Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska jag välja rätt? hjälp sökes...

Featured Replies

Publicerat

Jag är nog en av de viligaste personerna som finns när de gäller bössköp,

Har varit hos vapensmedjan flera gånger och klämt på de mesta, men faller inte för någon till 100%.

Jag är ute efter en 6,5x55 som är relativt lätt och smidig, men ändå grym precision.

Jag jagar mest småvilt, men har inte tålamodet att sitta och vänta på djur så jag går eller åker skidor oftast långa sträcker en jaktdag.

Har i dagsläget en cg3000 som jag börjar tvivla på efter förändrade träfflägen ett antal gånger, men annars älskar jag kvalitet, säkringen och de "säkra läget" på den bössan.

Vad ska jag välja för att inte byta "ner mig" och ett bra köp som kommer göra mig nöjd?

Jag har kollat på allt från t3 till blazer, men ska även ha råd med ett nytt kikarsikte.

Väldigt tacksam för svar!

Publicerat

Har du kollat att det inte är montaget av kikaren på befintliga bössan som gör att det spökar med träffarna?

Kolla annars på Sakos modeller, du lär inte bli besviken! Har en själv en Tikka T3 och jag är sjukt nöjd, enda jag kan sakna är att det inte går att plundra i säkrat läge.

Publicerat

Skulle nog kollat kikarmontage/kikare och bäddning av kolven på befintlig bössa om du gillar den.

Publicerat
  • Författare

Har redan kollat de mesta på min bössa... Och att hålla på mer med den är tyvärr inget alternativ. Har reda bestämt för att byta

Publicerat

Spontant skulle jag säga Mannlicher.......

/T

Publicerat

Sauer 101. Den är fin, välskjutande och relativt billig. Skulle personligen ta en sådan över en T3:a alla dagar i veckan.

Annars skulle jag säga en Blaser R8:a eller en Sauer 404.

Publicerat

Sauer 404 är som sagt trevlig, likaså Sako 85 av någon variant

Publicerat
  • Författare

Sauer 101. Den är fin, välskjutande och relativt billig. Skulle personligen ta en sådan över en T3:a alla dagar i veckan.

Annars skulle jag säga en Blaser R8:a eller en Sauer 404.

Sauer 101 har jag kollat väldigt mycket på och var väldigt nära att slå till på en sådan... MEN säkringen sitter ju alldeles för högt upp... Har hört flera som haft problem med att osäkra på ett smidigt sett pga av att säkringen blir för nära kikarsiktet, har även känt de själv.. Alternativet är att ha höga montage på men de känns som en väldigt dum lösning.

R8 och 404 är tyvärr för dyra....

Publicerat

Säkringen är nog ev vanesak tror jag, om du inte har en ultralågt montage och en enorm tumme :D

Publicerat

Vad har du för budget?

Publicerat
  • Författare

Vad har du för budget?

Runt 20k inklusive kikarsikte, men då även inbyte för cg3000 som jag nog kan få ca 4k tror jag
Publicerat

Sako a7.

Men med dom kriterierna skulle jag nog gå på custom, du slipper kompromissa och du blir 100% nöjd. Vet inte exakt vad precision är för dig, men går du custom lär du inte bli missnöjd. Du bör få mellan 5-10.000 över till optik.

Publicerat

Den mest prisvärda nya bössa med hygglig precision kan vara en Tikka T-3

Publicerat

Jag personligen hade valt Sako 85 om jag skulle köpa nytt! Ganska lätt bössa av klassiskt snitt.

Publicerat
  • Författare

Sako a7.

Men med dom kriterierna skulle jag nog gå på custom, du slipper kompromissa och du blir 100% nöjd. Vet inte exakt vad precision är för dig, men går du custom lär du inte bli missnöjd. Du bör få mellan 5-10.000 över till optik.

Så du menar jag kan göra en custom för 10-15000kr? vilket vapen ska man börja med då? :)

Publicerat
  • Författare

Men kommer jag bli nöjd av att köpa en Tikka t3?

Eller kommer man bli besviken på kvaliteten på den bössan?

Funderar på att börja med en t3 och sedan byta ut kolven efter ett tag.

Sen finns ju olika modeller på t3an, varmint, ss, eller ska man bara köpa en vanlig och lägga pengarna på kikare/kolv?

