Publicerat November 16, 200619 yr Året tilldelning i dalarna belv betydlig högre ån i fjol 32st totalt i länet. Måste säga att detta beslut var mycket imponerade, med tanke på dom 6 som var tilldelade i fjol. När det sköts 12 på bara några timmar. Så nu är det bara att börja räkna dagarna tills jakten börjar. ;D
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Här har ni tilldelningen för respektive län. Naturvårdsverket Naturresursavdelningen Blekholmsterassen 36 S-106 48 STOCKHOLM Förslag till avlysningsjakt efter lodjur jaktåret 2006 - 2007 Svenska Jägareförbundet hemställer mot bakgrund av vad som nedan anförs om tillstånd till avlysningsjakt efter 207 lodjur enligt § 29 Jaktlagen (JL) samt § 6 Jaktförordningen (JF). ________________ 1. Inom renskötselområdet Förslag till jakttider: Fångst - föreslås vara tillåten 2007.01.01 - 2007.04.15. Jakt med godkända vapen föreslås vara tillåten 2007.02.15 - 2007.04.15. Förslag till tilldelning och jaktområden: Västerbottens län: Antal djur: 15 Områden samt geografisk föredelning Område 1: Dorotea, Vilhelmina och Åsele jaktvårdskretsar Antal: 8 lodjur Område 2: Storuman, Sorsele, Malå och Lycksele jaktvårdskretsar Antal: 5 lodjur Område 3: Vindeln, Bjurholm, Vännäs, Nordmaling och Umeå jaktvårdskretsar Antal: 2 lodjur Norsjö, Jörn, Skellefteå, Burträsk, Lövånger, Bygdeå och Nysätra jaktvårdskretsar ingen tilldelning av lodjur kommande skyddsjakt. Jämtlands län: Antal djur: 20 Områden samt geografisk fördelning: Område 1 Strömsunds kommun Antal: 2 djur Område 2 Krokom och Åre kommuner Antal: 6 djur Område 3 Östersund, Ragunda och Bräcke kommuner Antal: 2 djur Område 4 Härjedalen och Bergs kommuner Antal: 10 djur Västernorrlands län: Antal djur: 1 Områden samt geografisk fördelning: Område 1: Väster om stambanan Antal: 1 lodjur Summa inom renskötselområdet: 36 lodjur. Särskild motivering till förslagen: Förvaltningen i renbetesområdet har under ett antal år haft inriktningen att lodjursstammen skulle reduceras. Stammen har nu nått ungefär den nivå som eftersträvats och tilldelningsförslagen har därför lagts för att balansera stammen på nuvarande nivå. Lodjuren är inte jämnt fördelade i landskapet varför vi förordar en geografisk fördelning av tilldelning inom länen. 2. Utanför renskötselområdet Förslag till jaktider: Fångst föreslås vara tillåten 2007.01.01 - 2007.03.31. Jakt med godkända vapen föreslås vara tillåten 2007.02.15 - 2007.03.31. Förslag till tilldelning och jaktområden: Västernorrlands län Antal djur: 4 Område 1: den del av länet som ligger öster järnvägen (stambanan) från länsgränsen mot Västerbotten-Trehörningsjö-Mellansel-Långsele till länsgränsen mot Jämtlands och Västerbottens län utom området öster om Ångermanälven inom Kramfors kommun. Antal: 2 lodjur Område 2: Kramfors kommun öster om Ångermanälven Antal: 2 lodjur Gävleborgs län: Antal djur: 18 Område: Hela länet Dalarnas län: Antal djur: 32 Områden samt geografisk fördelning Område 1: Borlänge, Hedemora, Säters, Avesta och Smedjebackens kommuner. Antal: 16 lodjur Område 2: Övriga delar av länet. Antal: 16 lodjur Värmlands län Antal djur: 30 Område: Hela länet Örebro län Antal djur: 10 Område: Hela länet Västmanlands län Antal djur: 30 Område: Hela länet Uppsala län Antal djur: 28 Område: Hela länet Västra Götalands län Antal djur: 15 Område: Hela länet Södermanland Antal djur: 2 Område: Hela länet. Stockholms län Antal djur: 2 Område: Hela länet. Summa utanför renskötselområdet: 171 djur.
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Oh var lite snabb detta är bara ansökan sen får vi se vad det blir. SORRY :'( :'( Verkade ju för bra för att vara sant...........
