Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på tjejbössa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tänk va bra att be om råd här på forumet :yes:

Kom gärna med mer input, jag lyssnar och tar till mig allt samtidigt som jag ser mig om efter object och prisnivåer.

Du kan på en någorlunda lätt kortpipig halvautomat skapa en känsla av att bössan är lätt, det genom att vikta på kolvbulten, 

Min gamla A5 16kaliber   kunde jag svära på att den vägde under 3 kg och vägrade acceptera att vågen stog på 3,4 kg  hur fan jag än gjorde, plockade fram en ytterligare våg som bekräftade det .. 

Den är alltså extremt välbalanserad  trots sin tyngd,  men en Beretta 390-391AL  med 24" pipa  borde väl funka rolex  m en vikt i kolven..

De sk " dambössorna " som är lätta som dammvippor , dom sparkar ju som mulåsnor .... Sen har du ju ett svårt krav att det  ska vara billigt , jävligt billigt dessutom .

Du kan hitta Baikalbockar m ejector och enkeltryck  som knappt är skjutna på auktionerna  för 500-1500:-   sen kan du såga bäst håken du vill + lägga nån 500 :ing på brotcha upp överpipan lika den undre halv borrade. 

/ P

Jag har siktet inställt på att få henne att prova 2 baikal bockar hos samma handlare, den ena har dessutom 1/4 & 1/2 borrning, 2000 resp 2500.

Publicerat
  • Författare

Jag är iofs nybörjarhagelskytt, men jag har svårt att svinga med en alltför lätt bössa.

Japp, jag med, men hon som ska ha bössan orkar knappt lyfta min 686 sportingbössa, än mindre svinga och skjuta med den.

Publicerat

Jag har siktet inställt på att få henne att prova 2 baikal bockar hos samma handlare, den ena har dessutom 1/4 & 1/2 borrning, 2000 resp 2500.

säg åt handlarn att lägga  in en rulle ihoptejpade 20-25mm brickor  i kolven innan hon testar sen håller du käft om det ..

/ P

Publicerat

En piplätt bössa är svår att hitta sving i, typisk sätt är det så "dambössor" skapas pipa och stock kapas utan hänsyn till balans, känsla och skjutbarhet. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Japp, jag med, men hon som ska ha bössan orkar knappt lyfta min 686 sportingbössa, än mindre svinga och skjuta med den.

Det är möjligt att den inte passar henne. Rent av sannolikt! :D
Publicerat

Arma kvinna... Ge henne nått som funkar för jösse namn.

T

Publicerat
  • Författare

Å fan, är det så illa....OM de skulle råka passa viktmässigt så kommer vi kunna få lånelicens och prova själva...får väl se vad som hander.

Publicerat

Säg som det är- du vill egentligen inte ha henne med på jakt.........

Publicerat

OM de nu bara är för att skjuta nån lerduva vid stugan så kanske de funkar pmt. ;) Så jakten få han nog fara på själv ändå Dansken ;)

Publicerat
  • Författare

Jakt ?????

Jag vill hitta en bössa som hon orkar lyfta för att sen se om hon tycker det är kul att krossa duvor I sommarstugan, jag har tagit till mig alla tips, mycket som var vettiga tankar men jag tanker inte skjuta högt over ribban I nuläget.

Jag jagar inte heller...än...får väl se om man kan smöra för nåt jaktlag I närområdet.

Publicerat

Jag vill hitta en bössa som hon orkar lyfta för att sen se om hon tycker det är kul att krossa duvor I sommarstugan, jag har tagit till mig alla tips, mycket som var vettiga tankar men jag tanker inte skjuta högt over ribban I nuläget.

Jag respekterar din åsikt och tänker inte proklamera annat än klart du skall göra som du avser men tag PMT:s, Danskens på allvar. Killarna, vad man än må tycka har koll. Min ytterst ödmjuka bild är dock att det låter som du kanske tar för stor del i valet av möjliga kandidater. Du nämner priset på t ex kal 20 ammuntion men sedan säger du att det handlar om att din käraste skall se om det är kul att krossa duvor i sommarstugan. Jag tänker då, blir det verkligen så jäkla dyrt. 1.67 kr för kal 20 stål mot 1.40 kal 12? Hur många tusen kommer hon skjuta per år?

