genomskott. * Minimera andelen blodsprängt/trasat kött. Är inte intresserad av: "min bössa sköt en älg som vi skar bort 1 köttbulle på". Utan vilken kaliber och kula via tester osv uppfyller ovan nämnda krav bäst? (Eller är allt bara "känsla" och personligt tyckande som avgör?)
Publicerat September 30, 201510 yr Låter som att dina kriterier kräver en tung långsam kula med säker expansion utan genomskott. 45-70? 9,3x57? 458socom? 358win? tapatalk på Xperia
Publicerat September 30, 201510 yr Jag gillar 358w väldig mycket men ska testa 35/284 för att testa om den är bättre
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Låter som att dina kriterier kräver en tung långsam kula med säker expansion utan genomskott. 45-70? 9,3x57? 458socom? 358win? tapatalk på Xperia Har sett 45-70 älgar.... Knytnäves stora utgångshål....
Publicerat September 30, 201510 yr 9,3x57 upp till 120 meter därefter 9,3x62? bara en magkänsla!Nog funkar dom bra längre än så.
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Jag håller 338wm och 358nm som nära på idealiska. Har sett mer än en 338 skjuten älg. Snarare typ 15... Vet inte vad "tester" säger. Men erfarenhetsmässigt har det varit ömsom vin/vatten. Mer av en negativ bild, men det kanske mer beror på skytten än kalibern... Stora utgångshål, eller rejält blodsprängt.... Beroende på om skottet tagit bakom eller i bogen. Skytten har använt typ allt från oryx- naturalis till typ hammerhead(osäker på vad han använder idag efter att övergett naturalis..)
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Finns det något test i gel eller tvål som ger att kaliber/kula uppfyller kriterierna på typ 40m och 100 m? Gissar att "blöt" och långsam kula är mer instabil och snurrar med "baken" än en snabbare kula. Därmed också ökar blodinsprängningen i köttet!?! Samtidigt som den inte är lika förutsägbar hur den svampar i kroppen!?
Publicerat September 30, 201510 yr Jagar med Sako Forrester 338wm och normas oryx i den, har inte haft några problem med blodsprängt kött dock viss risk för genomskott vid korta håll. Har även en CG i kaliber 308 i den använder jag Vulkan, det är mycket död i Vulkan, inga genomskott och knall och falleffekt.
Publicerat September 30, 201510 yr Tror att alla kalibrar från 6,5-55 till elefantbössor funkar bara man sätter kulan på rätt ställe,skjuter aldrig i bogen, strax bakom så får man mest mat men tyvärr nästan aldrig nåt hjärta
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Detta är en populär post. Om vi bortser från tycke, smak, fördomar..... Vilken kaliber och kula är den bästa för älg? De statiska kriterierna är: * Älgen skall inte springa längre än vad det ackumulerade syret i muskler och hjärnan räcker vid en lung/hjärt träff.. * Kulan ska ha ha en restvikt så nära 100% som möjligt. * Kulan ska avge så lite bly som möjligt. * Kulan ska avge all sin energi i älgen. Dvs inga genomskott. * Minimera andelen blodsprängt/trasat kött. Är inte intresserad av: "min bössa sköt en älg som vi skar bort 1 köttbulle på". Utan vilken kaliber och kula via tester osv uppfyller ovan nämnda krav bäst? (Eller är allt bara "känsla" och personligt tyckande som avgör?) Jag håller inte med om att kriterierna på din lista ger "den bästa älgkalibern/kulan". Det finns olika sätt som en kula kan uppnå några av de effekter du vill se men enligt min erfarenhet så står en del av dina parametrar i motsatsförhållande. En kula som behåller sin restvikt och därmed inte avger något eller så lite bly som möjligt kommer givetvis att ha mycket större benägenhet att ge genomskott. Det är dessutom så att det är skillnad på älg och älg, en kombination som inte ger genomskott på en liten kalv kommer inte att ge tillräcklig effekt om den hamnar i bogbladet på en stor tjur. Mitt svar blir att det finns ingen kula eller kaliber som fullt ut svarar mot alla dina krav, därför måste vi veta hur du prioriterar och rangordnar listan ovan precis på samma sätt som när ungarna gör sina önskelistor inför julen. Jag vill till skillnad från dig ha genomskott och då tycker jag att den mest lovande vägen verkar vara så lätta helkopparkulor som möjligt med så stor diameter som möjligt. Vi har provat 180 grains TTSX i 358 win under en tid nu med mycket god effekt på älg, gris, hjort och rådjur (även om de älgar som skjutits har varit under trafikeftersök). Jag vill nog påstå att bortsett från att vi inte hittat någon kula i vilt ännu så uppfyller denna kombinationen dina övriga krav bättre en något annat jag har sett. //Henrik
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Det här är en tråd med potential... Precis som ovanstående talare så anser jag att den perfekta kombinationen för en septemberkalv på ståndskall (under 50 m) inte nödvändigtvis är lika optimal för en stor älgtjur skjuten på lite håll i fjällen. Sen kommer skottplacering, stressad/ostressad mm. Något universellt svar finns inte, personlig smak och egna erfarenheter färgar en sådan här fråga för mycket. Av den anledningen skriver jag inte vad jag jagar med. Men jag kan säga att jag har två kalibrar och olika kulor beroende på förutsättningarna...
