Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Optimal älgkaliber?

Featured Replies

Publicerat

Precis!

En annan är dessvärre miljöskadad och kräver specialprylar till tamefan allting... :P

Fast min "älgrigg" är inte så extremt annorlunda. En Sako 85 Hunter Stainless Laminate i 9.3x62 med 21.1g Oryx och (för tillfället) en Aimpoint H43L men har fluktat på en lågförstorande tub som eventuellt skall provas nästa år.

Har pillat en smula på trycket och fixat kolven en aning men inte så mycket som vanligt då den passar mig extremt bra ur kartong.

Funkar det bra med den tunga Oryxen? Gillar också tyngre långsammare kulor, skjuter med Oryx 200gn i min 30-06. :)

• Svar 69
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag håller inte med om att kriterierna på din lista ger "den bästa älgkalibern/kulan". Det finns olika sätt som en kula kan uppnå några av de effekter du vill se men enligt min erfarenhet så står en

• Baserat på min egen erfarenhet och vad jag sett under jakt i trettio års tid skulle jag säga att det finns tre vägar att gå som allihop funkar när det kommer till kulval. 1. Antingen kör man "old sch

• Mitt val av kaliber och kula för älgjakten är 9.3x62 och 21.1g Oryx. Tung och långsam men många joule! Jag har minimalt med köttförstöring - om man inte får en benträff vilket jag fick en gång i en k

Posted Images

Publicerat

Funkar det bra med den tunga Oryxen? Gillar också tyngre långsammare kulor, skjuter med Oryx 200gn i min 30-06. :)

Wizards lovprisningar av Oryx 21,1g och fördömande av allt annat till samma ändamål lär utgöra ca 30% av inläggen på det här forumet. :P;)

Publicerat

Wizards lovprisningar av Oryx 21,1g och fördömande av allt annat till samma ändamål lär utgöra ca 30% av inläggen på det här forumet. :P;)

Haha, okej! :)

Publicerat

Hehe...

Faktum kvarstår att jag är väldigt nöjd med den kulan i fabriksladdning och det är snudd på 100% restvikt på kulan efter den har passerat igenom spjälstaketet på en stor älgtjur, och de har samtliga blivit kvar på skottplatsen med minimalt med köttförstöring så det vore ju dumt att inte berätta det. Sen finns det de som tycker Oryx är på tok för dyr och att det går lika bra med en blöt kula som tappar hälften eller liknande av vikten under resan genom kroppen, men det får stå för dem. Jag vet hur mycket en Oryx kostar per kilo älgkött och då pratar vi inte många ören ;)

Precis som Henrik skriver så är det old-school med tung och långsam kula, men det fungerar riktigt bra för mig i alla fall. Hade jag börjat om i dag hade jag som jag skrev förut satsat på en .416 Rigby och en lättare TTSX men innan jag gör ett eventuellt sådant skifte i dag måste jag ändra på mitt skytte och jag måste provskjuta en himla massa skott så jag vet hur den beter sig i olika lägen.

Jag har trots allt skjutit rätt många Oryx i övningssyfte sen jag snöade in på den banan och det kommer att krävas minst lika många skott med en lättare kopparkula innan man har koll på läget.

T ex har jag skjutit på tavla genom knippen med ris och sly för att testa påverkan och styrning och även om man aldrig skall skjuta genom sly och liknande så vet jag att jag kan göra det i ett trängt läge. (läs; eftersök eller liknande)

Jag tror inte att en lättare kopparkula klarar det testet lika galant men olika kulor har sina styrkor och svagheter och Henrik har nog testat de flesta är jag rätt säker på och hans råd i detta ämnet lyssnar jag på!

Publicerat

Tack för svaret Wizard! :)

Har också skjutit massvis med Oryx, både i 30-06 och 375H&H på banan för att "kunna" kulbanor och beteende. Dyrt men kul och lärorikt! ;)

Publicerat

Övningsskjuter man aldrig med sin jaktammo så vet man ju heller inte hur den beter sig!

Nu får man visserligen inte skjuta på älgbanan med jaktammo pga restriktionerna mot bly men det brukar gå bra på inskjutningsbanorna...  :whistling:

Publicerat

Jag kör nog någon no-school variant då.

200gr oryx, laddad till ca 740m/s i 30-06.

Har testat diverse teorier genom åren, men det här är nog min absoluta favorit till den jakt jag bedriver. Klövviltsjakt med drivande/ställande hund, 90 %av viltet skjuts inom 60m

Det jag gillar med oryx, är att den alltid hållit ihop, men ändå är så mjuk att den alltid expanderat, även i förhållandevis låga hastigheter.

Dessutom tycker jag mig uppleva betydligt mindre med blod i hinnor,jämfört med när jag sköt samma kula i högrehastigheter.

Nu har jag inte skjutit mängder med denna kombinationen, utan endast 40-50 vilt.

Är i grunden inne på wizards koncept, men tycker jag skjuter så mycket bättre med den lägre rekylen i min kombo.

Publicerat

Är också helsåld på 200gr Oryx i 30-06. Fabriksammon gör 775m/s i min pipa. Funkar även mycket bra på rådjur utan att slå i sönder allt för mycket.

