Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

12 och 7a utan papper?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Min farbror har sin morfars gamla remingtonare kvar, inköpt i släkten som ny 1881 sägs det?? Helt säkert så jagade iaf min farmors pappa med denna runt sekelskiftet, finns på bild från 1911 med skjuten älg på en odling som vi kallar puttvreten och som jag fortfarande jagar på. Finns lite affektion i den således.

Bössan togs över av min farfar när hans svärfar dog 1949, utan papper. När farfar dog 1991 fick jag som 18åring en del av hans moderna vapen, 12,7an tog dock min farbror. Nu tycker han att jag ska ta över den, dock finns det fortfarande inga licenspapper på den.

Farbror kontaktade plisen -91, men de tyckte den kunde leva vidare utan licens då den ansågs omöjlig att hitta ammo till (vilket förvisso inte är sant)

Frågan till er är, skall man fortsätta ha den utan papper, tänkte ha den som väggprydnad?

Publicerat

Känns som att det är där någonting man håller för sig själv och inte delar med sig utav, men det kanske bara är jag.

Publicerat
  • Författare

Varför då, inte värre än att jag låter smeden plugga den i så fall? Än så länge har ju inte jag nåt med den att göra.

Publicerat
  • Författare

http://www.notisum.se/rnp/domar/rh/RH008039.htm

Svarar åt mig själv då, snackar nog med polisen innan jag tar hem den. Att ha den som minne i ett vapenskåp är ointressant så pluggar den nog.

Publicerat

Du får inte licens på den så här i "efterhand"

Även fast den är pluggad kräver den licens...

Fråga INTE polisen om du får ha den: Tar du hem den kan du åka på "olaga vapeninnehav" och bli av med dina lagliga licenser.

Det blir förmodligen snart vapenamnesti igen- ett bra sätt att bli av med den.

Publicerat
  • Författare

Men jag vill ju ha den då den har affektion för mig. På nåt sett måste det ju gå att införliva den i systemet utan att bränna sina egna skepp?

Publicerat

Hade en bekant med liknande problem. Där "väntade" de in ett dödsfall och pratade snällt med änkan. Sen kunde bössan säljas ut från dödsboet.

Publicerat

Men jag vill ju ha den då den har affektion för mig. På nåt sett måste det ju gå att införliva den i systemet utan att bränna sina egna skepp?

Njet.

Det är för sent.

Jag fattar inte heller hur polisman har kunnat säga att den "fick leva kvar".

Mycket oseriöst

Publicerat
  • Författare

Njet.

Det är för sent.

Jag fattar inte heller hur polisman har kunnat säga att den "fick leva kvar".

Mycket oseriöst

Well,exakt vad plisen sa till min farbror för 25 år sen kan jag inte citera, men innebörden var sådan. Surt, skall uppmärksamma honom på det olämpliga att ha den i skåpet också.

Publicerat

Det går i princip bara om du hittar ett "passande" dödsfall du kan hänga in den via - OCH du får en sund handläggare. Får du en fyrkantig så är det ett svartvapen och dessa får aldrig återföras.

Nu har det skeppet gått dessvärre så du får vänta ut ett "lämpligt" dödsfall, och under tiden riskera konsekvenserna av ett olaga vapeninnehav.

Därtill är det tveksamt du kan få den på jakt då polisen i många fall i all outgrundlig visdom fått för sig att 12,17x44R inte är godkänd som jaktkaliber efter ett inte så begåvat utlåtande av SJF. Det finns en del kombivapen i samma kaliber och det var visst ngn som fick jaktlcens på en gammal HVA kombi, fast bara på hagelpipan och med vilkoret "kulpipa får ej laddas".

Pluggar du den är det i alla fall ett licenspliktigt vapen - med licens och som ska förvaras som ett vapen, dvs i skåpet.

Det riktigt korkade i sammanhanget är att om man pluggat vapnet på 90-talet så är det licensfritt och du får ha det på väggen........ Men iochmed att det INTE är pluggat i dag OCH det är gastätpatron så blir det licenspliktigt både som pluggat och opluggat.

/T

Publicerat

Det är som gjort för att vara orimligt och krångligt, helt i onödan.

Publicerat

Japp.

T

Publicerat

PMT

Jag har dubbelkollat och det där tillägget finns inte nedskrivet på min släktings licens...

Publicerat

Det har varit lite olika regler över åren....

T

Publicerat

Pluggar du den är det i alla fall ett licenspliktigt vapen - med licens och som ska förvaras som ett vapen, dvs i skåpet.

Det riktigt korkade i sammanhanget är att om man pluggat vapnet på 90-talet så är det licensfritt och du får ha det på väggen........ Men iochmed att det INTE är pluggat i dag OCH det är gastätpatron så blir det licenspliktigt både som pluggat och opluggat.

/T

Det stämmer inte. Jag tog över några vapen när min pappa gick bort, som varit med i släkten länge, i just nämnda kaliber. Pluggades och jag fick minneslicens på dem. Fastlåsta i t tex vapenställ på vägg räcker.

Citerar även från polisens hemsida:

"Luftvapen eller vapen som har gjorts varaktigt obrukbara får förvaras på annat säkert sätt, exempelvis i låst vapenställ."

Publicerat

Det där kan skilja i olika Polis-områden vad dom kräver för uppbevaring. Jag vet ett konkret fall från ett närliggande område där dom krävde skåp på ett vapen som var pluggad för länge sen- och ett annat fall där det räckte med vapenställ.

Men det är inte huvudfrågan.

Det aktuella vapen har varit utan licens- och går inte att rädda så här länge efter- det är ett illegalt vapen nu.

Publicerat

Det är antingen några år sedan eller en ovanligt flexibel handläggare - här nere gäller numera den enkla principen "allt med licens ska förvaras i vapenskåp".

T

Publicerat

Det var 2 olika län... 2 olika tolkningar....

Publicerat

Det är antingen några år sedan eller en ovanligt flexibel handläggare - här nere gäller numera den enkla principen "allt med licens ska förvaras i vapenskåp".

T

Nej för något halvår sedan. Citatet är från polisens hemsida idag. Är nog eran skånska handläggare som avviker. Kräv ett beslut på förvarongskravet och överklaga.
Publicerat

Nej för något halvår sedan. Citatet är från polisens hemsida idag. Är nog eran skånska handläggare som avviker. Kräv ett beslut på förvarongskravet och överklaga.

Svaret blir som vanligt numera: Polismyndigheten har rätt att göra en individuell bedömning i varj enskillt fall.

T

Publicerat

Det där kan skilja i olika Polis-områden vad dom kräver för uppbevaring. Jag vet ett konkret fall från ett närliggande område där dom krävde skåp på ett vapen som var pluggad för länge sen- och ett annat fall där det räckte med vapenställ.

Men det är inte huvudfrågan.

Det aktuella vapen har varit utan licens- och går inte att rädda så här länge efter- det är ett illegalt vapen nu.

Hade jag funderat på att ta ett vapen på minneslicens eller inte, så skulle det vara en viktig fråga huruvida om jag måste ha det i skåp eller fastlåst på väggen. Det du refererar tull, var det ett beslut, eller tjänstemannatyckande?
Publicerat

Vad tror du själv?

Tyckande- som vanligt....

Publicerat

Vad tror du själv?

Tyckande- som vanligt....

Begär beslut och överklaga.
Publicerat

Svaret blir som vanligt numera: Polismyndigheten har rätt att göra en individuell bedömning i varj enskillt fall.

T

Då måste de motivera väl. Håller väldigt sällan vid överprövning.