Publicerat November 7, 201510 yr Har också en 9,3X57 som jag är löjligt förtjust i. En Husqvarna 46 som jag har kortat pipan på, byggt om säkring och kolv. Har en Swarovski 1,5-6 X 42 på. Nästa steg är att byta till en syntetkolv. (Tips på lämplig modell mottages tacksamt). Har samma tanke som dig att jag egentligen inte behöver någon mer studsare. Har en CG1900 .30-06 och eftersom jag skjuter 13g Oryx i den och 15g i 9,3:an så tycker jag de är för lika. 9,3:an använder jag på vakjakt på gris, drev- och hundjakt på älg/gris samt eftersök. 30.06 tar jag egentligen bara fram till bockjakten och någon enstaka hjortjakt. Kommer nog behålla 30-06:an men gå ner i kulvikt men fortsätter nog med 15g i 9,3:an.
Publicerat November 8, 201510 yr Författare Ja jag har laddat min 3006 med 150 grains ballistictip till bock jakten jag med, och ev någon toppfågel. Men nu har jag kommit hem från Norge och precis skruvat på 3-9 kikaren så nu ska den användas till allt. Får se då hur länge det funkar.
Publicerat November 8, 201510 yr Detta är en populär post. Jag älskar att diskutera och fundera över kaliberval men i ärlighetens namn så fungerar nog valfri klass 1 kaliber i en välskjutande bössa som enda vapen till allt vilt om man monterar lämplig optik. Man är lite mer sårbar bara om det händer något med bössan under säsongen och framför allt är det roligare att ha fler vapen att välja på. När jag började jaga hade jag som enda kulvapen en varberger i 6.5 med 3-9 kikare och tyckte själv jag var sjukt välklädd i alla situationer jämfört med folk som körde gammal sned Husqvarna i 30-06 med öppna eller fast 4ggr. Missade nog aldrig någon skottchans på grund av vapnet och saknade aldrig något annat. Sedan efter cirka fem år började jag läsa jaktforum och förstod att endast en 6.5 bössa var högst otillräckligt. Allt sitter i huvudet [emoji4]
Publicerat November 8, 201510 yr Författare Ja det är läskigt vad rätt du har i det du säger. Även jag hade endast en 6,5 i 7 år och sköt allt från älg till bäver och trast. 9,3an var bara ett infall där jag skambjöd och lyckades, sen när jag provsköt den så var jag fast. Men bortsett från den så har jag bytt till höger och vänster och känner liksom att jag inte är duktig/erfaren nog för att göra de olika kalibrarna rättvisa. Och den enda magnumkalibern har jag i brallorna och den blir kvar tills vidare. Haha. Skämt å sido, man blir lite skadad av allt läsande (kan bara prata för mig själv). Jag sa till min kompis förra helgen vi var ut å jagade älg å han sköt en oxe: det är tur att älgen inte är medlem i robsoft för då hade han vetat att han inte dör av en 6,5a
Publicerat November 8, 201510 yr Jag är övertygad om att 57:an är en av de bästa kalibrarna när det gäller död kontra köttförstöring , spelar ingen roll om det är Älg eller Rådjur. Tror att den kommer att komma tillbaka starkt när folk inser hur ofta de skjuter på längre håll än 150m. Jag kommer aldrig att sälja min 57:a Roland P
Publicerat November 8, 201510 yr Byggde en för några år sedan av en m1640 och en nästan ny m46 pipa (53cm) som jag satte i en grovfräst boberg laminat . Händer att jag saknar den bössan, kalibern är mjuk och fin som ett rejält begagnat sidenlakan och går att få att skjuta über bra.
Publicerat November 23, 201510 yr Använder bara 57:an numer, en gammal bössa jag gav 1000kr för, satt på ljuddämpare och rekylen är mindre än 6.5an. Drömmen vore en helix i 93x57 [emoji4]
Publicerat November 24, 201510 yr Författare Ja den är finfin kalibern. Jag har precis skickat in ansökan på nr 2 i samma kaliber. Tanken nu är att använda den som hundförarbössa med öppna riktmedel medans den andra får en lättare kula som används till all annan jakt. Blir nog finfint
Publicerat November 30, 201510 yr Min morfar använde sin 9,3X57 till all klass I och II jakt och jag har själv använt den till rådjur. Fungerade alldeles utmärkt..
Publicerat Januari 11, 201610 yr tror ni det är möjligt att låta en vapensmed borsta upp 8x57js till 9,3x57? eller kommer lådan å dant behövas bytas med? (fick en liten tanke då ni alla tala så varmt om den)
Publicerat Januari 13, 201610 yr sidelock ok så de ända som behövs är att byta pipa alltså så borde de vara möjligt? tobe förutsatt att man hittar nånbössa i den kalibern alltså antar jag? xp hittar fan´s tyget baske mig ingenstans xp
Publicerat Januari 15, 201610 yr Författare Du kan ju lika bra köpa en 96 då kalibern funkar bra med det låga gasteycket. Jag fick en helt oanvänd 96a för kostnaderna för licensenansökan
Publicerat Februari 8, 201610 yr Författare Så de kommande jakt året får bli det stora provet =) fuskar ju iofs lite då jag fick licens på en 96 i samma kaliber men de är ju billigare än att investera i snabbfäste ju. Så på m98 har jag ett 3-9 sikte som få följa med på all pass/vak jakt. 96an sitter det en aimpoint som får följa med på drevjakt och när jag går med hunden på älgjakten. Får se om jag klarar mig nu då så rear jag ut dom andra bössorna =)
Publicerat Februari 23, 201610 yr Har haft två bössor i kalibern. Första vapnet var en Sako hunter i vänsterutförande, kaliber 6,5X55 som en viss Leif(?)Gunnarsson på ICTUS pipade om åt mig. Sköt mina första rådjur med den med trevligt resultat. Den sköt mycket bra men jag sålde den då jag inte kunde lita på slutstyckesspärrens funktion, två gånger fick jag slutstycket i handen vid skytte. Senare blev det en blaser R93 i 308 winch och extrapipa i 9,3X57 som även sköt mycket väl, jag använde den faktiskt till jakt efter toppfågel utöver den vanliga älgjakten. .
Publicerat Mars 20, 201610 yr Författare Finns det någon här föressten som får 232 grains kulorna att gå bra i äldre bössor? Jag får fasen inte ihop träffbilderna. 285 grains skjuter snortätt men inte dom andra. Störigt
Publicerat Mars 20, 201610 yr Hej Har samma problem i min 146a Skjuter hur bra som helst med 18,5 kula men 15 sprider Hur jag än gör...
Publicerat Mars 20, 201610 yr Det finns de som säger att dylika problem med att få ihop träffbilder med lättare kulor tyder på att pipan börjar bli sliten. Jag kan varken bekräfta eller förneka. Det enda jag sett själv är att man får byta krut. Men det är ju knappast något nytt. Något jag skulle pröva i ett dylikt läge är en pipvikt.
Publicerat Mars 20, 201610 yr Min skjuter bäst med 15 grams Orux. Oftast ett hål om skytten gjort sitt? 18,5 gram sprider lite. Men klart dugligt för den jakt jag bedriver. 0-50m