Publicerat November 18, 201510 yr Hej Alla, Undrar lite varför det ska vara så svårt att finna jaktmark i Skåne? Jag har dem senaste månaderna sökt på Sveaskog, Facebook och internet utan lycka. Söker allt från jakt mark arrende, jakt mark till salu evt någon vänlig själ som kan tänkas bjuda in mig Vad mer kan man göra ? Ska man bara ge upp ?
Publicerat November 18, 201510 yr Av den enkla anledningen att många jagar på liten yta. Fortsätt söka på, Tills dess kanske det finns något ställe där man kan köpa in sig på lite dagsjakter för vettig peng?
Publicerat November 19, 201510 yr Du får nog hänga i mer än ett par månader för att hitta något. Jag bodde 3.5 år i Helsingborg utan att hitta något som passade så det kan ta tid. /Markus
Publicerat November 20, 201510 yr Det finns många jägare i Skåne, lägg därtill jägare som kommer från DK. Utöver det är det förhållandevis många gods/större gårdar som tillsammans äger en stor andel av marken och sköter jakten i egen regi. Sist men inte minst går det 1 person per hektar i Skåne, jämfört med 0,2 personer per hektar i rikssnitt. Det tillsammans med vilttillgången som attraherar många jägare gör det svårt. Det är inte lätt att hitta jaktmark men jag vet inte om jag tror internet är den bästa strategin. Dels är det förhållandevis få jägare som håller till på internet och dels kan det vara rätt osäkert att träffa någon för första gången i jaktsammanhang. Jag tar hellre med bekantas bekanta eller kollegors bekanta. Om jag skulle kunna tänka mig ta med kollegan på jakt, då kanske dennes bekanta också hade varit trevlig att ha med. Folk på internet kan vara vem som helst, på gott och på ont.
Publicerat November 27, 201510 yr Författare Tack för svar. Håller med dig trumpetarn. Folk är lite rädda för att lära känna andra via nätet. Synd att det ska behöva vara så. Turbo Hunter. Köpa sig dags jakter för vettig peng? Folk sätter ut fantasi priser på småjakter. Har set en hel del via Facebook. Nuke. Ja vännen, det lär bli en lång väntan innan man får tag på något. Ringde svenska kyrkan tidigare idag. Fick svar att vänte tider på deras marker är 10 år
Publicerat November 28, 201510 yr Jag bor iofs i en annan del av landet men för att ingjuta lite mod kan jag säga att jag fått flera mycket trevliga bekantskaper genom att vara aktiv på olika jaktforum på nätet. Jag kände ingen som jagade när jag tog jägarexamen förra året. Nu har jag "egen" mark att jaga på, återkommande gästjakter, folk att fråga om råd osv. Allt genom nätet. Så omöjligt är det inte. Men det ska väl till lite tur antar jag.
Publicerat December 2, 201510 yr Nätet är absolut en möjlighet men jag vill lyfta fram att det finns andra möjligheter som jag tror mer på. Släng ut krokar på arbetsplatsen, snacka med folk på konferenser/utbildningar, åk ner till skjutbanan (dock inte de stora som spillevång) och åk på någon av jägareförbundets jakter. Hade du haft en hund som kunnat användas till jakt kan jag också rekommendera att åka på träningstillfällen och jaktprov. Mitt absoluta bästa tips är dock att bosätta dig på landet. Du kommer inte garanterat med i något jaktlag på studs men man lär känna markägare via byaföreningen eller andra aktiviteter. Jag fick tillgång till en mark genom att erbjuda skyddsjakt på vildsvin, fick en annan mark genom att sätta ut en rävfälla (bonden blev av med höns) och avlivade det som fångades. Jag fick en annan mark för att markägarens fru var trött på rådjur och harar som åt växter i trädgården (utöver jakten köpte jag även balar av bonden som stödutfodring). Man behöver inte bjuda in sig utan gäller bara att vara trevlig och erbjuda sig. Det kan också handla om att hjälpa till med lantliga sysslor, har passat hästar, hundar och andra djur när markägare var borta på semester. Min upplevelse är att många markägare faktiskt inte har utarrenderat jakten och därmed gärna erbjuder jakt men det är lättare att börja konversationen med "Vad kan jag göra för dig?" istället för "Vad kan du göra för mig?". Jagar av den anledningen gratis eller för symboliska summor/tjänster på några av de marker jag jagar på i närområdet. Värt att tillägga är att jag inte är fjortonde generationen bondeson och har rötter i trakten utan är inflyttad för 7 år sedan. Min absolut största uppmaning är att etablerade jakter faktiskt tar med sig nytt folk ut. Jag har tagit med tre stycken unga eller nya jägare på jakter i år. En var förvisso min kompis men de andra två har varit tidigare okända människor. Om alla hade gjort likadant så hade många kunnat komma ut. Väl på plats har det visat sig vara lyhörda och fungera väl med resten av det eventuella laget så jag har inte ångrat mina inbjudningar. De har fått inbjudningar till fler jakter av mig och förr eller senare öppnar sig säkert en ordinarie plats för dem.