Publicerat

Urban, du kör "old school" och dessutom är du en "308win wannabee" som inser fördelarna med 308 win trots att du kör 30-06 :tongue:  :tongue:

Skämt åsido så kör både du och Finnbear med relativt tunga kulor i låga hastigheter, att det sedan finns både tyngre kulor och ännu lägre hastigheter är väl möjligen en annan femma.

Publicerat

Sako har ju sin 30-06 220gr Hammerhead som gör 720m/s. Den skulle också konna vara väldigt intressant för min del.

Publicerat

Det finns ju ett mellanting med premiumkulor av bly i medelhög till hög hastighet och relativt låg vikt, själv kör jag 150grs Sciroccoo i 30-06 i knappt 900m/s.

Om det hade varit lagligt så hade jag kört 130grs Sciroccoo i 6,5x55:an i 860-870m/s.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Det finns ju ett mellanting med premiumkulor av bly i medelhög till hög hastighet och relativt låg vikt, själv kör jag 150grs Sciroccoo i 30-06 i knappt 900m/s.

Om det hade varit lagligt så hade jag kört 130grs Sciroccoo i 6,5x55:an.

Mvh

Joacim

Funkar 150 grs Scirocco i 30-06? Tycker den inte håller måttet i min 7 mm rem mag. I 924 m/s så höll den ihop ung som en helmantel. I 972 m/s så verkar den haverera och delvis splittras med en restvikt på strax under 70%

Publicerat

Funkar 150 grs Scirocco i 30-06? Tycker den inte håller måttet i min 7 mm rem mag. I 924 m/s så höll den ihop ung som en helmantel. I 972 m/s så verkar den haverera och delvis splittras med en restvikt på strax under 70%

Återstår att se, än har jag inte skjutit något vilt med den kombon.

Däremot har jag testat en 150grs Sciroccoo i 308win i blöta telefonkataloger som Henrik skickade ner när jag gjorde ett projektarbete för några år sedan, den gjorde kring 870m/s (rätta mig gärna om jag har fel här Henrik) om jag minns rätt och det var en mycket fin kula som jag grävde ur katalogerna.

Mvh

Joacim

Publicerat

Urban, du kör "old school" och dessutom är du en "308win wannabee" som inser fördelarna med 308 win trots att du kör 30-06 :tongue::tongue:

Skämt åsido så kör både du och Finnbear med relativt tunga kulor i låga hastigheter, att det sedan finns både tyngre kulor och ännu lägre hastigheter är väl möjligen en annan femma.

Du har faktiskt en poäng. Fast jag är snarare en 8x57 wannabie....[emoji6]

Blir det någon gång så att jag införskaffar ny hundförarbössa, så känns 358w ligga så nära mitt ideal som möjligt.... Större kulutbud, samt dryga millimetern grövre än 8x57!

Publicerat

Visst laddade jag under ett antal år scirrocco i 308win till 870-880 m/s. Det var under denna period då jag körde 150 BT, 150 Scirrocco och 150 TSX beroende på viltet som skulle jagas för dagen. Scirroccon funkade rätt bra men satt skottet i bogen blev det lite söligt, när sedan TTSX kom så gick jag över till att köra den hela tiden eftersom det var enklare.

Misstänker att en 150 grains Scirrocco i knappa 900 m/s funkar bra på grisarna eftersom de rätt sällan blir särskilt sönderslagna men att du skall vara lite varsam med hur du sätter skottet på rådjuren.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Visst laddade jag under ett antal år scirrocco i 308win till 870-880 m/s. Det var under denna period då jag körde 150 BT, 150 Scirrocco och 150 TSX beroende på viltet som skulle jagas för dagen. Scirroccon funkade rätt bra men satt skottet i bogen blev det lite söligt, när sedan TTSX kom så gick jag över till att köra den hela tiden eftersom det var enklare.

Misstänker att en 150 grains Scirrocco i knappa 900 m/s funkar bra på grisarna eftersom de rätt sällan blir särskilt sönderslagna men att du skall vara lite varsam med hur du sätter skottet på rådjuren.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Skönt att man kan minnas helt rätt ibland :thumbsup:

Jag är nog en av de där jägarna som ser lite mindre allvarligt på köttförstöring. Rådjursbogar värdesätter jag inte så högt i min bok och grisbogarna går i regel ändå i malhögen ;)

Mvh

Joacim

Publicerat

Dags att herrn börjar skära bogbladsstekar av de något större svinen när möjligheten kommer. :wub:

Publicerat

Skönt att man kan minnas helt rätt ibland :thumbsup:

Jag är nog en av de där jägarna som ser lite mindre allvarligt på köttförstöring. Rådjursbogar värdesätter jag inte så högt i min bok och grisbogarna går i regel ändå i malhögen ;)

Mvh

Joacim

För fan!!! Har ätit dillkött både igår och idag på rådjursbog! Delikatess!! Fyy skäms på dig!! :tongue: (sorry för O.T)

Publicerat

För fan!!! Har ätit dillkött både igår och idag på rådjursbog! Delikatess!! Fyy skäms på dig!! :tongue: (sorry för O.T)

Det gör jag absolut. Både mina kunskaper i köket och framför styckbänken har en hel del i övrigt att önska :blush:

Färs är dock smidigt och lättlagat ;)