Publicerat Oktober 18, 201510 yr Jag har bl.a. en Karl Kaps 6X36 till 6,5:an som inte skäms för sig i taskigt ljus..
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Ett sikte med fast förstoring har färre linser och ytbehandiigar jämfört med ett variabelt sikte, och därmed bättre ljustransmission (såvida det inte är gammalt och lider av undermålig teknik/kvalitet). Hur många av er opponenter har provat ett sikte med fast förstoring? Jag har roat mig med ett fast Swarovski 8x56 på en Blaser K95 och det var synnerligen trevligt Självklart är ett 3-12x56 att föredra på 3x förstoring framför 8x - vem har sagt något annat?
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Skillnaden är ju att du med ett större objektiv kan använda en högre förstoring under samma ljusförhållanden. Sen är ju inte alltid mycket förstoring att föredra men den praktiska skillnaden mellan 6x42 och 8x56 är ju egentligen 2x förstoring. Ljusmässigt är det break even.
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Det där måste ju vara högst teoretiskt. Ett objektiv på 56mm måste ju fånga upp mer ljus än ett på 42mm. Om det bara hade hängt på utgångspuppilen så hade väll alla föredragit 4x32 eller 6x42 pga smidigheten. Jag är ingen expert kring det teoretiska men praktiskt har jag ju testat en del optik genom åren och jag ställer mig högst tveksam till resonemanget. Mvh Joacim Ja, ett sikte med 56-objektiv fångar upp mer ljus än ett med 42-tub. Det är precis därför du kan ha högre förstoring med ett större objektiv utan att tappa i ljusstyrka. Så i teorin är ett 6x42 lika ljusstarkt som ett 8x56. Sen finns det en herrans massa parametrar i detta. Man måste jämföra motsvarande optik med varandra. Dvs exemplevis Diatal 6x42 och 8x56 från 1983. Det funkar inte att jämföra en uråldrig Diatal med en nytillverkad Swarovski. I så fall blir det ju lite som att jämföra rekylen i en gammal Germania 9,3x62 med en Weatherby Mark V i 460 Wby Mag. 9,3:an kommer få taskigt rykte trots att skillnaden ligger i bössornas stockning och bakkappa snarare än i kalibern.
Publicerat Oktober 19, 201510 yr Jag brukar skjuta med runt 10 gångers förstoring då jag skjuter med min betydligt nyare 4-16x50 belysta FL Diavari. Det känns som att det är lättare att undvika att skjuta på skuggan under räven när det är måne på vintern.