Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på tjejbössa

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Jag har kikat runt lite men vill gärna ha input från er  :yes:

Vill allså ha tips på bössa (fabrikat och modell) till min bättre hälft, följande kriterier gäller,

-Lerduveskytte med egen kastare i sommarstugan

-Halvautomat som laddar om med Gyttorp steelmax 24g 7ór utan problem

-"gasomladdad"

- Helst chokesystem men inget absolut krav

- Lätt, lätt, lätt, sa jag att det är en fördel om den är lätt som attan, detta är ett ABSOLUT krav

-Får gärna kosta 1500-2500

Publicerat

Remington 1100 Special Field och Remington 11-87 Upland Special har 23" Light Contour-pipor. Äldre Berettor kommer sällan ut men är lätta å vaxlar 24g bra. Du kan nog behöva lägga på en liten peng för att nå dina önskningar.

För endast lite lerduveskytte vid stugan skulle jag råda att köpa en billig å smidig bock istället. Calssic ladygun t.ex Å varför inte titta på något i kaliber 20? Tänk på att en lätt bössa gärna blir "vispig" och rekylkänlan ökar så det är inte bara fördelar med en lätt bössa...

Publicerat

Fokusera inte på vikten utan på kolven - den måste passa. Då är vikten och eventuell rekyl mycket mer hanterlig. Så köp hellre en bössa som kanske inte är den lättaste eller en halvis överhuvudtaget - men köp en med träkolv som du kan såga i.

/T

Publicerat

Gamla hagelautomater kan vara slitna och krångla med omladdningen och är ofta skit- man får vad man betalar för.

En lätt bössa käns rekylen kraftigare.

Dom billiga Italienska bockar är just det: billiga = det är rent skit som har sminkats till att se dyrare ut än vad det är.

Kop en begagnat Beretta 55 eller 56 - eller en Miroku eller liknade. Dom är ofta prisvärda- men det är mycket bössa kvar för pengarna.

Då har man "råd" att slipa och putsa i kolven tillden passar skytten- utan att gråta blod

Publicerat
  • Författare

-Det stora problemet är vikten, hon kommer inte skjuta med den om den känns tung...helt hopplös med just vikt.

-Om det slår lite grann gör nog inte så mycket, hon har skjutit med SS och bock utan att gnälla annat än på vikten, problem att över huvud taget få iväg ett skott :-(

-En automat med kort pipa MÅSTE vara lättare, därför utgår jag från det, har själv haft en Beretta 303 för 30 år sedan, perfekt bössa.

Hmmmm, är det vanligt att automaterna har syntetkolv fast det ser ut som trä på bild ???

Publicerat
  • Författare

Varför frågar så många efter input på internetforum om köpråd - när dom redan har bestämt sig för vad dom ska köpa innan?

Det är ju användingsområdet och specifikationerna som man anger för att få förslag på tillverkare och modellbeteckningar samt tillförlitlighet för att kunna snäva av sökområdet iom att inte alla modeller finns överallt, det blir också svårt att skjuta 10.000 skott med alla modeller som finns för att skapa sig en egen uppfattning såklart...därför ställer man frågan på ett internetforum iom att man kan ta del av den samlade kunskapen, jag trodde det var solklart...

Publicerat

-Det stora problemet är vikten, hon kommer inte skjuta med den om den känns tung...helt hopplös med just vikt.

-Om det slår lite grann gör nog inte så mycket, hon har skjutit med SS och bock utan att gnälla annat än på vikten, problem att över huvud taget få iväg ett skott :-(

-En automat med kort pipa MÅSTE vara lättare, därför utgår jag från det, har själv haft en Beretta 303 för 30 år sedan, perfekt bössa.

Öhhhh, näe.... Det absolut lättaste du kan hitta är faktiskt ett välgjort boxlås - då kan du närma dig 2kg, eller så tar den lite udda Baby Bretton som i kaliber 12 väger in på 2kg blankt.

Ska en automat bli riktigt lätt måste den ha en snortunn pipa och en fenomenalt välgjord mekanism och låda i kanonstål för att bli lätt och det hittar du garanterat inte under 25 000:- i nypris, och därmed inte inom budget beggat heller.

Lätt men inte speciellt bra i normalpristräsket är mig veterligen Franchi, men den gör ingen människa glad när det regnar...... Och jag tror inte du hittar en beggad för 2500 heller för den delen.

Hmmmm, är det vanligt att automaterna har syntetkolv fast det ser ut som trä på bild ???

Förr tvärt om - de kan ha kolv av trä, men överdragen med en plastfilm som gör att det ser ut som plast.

