Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x 57 till allt?

Featured Replies

Publicerat

Såhär i nattarbetandr timmar så får jag alltid en massa fantastiska tankar om hur jag ska använda mina bössor och med vilket sikte till vilken osv. Jag har egentligen en ganska trist svensk garderob innehållande 9,3x 57 8x57js och 3006. Jag jagar drevjakt med min basset och älg med min jämte men sitter även på pass ibland. Jag är ju smått kär i 9,3x 57 och sitter och funderar på om jag egentligen inte skulle klara mig med den till allt. Jag vet att båda de senare alternativen är bättre lämpad som allround men varför inte egentligen.

Tror aldrig mina håll överstiger 150 meter. Sen har jag lite svårt med låg lägsta förstoring så att plocka av leupolden och ersätta den med en 3-9 glugg istället, va tror ni om det? Rådjur, älg, räv, bäver och björn står på listan.

Publicerat

Hade inte tvekat ett dugg på 9,3x57 till din användning med tanke på skotthållen. För de mindre djurens skull hade jag satsat på kulor på 15g/232gr för kulbanans skull. Handladdar du finns även RWS lätta med tenn-kärna och eventuellt också de olika alternativen på 250gr.

Publicerat

Låter väl som att 9,3x57 egentligen är klippt och skuren för ditt ändamål. Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av 9,3x57 ännu men jag väntar på licensen på en Husqvarna 146 så jag kanske skaffar mig praktisk erfarenhet och inte bara teoretisk.

Publicerat

Jag har använt 9.3x57 på 9 av 10 jakter senaste åren. Kör med 45cm pipa, dämpare, 15g kulor och en bra 1-6 kikare. Nästan rekylfri bössa och väldigt låg ljudnivå. Skjutit alla svenska klövvilt på avstånd mellan 2 och 200m. Inget har gått mer än några meter, effekten är grymt bra i de långsamma kulorna. Jag har skjutit oryx 232gr i 720ms hittills men precis bytt till vulkan i samma vikt. Kan verkligen rekommendera kalibern för alla som ska jaga större djur upp till 200m.

Min bössa ser ut såhär

post-699-14467926155713_thumb.jpg

Publicerat

Låter helt rimligt. 

9,3x57 lär funka till allt i svedala. :) 

Publicerat
  • Författare

Härligt med responsen

Publicerat
  • Författare

Härligt med responsen Tack grabbar. Och vilken fin bössa på bilden. Ja alltså de senaste åren har jag bytt å bytt å bytt bössor. Den enda som jag har haft mer än 5 år är just 9,3an. Men man blir ju lite skadad av allt läsande om ballistik osv så jag tror 3006 hamnade i skåpet mest pga ett psykologiskt övertag jämte avstånden. Jag har också funderat på 15 grams vulkan men det vart att jag beställde 285 grains Alaska istället. Den har varit pålitlig hittils. Jag tycker det är så svårt att lära känna bössan ordentligt när man använder en till varje ändamål, men att ha någon i reserv är såklart inte dumt. Vad kör ni med för kikare?

Publicerat

Jag hade nog haft extremt svårt att få ihop alla de jakter du talar om i en och samma bössa. Men då är det egentligen inte kalibern som är i fokus. För räv och bäver kanske kalibern känns lite overkill men det är ändå kringutrustning och kulval som blir svårast. Jag vill nog ha stor förstoring och benstöd vid jakt på bäver. (Räv finns det så många jaktformer på) Och förhoppningsvis får man till en riktigt stabil kula så att skinnet går att använda även på utgångssidan.

Jag får även bäst resultat med en lite längre kolv när vi talar om bänk/liggande skytte. Ja vi förutsätter väl att bössan har en bra egenprecision, men man får nog bli ganska duktig innan det är kalibervalet som sätter gränserna.

Det här blir ju kapitalfel utrustningsmässigt om man kommer in på några meters avstånd från en Björn. (Eller elak gris)

Då vill man ju ha en bössa utan massa saker som kan fastna här och där och som man dessutom  kan "kasta" upp till axeln och låta skottet gå nästan instinktivt snarare än att man siktar. Och även i det avseendet finns det många parametrar jag anser viktigare än vilken kaliber man använder.