Publicerat November 16, 200619 yr ja, allt låter förslaget bra, förutom fällfångsten! men det går nog inte igenom
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Troligtvis får vi vara glada om det blir hälften. :'( :'(
Publicerat November 16, 200619 yr Det var som fan! "Stockholms län 2 djur" jag lovar vid min mors grav att om det visar sig något lodjur i huddinge kommun så ska jag jaga den med blåslampa tills den ligger ner! Om förslaget går igenom. Var det inte så föresten att man måste registrera sig som lodjursjägare? Var och hur? /Micke
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Var det inte så föresten att man måste registrera sig som lodjursjägare? Var och hur?/Micke Jo du måste registrera dig. Det gör du på http://www.naturvardsverket.se/ och sen är det bara att skriva lodjursjakt i sökfönstret. Mvh Kolja
Publicerat November 16, 200619 yr Jo du måste registrera dig. Det gör du på http://www.naturvardsverket.se/ och sen är det bara att skriva lodjursjakt i sökfönstret.Mvh Kolja Tack för det! registrerad och klar. Då är det bara att vänta in vad dom beslutar sig för. /Micke
Publicerat November 16, 200619 yr hoppas att tilldelningen av lo blir 30 djur i västmanland . västmanlands län har ju den tätaste lo stammen i hela sverigen . och jag hoppas även att det blir lagligt att fånga lo i fälla också
Publicerat November 16, 200619 yr blir väl bara en blygsam tilldelning jämfört med vad ansökan är....det är riktigt glest med lodjur i mina delar av länet med jag reggar mig med för säkerhetsskull!
Publicerat December 7, 200619 yr Hmm....nu har jag ju inte varit inne o kollat regler mm men .......får man åtla eller skall man bara sitta och vänta?? Det tråkiga är ju att man inte får behålla någonting :'( Hade ju varit snyggt med en fäll framför tv:n :
Publicerat December 7, 200619 yr Åteljakt tror jag är måttligt effektivt när det gäller lodjur faktiskt.
Publicerat December 7, 200619 yr Åteljakt tror jag är måttligt effektivt när det gäller lodjur faktiskt. Tror det är lite beroende på bytes intensitet huruvida det skall löna sig. Här finns det gott om (nåja) lättfångade bytesdjur ännu. Har sett i härjningarnas spår att man river ett rådjur, äter sig mätt av det götta i sadeln och lämnar resten åt räv och korp för att aldrig återvända. Men känner folk som har tagit lodjur i tunnelfällor där betet varit köttfärs blandat med nån luktförstärkare. Men lot är inte primärt asätare vilket jag tror påverkar lyckan vi eventuell åtel.
Publicerat December 7, 200619 yr Det tråkiga är ju att man inte får behålla någonting :'(Hade ju varit snyggt med en fäll framför tv:n : Klart du får behålla någonting, skinnet och skallen är din.
Publicerat December 7, 200619 yr Klart du får behålla någonting, skinnet och skallen är din. Jag har för mej att jag läst att allt skall skickas in och att inget får behållas!! ???
Publicerat December 7, 200619 yr Författare Jag har för mej att jag läst att allt skall skickas in och att inget får behållas!! ??? Det ska skickas in och märkas, sen får du tillbaks det. Om jag inte förstått helt fel. ;D
Publicerat December 7, 200619 yr Det ska skickas in och märkas, sen får du tillbaks det. Om jag inte förstått helt fel. ;D Bereder dom der åt en oxo då eller...... ;D ??? 8)
Publicerat December 7, 200619 yr troligen inte ;D ;D har du tur så får du tillbaka de i någolunda fint skick och inte som våran björn som sköts på skyddsjakt i byn en dag före premären de lät dom surna. Så går det när de är icke jägare som sköter de hela :-
Publicerat December 7, 200619 yr skinnet får du behålla, och man får flå katten själv och det bör man göra efterssom många har fått skinnen förstörda och sönderskurna. och kraniet får man inte behålla om man inte betalar någon slags avgift på 600 riksdaler, och det förklarar dom med argumentet att det beror på att inte jägare ska kunna bedriva komersiell handel ???
Publicerat December 7, 200619 yr . och kraniet får man inte behålla om man inte betalar någon slags avgift på 600 riksdaler, och det förklarar dom med argumentet att det beror på att inte jägare ska kunna bedriva komersiell handel ??? HEHE :
Publicerat December 7, 200619 yr skinnet får du behålla, och man får flå katten själv och det bör man göra efterssom många har fått skinnen förstörda och sönderskurna. och kraniet får man inte behålla om man inte betalar någon slags avgift på 600 riksdaler, och det förklarar dom med argumentet att det beror på att inte jägare ska kunna bedriva komersiell handel ??? jag skulle då kunna betala om nån skulle komma å skjuta en katt hos oss.. ;D Men nån som har nån pejl på hur jakten efter katt ser ut i uppsala??har har inte riktigt fått reda på om jag ska bli den första där som skjuter en lagligt eller gör missen att gör det omvänt skulle vara 2 tilldelat iaf men vette tusan om marken inte ligger just utanför deras gräns det vore juh inge kul..men ser dock chansen att skjuta en är 1 på miljonen men duschar jag å skiter i jägern kvällen innan så tror jag nog de ska gå å se en räv iaf 8)