Publicerat November 27, 201510 yr Ligger hemma med värk i rygg och nacke. Så har lite tid till funderingar... Jag vet att 308 win brukar nämnas som en bra kaliber i kort pipa. Men om man ska ha en grövre drevjaktspang för vildsvin, älg. Vilka kalibrar är att föredra där. 9,3x57 , 9,3x62 eller 8x57 är de jag funderar på. Eller finns det andra kalibrar som är bättre och där ammunitionen inte kostar skjortan? Tanken är 45 cm pipa och ljuddämpare.
Publicerat November 27, 201510 yr Författare Ok! Vad är det som gör den bättre än övriga? Eller vad är det som för vissa kalibrar mer lämpliga än andra?
Publicerat November 27, 201510 yr Generellt är det väl så att relativt liten hylsvolym i förhållande till kalibern brukar fungera i korta pipor.
Publicerat November 27, 201510 yr Samtliga av de fyra du listar (9,3x62/57, 8x57 och 308Win) fungerar fint med kort pipa och det är nog mest tycke och smak som styr vad du ska välja - jag tror inte att du lär märka någon astronomisk skillnad på svenskt vilt i vart fall. Av ovan nämnda så föredrar jag 8x57. Mvh Joacim
Publicerat November 27, 201510 yr 9,3x57 är grymt trevlig att skjuta, min hade 45,5cm pipa. Nu har jag 8x57, också mysig kaliber även om jag har originallängd på pipan. Det blir som skrivet ovan en fråga om smak. Själv hade jag valt 9,3x57 med de kriterier du nämner. tapatalk på Xperia
Publicerat November 27, 201510 yr Författare Ok då kan man ju leta i alla nämnda kalibrar! Ger ju större valfrihet. Tänkte hitta en gammal bössa i skapligt skick och göra i ordning lite! Hur är det med kulutbyd? Likvärdigt?
Publicerat November 27, 201510 yr Författare För övrigt undrar jag om det är nån modell av gamla Husqvarna man ska se upp med?
Publicerat November 27, 201510 yr Tillräckligt kulutbud för en jägare i samtliga kalibrar. Det är väl 640 i så fall, den byggdes på lite olika lådor och du vill ej ha en m96 i 8x57IS eller 9,3x62.
Publicerat November 27, 201510 yr Författare Ok, låter bra. Vill ha en bössa för Max 1500 gör att kunna experimentera. Prismässigt verkar det vara 1600:or i hyggligt skick som hamnar där. Finns ju andra märken också förståss. Bara att börja leta!
Publicerat December 22, 201510 yr Författare Lite ändrade planer. Kör 308 med kort pipa till drevjakt och smygjakt istället. Satsar därför på att komplettera med ett vapen anpassad för vak och vaktjakt. Främst på älg och gris och Rå och räv. Ska sätta dämpare på denna bössa men piplängden utgör inte långre problem eftersom det gäller stillasittande jakt. Efter tips här och i andra trådar lutar det åt 9,3x62, då den är kraftig men vad jag förstått ger måttlig köttförstörelse på exempelvis rå. Men 30-06 är också ett alternativ då det finns mycket att välja på där. Hittar en del vapen i rätt prisklass i kaliber 338 Magnum. Hur är den i förhållande till exempelvis 9,3? Egentligen klarar jag mig nu nedbars den nuvarande bössan men det är ju så kul att testa nåt nytt!
Publicerat December 23, 201510 yr 338wm kommer utan tvivel ge rätt verkan, för egen del är det dock lite väl mycket av det goda i en sådan. Jag hade nog tittat på tex 270win för dina behov, den är mumma i 60+ pipa.
Publicerat December 23, 201510 yr Tycker 338WM är hyfsat behaglig att skjuta, den lär ju få fram hälsningen med.
Publicerat December 24, 201510 yr Ska inte förstöra dina planer, men din .308 funkar väl till allt? Komplettera med bra snabbfästen och fler sikten som passar dina behov. Kanske tråkigt råd........men den vägen hade nog jag gått.
Publicerat December 24, 201510 yr Håller med Frippe. Du har den ultimata kalibern. Varför krångla till det........
