Publicerat December 4, 201510 yr Gamla Bettan. Den första bössan jag köpte efter jägarexamen, min trogna gamla Sako Finnfire Varmint .22lr.
Publicerat December 4, 201510 yr En sådan har jag haft också. Tveklöst ett av de bäst balanserade vapen för ståskytte som finns. Och den har en ordentlig stockning, vilket saknas på många andra .22:or.
Publicerat December 4, 201510 yr Författare Absolut en "fullvuxen" bössa. Kom först in i skåpet och kommer troligen behållas så länge jag kan hålla i en bössa.
Publicerat December 4, 201510 yr Väldigt trevlig bössa! Är det någon som vet vem som är bra på att putsa trycket på en Finnfire? Mitt är lätt orent.
Publicerat December 4, 201510 yr Författare Vet man vad man gör kan man själv göra det med ett fint bryne, vet man inte hur man gör bör man lämna till kompetent vapensmed!
Publicerat December 4, 201510 yr Känns som att du lär hitta någon på forumet om du gör en skild tråd. Kan ju hända att denne gör det åt dig mot att du bjuder på kaffe och cognac. Lär knappast behöva vara en vapensmed för ett så enkelt arbete, en kompetent vapenintresserad person klarar nog av det jobbet. Det finns dock inga garantier om det inte är en vapensmed såklart. Om du vill ha en vapensmed, vilket rekommenderas p g a säkerhet och garanti, så ringer du till närmsta vapenbutik och frågar efter numret till närmsta vapensmed
Publicerat December 4, 201510 yr Författare Precis! Frågan är vem! Vart i landet håller du till? Finns ju en rad duktiga smeder runt om i landet.
Publicerat December 5, 201510 yr Örebro. Tänkte om någon råkar vara osedvanligt bra på Finnfire-trycken!
Publicerat December 5, 201510 yr Örebro. Tänkte om någon råkar vara osedvanligt bra på Finnfire-trycken! Dansken bor väll kring Örebro? Mvh Joacim
Publicerat December 5, 201510 yr Jo, får nog höra om han vill förbarma sig! Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Publicerat December 5, 201510 yr Har ingen "Betta" än. Fick en M55 av morföräldrarna, men den är ju ingen "Betta" förrän den är åtminstone 10 år. Småavundsjuk över att jag inte kan säga det med grund.
Publicerat December 5, 201510 yr Författare Bjuder på en bild av min andra gamla trotjänare. Den första klass 1 bössan jag köpte, min älskade gamla Sako 75 Deluxe 30-06. Absolut den bössa som sist kommer lämna mitt vapenskåp!
Publicerat December 5, 201510 yr Tja nu när du öppnat med en 75:a så kan ju inte jag va sämre [emoji6]
Publicerat December 5, 201510 yr 6,5x55 svensk mauser [emoji41] Råbockarnas bane [emoji3] Fick den av min far för att börja uppsiktsjaga med för en 15-16 år sedan och det har trillat en del vilt för den. Allt från älg och gris till rå och räv.
Publicerat December 5, 201510 yr Sako 75 är en riktigt trevlig konstruktion. T.ex. magasinlösningen kvalar nog in som den bästa på repeterstudsare. I alla fall om man gillar rejäla konstruktioner i stål och en ordentlig kolv att hålla i, när det blåser. Även om jag kan tycka att äldre Sako-mekanismer hade lite mer hantverkskänsla över sig. Jag trodde aldrig att jag skulle äga en studsare i kaliber .30-06. - Men så hittade jag en 75:a i MYCKET bra skick i just den kalibern. Här i Gävle får man sin licens nu på 3-4 dagar. Så nu sitter jag med en 75:a i nävarna...
Publicerat December 5, 201510 yr Vad är det som skiljer magasinet på en 75a mot tikkas lsa65/m65?Jag har båda och det skiljer inte jättemycket. På M65:an i icke magnum kalibrar är det väl patronförare i bockad plåt och på min 300wm är en i fräst aluminium. På 75:an är det vad som förefaller vara strängpressad aluminium. Sen sitter ju låsningen på M65:an i bakkant och på 75:an i framkant. 75:an har även inpressade veck i sidorna som ska "låsa" mot bröstet på patronen så spetsen på kulan inte ska manglas mot framkant på magget i rekylen, funkar kanske [emoji57]Dom passar iallafall inte i varandras magasinbrunn... Jag har provat av nyfikenhet [emoji6]
Publicerat December 5, 201510 yr Marknadens mest undervärderade vapen på begagnatmarknaden - Tikka 55/65. Skitbra vapen - innan jakten på billigare tillverkning tog fart. Men när man försöker förklara det för en del yngre förmågor, så ser de ut som fågelholkar. Och jag känner mig ännu gubbigare...
Publicerat December 5, 201510 yr Marknadens mest undervärderade vapen på begagnatmarknaden - Tikka 55/65. Skitbra vapen - innan jakten på billigare tillverkning tog fart. Men när man försöker förklara det för en del yngre förmågor, så ser de ut som fågelholkar. Och jag känner mig ännu gubbigare... Det var därför jag passade på att införskaffa en M65 Continental i 300wm [emoji41]. Ingen hundförarbössa kanske (men inte överdrivet tung) men go sving och mild i rekylen. Laddad lagom lugnt med tunga kulor är den min 30-06+ som en trevlig allround [emoji3]