Publicerat November 20, 201510 yr Hallå! Funderar på att skaffa mig ett kulgevär trots att något egentligt behov inte finns...men chansen att kunna göra följjande är av intresse. - Jaga vildsvin, troligen vid åtel - Hänga med som gäst på älgjakt - Bockjakt - Skjuta på älganan ibland - Prova en kulstig en gång eller två per år. Jag skjuter bra, särskilt med tanke på den lilla övning jag har. Budget för bössa: 3000-6000:-, ja, jag vet att det är lite och jag fattar att jag får vad jag betalar för, måste börja nånstans för att se vad bössan kommer användas till mest och sedan uppgradera. Vill ha förslag på, Fabrikat och modell Kaliber Kikare, både fabrikat och rekommenderad förstorning/lins Jag gissar att följande skulle kunna passa MEN är inte alls låst vid det på något sätt -Husqvarna 1900 -6,5x55 / 308/ 30-06 -2,5-10x50/56, gärna belyst med tydliga riktmedel
Publicerat November 20, 201510 yr Din budget spricker ordentligt om du ska ha belyst sikte som fungerar i dåligt ljus. En husqvarna/cg och om du ska ha ett OK belyst sikte på budgetnivå så är Burris fullfield ett alternativ. Flera billiga kikare med belysning som jag titta i har sett ut som att de hängt in julgransbelysning bara för att det är populärt med belysning. Annars är nog många äldre sikten av premiumklass som sitter på en beggad husqvarna alldeles utmärkta för jakt dagtid.
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Din budget spricker ordentligt om du ska ha belyst sikte som fungerar i dåligt ljus. En husqvarna/cg och om du ska ha ett OK belyst sikte på budgetnivå så är Burris fullfield ett alternativ. Flera billiga kikare med belysning som jag titta i har sett ut som att de hängt in julgransbelysning bara för att det är populärt med belysning. Annars är nog många äldre sikten av premiumklass som sitter på en beggad husqvarna alldeles utmärkta för jakt dagtid. Budgeten var bara för bössan, kikarsikte får bli vad som behövs/ha råd med.
Publicerat November 20, 201510 yr Mitt tips blir att hitta en bössa i ex kal 308 där du får med ett kikarsikte utan extra kostnad, sedan väntar du in pengar till siktet separat. Vid bra ljus så går det att jaga vid åteln ändå! Är det mörk bakgrund och dålig måne så räcker inget i din budget till ändå. edit då var mitt svar lite sent Håll tillgodo ändå
Publicerat November 20, 201510 yr http://ahnovapen.se/ Här är en liten butik som brukar hålla vettiga priser på beggat och gärna skickar över hela landet. Just nu har han ett par 308or som kan vara intressanta. En Tikka 55 och en Remington 700. Båda två under 5000kr och slitvargar som är gjorda för att användas. Personligen hade jag valt Tikkan.
Publicerat November 20, 201510 yr Bössa: t.ex. Tikka M55/65, 590/690, 595/695, Sako forester/finnbear/Hunter. Kaliber: den kaliber det blir på den bössa du tycker passar dig för övrigt, 6,5/308/30-06 gör alla jobbet. Kikare finns det många åsikter om men så länge det handlar om jakt dagtid duger gamla leupold gott och med lite letande lär du hitta nån bössa med sikte att köpa som paket så är man på banan. Sen om du skulle vaka mycket gris så är det väl valfri europé av bättre kvalisort med stort objektiv som gäller. Det kan andra ge bättre tips än mig för ty på natten sover jag [emoji6]
Publicerat November 20, 201510 yr Författare http://ahnovapen.se/ Här är en liten butik som brukar hålla vettiga priser på beggat och gärna skickar över hela landet. Just nu har han ett par 308or som kan vara intressanta. En Tikka 55 och en Remington 700. Båda två under 5000kr och slitvargar som är gjorda för att användas. Personligen hade jag valt Tikkan. Helt klart intressant, jag är född i karlstad och ska till morsan i kristinehamn runt jul så då kan man ju kika in där, bra tips, jag lutar mest åt 308 men den kalibern är också mest eftertraktad = dyr. Nora jakt är på vägen så det kan man också kolla in....
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Mitt tips blir att hitta en bössa i ex kal 308 där du får med ett kikarsikte utan extra kostnad, sedan väntar du in pengar till siktet separat. Vid bra ljus så går det att jaga vid åteln ändå! Är det mörk bakgrund och dålig måne så räcker inget i din budget till ändå. edit då var mitt svar lite sent Håll tillgodo ändå Låter rätt....