Enklast om du ska vara inom budget är nog en gammal Sauer SvS - så har du råd med en japansåg och lite träbitar. Då blir det lätt och billigt. Och den har en sportlig chans att passa henne.

Annars har min danska trätobroder väldigt rätt han med.

T

Publicerat
  • Författare

Tänk va bra att be om råd här på forumet :yes:

Kom gärna med mer input, jag lyssnar och tar till mig allt samtidigt som jag ser mig om efter object och prisnivåer.

Publicerat

1500-2500 är du i det "lägre pris segment" av begagnat och ska ha tur att hitta något bra.

I min värld är vi i DDR Simson, Merkel eller Husqvarna skåpet och kollar på slitna bössor.

Du ska minst fördubbla pengen du föreslår om du vill ha något anständigt att skjuta med.

Titta i det skåpet där Beretta, Miroku, Browning, Winchester etc. står- då är du inte fel ute.

Ge fan i halvautomaterna. Leta efter en bössa som känns bra när du håller den i händerna, och anpassa kolven så den ligger rätt. Det har du råd att göra på en 5000 kronors bössa och experimentera tills du hittar rätt.

Ge fan i dom billiga själs-lösa, massproducerade Italienska eller Turkiska skräpbössor.

Ungefär så

Publicerat

Varför är ni inne på att det skall vara en halvautomat? Är det pga 3 skott?

Jag instämmer helt med PMT och Dansken ovan, köp en bättre begagnad bock eller svs. Kolla på kaliber 20. Finns "små" lätta saker som fina att skjuta med.

Samtidigt, så måste ju ni också tänka på att skytte kräver också träning av muskler och rörelsemönster vilket innebär att allt känns tungt tills rätt mönster och muskler arbetar tillsammans.

Så förutom att bössan måste passa och är lätt är det viktigt att din kärasta även får adekvat träning så att hon står rätt, gör rätt anläggning mot axel samt lyfter bössan rätt. Annars kommer det fortsätt vara tungt.

Mitt förslag är att ta henne på en resa till en väletablerad instruktör som kan hjälpa till att sätta grunderna. Det är värda pengar.

Publicerat

Jag ramlade en gång på en Mirokubock kal 20 med kort kolv. Jag kunde inte motstå den, smidig men svingbar och med en förlängning alldeles perfekt för mig. Baktanken med just den bössan är, förutom att jag gillar den, att den skall bli en lite enklare inkörsport för ungarna om de vill börja skjuta hagel. Kanske skriver jag över den på dottern om hon blir jägare i framtiden, det känns som om det skulle bli en fenomenal bössa för en lätt person med lite kortare armar. Men om nu inte tösen blir jägare så är det ett vapen som kommer att få ett långt liv i min garderob. 

Priset? Jo jag tror att jag gav 2900 kr över disk. 

Publicerat

Jag köpte mig en Beretta A300 från -75 som komplement till min torpare. A300:an är en musköt i jämförelse. Dock kommer den till sin rätt på sjöfågeljakten och det var till detta samt slugskytte den införskaffades. Som Dansken sade, en Beretta S55 går att hitta billigt och det är bra bössor..

Publicerat
  • Författare

Tack så här långt, jag har utvidgat mitt sökområde även till bockar och kikar runt lite på nätet men måste nog börja åka runt och låta henne lyfta lite bössor och se vad som händer....

Hon sköt ner typ 5-6 duvor på ca 20-25 försök i helgen med min Beretta 686á sporting med 76 pipor :-)

Blev glad åt applåderna när hon "dammade" en duva och ville skjuta mer...den drogen...den drogen, inkörsporten till lerduvepundare.

Observera att jag laddade, tryckte in kolven i 45 graders vinkel, klämde in kindbenet i kolven och sa

"när jag släpper så säger du nåt fånigt så kommer det en duva med en gång, titta på den och unleash hell"  :tongue:

Publicerat

Jag ramlade en gång på en Mirokubock kal 20 med kort kolv. Jag kunde inte motstå den, smidig men svingbar och med en förlängning alldeles perfekt för mig. Baktanken med just den bössan är, förutom att jag gillar den, att den skall bli en lite enklare inkörsport för ungarna om de vill börja skjuta hagel. Kanske skriver jag över den på dottern om hon blir jägare i framtiden, det känns som om det skulle bli en fenomenal bössa för en lätt person med lite kortare armar. Men om nu inte tösen blir jägare så är det ett vapen som kommer att få ett långt liv i min garderob. 

Priset? Jo jag tror att jag gav 2900 kr över disk. 

