Publicerat November 17, 201510 yr Har sedan lång tid tillbaka problem med diskbråck i nacken. Numera stör det mig sällan i vardagen men när jag skjuter ger det problem. Värst är det på skjutbanan när det blir många skott men fick även ont efteråt vid senaste harjakten när några få tyngre jaktladdningar. Har idag en bock som jag tycker är ganska mild i rekylen gentemot en del annat jag skurit med men efter en runda på skeetbanam börjar nacken värka. Nu funderar jag på att byta till en automat. Vilket känns trist då jag gillar min nuvarande bössa men jag skulle vilja kunna träna mer utan att få alltför ont. Ni spm har erfarenhet. Hur mycket mildare är rekylen på en välstockad automat? Sen undrar jag också om man får tävla med en automat?
Publicerat November 17, 201510 yr Jag tror nog att du kanske ha en bössa som väger lite mer och om möjligt kaliber 20. men kaliber 20 och tävling kanske inte funkar så bra?
Publicerat November 17, 201510 yr Rekylen är lägre i en gasomladdad automat än i en bock ,hur mycket lägre skiljer mellan fabrikaten,portad pipa eller portad choke gör sitt till också. Visst får du tävla med en automat men det är kanske inte lämpligt i alla grenar. /Mike
Publicerat November 18, 201510 yr Författare avslöjar ogenerat min okunnighet. Vad menas med portad choke? och på vilket sätt hjälper det mig? Om jag skulle köpa automat. Vad ska man satsa på då. Har tittat på en Fabarm XLR som kändes bra. Men sen googlade jag runt lite och hittade Berettas UGB 25 sporting. Tilltalas av att man kan bryta den. Verkar ha fårr en del fina omdömen också. En annan fördel verkar vara att den kasta hylsorna nedåt. Jag kan själv bli lite sne på automatskyttar på banan när hylsorna kommer flygande. Men jag vill ju jaga lite med den också. Min hageljakt är främst inriktad på hare, och ett par andjakter per år. Idag har jag en Fabarm Elos Sporting, som ju är mer sportingbetonad än jakt. Tycker att det passar mig eftersom de flesta skott går på bana och jag inte jagar på några jättemarker med mycket gående. Är det nån som jagar/skjuter med ugb25 och kan säga hur det funkar?
Publicerat November 18, 201510 yr Portad pipa/choker har jack längst ut på choken eller hål borrade i pipan som leder bort krutgaser i samband med att kärven lämnar pipan. Detta reducerar rekylen en smula, mer för portade pipor än för portade choker förmodar jag. Men jag märker ingen som helst skillnad mellan portade och oportade choker så släpp det. Ställ bocken ett tag, gör dej inte av med en bra bössa. Skaffa hellre en automat, något gasomladdat som sagt. Jag testade nyligen(skapligt iaf) en Winchester automat som är gasopererande. Jag tyckte det var rent fjantigt att skjuta med, ingen som helst rekyl! Så provswinga en Winchester, Fabarm eller Beretta och testa någon som faller dej på läppen. Kanske rent av ställa frågan här? Vilka har erfarenhet av olika sorter och modeller avseende rekylopererade automater och kan värdera rekylen? Vilken sparkar mest resp minst? Jag har ngn vag aning om att Beretta Urika faktiskt har en tämligen mild men dock en rekyl.. kanske beroende på att jag sköt **väldigt** tunga laddningar sist jag hanterade slik Browning får vi inte glömma, Mike här ovan är tämligen rekylkänslig men har skjutit väldigt mycket med Browning = snäll bössa!
Publicerat November 18, 201510 yr Jag har en Urika, svårt att så här säga hur mycket snällare den är än en normal bock, men den är väldigt snäll att skjuta med, med portade Teaguechoker ligger den jäkligt bra kvar i målet, har den mestadels till jaktskytte.
Publicerat November 18, 201510 yr Jag har haft ett gäng automater genom åren,beretta,winchester,remington,browning,flera olika modeller inom varje fabrikat. Den i särklass snällaste automaten var min Browning Gold sporting Clays,rent löjligt snäll rekyl i den,portad pipa hade den. /Mike
Publicerat November 18, 201510 yr Jag tycker också att du ska behålla bocken. Men du kan komplettera med en halvauto för att öva / testa om det känns bättre vid långa skjutpass. Jag har en Fabarm XLR med plastkolv. Den funkar bra, men jag vet inte om rekylen är så gräsligt mild. Den kan snarare kännas lite hoppig, i alla fall med jaktpatroner. Men en runda på lerduvor borde inte vara några problem för dig. Kolla efter en bra begagnad automat och prova.
Publicerat November 19, 201510 yr Vad kostar en portad choke? 500:- från Teauge? Vad kostar en ny halvauto? Lite mer..... Tycker det kan vara värt att prova, alla är vi olika och det kanske gör att TS kan behålla bössan för jakt i alla fall. /M
Publicerat November 19, 201510 yr Vad kostar en portad choke? 500:- från Teauge? Vad kostar en ny halvauto? Lite mer..... Tycker det kan vara värt att prova, alla är vi olika och det kanske gör att TS kan behålla bössan för jakt i alla fall. /M Glöm portade choker, det kommer inte hjälpa dig. Jag märker ingen skillnad mellan portat och icke portat.
Publicerat November 19, 201510 yr Glöm portade choker, det kommer inte hjälpa dig. Jag märker ingen skillnad mellan portat och icke portat. Enig. Riktigt upphaussad produkt.
