Publicerat Oktober 24, 201510 yr Hejsan alla glada! Finns säkert redan 25 000 trådar om detta men är helt ny och är lite vilsen, hoppas det är okej! Det är så att jag precis har tagit jägarexamen och är ute efter min första bössa. Jag har bestämt mig för att det ska bli en 6,5x55 men det jobbiga är nu vilket märke/modell som man ska slå till med. Ett märke jag har fastnat lite extra för är Tikka (sköt även upp med en T3). Har hittat en fin Tikka m695 som jag eventuellt tänkt slå till på men tänkte först fråga om någon har en sådan eller vad ni tycker om bössan? Har även hittat en Viking Lyx som ser fin ut och kollat lite på Carls Gustaf. Som sagt är verkligen helt rookie och mitt huvud börjar snurra mer och mer av allt man ser och försöker ta in från olika sidor:D. Kan säga också att jag kan tänka lägga runt 5000-6000 kr. Tacksam för hjälp! Mvh Charlie
Publicerat Oktober 24, 201510 yr 695 är ett mycket bra bruksvapen. Är priset rätt är det bara att slå till.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Författare 695 är ett mycket bra bruksvapen. Är priset rätt är det bara att slå till. Tack så mycket! Men det var sålt.. :Ringde precis och skulle lägga undan det men de hade inte hunnit tagit bort det från hemsidan. M65 är det också ett fint vapen?
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Detta är en populär post. Tack så mycket! Men det var sålt.. :Ringde precis och skulle lägga undan det men de hade inte hunnit tagit bort det från hemsidan. M65 är det också ett fint vapen? M65:an är den bästa Tikkan i min mening. Hittar man en i fint skick för en vettig peng har man ett vapen för livet.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr M65:an är den bästa Tikkan i min mening. Hittar man en i fint skick för en vettig peng har man ett vapen för livet.Kan bara instämma!
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Författare M65:an är den bästa Tikkan i min mening. Hittar man en i fint skick för en vettig peng har man ett vapen för livet. Okej det var trevligt att höra, har haft lite koll på en för 5000 kr, är det ett rimligt pris? http://www.ladda-upp.se/bilder/dnpynykiozfqhm/ Kanske svårt att se på bilden men.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Tycker det verkar som ett bra köp, går kanske att pruta några hundra också, eller kanske bättre, försöka få med ett bra kikarmontage!
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Jag betalade själv 5000 för en ren M65 Continental (tjockpipa) i 300wm i somras så jag kan väl tycka att 5000 är ok om bössan är i bra skick, dock svårt att se på den bilden. Bäst är att klämma och känna på plats.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Tycker det verkar som ett bra köp, går kanske att pruta några hundra också, eller kanske bättre, försöka få med ett bra kikarmontage! Håller helt med, försök pruta och går inte det försök få med fler saker [emoji3]
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Författare Okej, tack så mycket! Ska försöka kolla, blir en 1tim och 30 min bilfärd men de kan de vara värt. Vet inte hur vanligt de är att det kommer upp m65/m695 för försäljning? Walter borg i Stockholm har auktion den 8:e men har inte hittat något som faller mig i smaken så det är lite surt Går det att pruta även om det är en jaktaffär som säljer begagnat?
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Det går alltid att pruta... Men handlarna har oftast bättre avans på tillbehören, så där har du ännu större prutmån.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Författare Det går alltid att pruta... Men handlarna har oftast bättre avans på tillbehören, så där har du ännu större prutmån. aa, okej! Det låter väldigt bra:) Har du någon koll på om det är vanligt att just tikkorna kommer ut till försäljning ?
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Det dräller ju inte av dom.....av en anledning! Hittar jag en i lämplig kaliber så har jag tre!
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Finns ju Sako 75 med. Tycker man får jäkligt mycket pang för pengarna där.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Finns ju Sako 75 med. Tycker man får jäkligt mycket pang för pengarna där. Svårt med TS budget bara.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Svårt med TS budget bara. Aha, såg det nu! Aja, kannske en Sako Finnbear då, den faller ju inom ramen för budgeten.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Författare Detta kommer bli en första bössa och den andra kommer bli en 9,3x62 som jag kommer lägga ner lite mer pengar på. Tack för hjälpen ska kolla in sako finnbear. Hur står sig en Tikka mot en Sako Finnbear?
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Kanske inte samma bössa, men hög kvalitet på båda. Tycker man får riktigt mycket bössa för pengarna.
Publicerat Oktober 25, 201510 yr Sedan har ju Finnbear det mesta jag söker i ett vapen, som bra trycke, ledad magasinsbotten och fast utkastare. Funkar säkert lika bra med andra lösningar, men jag vill ha det så.
Publicerat Oktober 25, 201510 yr Författare Sedan har ju Finnbear det mesta jag söker i ett vapen, som bra trycke, ledad magasinsbotten och fast utkastare. Funkar säkert lika bra med andra lösningar, men jag vill ha det så. Okej, då förstår jag Tack så väldigt mycket för alla hjälp och information. Blir att åka och klämma på en finnbear och en M65. Mvh
Publicerat Oktober 25, 201510 yr Författare Lycka till! Hoppas du hittar något som faller dig i smaken. Tack så mycket!
Publicerat Oktober 28, 201510 yr Jag har själv en M65 i 6,5X55 sedan -91. Fått matningsfel ett par gånger med Vulkan men matar fint med Alaska..