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Mina erfarenheter, om än begränsade, är att till "matvilt" är det en fördel om anslagsenergin skapas genom vikt istället för fart. Större risk för genomslag, men mindre blodsprängt, till icke "matvilt" upplever jag att det omvända funkar bäst.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Jag jagar numera älg med Sako Powerhead. 9,3x62 Den uppfyller det mesta av det du nämner. Restvikt=i princip 100% Älgarna har sprungit i snitt 30 meter hittills Kulan avger INGET bly. (Innehåller inget bakom manteln) Har inte varit mer blodsprängt än tex. oryx eller Swift-kulorna. Det negativa är väl dock att jag skjutit genomskott genom varje älg..... Älgarna har knappt tecknat i skotten. Men dom har suttit där dom ska och djuren har lagt sig som dom ska. Med vänlig hälsning John
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Kurok har nog rätt i att om man kör med blykylor så får man minst köttförstöring och en bra effekt med tunga kulor MEN kör du med "oblyat" så är det istället så lätta kulor som möjligt som gäller. Det verkar vara svårt för folk att förstå den skillnaden[emoji16] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Jag jagar numera älg med Sako Powerhead. Den uppfyller det mesta av det du nämner. Restvikt=i princip 100% Älgarna har sprungit i snitt 30 meter hittills Kulan avger INGET bly. (Innehåller inget bakom manteln) Har inte varit mer blodsprängt än tex. oryx eller Swift-kulorna. Det negativa är väl dock att jag skjutit genomskott genom varje älg..... Älgarna har knappt tecknat i skotten. Men dom har suttit där dom ska och djuren har lagt sig som dom ska. Med vänlig hälsning John Jag har också genomskott på dom älgar jag har skjutit men med Swift A-frame i 220 gr till 8 mm rem mag o med 416 rem mag o 350 gr A-frame. Dom har aldrig gått många metrar förrän dom har stupat älgarna.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Kurok har nog rätt i att om man kör med blykylor så får man minst köttförstöring och en bra effekt med tunga kulor MEN kör du med "oblyat" så är det istället så lätta kulor som möjligt som gäller. Det verkar vara svårt för folk att förstå den skillnaden[emoji16] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Jag säger inte emot, då min erfarenhet är begränsad, men det jag sett både av egna skott och andras i slaktboden är att hög hastighet och flyktsträckan är det som ger mest blodsprängt på ingångsidan oavsett om det är bly eller oblyade kulor.Men för att få bättre skottecken och kortare flyktsträckor är en högre anslagshastighet fördelaktigt, det blir ett litet moment 22. [emoji6]
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Jag tror att kulvalet påverkar minst lika mycket som kalibern. Rhino, North Fork och TBBC öppnar väldigt snabbt vilket ger god effekt i viltet. Kulornas bakre halva består av massiv koppar vilket effektivt begränsar expansionen så att kulorna oavsett hastighet aldrig överexpanderar så som Oryx och Woodleigh kan göra. Om du vill undvika genomslag borde en för kalibern lätt kula vara mest intressant. Rhino har en extra mjuk 200gr kula framtagen just för 358win som kanske är precis det du söker. Jag har dock själv ingen erfarenhet av vare sig den kulan eller kalibern även om jag är väldigt sugen att testa kombinationen.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Författare Jag håller inte med om att kriterierna på din lista ger "den bästa älgkalibern/kulan". Det finns olika sätt som en kula kan uppnå några av de effekter du vill se men enligt min erfarenhet så står en del av dina parametrar i motsatsförhållande. En kula som behåller sin restvikt och därmed inte avger något eller så lite bly som möjligt kommer givetvis att ha mycket större benägenhet att ge genomskott. Det är dessutom så att det är skillnad på älg och älg, en kombination som inte ger genomskott på en liten kalv kommer inte att ge tillräcklig effekt om den hamnar i bogbladet på en stor tjur. Mitt svar blir att det finns ingen kula eller kaliber som fullt ut svarar mot alla dina krav, därför måste vi veta hur du prioriterar och rangordnar listan ovan precis på samma sätt som när ungarna gör sina önskelistor inför julen. Jag vill till skillnad från dig ha genomskott och då tycker jag