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Bössa: t.ex. Tikka M55/65, 590/690, 595/695, Sako forester/finnbear/Hunter. Kaliber: den kaliber det blir på den bössa du tycker passar dig för övrigt, 6,5/308/30-06 gör alla jobbet. Kikare finns det många åsikter om men så länge det handlar om jakt dagtid duger gamla leupold gott och med lite letande lär du hitta nån bössa med sikte att köpa som paket så är man på banan. Sen om du skulle vaka mycket gris så är det väl valfri europé av bättre kvalisort med stort objektiv som gäller. Det kan andra ge bättre tips än mig för ty på natten sover jag [emoji6] Perfekt!
Publicerat November 20, 201510 yr Tycker du verkar ha analyserat marknaden bra när du noterat att 308 hypen avspeglas i priset. Med begränsad budget hade jag köpt en 30-06 för de brukar gå flera tusen billigare om vapnen är likvärdiga.
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Tycker du verkar ha analyserat marknaden bra när du noterat att 308 hypen avspeglas i priset. Med begränsad budget hade jag köpt en 30-06 för de brukar gå flera tusen billigare om vapnen är likvärdiga. Japp! I och med att det inte blir mängdskytte så spelar inte ammunitionskostnader någon roll heller. Vill bara ha lite ponters på vägen...
Publicerat November 20, 201510 yr Författare är 9,3x62 ett bra val för mitt behov ? nackdelar o fördelar ? finns gott om hq 1900 i kalibern under 6000:-
Publicerat November 20, 201510 yr är 9,3x62 ett bra val för mitt behov ? nackdelar o fördelar ? finns gott om hq 1900 i kalibern under 6000:- Hur tål du rekyl? Skjuter du på längre håll än 200m? Så länge det finns jaktmatch till kalibern spelar kalibern ingen större roll om du inte ska skjuta mängder av skott
Publicerat November 21, 201510 yr http://m.blocket.se/stockholm/Tikka_Master_M595_All_Weather__308_63961931.htm?ca=11
Publicerat November 21, 201510 yr Författare Hur tål du rekyl? Skjuter du på längre håll än 200m? Så länge det finns jaktmatch till kalibern spelar kalibern ingen större roll om du inte ska skjuta mängder av skott Tålig :-) Blir troligen max 100m skott eller däromkring.
Publicerat November 21, 201510 yr Författare http://m.blocket.se/stockholm/Tikka_Master_M595_All_Weather__308_63961931.htm?ca=11 Inte riktigt min melodi, vila ha träbössa och vill minnas att jag läst nåt negativt/besvärligt med rostfri pipa... Kaliber bra.
Publicerat November 21, 201510 yr http://m.blocket.se/malmo/Winchester_30_06_63969113.htm?ca=11&w=3 Enkel bössa. Billigare än motsvarande. Lätt att skruva i. Lätt att hitta delar till. Amerikansk motsvarighet till Husqvarna. Träbössa.
Publicerat November 21, 201510 yr Författare http://m.blocket.se/malmo/Winchester_30_06_63969113.htm?ca=11&w=3 Enkel bössa. Billigare än motsvarande. Lätt att skruva i. Lätt att hitta delar till. Amerikansk motsvarighet till Husqvarna. Träbössa. Nåt sånt är det jag söker...men helst runt stockholm, ingen brådska så jag ska kika runt lite.
Publicerat November 21, 201510 yr är 9,3x62 ett bra val för mitt behov ? nackdelar o fördelar ? finns gott om hq 1900 i kalibern under 6000:- Skulle hellre välja 9,3x57 pga mildare rekyl/snabbare 2a skott.. Finns ganska ofta husqvarnor i den kalibern.
Publicerat November 22, 201510 yr Vad är det för nackdelar / fördelar med helstock ? Nackdelar: Mycket trä, lätt att få spänningar. Fördelar: En helstock som är frisk går att ta stöd med vart som helst på förstocken - positivt om det blir mycket improviserade skjutställningar t.ex vid smygjakt. Mvh Joacim
Publicerat November 22, 201510 yr Jag hade tittat närmare på en Sako Finnbear 30-06. Bra bössa och en av de bästa allroundkalibrarna på marknaden. För 6000kr lär du få en fin begagnad Finnbear.
Publicerat November 22, 201510 yr Han sa ju att han var ju tålig! Det finns två Winchestrar i 300 win mag på blocket också!
Publicerat November 22, 201510 yr 300WM gör ju samma jobb som 30-06 fast på längre avstånd. Vill man ha något grövre än kaliber .30 och tål rekyl kan jag varmt rekommendera .375H&H, där är man verkligen allround och får jaga allt på vårt jordklot.