Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill ha tips på kulgevär

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

300WM gör ju samma jobb som 30-06 fast på längre avstånd. ;)

Vill man ha något grövre än kaliber .30 och tål rekyl kan jag varmt rekommendera .375H&H, där är man verkligen allround och får jaga allt på vårt jordklot. :)

guess i had that coming

Publicerat
  • Författare

Jag hade tittat närmare på en Sako Finnbear 30-06. Bra bössa och en av de bästa allroundkalibrarna på marknaden.

För 6000kr lär du få en fin begagnad Finnbear.

har ögonen på sakos bössor...

Publicerat
  • Författare

Skulle hellre välja 9,3x57 pga mildare rekyl/snabbare 2a skott.. Finns ganska ofta husqvarnor i den kalibern.

tack för det tipset!

Publicerat

guess i had that coming

Haha! Rekylen är inte alls så farlig som man kan tro, en tung knuff ungefär. Tycker faktiskt att 9,3X62 har en elakare rekyl som är snärtigare.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hallå grabbar!

Har hittat ganska precis det jag söker till den idiotbudget som jag har.

Jag vill/kommer skjuta enligt följande i kronologisk ordning :-)

Hänga med som gäst på vildsvinsjakt

- Hänga med som gäst på älgjakt

- Skjuta på älganan ibland

- Prova en kulstig

Bössan som jag har reserverat till imorgon är en,

Bilder snodda från nätet på liknande

http://picturearchive.gunauction.com/991269/9642422/100_7417.jpg_thumbnail1.jpg

http://d3axjxpyjk3o3s.cloudfront.net/sites/armslist/uploads/posts/2015/04/13/4239508_03_bsa_30_06_640.jpg

BSA

30-06

Plundringsbart magasin

Gummibakkappa

Kikare Tasco 3-9x40

Allt är i fint skick, nåt märke på kolv och kikare men bara skönhetsfel.

Pris: 2900:-

Är det nåt att ha som förstabössa med tanke på att man kommer skjuta väldigt lite men vill ha möjligheten att följa med på jakt.

All info är välkommen idag :-D

//M

Publicerat

Får man fråga vad tänkt pris är på detta?

Publicerat
  • Författare

Får man fråga vad tänkt pris är på detta?

Sorry, har uppdaterat med priset

.Pris: 2900:-

Publicerat
  • Författare

Eller är det här ett bättre val och sedan köpa ett begagnat kikarsikte för 1500 spänn ?

http://skyttetjanst.se/product.asp?product=3590

Publicerat

BSA har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte hjälpa till. Den säger säkert pang den med men troligtvis ganska svår att bli av med om du skulle vilja sälja den framöver. Kikaren står väl inte så högt i kurs den är väl i bästa fall värd 500 med fästena i ett paket som här så är det nog nästan att den bör följa med på köpet.

Personligen skulle jag inte lagt 2900 på det när man för runt 3000-4000 kan hitta Sako finnbear, Tikka M65, Winchester M70 m.fl toppade med en leupold av äldre snitt.

Men gillar du bössan och kikaren så lär det nog funka för dig.

Publicerat

Bsa är en kalasbössa

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha killar, jag avstår denna och letar vidare, kommer nog inte köpa nåt innan Walter borgs aktion i april.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu verkar du ha hittat din pjäs, men jag betalade 3000kr för en Sako Finnwolf i 308w hos en handlare i norr, och det tycker jag är en trevlig tingest (så till den grad att den är ompipad till 358w nu).

Publicerat

En Tikka 55 kaliber .308 i mycket gott bruks skick för 3900 ?

Publicerat

Kan inte bli så mycket "bättre". Ett kvalitetsvapen. Dessutom en allround kaliber med överkomlig övningsammunition. Och skulle du tröttna är det ett populärt lås att bygga custom av. Dessutom delar många kalibrar storlek, hylsa, hylsbottendiameter mm med 308 Win, så du har gott om möjligheter att pipa om den till något annat.

