Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browningkunskap på nördnivå?

Featured Replies

Publicerat

PMT lyfter en viktig punkt här - man måste slipa in slagstiften på en hagelbössa innan de används. Om inte slagstiften fjädrar tillbaka in i lådan efter varje skott - vilket Browning, och de flesta, inte gör, så skadar man lätt - eller till och med knäcker - slagstiften rätt snabbt och då måste man göra om samma procedur igen.

Vidare kan skadade slagstift slå hål i tändhattarna vilket kan ge en liten, men ändå otäck, dusch i ansiktet.

Använd en fil eller våtslippapper när du slipar in slagstiften och inte en dremel eller liknande. Slipa ner till rätt längd och sen runda av kanterna. Lätt som en plätt!

Publicerat

PMT lyfter en viktig punkt här - man måste slipa in slagstiften på en hagelbössa innan de används. Om inte slagstiften fjädrar tillbaka in i lådan efter varje skott - vilket Browning, och de flesta, inte gör, så skadar man lätt - eller till och med knäcker - slagstiften rätt snabbt och då måste man göra om samma procedur igen.

Vidare kan skadade slagstift slå hål i tändhattarna vilket kan ge en liten, men ändå otäck, dusch i ansiktet.

Använd en fil eller våtslippapper när du slipar in slagstiften och inte en dremel eller liknande. Slipa ner till rätt längd och sen runda av kanterna. Lätt som en plätt!

Och Rätt längd är ?

/P

Publicerat

Och Rätt längd är ?

/P

Enklast är om man tittar på de slagstiften man har innan man byter ut och bildar sig en uppfattning, men är de redan av så är det till föga hjälp.

Slagstiften behöver bara ungefär 1.5-2 mm anslag på tändhatten vill jag tro men 2 mm är "lagom" i min värld. Har man inga gamla att jämföra med så monterar man de nya och trycker fram dem i "avfyrat läge" så man ser hur långt de sticker ut. Då kan man se hur mycket som behöver slipas ner. Man kan även titta på tomhylsor och skapa sig ett hum om hur djupt anslaget skall vara. Absolut inte 4-5 mm för då får man både genomslag om man har otur samt en garanti om att de kommer att skadas.

Kan dock tillägga att när jag bytte slagstift till min förra Browning så fick jag slagstift levererade från FN med rätt längd men det är inte att lita på och det är ju rätt trist om de nya slagstiften förstörs efter 10 skott och det är tämligen lätt att slipa ner dem så det rekommenderar jag verkligen att man gör.

Exakt hur långa de skall vara för att det skall vara helt korrekt vet jag faktiskt inte på rak arm, men det kanske någon annan kan hitta dokumenterat någonstans? För mig har det funkat bra med 2 mm - om jag inte minns helt galet?

Publicerat
  • Författare

Provsköt.

c6a2e790ff5180f1a52a8c12f12e8c2a.jpg

Någon mm kan man ta. M varför inte dremmeln? Verkar ju enklast..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Dulaps "Gunsmithing" finns på google books, jag har för mig (ni får kolla själv) att han rekommenderar 0.062 till 0.064" dvs 1,5 till 1,6 mm. 

Men det är inte det som är grejen, någon sida innan måtten så finns det en synnerligen pedagogisk bild på på RISKERNA med fel längd och fel form på stiften. Allt i den boken är inte rätt eller korrekt - men de sidorna är det absolut.

Så gör ordentligt rent i hålet, pillar in stiftet. trycker det fram till det bottnar. Därefter mäter man utsticket.

Sedan tar man 1,6mm och kapar, sätter stiftet i borrmaskinen och rundar det så det blir helt sfäriskt. Därefter monterar man och kontollmäter.

/T

Publicerat
  • Författare

Okay! Får bli lite mer pyssel  :wub:

Publicerat
  • Författare

Och jag ska inte hålla på med sånt här  :tongue:

Testade och sköt en tändhatt bara för att se.. igen.. hur allvarligt för långt stiftet är.. Mätte först upp stiftet och det var för kort enl expertisen. Några 1,6 mm var det då inte utan snarare 1,1. Hur som, plockade ur stiftet och slipade.. för mycket  :wallbash:  :dry:

Nu är nytt stift påväg från Brownells, hoppas på snabb leveranstid.

Publicerat

.....fil it magistern fil it...

• 2 weeks later...