Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

valfri hagelbock för under 45 000:- till jakt och sportskytte, vad köper ni då?

Featured Replies

Publicerat

Ja, som rubriken ovan säger, om ni skulle köpa valfri hagelbock för under 45 000:- vad köper ni då? 

Blir det en Blaser F3, en begagnad Perazzi eller kanske en ny Beretta 692?

Publicerat

Nya Benellin. Eller en F3.

.S

Publicerat

Nytt så är det Guerini, deras rundade version av Evio. Kolla om du kan beställa den med 30" pipor i kaliber 20. Finns hos Jaguargruppen.

Beggat - tja, kan du hitta en Perazzi eller en Kemen så är det nog roligare än en F3, sedan har du ju Miroku MK38 som ligger en bit under prislappen. Men då är det en mer kompromisslös tävlingsbössa du får.

/T

Publicerat

Nytt så är det Guerini, deras rundade version av Evio. Kolla om du kan beställa den med 30" pipor i kaliber 20. Finns hos Jaguargruppen.

Beggat - tja, kan du hitta en Perazzi eller en Kemen så är det nog roligare än en F3, sedan har du ju Miroku MK38 som ligger en bit under prislappen. Men då är det en mer kompromisslös tävlingsbössa du får.

/T

Har du fått testa Mk38:an än? Jag är rysligt nyfiken på det testet och dina tankar...

/M

Publicerat

Nytt: cesar guarini, kemen lr z-gun

Beggat: perazzi mx8 lr mx2000

Publicerat

Renato Gamba Daytona skulle jag kunna ha med, men vette fasiken vad man får för 45k..

Publicerat

Om JAG ska välja, utifrån min användning och kravbild, så blir det en Benelli 828. Lätt, smidig och väldigt pekvänlig. Ful som stryk dock, men man kan ju inte få allt. 

Jag har också beställt en sådan.. :thumbsup:

Publicerat

Har du fått testa Mk38:an än? Jag är rysligt nyfiken på det testet och dina tankar...

/M

Nej, inte än.

/T

Publicerat

Mc8, mc6 dubbla pipsett för runt 10-000.  

browning 325 med 30 pipor borde väll kunna smaka fågel med.

Vet inte vad den nya perazzin mxs kostar men det är väl runt 45-50 va?

Publicerat

Parralello 76cm 20/76

Publicerat

Håller med Mr T, Jag har kollat lite på Ceasar Guerini, det är trevliga bössor, tycker Evo är snygg som fan faktiskt.

Men.......jag tar en välskött,begagnad Perazzi alla dagar i veckan, jag hittade min MX 2000 för 45`i nästintill nyskick.

Annars tycker jag Browning Ultra XS är trevlig, den går att hitta till bra priser.

Publicerat

Parralello 76cm 20/76

Nu har jag iofs inte provat Parallellon med 76cm rör i kaliber 20 - men det är svårligen en bock........

/T

Publicerat

Ahh vad petig du är...

Publicerat

Ahh vad petig du är...

Jo, men så uttalar jag mig aldrig om slikt jag inte provat heller......

/T

Publicerat

Det är klokt.

Publicerat

Kompis som säljer. Jag har egentligen ingen aning om var en Flodman 'ska' ligga prismässigt. Men det är en fin bössa :-)

http://www.blocket.se/vi/63891152.htm

Publicerat

Kompis som säljer. Jag har egentligen ingen aning om var en Flodman 'ska' ligga prismässigt. Men det är en fin bössa :-)

http://www.blocket.se/vi/63891152.htm

Priset är väl helt rätt om skicket är bra.

Grejen med Flodmann är att det är lite av en kompromisslös kreation som kräver en smula dedikation för att man ska trivas med dem. Jag säger inte att man ska undvika dem på något vis för fräsiga pangar är svåra att hitta - men de är kanske inte för riktigt alla.

/T

Publicerat
  • Författare

Priset är väl helt rätt om skicket är bra.