Publicerat December 24, 201510 yr Författare Nja, vill inte sätta dämpare på nya 308:an eftersom det är en helstock. Vill ha en ren vak/vaktjaktsbössa som komplement just för att slippa krångla med olika sikten. 308:an är bra och rent kalibermässigt är jag medveten om att den klarar allt jag jagar. Sen är två roligare än en också!
Publicerat December 24, 201510 yr Då är valet enkelt! 6,5x55! Klarar allt du ska döda, är perfekt att träna på banan med och blir nästan rekylfri dämpad.
Publicerat December 25, 201510 yr Författare Sex och en halv funkar nog i många lägen men på vuxen älg och ev gris vill jag ha nåt grövre. 308:an tar jag till det övriga!
Publicerat December 25, 201510 yr Sex och en halv funkar nog i många lägen men på vuxen älg och ev gris vill jag ha nåt grövre. 308:an tar jag till det övriga!Vart i landet bor du med sådana monsterälgar och mutantgrisar? Min erfarenhet är snarare att felet ligger i den som rattar spakarna - inte kalibern.Annars är det väll bara till att gå så högt som man klarar av, varför stanna vid 8,6mm?
Publicerat December 25, 201510 yr Författare Har inga monster och vill inte ge mig in idiskussion om kaliberns brister eller förtjänster. Det ämnet känns uttjatat. Jag vill helt enkelt ha nåt grövre som komplement. Därav råd om just grövre kalibrar!
Publicerat December 25, 201510 yr Om man tänker sig så grovt att det räcker för att ha med sig till Afrika vart hamnar man då? Nästan allt lagom grovt är ju tillräckligt här hemma. I Afrika finns ju ingen övre gräns (menar vissa). Men, grovt här och minst där. Var hamnar man då? Norma gör ju "Solids" i 9,3×62....
Publicerat December 26, 201510 yr Jag hade absolut satsat på en .375H&H. Jäkligt användbar kaliber både här hemma och på resan, och helt hanterbar rekyl. Går att få tag på jäkligt fina begagnade bössor i kalibern, ingen som stått och bankat på skjutbanan med en .375. Köpte min egen Sako Finnbear för 6.000kr, pelarbäddad och allt i priset.
Publicerat December 26, 201510 yr Frågan var: " Men om man ska ha en grövre drevjaktspang för vildsvin, älg?". Och då säger jag 358 Win, den är helt enkelt bara så där jävla perfekt . Passar bra i korta pipor och är en super kaliber till just drevjakter. Men vad jag inte förstår är önskan av så kort pipa, om du ändå sitter på pass . Men å andra sidan så förstår jag inte det där modet med korta pipor över huvud taget. När man som hundförare är inne i planteringarna, så är ju en revolver nästan för lång.
Publicerat December 26, 201510 yr Frågan var: " Men om man ska ha en grövre drevjaktspang för vildsvin, älg?". Nja. Lite ändrade planer. Kör 308 med kort pipa till drevjakt och smygjakt istället. Satsar därför på att komplettera med ett vapen anpassad för vak och vaktjakt. Främst på älg och gris och Rå och räv.6,5x55 + 9,3x62 är ju klassiskt.308W + 9,3x62 ligger ju lite närmare varandra, men eftersom det handlar om två olika typer av vapen är det knappast något problem. Fördelen är att man kan skjuta jaktmatch och ha fri tillgång på hylsor. Samma sak med 358NM, vilket skulle blivit mitt val. Köp en fin Husqvarna 1651 och fixa kolven (sök på 1651 och spuhr)! Dessutom kan man ladda även denna med pistolkulor för träning? 308W + 375H&H är ju kul, men inte det billigaste alternativet. Kanske inget förstahandsval på räv...
Publicerat December 26, 201510 yr 9,3 är för klent för några av de stora i tex SydAfrika. Då är det 375 och uppåt som gäller. Men redan med 9,3 så gäller det att ha koll för att klara någorlunda precision. Lite taskig stock och ej perfekta avfyrningar så blir snusdosan jobbig redan på 100m.