Publicerat

Du kommer mest troligt inte att bli besviken av T3:an. Det var de bästa kulvapen jag haft fram tills jag köpte R8:an. Ett bra köp som troligen inte gör dig besviken :)

Publicerat
  • Författare

Du kommer mest troligt inte att bli besviken av T3:an. Det var de bästa kulvapen jag haft fram tills jag köpte R8:an. Ett bra köp som troligen inte gör dig besviken :)

Vilken modell av T3an föredrar du? :)
Publicerat

Du kommer inte bli besviken på T3an. Grym precision, lagom vikt (enligt mig), slutstycksgång som en dröm. Gillar du inte plastkolven, som är den detaljen många ser som en nackdel, ta T3 Hunter. Förvånansvärt fint trä för den pengen, skön är den också.

Publicerat

Vilken modell av T3an föredrar du? :)

Jag hade en light som plastbäddades och rekylklacken böts då i samma veva mot en i stål som bäddade fast. Började med en 22-250 som jag sköt slut pipan på därefter pipades den om till 6mm Norma BR :)

Publicerat

Tikka T3 har bra kvalitet och bra precision - speciellt i förhållande till sitt pris.

Det har den väl bevisat tillräckligt mycket nu. Modellen har funnits på marknaden i 12-13 år.

T3 lådan är perfekt som grund för ett precisionsbygge om man vill hålla sig till en standardmekanism.

Men att redan innan vapenköpet börja planera att byta ut originaldelar tycker jag personligen blir lite fel.

- Då kan man lika gärna välja en annan bössa från början.

Köp gärna en T3, men använd den som den är ett tag (deras plastkolv är inte alls så dålig som en del påstår).

Eller välj en trästockad modell. Lägg sedan pengar på siktet.

Sen, vartefter, så kanske du vill bygga custom av den. Men låt det ta sin tid.

Publicerat

Att gå från en Sauer 80 till en T3 tror inte jag man uppskattar - från snudd på premium till lågprisproduktion märker man av om man är van vid premiumpryttlar. En Sauer 80 har förmodligen världens bästa slutstycksgång, en T3 är - hur ska jag formulera mig - rätt så skrabbig i jämförelse, om jag ska vara snäll.

Vill man ha känslan från Sauern så är det närmsta man kan hitta på den svenska begagnatmarknaden Sauer 202 eller Mannlicher Classic. Men balansen i 202an är avgjort sämre än i 80an. Sett till skjutegenskaperna är Sauer 80 snudd på extremt bra i jmf, synd att den är lite kinkig fel hanterad. Sauer 101 är ett pinnhål upp från T3an med en instegsmodell som inte riktigt tåler att jämföras med 202/404 på någon punkt. Men så kostar den därefter.......

T3an är och förblir där pris/prestanda möts i sin lägsta punkt - under den blir det lotteri, över den får man grejor som i alla fall inte känns fullt så smäckigt som T3.

Så frågan är vad man vill ha.

T

Publicerat

Har du kollat efter begagnade Sauer 202 eller Blaser R93/R8?

Det blir knappast billigare att köpa en ny T3:a och sen börja customisera dem jämfört med att från början köpa "dyrt".

Som exempel skjuter min blaser BETYDLIGT bättre än min T3:a efter customjobbet någonsin gjorde, och då är blasern bara packad upp ur en kartong ;)

Publicerat
  • Författare

Har du kollat efter begagnade Sauer 202 eller Blaser R93/R8?

Det blir knappast billigare att köpa en ny T3:a och sen börja customisera dem jämfört med att från början köpa "dyrt".

Som exempel skjuter min blaser BETYDLIGT bättre än min T3:a efter customjobbet någonsin gjorde, och då är blasern bara packad upp ur en kartong ;)

Finns en beg R93 hos vapenhandlaren som jag har klämt på, och den kosta 20k med ljuddämpare och då är jag uppe i max kostnaden, och då blir de inget nytt kikarsikte på ett tag.

Har leupold vx1 3-9x40 just nu.. Och orrarna blir väldigt små i den.

Men blasern är den som gjort så att inget Tikka köpa har blivit av..

Publicerat

Personligen skulle jag köpa blasern och tro mig med leupolden tills jag hade råd med annan optik. :)