Grejen med Flodmann är att det är lite av en kompromisslös kreation som kräver en smula dedikation för att man ska trivas med dem. Jag säger inte att man ska undvika dem på något vis för fräsiga pangar är svåra att hitta - men de är kanske inte för riktigt alla.

/T

Helt klart lite speciella, min upplevs som snabb i svingen jämfört med annat jag provat. men ack så trevlig när man kommer överens med den. 

Publicerat

Går själv och planerar nästa bössköp, men med något lägre budget och har börjat känna och pröva mig fram. Träffade på en miroku mk38 i butik och första intrycket var riktigt bra. Men har svårt att placera in den i något segment. Fick känslan av att den enligt den tekniska specen är den på samma nivå som browning ultra men till ett lägre pris.

Hur går ni till väga när ni letar ny bössa, någon särskild strategi? Eller går på magkänsla? Är vissa märken mer anpassade för en viss typ av skjutstil?

Publicerat

Hur går ni till väga när ni letar ny bössa, någon särskild strategi?

Kvalitet går först av allt..... Det andra kan man rätta till efteråt om så kräves.

Eller går på magkänsla?

Generellt sett prioriterar olika märken lite olika saker. vissa gillar Berettornas mer kompakta känsla andra - likt undertecknad - gillar Brownings mer luftiga känsla. Inte då att det ena är bättre än det andra - det är typ framhjulsdrift vs bakhjulsdrift.

Är vissa märken mer anpassade för en viss typ av skjutstil?

Nej, men olika modeller inom märket är det som regel. Är du mer Churchill än Stanbury - kolla på kortare pipor, är du mer Stanbury än Churchill - leta efter 30" eller längre. Väldigt förenklat......

T

Publicerat

Går själv och planerar nästa bössköp, men med något lägre budget och har börjat känna och pröva mig fram. Träffade på en miroku mk38 i butik och första intrycket var riktigt bra. Men har svårt att placera in den i något segment. Fick känslan av att den enligt den tekniska specen är den på samma nivå som browning ultra men till ett lägre pris.

Hur går ni till väga när ni letar ny bössa, någon särskild strategi? Eller går på magkänsla? Är vissa märken mer anpassade för en viss typ av skjutstil?

Jag börjar med vilka märke av god kvalite´ ligger inom min budget, typ som TS. Sen känner jag på så många som möjligt av dom och går rakt av på magkänsla. I motsats till PMT så gillar jag "känslan" i en Beretta, medan Browning inte ringer några klockor hos mig.

Nu har det blivit en Benelli 828 av just anledningen magkänsla, det kunde också ha blivit en Beretta 690 Field eller en vanlig Silver pigeon men Benellin vann på lägre vikt. Den väger ungefär samma som Beretta UL, men känns ändå som en "riktig" hagelbössa.

Publicerat

Något som slog mej här om dagen är att nytt behöver inte alls vara rätt här.. provsvingade Matte Holst "nya" bössa som han tagit över efter sin far. Hans gamla var en likaledes gammal beretta 686:a men en raritet faktiskt, den heter Browning Morgan men är rätt och slätt en beretta med annat namn. Störtskön bössa, lätt och smidig och nätt men fortfarande rätt tyngdpunkt för min smak.

Fingrade på den han tagit över, även den en gammal Beretta men en 687:a.. Wow liksom! Lätt och nätt MEN rätt tyngdpunkt.. Inte någon av de nya silverduvorna man hanterat..eller ens den då nya 687:an jag själv haft gav ett lika skönt intryck.. lite granna omvärderat gamla berettor faktiskt, riktigt mysiga bössor!

Så en äldre Beretta behöver inte alls vara fel om man ska ha en ny bössa. Fast en Browning är alltid mer rätt  :cool:

Publicerat

I vilken butik träffade du på en Mk 38a?

/M

Publicerat

I vilken butik träffade du på en Mk 38a?

/M

Kjell i Sjöbo. Var någon månad sedan, med 81 cm pipor.