Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gamla Bettan.

Featured Replies

Publicerat

Marknadens mest undervärderade vapen på begagnatmarknaden - Tikka 55/65.

Skitbra vapen - innan jakten på billigare tillverkning tog fart.

Men när man försöker förklara det för en del yngre förmågor, så ser de ut som fågelholkar. 

Och jag känner mig ännu gubbigare...

Jag är 20 och har hört mycket gott om vapnet och jag gillar det skarpt själv, men det är inte något mekaniskt underverk. Jag rådfrågade forumet tidigare om hur bra vapnet var för ett custombygge, varav svaret blev att det fanns bättre alternativ.

Publicerat

Jag är 20 och har hört mycket gott om vapnet och jag gillar det skarpt själv, men det är inte något mekaniskt underverk. Jag rådfrågade forumet tidigare om hur bra vapnet var för ett custombygge, varav svaret blev att det fanns bättre alternativ.

Ska man bygga custom så är väl remington och remingtonkloner typ bat med flera mer lämpliga då du man har allt godis som finns till 700 till sitt förfogande. Alternativt Tikka T3. M65/55 är en gammal konstruktion som inte har speciellt mycket att välja på utan det blir att fixa eget. Sen är systemet tungt också om man jagar vikt.

Men som rent jaktvapen i originalutförande är det i mina ögon riktigt trevligt. Bra magasin, bra trycke, slutstycksgång som är riktigt trevlig och en kolv som passar mig bra. Sen har det givetvis brister som man kanske kan önska idag som att kunna plundra i säkrat läge men det löses genom normalt vapenvett.

Publicerat
  • Författare

Finns ju Winchester "pre 64" mekanismerna att bygga på med. Finns en hel del godis till dom med och är

ofta en bortglömd mekanism. :) Gillar den kontrollerade matningen och deras trelägessäkring som även

finns att byta ut mot en med "bush guard".

Publicerat

Nja, "underverk"...

Men det är enkla och stabila mekanismer helt enkelt. Precis som gamla Sako.  De funkar oftast över tid, utan gnäll.

Jag tycker nog att de är utmärkta baser för custombyggen.

Man får ju mycket som redan är klart, till skillnad från amerikanska produktionsvapen.

Det stämmer bra att det finns en uppsjö av customdelar till Rem. 700 m.fl.

Sen kan vi ju diskutera om det är ett gott eller dåligt tecken...