Publicerat December 6, 201510 yr Är lite sugen på att få en bössa byggd. Vill kunna skjuta lite långhåll samt klara klass 1. En kolv för både jakt och skytte vore trevligt. Skulle gärna ta emot tips på vad jag kan bygga Budgeten ligger på Max 75 Ink optik.
Publicerat December 6, 201510 yr För 75 loppor så bugar sig vilken vapensmed som helst ner till backen. Bara att prata med någon som är känd och förklara vad du söker så snickrar han ihop något kul åt dig. Med den budgeten så hade jag tagit ett surgeonlås eller ett defiance om det går att få tag på i Sverige och en bra pipa från någon av de mera kända märkena för att sedan montera ett bra trycke och kanske ett AICS mag samt en kolv från Mc Millan eller liknande. Det borde landa någonstans strax över 40 och sedan är det bara att välja och vraka bland premiumsiktena efter tycke och smak. Men det är ju jag det och du måste ju själv se vad du gillar.
Publicerat December 6, 201510 yr Bara planerandet av ett sådant projekt är halva nöjet. Även om det kan bli en del sömnlösa nätter och/eller tomma ölflaskor i planerandet... Viktigast tycker jag, är att hitta en vapenbyggare som du verkligen litar på och som kan utföra ett sådant arbete. Om du redan har hittat din smed - börja rådgör med hen. En smed som kan sin pryl ger lite kritik och alternativ också.
Publicerat December 6, 201510 yr Författare Bra input! Är jag dum om jag använder en 658 låda för att spara i den änden och lägga mer på optik?
Publicerat December 7, 201510 yr Ja. Att sminka en "gris" är dumt, köp en riktig låda att börja med. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat December 7, 201510 yr Författare Ok Någonstans blir det ju en kaliberfråga så jag får rätt storlek på låset.
Publicerat December 7, 201510 yr Vad blir det för typ av kaliber då? Modest som 6,5x55 eller 7mm-08? Racerfart? Tung långhållare 338+?
Publicerat December 7, 201510 yr Typisk sätt så börjar projekt på två, tre olika sätt, ett man får ett behov eller önskan att kunna skjuta eller jaga på visst sätt, Optimal ripbössa= 221fb Långhåll, skytte= 6xc, 6,5x55 (ai) Långhåll jakt kl 1= 338lm 30-06ai 6,5 saum, 7 mm rem mag För att göra några klara exempel, kaliber valet styr val av låda, pipa ev kolv med samt krav på kringutrustning, Två man har en pipa av god kvalité, en låda där pipan är slut eller tom en brotsch, därefter fyller projektet på, det är oftast ett semicostum projekt Eller tre man vill bygga för sin egen del ett drömvapen, det omfattar alla tänkbara moment. Nu har jag gjort alla varianter på ovanstående eller håller på, min slutsats är att dels riskerar man kvalitén på projektet om man börjar med en gammal låda som saknar rätt kvalitéer för jobbet, då har man lagt ner massor av pengar för ingenting alternativt så inser man efter hand att lådan inte passar till uppdraget osv, pipa kan man alltid korta/lätta men inte tvärtom, kolv är också enklare men inte lätt att fixa ny. Således börjar man med en låda som matchar de genomtänkta kraven för att få ett ok resultat. En Tikka 658 kan kanske vara "rätt" låda men mer troligt är den inte det. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat December 7, 201510 yr Något att bygga på kanske? Åt mig skulle den duga som den är....... http://www.blocket.se/dalarna/McMillan_6_5x55_64064441.htm?ca=8&w=3&last=1
Publicerat December 7, 201510 yr Fin pang men inget att bygga på, lådan bör vara deras egen o då saknas i praktiken helt delar som magasinslösningar och skenor som inte tillverkas av McM, så finns det är de dyra. Enligt mig ett riktigt kul vapen men helt i avsaknad av reservdelar och eftermarknadsprylar och således inte lämpar för costum bygge, utöver det kan pipgänga mm ha udda dimensioner dvs vara besvärande att hantera för en smed. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat December 7, 201510 yr Författare Att kunna fälla klass 1 vilt vill jag ha möjlighet till då det kan dyka upp något under rävpasset. Vill ha kaliber 30 som grövst och då ingen magnum. Kanske är en Remington klon vettigt med tanke på utbudet delar?
Publicerat December 7, 201510 yr Författare Har hemma på gården i Kungsbacka mest räv, rådjur, och gris. Hjortbeståndet rör sig om 5 individer på de 200 hektar jag jagar på så fokus ligger på det förstmämnda. En 308w känns för vanligt men klart den inte ska underskattas till tänkt skytte.