// Henrik

Publicerat

Härligt med responsen Tack grabbar. Och vilken fin bössa på bilden. Ja alltså de senaste åren har jag bytt å bytt å bytt bössor. Den enda som jag har haft mer än 5 år är just 9,3an. Men man blir ju lite skadad av allt läsande om ballistik osv så jag tror 3006 hamnade i skåpet mest pga ett psykologiskt övertag jämte avstånden. Jag har också funderat på 15 grams vulkan men det vart att jag beställde 285 grains Alaska istället. Den har varit pålitlig hittils. Jag tycker det är så svårt att lära känna bössan ordentligt när man använder en till varje ändamål, men att ha någon i reserv är såklart inte dumt. Vad kör ni med för kikare?

Den bössan jag äger som liknar din mest är en Rem Seven i 358win. Den har jag en Helia 1,5-6x42 på.

18,5g kulorna är inte dåliga, de ger bara lite vidlyftig kulbana om man ska skjuta räv i alla åldrar. 15g Vulkan och fmj är det som används här till 9,3x57, dock står inte den bössan på mig.

Publicerat

Jag hade nog haft extremt svårt att få ihop alla de jakter du talar om i en och samma bössa. Men då är det egentligen inte kalibern som är i fokus. För räv och bäver kanske kalibern känns lite overkill men det är ändå kringutrustning och kulval som blir svårast. Jag vill nog ha stor förstoring och benstöd vid jakt på bäver. (Räv finns det så många jaktformer på) Och förhoppningsvis får man till en riktigt stabil kula så att skinnet går att använda även på utgångssidan.

Jag får även bäst resultat med en lite längre kolv när vi talar om bänk/liggande skytte. Ja vi förutsätter väl att bössan har en bra egenprecision, men man får nog bli ganska duktig innan det är kalibervalet som sätter gränserna.

Det här blir ju kapitalfel utrustningsmässigt om man kommer in på några meters avstånd från en Björn. (Eller elak gris)

Då vill man ju ha en bössa utan massa saker som kan fastna här och där och som man dessutom kan "kasta" upp till axeln och låta skottet gå nästan instinktivt snarare än att man siktar. Och även i det avseendet finns det många parametrar jag anser viktigare än vilken kaliber man använder.

// Henrik

Börjar med att säga att jag håller med dig i det du skriver i princip, dock ser du problem som jag inte ser.

Min mening är att overkill alltid är bättre än underkill, och oaktat det så är en slö blydank inte det styggaste man kan använda.

Benstöd går att smacka på nästan alla bössor, och nog räcker 3-9x förstoring till nämnda vilt på 150m och mindre. Just att gränsen är satt vid det avståndet gör i min mening att bössan kommer bli fullt duglig utan att man går all in mot antingen liggande precision eller instinktiv hantering.

Publicerat

Nackdelen för småvilt är knappast "overkill" men däremot är frågan om man klarar att placera danken på rätt ställe. Då tänker jag på ren och skär rekyl och rekylupptagning. Det är den enda farhågan jag har med detta koncept. Terminalballistiken i sig lär knappast vara nåt stort problem. Däremot vore det tråkigt att skamma en räv på 100 meter bara för att man använder "fel grejer" så att säga, där en 222:a eller 6,5 hade fixat det hela utan konstigheter.

Publicerat

Rikard har en stor poäng i det där med att rekyl och rekylupptagning blir jobbigare/svårare att klara av med precision på en grövre bössa.

Inte så att det är omöjligt att klara en räv på 150m. (Vilket inte är hur enkelt som helst i min bok) men anpassningar som görs för att underlätta det skyttet gör det, åtminstone för mig, svårare att klara av de riktigt snabba skotten på kortare avstånd.

Dock är det ju helt klart en möjlig lösning att ha en hög med extra utrustning som man monterar/demonterar allt eftersom man skall ut på olika jakter.

Men försvann inte lite av poängen med "en bössa till allt" is så fall?

// Henrik

Publicerat

Är det inte en blaser du har så finns ju bättre lämpade kolvar än org hva. Kkc eller grs ( med jaktlig betoning ) så klarar du mkt av skyttet/jakten som kan uppstå. ( skulle nästan föredra kkc som jaktkolv om du inte är lite större byggd )

Benstöd går o ha i ryggsäcken o montera på ca 10sec vid behov.

2st kikare i ett apel vridmontage. 1st 1-6? Samt en 2-12 eller 3-18.

