Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjurs jakten-07 Dalarna

Featured Replies

Publicerat

ser lodjuren färgen orange ??? alltså går det ha något i orange när man jagar lodjur eller ser dom det bra då ???

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu är det ju klart

Jakttiden är 1-31 mars 2007.

Ingen fällfångst tillåts.

Tilldelningen är i Gävleborgs län åtta djur, Dalarna sju, Värmland tio, Örebro fem, Västmanland fem, Uppsala sex samt Västra Götalands län fem djur.

Men det är ju hård dragna regler. senast EN TIMME efter ett lo skjutits måste det rapporteras in, inte tre timmar som det var ifjol.

Publicerat

Tycker det är rent ut sagt SJUKT att vi bara får 7 lodjur i Dalarna. VI såg ju bara förra året när 12 lodjur sköts på nolltid. Betyder det att vi jägare är otroligt duktiga på att hitta lodjur eller kanske det är så att det finns gott om dom? Tror att det vart lättare för oss när vi hade nysnö på premiären men personligen tycker jag att tilldelningen är på tok för klen!!

// "TB"

Publicerat

Ja visst är tilldelningen på tok för liten.

Men de högre makterna når man inte på.

Hoppas att de börjar förstå att harmonin rådjur lodjur måste ha ett samspel om det här ska fungera.

Som de är nu i västmanland(där jag jagar) så har vi lon på skogen och rådjuren nära byn.

hur ser det ut på era marker, ni som har lo?

Publicerat

lodjuren på skogen och rådjuren i byn här med :(

och lodjuren dår iofs också i byn ibland när de jagar rådjur

Publicerat

Jo det kommer väl sluta så att man kommer att få skjuta bort lon först när de börjar visa sig inne i byn.

• 3 weeks later...
Publicerat

tjabba alla jägare jag undrar en grej som handlar om lodjursfångst . jag vet redan att det inte är tillåtet att skjuta lodjur i fälla i mars men jag undrar en annan sak .

tex om jag nu får ett lodjur i min rävfälla och det finns lodjur kvar på licensen men det är inte tillåtet att fällfånga lodjur och skjuta dom . får man då släppa ut lodjuret och sedan låta det vara en kvart sen släpper man hunden på det som i sin tur gör så lodjuret träar och sedan man skjuter det ???

eller får man ringa efter passskyttar som ställer sig som en ring runt fällan ungefär 50/100/1000 meter ifrån fällan och sedan man släpper ut lodjuret och en passskytt skjuter det får man göra så ???

eller hur långt måste lodjuret få gå innan det fälls måste det få gå i 100 meter , eller 1000 meter eller man kanske måste vänta i en timmer eller kanske en dag ???eller en vecka

eller tänk om fällan står nära gränsen och grannlaget är och jagar lodjur och jag ovetandes släpper ut lodjuret som i sin tur springer över till grannarna och där skjuter dom det

eller hur ska man göra , får man inte skjuta det dära djuret får man då vänta i en timme , en dag en vecka eller kanske ett år ???

Hur ska man göra för att inte nått ska vara OLAGLIGT ?????mvh nisse

• 1 month later...
Publicerat

Lojakten i Gävleborg omr.2 avblåst...

Tilldelningen, 3 djur, skjutna redan efter drygt halva första dagen...

Finns det fler djur än myndigheterna tror, lr?

<Edit> ...och överskjutning i Dalarna i år igen!  :o

Publicerat

satan att vi får massa nöjes jägare som kommer å skjuter i uppsala för ta oskulden,,satan nästa år ska jag sitta å vakta gränsen  :D en skjuten i uppsala iaf,kul väder verkar dom haft iaf blask janne

Publicerat
satan att vi får massa nöjes jägare som kommer å skjuter i uppsala för ta oskulden,,satan nästa år ska jag sitta å vakta gränsen  :D en skjuten i uppsala iaf,kul väder verkar dom haft iaf blask janne

Sitt å vakta gränsen du..jag kommer nog smita förbi ändå. Å sen kan du ju fundera på hur många lodjur ni skulle skjuta i era trakter om inte jägare utifrån kom dit med sina hundar.För vad jag har hört så är det nästan bara för hundar som kommit norrifrån som det skjutits för....Dock inte för mina..men det var nära...

Publicerat
Sitt å vakta gränsen du..jag kommer nog smita förbi ändå. Å sen kan du ju fundera på hur många lodjur ni skulle skjuta i era trakter om inte jägare utifrån kom dit med sina hundar.För vad jag har hört så är det nästan bara för hundar som kommit norrifrån som det skjutits för....Dock inte för mina..men det var nära...

Helt rätt Kettukiller.

Varför försöka med en trottoarpinkare som knappt tar sig an spåren när det det finns duktiga hundar norröver!?

Jag bjuder gärna in folk uppifrån för då vet jag att katterna ligger jäkligt risigt till istället för att chansa med en slaskhund. Jag är definitivt ej ute för att grilla korv på lodjursjakten utan det kan jag göra 300 dgr om året annars, är det lojakt så är det!

Publicerat

Det har vært stille en stund fra deg Kettukiller. Du må ikke skrive så kryptisk , vi vil høre jakthistorier mann , ut med språket , har du vært på lojakt ?

Publicerat
Det har vært stille en stund fra deg Kettukiller. Du må ikke skrive så kryptisk , vi vil høre jakthistorier mann , ut med språket , har du vært på lojakt ?

Jo, jag var nere i Uppland och jagade lo..men sköt bara en räv för foxen.Hade dock två lodjursdrev...en gick i gryt, den andra troligen upp träd...å sen lite krångel.Ska uppdatera jaktdagboken senare....

Publicerat

ja men det finns juh inga bra hundar här omkring för räv,lojakt så klart man får ringa in folk ;) det är rådjurs jägare/vildsvins jägare här nere sen vissa kombinerar det med lite älg vänta. nä snart kommer det en riktigt hund till bygden ;)