Publicerat December 7, 201510 yr Att kunna fälla klass 1 vilt vill jag ha möjlighet till då det kan dyka upp något under rävpasset. Vill ha kaliber 30 som grövst och då ingen magnum. Kanske är en Remington klon vettigt med tanke på utbudet delar? En remington klon är nog det enklaste alternativet för att hitta delar enkelt och till hyfsat pris. Surgeon finns att tillgå i landet ganska enkelt. Laddar du själv så är ju det billigaste alternativet för att få en lite roligare kaliber en 6,5x55AI. Billigare hylsor går knappast att få tag i och kulor dräller det av. Har hemma på gården i Kungsbacka mest räv, rådjur, och gris. Hjortbeståndet rör sig om 5 individer på de 200 hektar jag jagar på så fokus ligger på det förstmämnda. En 308w känns för vanligt men klart den inte ska underskattas till tänkt skytte. Det går att ha ihjäl en gris med den också även om den knappast är optimal för det ändamålet men i övrigt så låter det som att det kan vara ett alternativ.
Publicerat December 7, 201510 yr Varför inte någon av 7 mm eller 300 Blaser magnum? Norma gör ju både ammo och hylsor. I bägge kalibrarna finns ju stort utbud av kulor både för jakt men även skjuta långt med bra bc. Dessutom är det ju lite kul att vara udda... (om man laddar själv)
Publicerat December 7, 201510 yr Författare Känner att en magnumkaliber blir för mycket för mig att hantera. Visst kan man dämpa men man ska ju kunna hantera den odämpad med enligt mitt tycke.
Publicerat December 7, 201510 yr Fin pang men inget att bygga på, lådan bör vara deras egen o då saknas i praktiken helt delar som magasinslösningar och skenor som inte tillverkas av McM, så finns det är de dyra. Enligt mig ett riktigt kul vapen men helt i avsaknad av reservdelar och eftermarknadsprylar och således inte lämpar för costum bygge, utöver det kan pipgänga mm ha udda dimensioner dvs vara besvärande att hantera för en smed. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Ang McMillan så håller jag med.. Har en äldre Signature som är kanontrevlig bössa men finns inga reservdelar kvar. Slutstycksspärren är ganska vek, och vid snabba o hårda repertetingar går den sönder. Sen måste en ny göras från scratch... Och snart dags att göra ny spärr nummer två för min del.. :/
Publicerat December 7, 201510 yr Lite "tråkig" kaliber kanske, men 30-06 är ju verkligen allround, min absoluta favoritkaliber. Om du nu inte ville ha en magnum kaliber.
Publicerat December 7, 201510 yr Författare Lite "tråkig" kaliber kanske, men 30-06 är ju verkligen allround, min absoluta favoritkaliber. Om du nu inte ville ha en magnum kaliber. Visst är den allround men då kan jag lika gärna ta en 308, men förslaget är väl inte dumt om man vill hantera en något tyngre kula.
Publicerat December 7, 201510 yr En bat låda med en fin amerikansk 28" 6,5/284 pipa i en htg kolv eller liknande .
Publicerat December 7, 201510 yr "Tråkig" i vapensammanhang betyder ofta jävligt bra... Nästan för bra och enkel. Det ä väl därför som något anses som tråkigt? .30-06 är en extremt flexibel patron, och användbar över hela klotet. Men dina ändamål tycker jag i det närmaste skriker 6,5mm. Gärna i någon uppskrämd variant om du vill. Men den vanliga funkar utmärkt också.
Publicerat December 7, 201510 yr Kan 260 remington vara något för en kort låda? Min primära jaktbössa är i 260 rem. Fällt mängder med hjortar,rådjur och några älgar och grisar med den,samt även skjutit en hel del långhåll med kalibern framgångsrikt. Visst den gör exakt samma jobb som en 6.5x55 men med en kort låda vilket faktiskt gör en del på hanterbarheten. /Mike
Publicerat December 7, 201510 yr Författare Min primära jaktbössa är i 260 rem. Fällt mängder med hjortar,rådjur och några älgar och grisar med den,samt även skjutit en hel del långhåll med kalibern framgångsrikt. Visst den gör exakt samma jobb som en 6.5x55 men med en kort låda vilket faktiskt gör en del på hanterbarheten. /Mike Vilken piplängd tycker du är optimal? Gör den något som inte 6,5x55 gör?
Publicerat December 7, 201510 yr Vilken piplängd tycker du är optimal? Gör den något som inte 6,5x55 gör? Jag har 22" pipa eller 56cm och det ger mig 860m/s med 140gr kulor. Vill inte ha längre pipa då det är jaktbössa primärt och den är försedd med dämp. Vad den gör är att den ger 6.5x55 prestanda med kort låda. /Mike