• 2 years later...
Publicerat
På ‎2015‎-‎11‎-‎22 at 15:15 Sako_Finnbear sa:

300WM gör ju samma jobb som 30-06 fast på längre avstånd. ;)

Vill man ha något grövre än kaliber .30 och tål rekyl kan jag varmt rekommendera .375H&H, där är man verkligen allround och får jaga allt på vårt jordklot. :)

jag håller med en brno 602 i 375h&h finns på torsbo för dom pengarna i fint skick med handladda är ju att föredra annars är 9,3x62 en trevlig kaliber jag har iofs en av varje så jag kan ju räknas som partisk i detta ;)

Publicerat
På 2016-01-12 at 16:29 MarkusR sa:

Här finns en 1600 i 30-06 för 1500kr, det är mer rätt pris för en sån bössa även om den du hittat var lite bättre stockad:

http://ahnovapen.se/

Husqvarna 1600/1640 är ingen bössa jag skulle rekommendera i grövre kaliber än 6,5x55. Mer felstockat helvete får man leta efter.

Vet inte om stockmakarn som tog fram den kolven var extremt bakfull av dåligt hemkört med mycket finkel, gått 5 mil till jobbet en snorkall vinterdag utan skor samt fått stryk av sin fru då hon kom på honom med att tokmasturberat till Hänt i veckan. Läs ironin i detta inlägg.......

Finns betydligt roligare vapen, Husqvarna/ CG 1900, Heym SR10/SR20, Rem 700, Win 70, Sako innan 75an, Tikka (helst innan Sakos inblandning) mfl.

Publicerat

En 1600 i en modern (rak) kolv är ett ypperligt vapen. Förnämligt faktiskt...

Publicerat

Just vädrat min 358nm med några skott. 2500 kr för en Husqvarna 1651. Felstockad och elak som f-n. Med den jakt du avser bedriva och det skytte som du tänkt använda bössan till så hade jag inte funderat på något annat än en hylsa baserad på 308. Som 338 federal eller 358 win. Men att bygga något av de senare knäcker ju din budget med faktor fyra. Så en 308 i en sako, winchester.Tikka eller liknande är min åsikt och mitt råd. Leta efter något värt att pipa om i framtiden.

Publicerat
8 hours ago Nils l sa:

Just vädrat min 358nm med några skott. 2500 kr för en Husqvarna 1651. Felstockad och elak som f-n. Med den jakt du avser bedriva och det skytte som du tänkt använda bössan till så hade jag inte funderat på något annat än en hylsa baserad på 308. Som 338 federal eller 358 win. Men att bygga något av de senare knäcker ju din budget med faktor fyra. Så en 308 i en sako, winchester.Tikka eller liknande är min åsikt och mitt råd. Leta efter något värt att pipa om i framtiden.

358 Norma är en av de få patroner jag inte skjutit, men bara åsynen av 1651 originalkolv får en att inse att "det där kan göra ont!"?

Håller med angående bössvalen! Winchester är VERKLIGEN en underskattad bössa. Hittar man en fin begagnad M70, och helst en pre 64, kan man göra ett riktigt fynd.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
På 12 maj 2018 at 23:19 Maniac sa:

Det tog ett tag men nu har jag köpt en Tikka m55 .308 i mycket bra skick med en 3-9x?40 belyst kikare, glömt namnet. Kapas till 50cm samt en stalon w110 dämpare, kommer matas med Lapua snabbmat.

Var och sköt in bössan idag men väntar fortfarande på licens.

Skott nr 10,11&12 var en perfekt treklöver hål i hål mitt inne i 10ans ring på en pistolskyttetavla från 80m, hade klistrat 4 vita lappar i mitten att sikta på.

Skitkul att en gammal bössa kan prestera så bra, kunde man bara drömma om.

Verkade stämma att finsk bössa ska ha finsk mat :-)

image.jpeg

Publicerat
  • Författare

Vicket flyt, polisen ringde i morse, licens kommer på fredag, tog 10 veckor i Tokholm.

Publicerat

Grattis till både träffbild och licens! :)