Jump to content

308 till toppjakt?

Recommended Posts

Det ska väl inte vara några problem, håll koll på vad som finns inom de närmsta kilometerna bakom trädtoppen bara.

lsjonsson

Ja, anv. bara en helmantlad kula typ matchammo som du har på älgbanan som du skjuter med. Rekommenderar Norma el. Lapua o säg att du ska ha den till toppjakt.

Selliot & Belliot är inget som jag rekommenderar.

http://www.norma.cc/en/Products/Hunting/308-Winchester/Norma-FMJ-150-gr/

http://www.lapua.com/en/products/hunting/12/20

henke67

Går? Ja självklart. Det är en mycket bra allround kaliber.

Om du däremot funderar på att köpa en bössa och funderar över kaliberval så skulle jag personligen hellre välja både 6,5 och 30-06.

Eller någon lite rolig 7mm om du kan tänka dig att frångå de lite vanligare "Gubb kalibrarna". (Säger jag som är överförtjust i 6,5:an...)

hs_merkel

Skulle ha jagat toppfågel för något år sedan.

Hade bara 308win. Den sköt bra med Norma jakt match och även med Lapua trainer.

Fick inga kloka svar 308win skulle spränga fågeln totalt!?

Så för att få svar provade jag på kråkor på rävåteln.

Ca 100m och dem dog. Men satt kulan upp mot vingbenet var de stökigt.

Men annars inte värre än vad en kula i den dimensionen gör.

S.

Vad har du mer för något i garderoben? Var jagar / bor du? Laddar du egna bulor? Sådana saker bör också spela in.

har 222 och en 308 på ingång, tänkte byta 222 mot ett hagel vapen o jag laddar ej själv jagar gör jag i värmland
Christian N

Det finns Norma Goldtarget att köpa för toppfågel, det eller Lapua Trainer/Scenar laddningar, skjuter så väl att man inte behöver fundera mer på den saken.

Jag tror att i valet mellan 222 och 308 Win att jag skulle välja den sistnämnda för toppjakt varje dag i veckan, mindre vindkänslig osv. /Christian

• Like 1

Det finns Norma Goldtarget att köpa för toppfågel, det eller Lapua Trainer/Scenar laddningar, skjuter så väl att man inte behöver fundera mer på den saken.

Jag tror att i valet mellan 222 och 308 Win att jag skulle välja den sistnämnda för toppjakt varje dag i veckan, mindre vindkänslig osv. /Christian

men blir det nåt kvar av fågeln o äta ??
Christian N

Se Merkels svar, om man nu absolut inte skjuter och träffar rakt i vingknogen, då blir det grisigt oaktat kula/kaliber så blir det med en 308 Win ett hål runt 7-9 mm genom fågeln med en FMJ kula, det är knappast något att orda om.

Kulan lämnar helt enkelt inte mycket energi i viltkroppen. /Christian 

• Like 1
Nils l

308 och 22 hornet är bland de snällaste kalibrar som finns mot vilt som fågel. Du kan skjuta med scenar om du vill utan att det händer något. Det är ju tyvärr så att man måste göra hål i dem för att de ska dö men en 308 är ypperlig för ändamålet.

Se Merkels svar, om man nu absolut inte skjuter och träffar rakt i vingknogen, då blir det grisigt oaktat kula/kaliber så blir det med en 308 Win ett hål runt 7-9 mm genom fågeln med en FMJ kula, det är knappast något att orda om.

Kulan lämnar helt enkelt inte mycket energi i viltkroppen. /Christian

ok då har jag bestämt mig 222 går bort, lite sorgligt dock den är min första bössa. Ingen som villbyta en tikka t3 lite mot en hagelbock eller s/s. Tikkan köptes i mars i år ny på WB det sitter en burris fullfield 3x9 belyst på. Obs har endast skjutit 100 skott med den så skicket är oklanderligt

Det är inte storleken på projektilen som slår sönder fågel utan hög fart och tunna mantlar. 308 är erkänt snäll med fågeln utan att ge onödigt många skadeskjutningar helt enkelt väldigt fungerande med fmj kulor! Sedan är den svårare att skjuta bra med på toppjakten jämfört med klass2 då rekyl är ett stort problem att behärska liggande i snön. Så ska man använda 308 är ljuddämpare en bra grej då den gör rekylen mindre och bössan klart enklare att hålla träffläget.

• Like 1
HuggyBear

Jag ha skjutit tjädertupp med både Oryx å Sako Hammerhead utan att dom blivit söndertrasade. Jag ha även skjutit både mås å nötskrika med fmj å dom syntes knappt att dom va träffade så nog är 308 snäll mot fågel allt. Även om jag normalt inte rekommenderar att skjuta med blyspets som jag gjorde ett par ggr men just då läget inföll sig hade jag inget annat att tillgå. :)

• Like 1
  • 2 months later...

Tycker att det är på tok för mycket snack om flackskjutande kalibrar när det gäller toppfågel. Det är ytters sällan man "måste" ta skott över 150 m. Dessutom är det ju smygandet, krypandet och ålandet som är det som är mest spännade och kul. Har man koll på hur bössan går mellan 100 och ut till 200 meter och kanske även vill komplettera med en avståndsmätare så är man safe. Då passar vilken kaliber som helst till toppfågeljakt. Det viktigaste oavsett är att veta åt vilket håll man har folk och byar. Stod med pappa och lillebror på ett hygge en gång för många år sedan och hörde kulor slå ner i snön omkring oss. Ett par sekunder senare hörde man smällen till varje plopp. Småkusligt...

• Like 1
BollnäsViktor

Tycker att det är på tok för mycket snack om flackskjutande kalibrar när det gäller toppfågel. Det är ytters sällan man "måste" ta skott över 150 m. Dessutom är det ju smygandet, krypandet och ålandet som är det som är mest spännade och kul. Har man koll på hur bössan går mellan 100 och ut till 200 meter och kanske även vill komplettera med en avståndsmätare så är man safe. Då passar vilken kaliber som helst till toppfågeljakt. Det viktigaste oavsett är att veta åt vilket håll man har folk och byar. Stod med pappa och lillebror på ett hygge en gång för många år sedan och hörde kulor slå ner i snön omkring oss. Ett par sekunder senare hörde man smällen till varje plopp. Småkusligt...

Amen!

Amen!

308 duger ju inte till att träffa en räv på 100m....hur ska man då träffa en orre på 200!?[emoji1]
  • Like 1
strävhår

Hahahaha, går inte [emoji13] jag prova idag

Satt nog inte i 7,62:an inte.
BollnäsViktor

Satt nog inte i 7,62:an inte.

Blev faktiskt ganska paff när alla flög därifrån [emoji4]
hs_merkel

308 duger ju inte till att träffa en räv på 100m....hur ska man då träffa en orre på 200!?[emoji1]

Tikka?;-)