Publicerat November 5, 201510 yr Hej, köpte en låda S&B 223 Rem som visade sig vara 5,56 × 45. På asken står 223 Rem och under 5,56 × 45, men på hylsorna 5,56 × 45. Sjukt, det är ju två olika kalibrar. I bruxen för min bössa står det uttryckligen endast 223. Varning för denna skit. Har ni liknande erfarenheter av Sellier & Bellot?
Publicerat November 5, 201510 yr Det är samma. Civilt kallas den 223 och har måtten 5.56x45. Militärt 5.56 Nato.
Publicerat November 5, 201510 yr Det är samma som Dextro säger. S&B är förövrigt skit, skjutit mycket utav deras pistolammo och väljer då nästan m/39.
Publicerat November 5, 201510 yr Författare Nej, det är inte samma. Det står uttryckligen att 223 går att använda i bössa för 5,56 men inte tvärtom. Endast 223! S&B 5,56 är 2mm längre än Lapua 223.
Publicerat November 5, 201510 yr 5.56 nato och 223 rem är samma kaliber. hylsorna är identiska bortsett från att natohylsor har tjockare gods och bör därmed inte laddas om då innermåttet ger mindre volym. All civil produktion oavsett hur den är stämplad är säker att skjuta. /Mike
Publicerat November 5, 201510 yr Författare Direkt från tillverkaren : This model will NOT shoot 5.56 due to the tighter chamber.
Publicerat November 5, 201510 yr Direkt från tillverkaren : This model will NOT shoot 5.56 due to the tighter chamber. Kamrar ditt gevär 5,56-patronerna utan större motstånd?
Publicerat November 5, 201510 yr Direkt från tillverkaren : This model will NOT shoot 5.56 due to the tighter chamber. Men du har köpt civilt producerad ammunition va? är den det kan du skjuta den utan problem. Natopatronlägen har en längre throat för de längre ss 109 projektilerna så om frågeställningen hade varit kan jag skjuta nato milspecproducerad ammo hade jag svarat kanske, men det är ingen risk att S&B laddar ss 109 kulor så ja du kan skjuta den ammon i ditt vapen. /Mike
Publicerat November 5, 201510 yr Utan att veta så tror jag S&B stämplar sina 223rem med 5,56x45 vilket är den metriska beteckningen. Hade det varit Mil-spec 5,56 Nato tror jag inte det skulle stått någon någon kaliber beteckning alls. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_military_headstamps
Publicerat November 5, 201510 yr Författare Ja jag köpte en låda S&B med 140 st 223 för att de var dubbelt billigare än Sako, men på hylsorna står det 5,56 jag har inte vågat använda dem pga att det står i instruction manual att bössan endast tar 223. Jag vet att amerikanska produkter ofta är fulla med onödiga varningar för att man vill avsäga sig allt ansvar, och jag tvivlar inte på er kunskap men jag vågar inte använda 5,56. För feg, de får åka tillbaka och härefter håller jag mig till Lapua FMJ eller Sako Speedhead.
Publicerat November 5, 201510 yr Har för mig att Nato 5.56 levererar ca 5% högre tryck men nu är detta en civil aktör som stämplat sina 223 med den metriska beteckningen så jag ser ingen fara
Publicerat November 5, 201510 yr Du kan ju ha detta i åtanken också. Jag vet inte hur kvaliteten är på deras ammo idag men för 10 år sedan var den ingen höjdare. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7309-aldrig-mer-sellierbellot/page-1 Jag vet att det finns folk som anv. deras ammo idag här på forumet men jag har för mig att det är i de klenare kalibrarna.
Publicerat November 5, 201510 yr Om nu Lollo inte vill skjuta denna pil i sin bössa så får hon väl låta bli trots att det fungerar utmärkt.
Publicerat November 5, 201510 yr Jag har skjutit just det där 140 paketen + x- antal Nato skott i min 223an och tycker att du lugnt kan skjuta upp dom. Ha bara ingen förhoppning på jämnhet eller precision.
Publicerat November 5, 201510 yr Om nu Lollo inte vill skjuta denna pil i sin bössa så får hon väl låta bli trots att det fungerar utmärkt. Precis....
Publicerat November 6, 201510 yr Det verkar som att den enda kaliber som funkar med S/B är 22 Hornet, har inga som helst problem med den i min BRNO. Men jag vågar dock inte köpa detta märke till någon annan kaliber fastän den är billigare. Såg att 30 - 06 är billigare en Normas och vissa andra men efter att ha läst att det hänt lite väl många olyckor så vågade jag inte köpa den. Men endå skumt att den funkar i 22 Hornet. Sen är det denna ammo som går bäst i min 22 Hornet. har provat annat men det har inte gått lika bra som med just denna ammo.
Publicerat November 6, 201510 yr Intressant med olika kvalitet från samma tillverkare. Kan bara nämna att under mina första jägarår, i mitten 70-talet, så var S&B hagelpatroner det bästa man kunde köpa, både till ripjakten och på gås.
Publicerat November 6, 201510 yr Kommer ALDRIG stoppa S&B i min bössa mer! Fick hylsbristning som kunde gått illa samt att i kompisens bössa fick vi slå upp slutstycket två patroner i rad efter avfyrning.
Publicerat November 7, 201510 yr Använder deras jakt ammunition i 8x57jrs Och har funkat bra. Likaså 7x57R I 308win har de gått ett antal askar i både min och fruns bössa. På älgbanan och biograf 5-10 klick har de dock varit. S.
Publicerat November 7, 201510 yr Skjutit ca 500st i min 6.5x55 på skjutbio inför denna säsong. Inga problem alls.
Publicerat November 7, 201510 yr Jag avstår köpe ammo, men laddar deras 124 gr Fmj till 308:an för bio och papp älg.
Publicerat November 7, 201510 yr Använder deras jakt ammunition i 8x57jrs Och har funkat bra. Likaså 7x57R I 308win har de gått ett antal askar i både min och fruns bössa. På älgbanan och biograf 5-10 klick har de dock varit. S. Även jag har brukat deras jaktpatroner i 7x57r utan klagomål, skulle påstå att kvalitetsskillnaden är stor mellan jakt/övning.
Publicerat November 7, 201510 yr Jag avstår köpe ammo, men laddar deras 124 gr Fmj till 308:an för bio och papp älg. Fungerar bra till älgbanan för mig också...min bulkkula för att träna och skjuta in fast då i storebror kaliber(laddar själv).
Publicerat November 7, 201510 yr Nu var detta ett antal år sedan, S&B ammon har kanske blivit bättre? Hur som har jag i alla fall tappat förtroendet och det skulle kännas olustigt att kamra en S&B patron igen.