Galet billigt. :thumbsup:

Det står en Miroku20a hos en handlare här för 6000kr, det är fortfarande ett vettigt köp anser jag. :wink:

Publicerat

Här är 2 stycken kaliber 20 som inte kostar skjortan:

En Valmet och en Zoli....

post-1718-0-06121700-1448991004_thumb.jp

post-1718-0-15211900-1448991024_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Kaliber 20 går bort, vill inte hålla på med olika plugg...dyrt/krånglig med stålammo i 20 oxå.

Tittar på i följande ordning,

Bockar (lightmodeller)

Enpipiga

Halvauto

Helst med choker eller iaf 1/4 borrning

Det finns gott om bössor i spannet 1-4 tusen, men det är ju lite utspritt så jag måste snäva av söket lite innan vi börjar åka runt o prova.

Hitta en classic light stålprovad bock med choker och i "bra" skick för 3900:- men kunde inte få lånelicens för att provskjuta :-(

Publicerat

Var glad för det du... Räkna inte med att det skulle ha blivet någon "A-HA" upplevelse

Publicerat
  • Författare

Var glad för det du... Räkna inte med att det skulle ha blivet någon "A-HA" upplevelse

A-HAAAA   :tongue:

Publicerat

Det finns mycket bra bössor i prisklassen 1-4000 men det finns ofantligt mycket skrot också...

Förhållandet blir lite så här; Väljer man att titta efter Classic mfl och kan man ha tur å hitta en bra bössa. Tittar man istället efter Browning, Winchester, Beretta, SKB, Miroku så kan man ha otur och hitta en dålig.

Och skulle man ha oturen att hitta en dålig går det att fixa det hos en hyggligt kompetent smed medan det om man köpt en Classic kan vara snudd på omöjligt.

Pmt har skrivit metervis om detta, liksom i många andra trådar. Och vis av erfarenheten så stämmer det... har man bråttom att hitta en bössa bör man köpa nytt dvs någon av ovanstående, har man inte bråttom väntar man...

Ett tips är att kika efter Winchester 101, de gjorde en kal 12:a med mindre stock. Dvs inte bara kortare kolv utan mindre grepp oxå, avsedd som dambössa. Väger i princip som en standardbössa men passar bättre och känns därmed inte lika tung...

/M

Publicerat

Ett tips är att kika efter Winchester 101, de gjorde en kal 12:a med mindre stock. Dvs inte bara kortare kolv utan mindre grepp oxå, avsedd som dambössa. Väger i princip som en standardbössa men passar bättre och känns därmed inte lika tung...

/M

Finns även en 101 lighweight, farsan har en sån och den är tämligen lätt.

Publicerat

Vi har en slik hemma för min styvmors räkning köptes den in, den är rätt jobbig att skjuta med så fort man lämnar 24-28 gram landet och även om jag gillar den så är det inte roligt att skjuta rappa 34:or i den, det skramlar för mycket då. /Christian

Publicerat

Kan jag nog mycket väl tänka mig. 24 grammare på banan är ok om än att de lever om lite mer än i min valmet [emoji6] Har skjutit några rådjur med några hederliga Nickel Magnum men det är så få skott under jakt och då märker jag aldrig av rekyl ändå.

Publicerat

Tänk va bra att be om råd här på forumet :yes:

Kom gärna med mer input, jag lyssnar och tar till mig allt samtidigt som jag ser mig om efter object och prisnivåer.

Du kan på en någorlunda lätt kortpipig halvautomat skapa en känsla av att bössan är lätt, det genom att vikta på kolvbulten, 

Min gamla A5 16kaliber   kunde jag svära på att den vägde under 3 kg och vägrade acceptera att vågen stog på 3,4 kg  hur fan jag än gjorde, plockade fram en ytterligare våg som bekräftade det .. 

Den är alltså extremt välbalanserad  trots sin tyngd,  men en Beretta 390-391AL  med 24" pipa  borde väl funka rolex  m en vikt i kolven..

De sk " dambössorna " som är lätta som dammvippor , dom sparkar ju som mulåsnor .... Sen har du ju ett svårt krav att det  ska vara billigt , jävligt billigt dessutom .

Du kan hitta Baikalbockar m ejector och enkeltryck  som knappt är skjutna på auktionerna  för 500-1500:-   sen kan du såga bäst håken du vill + lägga nån 500 :ing på brotcha upp överpipan lika den undre halv borrade. 

/ P

Publicerat

Jag är iofs nybörjarhagelskytt, men jag har svårt att svinga med en alltför lätt bössa.