Publicerat November 18, 201510 yr Det är inget fel på custom - tvärtom. Det är vapenintressets krydda. Men det viktigaste är att custom är något man VILL och inte måste... Om man direkt känner att man måste byta ut en massa originaldelar för att få en bra bössa - köp en annan bössa från början. Liknande de som köper en Norinco 1911 .45 och bygger om den för 20.000 kr... (Jag jämför inte Tikka och Norinco) Begagnade Blaser R93 har ibland rent löjliga priser. Du får många, många alternativ för den summan. Men vill man ha, så vill man ha....
Publicerat November 18, 201510 yr Har du kollat efter begagnade Sauer 202 eller Blaser R93/R8? Det blir knappast billigare att köpa en ny T3:a och sen börja customisera dem jämfört med att från början köpa "dyrt". Som exempel skjuter min blaser BETYDLIGT bättre än min T3:a efter customjobbet någonsin gjorde, och då är blasern bara packad upp ur en kartong Pipbytet på Blaser är vida överlägset Sauers, men behöver man inte byta pipor stup i kvarten hade jag - trots den uberkorkade säkringsplaceringen - tagit en Sauer 202. Den är långt mindre rapplig att repetera. T
Publicerat November 18, 201510 yr Så du menar jag kan göra en custom för 10-15000kr? vilket vapen ska man börja med då? Alltså, enklast är ju givetvis att köpa ett fabriksvapen och det finns gott om bra vapen och olika modeller. Men jag tycker du gör rätt i att sätta kraven först och sedan titta. När du tittat och inte blivit 100% nöjd med något du provat har du kommit långt. Här kan du antingen "kill your darlings" börja kompromissa och kanske bli nöjd ändå eller så går du custom. Den sämsta affären du kan göra är att köpa nått och sen störa dig på den där detaljen du inte gillade från början. Ska du gå custom måste du ändå välja en låda du gillar. Tex beg win M70 (med trelägessäkring som låser slagstiftet) för 2500kr, pipa/blueprinting + jobb = 6000-8000, bra kolv 2500-5000kr. Det fina är att du utifrån tex LW, kan välja profil, räffelstigning och längd som det passar dig. Det finns många duktiga smeder i landet och det finns många fina äldre lådor till vrakpriser. Vill bara öppna dörrar åt dig, inte säkert att custom är dina grej. Men du får ett personligt vapen och du har mer möjlighet att få bössan exakt som du vill ha. Custom kan bli dyrt såklart. Men det måste inte det, det bestämmer du själv också
Publicerat November 19, 201510 yr Precis så har jag gjort med två Winchestrar och är grymt nöjd med resultatet både vad gäller pris, utseende och precision. Man kan få otroligt mycket för just 10-12 kkr.
Publicerat November 19, 201510 yr Författare Precis så har jag gjort med två Winchestrar och är grymt nöjd med resultatet både vad gäller pris, utseende och precision. Man kan få otroligt mycket för just 10-12 kkr.Har du nå bilder på bössor?
Publicerat November 19, 201510 yr För lite bilder skall du söka på "surt att köpa Bell and Carlson stock". Det är den ena som var färdig i fjol. Den (skit)stocken kommer att flyttas över till en lättare 30-06 som nu pipas om till en 9,3×62 med Luthar-walter pipa. Den "nya" bössans orginaltryck blev faktiskt otroligt bra efter lite skruvande. Rent och direkt och inget behov finns för något nytt trycke där. Min 284 win på en Winchester 70-låda väntar på en HTG McMillan-stock som förhoppningsvis kommer i vår. Med en laminatstock från boydgunstock betalade jag 12 kkr för bygget med Timney-tryck, Lilja-pipa med jängning för dämpare och en picatinny-skena. Det lär bli en annan prislapp med mcmillan. Köp ingen Bell å Carlson i alla fall! Det billigaste som är mest stabilt är nog någon av Boys. Det blir inte den lättaste bössan men grymt stabil och härlig att skjuta med. Jag har tre sådana stockar. En missade dessutom tullen så den kostade bara 99 dollar och frakt. Lite tur ska man ha ibland.
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Tack för alla svar jag fått! Men kommer nog att vänta tills jag får möjligheten att skjuta med de bössorna jag har valt ut, och nu står de nog mellan blaserr93, sauer202 eller Tikka t3. Har aldrig skjutit med någon av dem, bara klämt.. Och jag kommer nog aldrig bli säker på mitt val innan jag skjutit med alla 3