Min förslag är att du tar med henne och åk till något ställe, typ Torsbo, där utbudet på allt möjligt är stort samt åk till de olika i Sthlms-området även Uppsala. Ta det som en kul grej som ni gör tillsammans även om det kan kännas jobbigt att åka 40 mil enkel väg till Torsbo.

Låt henne känna och du kan känna samtidigt så kan ni samspråka kring vad det är som gör att hon känner att din bössa t ex är tung. Jag, precis som vad flera andra sagt, tror det handlar om balans och att hon gör rätt. 

Jag är ju i samma situation med min fru som även hon börjar sniffa på det här med hagelskytte. Jag tänker göra ovanstående men främst tänker jag innan vi letar bössa åka till Susegården, då jag gillar deras instruktörer, och bjuda henne på några timmars skytte med något av deras vapen - gärna lite olika både kal 12 och kal 20, så får hon själv med hjälp av utomstående bilda sig en uppfattning. Därefter kan jag komma in och börja leta om det är intressant.

Min 0,02£ - för givetvis köper du senare en fin lätt och välbalanserad engelsk svs till henne...! 

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Hon har börjat skjuta bra med min bössa men den är fortfarande framtung/lång.

Har hittat en Baikal IJ 27 för 2500 spänn, nedre pipan är 1/4 så de e ju lugnt att skjuta stål 24ór i den, ska åka o prova om ett par veckor men kommer behöva såga kolven lite....

Frågar som ödmjukast om lite feedback på ovan...

Publicerat

Har hittat en Baikal IJ 27 för 2500 spänn, nedre pipan är 1/4 så de e ju lugnt att skjuta stål 24ór i den, ska åka o prova om ett par veckor men kommer behöva såga kolven lite....

Frågar som ödmjukast om lite feedback på ovan...

......

Arma kvinna... Ge henne nått som funkar för jösse namn.

T

/T

Publicerat

Men dåså! Din var väl en sporting. Skaffa en standard Beretta som ju är lättare...kanske en beggad S55 eller S685, som såväl PMT och Dansken redan tipsat om. Sen förklarar du för tjejen din att det går inte att baka kaka utan att knäcka ägg. En hagelbössa ska väga 'lagom mkt' för att vara vettig att skjuta med. För lätt blir viftigt och sparkar onödigt mycket. Bara att träna träna träna om det känns tungt till en början. Torranlägg, torrsvinga och torrklicka 'en masse'. All vår början bliver svår. Det är ett samhällsproblem att dagens unga ska ha allt så in i bomben tillrättalagt från början..."den curlade generationen" typ... ;-)

Publicerat
  • Författare

Men dåså! Din var väl en sporting. Skaffa en standard Beretta som ju är lättare...kanske en beggad S55 eller S685, som såväl PMT och Dansken redan tipsat om. Sen förklarar du för tjejen din att det går inte att baka kaka utan att knäcka ägg. En hagelbössa ska väga 'lagom mkt' för att vara vettig att skjuta med. För lätt blir viftigt och sparkar onödigt mycket. Bara att träna träna träna om det känns tungt till en början. Torranlägg, torrsvinga och torrklicka 'en masse'. All vår början bliver svår. Det är ett samhällsproblem att dagens unga ska ha allt så in i bomben tillrättalagt från början..."den curlade generationen" typ... ;-)

aaaah ha ha ha, du är rolig du, vill du ha mitt liv på ditt samvete

Publicerat
  • Författare

......

/T

Point taken :-P

Publicerat

Min sambo skjuter med en Lanber 87 light och gör det rätt ok. Denna köptes för 3000 spänn och går max 300 skott om året. Skulle hennes skytte ta fart nu efter ungar byter hon nog, men innan det sker fyller den funktionen.