att den mest lovande vägen verkar vara så lätta helkopparkulor som möjligt med så stor diameter som möjligt. Vi har provat 180 grains TTSX i 358 win under en tid nu med mycket god effekt på älg, gris, hjort och rådjur (även om de älgar som skjutits har varit under trafikeftersök). Jag vill nog påstå att bortsett från att vi inte hittat någon kula i vilt ännu så uppfyller denna kombinationen dina övriga krav bättre en något annat jag har sett. //Henrik Jo visst blir det lite motsättningar.... Ska jag prioritera så är genomskott det jag helst inte vill ha. Jagar i rätt stening terräng och genomskott blir automatiskt större risker för hunden. Iom att jag själv går med hund som också är tränad på e-sök, blir det eg inga problem att göra dödsök på 100-200m. Det är ung så långt en urblodad älg kan springa på lagrat syre. Som nr två så vill jag kunna ta tillvara på så mycket som möjligt av de matvilt jag skjuter. Så jag vill inte ha mycket blyrester eller blodsprängt. Vad gäller kopparkulor så hör jag till den mer skeptiska skaran och är inte övertygad än om att dom fungerar som jag vill, utan genomskott eller splitter som tar oväntade vägar....
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Ja du intressant frågeställning. För egen del tror jag att man ska rangordna 1= skottplacering 2= kulval 3= kaliber. Har sljälv alldeles för litet underlag för att kunna dra några växlar. Har fällt älg med 30-06 200grs mega, 180grs Oryx och 180grs Swift Scirrocco. 7X57R 160grs Oryx. 7X57Mauser 160grs Accubond. 416 Ruger med 300grs TSX De gånger jag skjutit kalv har det ALLTID blivit genomskott. På vuxna älgar har kulan suttit mot skinnet på motstående sida förutom med 416 Ruger då det blev genomskott. De två älgar jag skjutit med 416 har fallit på plats. De andra älgarna har jag haft flyktsträckor på 5-80m. Andelen blodsprängt har haft klart samband med flyktsträckan enligt min ringa erfarenhet. Om jag har möjlighet skjuter jag helst höga lungskott just bakom bog men det beror givetvis på i vilken vinkel de står. Om det ska vara så effektivt som möjligt kommer man inte ifrån att det blir genomskott åtminstone på kalv. Sen beror det ju givetvis i vilka vinklar man vill skjuta avstånd osv vad som är ”bäst”. Ibland tycker jag det är lite väl mycket gnäll om köttförstöring. För att citera en av mina morbröder ”men he måst ju bli hål på älg´n för att n ska dö å”
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Mitt val av kaliber och kula för älgjakten är 9.3x62 och 21.1g Oryx. Tung och långsam men många joule! Jag har minimalt med köttförstöring - om man inte får en benträff vilket jag fick en gång i en kalv och kulan passerade ut genom frambogens ben på utgångssidan, men vilken kula skulle inte slaska till det då... Extremt lite blodsprängning på slaksidorna och utgångshålet är som en femkrona - men det är genomskott i 100% av fallen, oavsett vilt och storlek på vilt. Alla älgar har blivit kvar på skottplatsen och jag har upplevt det som en rejäl knall & fall effekt, även på älgar i löp. Den enda nackdelen med denna kulan är att den börjar falla ganska fort och jag skulle aldrig skjuta på någonting över 180 meters avstånd, men i snitt har jag skjutit mina älgar på runt 20-30 meter och aldrig över 40 meters avstånd och har andra kalibrar för skytte på längre håll, men jag har testat ut till 300 meter för att ha kunskapen vid ett eftersök t ex och veta när det helt enkelt inte längre är möjligt. Skulle jag börja om i dag så hade jag troligen köpt en .416 Rigby och laddat med en lättare TTSX eller liknande. Genomskott är nästan helt omöjligt att undvika och skall kulan svampa upp ordentligt, och leverera ordentligt med kraft, så blir det dessutom genomskott om man inte fipplar med någon klenare kaliber - vilket man inte får göra då det är klass 1 krav på älgen.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Med den kravspecen skulle jag säga att det du söker är en 222 eller 223 med 45, 50 eller 53 grains TSX (tester i gelatin får visa vilken som penetrerar minst). Eller möjligen en 6mm av något slag, men då ökar förstås risken för genomskott. Och satsa på rena lungskott med så lång väg för kulan att gå som möjligt innan den når andra sidan. Att möta kravspecen med en kaliber i klass 1 blir nog svårt.