Publicerat December 26, 201510 yr Författare Har 358nm, 358win eller 375h&h några fördelar gentemot 9,3x62? Den sistnämnda ska ju tex ge ganska lite köttförstörelse? En fördel som jag ser det är som Sako Finnbear är inne på, att Magnum bössor ofta är i bra skick då de inte skjutit så mycket på bana.
Publicerat December 26, 201510 yr 9,3 är för klent för några av de stora i tex SydAfrika. Då är det 375 och uppåt som gäller. Men redan med 9,3 så gäller det att ha koll för att klara någorlunda precision. Lite taskig stock och ej perfekta avfyrningar så blir snusdosan jobbig redan på 100m. Doctari håller inte med...men i.o.f...du menar väl vad lagtexten t.e.x i SA säger tänker jag...inte rent praktiskt :-)
Publicerat December 26, 201510 yr Förr användes ju 9,3x62 flitigt på allt vilt i Afrika, så att den duger är det ingen tvekan om. Dock säger lagen i många länder att .375H&H är minsta kalibern som är laglig på de stora.
Publicerat December 26, 201510 yr Japp, och numera kan du ta med ljuddämparen till SA, 375 är mest lagom till allt. Men ska du enbart jaga på korta håll så har du ju massa 404Jeffery ,416 mm. taylor, men ska du inte handladda så blir det lite dyrt att köra över 375(375 får du för ca 45kr/skottet)
Publicerat December 26, 201510 yr 404Jeffery arbetar ju dessutom med underbart lågt gastryck, vilket annars kan ställa till lite problem på varmare breddgrader som hos tex 416Rem.
Publicerat December 26, 201510 yr Vet faktiskt inte hur det är med den, men någon annan kanske har koll där?
Publicerat December 26, 201510 yr Vad med en 458 win mag då? Mjuk och fin i rekylen å grov så det räcker till!
Publicerat December 26, 201510 yr Anser inte 458Win mag vara en bra "allroandkaliber" då kulan är väldigt tung och utgångshastigheten väldigt låg. Ingenting man använder på lite längre håll.
Publicerat December 26, 201510 yr Åhå, var inte med på att det även skulle vara en långhållsbössa... En långhållsbössa i grov kaliber med kort pipa låter jobbigt. Ska den helst väga under, låt säga, 2.7 kg också? Den här bössan ska bli kul att se ;-)
Publicerat December 26, 201510 yr ska vi inte hejda oss en smula? TS ska ha en bössa för vaktjakt på rå,räv,gris och älg, ingen elefant och buffelbössa! Dessutom skriver han själv att han inte är så erfaren, för mig är det likställt med en lättskjuten kaliber, som inte heller kostar skjortan att skjuta med. Köttförstöring- det är en för mig mer en skottplacerings och kulvalsfråga mer än en kaliberfråga.... Vaktjakt innebär för det mesta lugna skott där man kan placera kulan väl, med en dåres erfarenhet står jag på mig att du inte behöver något grövre, köp en lättskjuten kaliber som är lätt att dämpa. Det är mitt tips.
Publicerat December 26, 201510 yr Allt från älg till räv och billigt låter ju onekligen som 6,5x55 (kräver dock lite längre pipa - otympligt med dämpare?) eller en andra 308W (funkar med kort pipa). Två bössor i samma kaliber har ju också fördelar!
Publicerat December 26, 201510 yr ska vi inte hejda oss en smula? TS ska ha en bössa för vaktjakt på rå,räv,gris och älg, ingen elefant och buffelbössa! Dessutom skriver han själv att han inte är så erfaren, för mig är det likställt med en lättskjuten kaliber, som inte heller kostar skjortan att skjuta med. Köttförstöring- det är en för mig mer en skottplacerings och kulvalsfråga mer än en kaliberfråga.... Vaktjakt innebär för det mesta lugna skott där man kan placera kulan väl, med en dåres erfarenhet står jag på mig att du inte behöver något grövre, köp en lättskjuten kaliber som är lätt att dämpa. Det är mitt tips. Haha! Ja det skenade kanske iväg där en smula! För att kanske vara tråkig då så är ju 308 Win och 30-06 Sprng två ypperliga kalibrar som duger mer än väl till allt vilt här hemma.
Publicerat December 26, 201510 yr Tråkigt men en 308win igen men med lättare kula 150 grains BST. Funkar bra i 45cm pipa med dämpare. Annars gör väll den du har de mästa!?
Publicerat December 26, 201510 yr Har 358nm, 358win eller 375h&h några fördelar gentemot 9,3x62? Den sistnämnda ska ju tex ge ganska lite köttförstörelse? En fördel som jag ser det är som Sako Finnbear är inne på, att Magnum bössor ofta är i bra skick då de inte skjutit så mycket på bana. Alla .35 har fördelen groteskt billiga kulor.
Publicerat December 26, 201510 yr jag kör med en browningbar 9,3x62 med en stalon whisper andvänder den till både vak och när jag går med hunden den är kortad till 47cm och dämparen bygger väl 10cm så 57cm pipa med dämpare på väldigt liten rekyl oc inget uppslag Rws evo 18,8g med 57grains laddning
Publicerat Oktober 16, 20205 yr Hmm tar ny satts i ämnet!!! Själv har jag tagit över min fars gammla Tikka continental M65 i 6,5 standardpippa o kapad som jag tänkt gänga och köra dämpare på vid behov, samma dämpare kör jag på min Sauer 101 i kaliber 308 pipan är kapad och mäter 47 cm. Med detta vad jag hört har jag vad jag behöver och kan lägga mer pengar på optik med fästen som gör att det kan användas på båda bössorna. Tråkigt men det är mer än en och gör vad de ska bara ja själv sköter mig?? Jag är föresten ny som jägare men överaskar i mitt skytte, skitjakt med er.... Mvh Johan