Publicerat November 19, 201510 yr Jag har haft ett gäng automater genom åren,beretta,winchester,remington,browning,flera olika modeller inom varje fabrikat. Den i särklass snällaste automaten var min Browning Gold sporting Clays,rent löjligt snäll rekyl i den,portad pipa hade den. /Mike Benägen att hålla med. Har skjutit en del med kompisens Gold och jag upplever det som markant skillnad mot andra måste jag säga... /M
Publicerat November 19, 201510 yr Jag har en släkting med nackproblem. Han jagar med en gasomladdad Beretta-automat i kaliber 20 för att kringgå problemet med rekyl. Väldigt nätt och trevlig bössa men jag har själv aldrig avfyrat den.
Publicerat November 19, 201510 yr Glöm portade choker, det kommer inte hjälpa dig. Jag märker ingen skillnad mellan portat och icke portat.Håller med. Den portade skitar bara ner mer.
Publicerat November 19, 201510 yr Jag tycker också att du ska behålla bocken. Men du kan komplettera med en halvauto för att öva / testa om det känns bättre vid långa skjutpass. Jag har en Fabarm XLR med plastkolv. Den funkar bra, men jag vet inte om rekylen är så gräsligt mild. Den kan snarare kännas lite hoppig, i alla fall med jaktpatroner. Men en runda på lerduvor borde inte vara några problem för dig. Kolla efter en bra begagnad automat och prova. Det finns 2 olika polymerpistonger till Fabarm XLR , min slog som fanen i början med både övning & jaktladdningar så Classic skickade en för " heavy loads " den som förljer med är Ligth loads. / P
Publicerat November 19, 201510 yr Culot: Beställde du den direkt från Classic? (Jag visste inte ens om att det fanns olika) Bortsett från upplevd rekyl: är det nödvändigt att byta för bössans skull? Jag kommer nästan enbart att skjuta friska US 3 och 4 under hösten och vintern.
Publicerat November 19, 201510 yr Har haft några. Men en Urika 2 med med kickstop är de du söker. Har haft en själv med portad pipa och choke. Ganska tung. Rekylen blir lite lustig så provskjut. För att kolla omladdning och att de funkar för dig. Beretta har även bockar med kickstop. Har portad choke på min benelli nu och tycker den är lite snällare. Men kan vara inbillning?
Publicerat November 20, 201510 yr Culot: Beställde du den direkt från Classic? (Jag visste inte ens om att det fanns olika) Bortsett från upplevd rekyl: är det nödvändigt att byta för bössans skull? Jag kommer nästan enbart att skjuta friska US 3 och 4 under hösten och vintern. Jag levde rövare , och skrev även till Fabriken ( inget svar) Men classic har 2 lådor som är märkta Light resp Heavy, dom var jättetrevliga och skickade en " heavy" Det som förbryllade mig är att trots att jag hade den som sparkade i så laddar den inte om standard Steeelmax och klubb24 , steelmax classic funkar men den är annat krut i. För bössans skull nej, men jag som lätt får muskel och ledvärk vill inte ha mer rekyl än nödvändigt . Det finns även en orginal " Kinetic recoil reduser " på 150 gram , Jag och Jr-Moberg håller på attt försöka ta hem varsin från Frankrike men det går liiite trögt just nu med såna saker http://www.fabarm.fr/les_details_du_produit.php?id=135 / P
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Har varit hos några handlare och kollat idag. Kände bland annat på en Beretta Ulrika som verkade helt ok. En Scandum som verkade ok om än med lite plastig känsla och så en billigare turk av något slag som inte kändes bra alls. Vt inte hur jag ska göra. Vill ha en automat för att kunna öva mycket men antar att det kan bli en del påpekanden på skeetbanan. Av den anledningen lockar mig Berettas UGB 25 sporting. Verkar ju vara en bra kompromiss med bockens möjlighet till att bryta vapnet och automatens lägre rekyl. Men det verkar finnas få i Sverige så kan bli svårt att få testa...
Publicerat November 24, 201510 yr Är det inte browning eller beretta som har en fjädrad mojäng mellan kolv o bakkappa som ska ta en hel del rekyl? Om du är i stockholm så kan du få provskjuta min benelli comfort, visserligen rekylomladdad men den är snäll med 24grammare
Publicerat November 25, 201510 yr Är det inte browning eller beretta som har en fjädrad mojäng mellan kolv o bakkappa som ska ta en hel del rekyl? Om du är i stockholm så kan du få provskjuta min benelli comfort, visserligen rekylomladdad men den är snäll med 24grammare Just Comfort skulle jag undvika.. jämfört med många andra bössor.. faktiskt tom bockar.. så tycker jag den är jävligt rapp i rekylen. Även med många 24:or.. inte att det är ett problem för normalt folk men jämfört med många andra så är de kass tex gasopererande.
Publicerat November 25, 201510 yr Författare Jo MagnusM jag tror Browning har en kolv de kallar för inflex eller liknande. Vet inte om det är det du syftar på men i vart fall finns den på en modell som heter sporting clay i svart composite. Skulle vara kul att testa för helst skulle jag vilja fortsätta med bock. Tycker den är jäkligt snygg också!
Publicerat November 25, 201510 yr Jag har ju inte särskilt mycket erfarenhet av automater men jag skjuter med en remington 11-87 som är väldigt snäll i rekylen. De finns också ofta begagnade till skapligt pris. Hur den står sig mot andra automater vet jag inte men när jag gick tillbaka till att använda min bock efter att ha skjutit automat ett tag så blev det väldigt tydligt att det där med rätt anlägg var viktigare med bocken.... Finns också i Stockholmsområdet om du vill prova.