Är det hva finns det enklare trycken o köpa som gör det hela mkt trevligare.

Dämpare om så önskas en mindre modell typ aimzonic triton 42, dämpar inte bäst men dämpar en del och bygger lite framåt.

En dyr endabössa men du klarar mkt av jakten

Publicerat
  • Författare

Bra input där. Och jag håller med er i det mesta ni skriver. Jag kanske skulle ha skrivit att det är en gammal hva m98 i en hougekilv. ďen är bäddad och skjuter lätt snusdosan på 100 meter. Den skjuter bättre än mig. Då det sitter en dämpare på och bakkappan är mjuk som ett bröst så är inte rekylen besvärande i det hänseende. Jag håller med i det ni skriver om räv, bara det att jag skjuter sällan räv och när jag gör det så gör jag det inte på 150 meter, jag tycker avståndet och min vingelmån gör det alldeles för osäkert att avlossa ett skott vid det tillfället. Jag använder inte benstöd utan brukar ta stöd med det naturen har att erbjuda.

Det som jag funderar på om det kommer ställa till problem är ju att använda ett 3-9 sikte när jag går med jämten. Om det blir för stort vid nära håll eller om det går att stänga ett flipup skydd över kikaren med rödpunkten tänd och använda den som aimpoint? Jag vill egentligen inte hålla på att skifta kikare och har inga snabbfästan.

Nu tar jag med mig sonen och åker över till grannlandet för en helg med lite god mat, fleksnes och grabbmys. Trevlig helg på er killar och fortsätt komma med åsikter.

Mvh tobias

Publicerat

äh montera en rail på bössan sen montera en offset fäste där du hänger ett lätt reflexsikte  så e du klädd från 5 till 150 m

Publicerat

9,3x57 är en för jäkla fin kaliber! Ska skaffa en pipa till min R93 igen, förstår inte varför jag sålde den. 

Publicerat

9,3x57 är en för jäkla fin kaliber! Ska skaffa en pipa till min R93 igen, förstår inte varför jag sålde den.

Det gör inte jag heller [emoji1]

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

I stämmer med Herbert. Går de ännu att frambringa dem?
Publicerat

2st kikare i ett apel vridmontage. 1st 1-6? Samt en 2-12 eller 3-18.

Eller varför inte bara ett 1.7-10.

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju en suverän kaliber, inte ovanlig men inte heller i mängder finns den. Ja alltså som sagt så är jag allergisk mot låg förstoring, jag har försökt men jag kan bara inte riktigt med det. Jag känner mig mer osäker helt enkelt. Men det var somsagt tankar som kommer när jag sitter på nattjobb och alla patienter sover, då finns det mycket tid till jaktligt tänk =-)

Nä jag tror ja monterar 3-9 och kör på det, skulle det gå åt helvete får jag väl sätta leupolden på 8x57 å använda den som hundförarbössa. Hugget som stucket, var bara att jag ville bevisa för mig själv att gammal kärlek inte går att besegra. Haha

Publicerat

Väldigt trevlig kaliber 9,3x57. Ägde en gammal Husqvarna ett tag i kalibern, tyvärr kom den aldrig med ut på jakt (bytte till en .375H&H).

Publicerat
  • Författare

Ja tänkte lite på det här med overkill. Har också funderat på om kalibern i många fall är "overkill" då den säkert är avsedd för ren klass 1 jakt. Men de djur jag skjutit med den, vilket främst är rådjur och även bäver, har oftast sett snygg ut invändigt. Tycker 6,5 och 3006 lämnar styggare kroppar efter sig. Och innan någon påpekar det så skriver jag själv att det beror såklart på kulan och hastigheten.

Publicerat

Hade jag inte haft en 358 w pipa, så hade absolut stått en 9,3x57 i skåpet :yes: .

Publicerat

Helt rätt! 9,3x57 har ju en tung långsam kula vilken inte slår sönder så mycket. Kan i bland tycka att min 30-06 är

väl våldsam på rådjur trots "långsam" 200 grains Oryx kula.

Publicerat

Hade jag inte haft en 358 w pipa, så hade absolut stått en 9,3x57 i skåpet :yes: .

Vi kan byta camokolv mot din kolv och 358pipan.

Skickat från min D6603 via Tapatalk