Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sugen på projektbössa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag har 22" pipa eller 56cm och det ger mig 860m/s med 140gr kulor.

Vill inte ha längre pipa då det är jaktbössa primärt och den är försedd med dämp.

Vad den gör är att den ger 6.5x55 prestanda med kort låda.

/Mike

Låter högintressant, vad nyttjar du för kolv ?

• Svar 63
  • Visningar 6,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• För 75 loppor så bugar sig vilken vapensmed som helst ner till backen. Bara att prata med någon som är känd och förklara vad du söker så snickrar han ihop något kul åt dig. Med den budgeten så hade ja

• Bara planerandet av ett sådant projekt är halva nöjet. Även om det kan bli en del sömnlösa nätter och/eller tomma ölflaskor i planerandet... Viktigast tycker jag, är att hitta en vapenbyggare som du

• Christian N
    Christian N

Ja. Att sminka en "gris" är dumt, köp en riktig låda att börja med. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Har en McMillan M40 HTG på den.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Har en McMillan M40 HTG på den.

/Mike

Funkar den bra för liggande och mer jägarmässiga skjutställningar?

Publicerat

Funkar den bra för liggande och mer jägarmässiga skjutställningar?

För mig alldeles utmärkt,en av de bästa allroundkolvarna.

Min är en HTG dvs höj och sänkbart kindstöd.

/Mike

m40a1_adj.jpg

Publicerat
  • Författare

För mig alldeles utmärkt,en av de bästa allroundkolvarna.

Min är en HTG dvs höj och sänkbart kindstöd.

/Mike

m40a1_adj.jpg

Kanon tack :)

Publicerat

För den budgeten så hade jag saftat på rejält med lås och ja allt det. Grymt sikte går att få för 20k begagnat utan problem. Så kan resten läggas på själva bössan med kringtillbehör.

Ett sjukt lager av kulor och dylikt hade nog oxå gått att klämma in :D

Publicerat

Hmm jag har en long action R700 htg med justerbar kolvkam liggandes.

Man kanske skulle gjort något av den [emoji1]

Publicerat

Hmm jag har en long action R700 htg med justerbar kolvkam liggandes.

Man kanske skulle gjort något av den [emoji1]

Sälja? [emoji4]

Publicerat

Sälja? [emoji4]

Det skulle ju funka det med

Publicerat
  • Författare

Fick erbjudande om att köpa en Sako trg, hade jag inte velat ha en unik bössa så verkar de prisvärda i enklaste utförande!

Har kollat idag på piercelås, godkänt för ett sådant här bygge?

Publicerat

Fick erbjudande om att köpa en Sako trg, hade jag inte velat ha en unik bössa så verkar de prisvärda i enklaste utförande!

Har kollat idag på piercelås, godkänt för ett sådant här bygge?

Köp TRG'n och pipa om till en roligare kaliber. Har själv en riktigt gammal trg ompipad av stenroos till 6,5x47 och den är helt underbar. Klarade mig på halva din budget med optik.

Publicerat

Personligen skulle jag ha köpt ett lås med snävare toleranser!!!(typ Borden Alpine eller Kelbly Atlas, BAT, osv..)

Publicerat

Personligen skulle jag ha köpt ett lås med snävare toleranser!!!(typ Borden Alpine eller Kelbly Atlas, BAT, osv..)

Vilka är fördelarna? Till långhåll behövs väl knappast den sista gnuttan bänkprecision? Iofs kan feelgood vara värt mycket ibland ;)

Publicerat

Frågar du dom som skjuter långhåll/F-Class ut till 1000yard ute i Europa och i Amerika, så kan jag garantera dig att samtliga av dom bästa skjuter med tajata custom lås!!! (Många av dom kör dessutom med tight neck!)

Men nu var det ju fråga om jaktbössa och lite långhåll för trådskapare, och inte extrem skytte typ F-Class eller Bänkskytte. Om JAG skulle ha haft den kassan att rätta mig efter, så hade jag valt komponeter som gjort att jag skulle få dom bästa förutsättningarna till en custom rigg som slår riktigt tätt!!! Och då hade jag absolut valt ett riktigt bra customlås som utgångspunkt för mitt bygge!!! (Men är man inte noga med den saken, så kan man ju lika gärna köpa ett äldre Tikka lås att bygga på)

Publicerat

Det här med valet av lås,

klart är att man kan skapa precision i nästan alla lås, inkl M98/96 lås, frågan är bara ingående arbete, tid o pengar,

köper man ett bra costumlås, behöver inte vara ett bänklås, snarare tvärtom, jag har sett allt för många bänklås lägga av när de används vid praktiskt jakt/långhållsskytte som jag menar det och då totalt utanför F-class/bänkskytte sfären, ja de riggarna skjuter nog så väl men det är rätt handikappande med sina krav på smörja på rätt ställe och så vidare för optimal funktion,

bara så lite damm/skit på fel ställe i trycket så lägger de av, samma sak med Jewelltryckena som är känsliga, jag har förvisso två på mina riggar men inser också att jag en dag riskerar att stå utan funktion.

Vad man bör tänka på är att bygger man med 15 tkr på ett M98 lås så har man fortfarande inte ett gevär som är värt 10 tkr,

bygger man på samma sätt på ett Tikka 65 lås så har man förmodligen ett gevär som är värt 10 tkr 

bygger man på ett costumlås, valfritt så länge det har stöd med reservdelar eller är en Rem700 klon så har man ett gevär som är värt väl över 10 tkr,

alla bygger inte för att sälja, många gör det dock defacto inom en rätt överskådlig tid och andra hands värde måste enligt mig ingå som en av grunderna till valet av byggmaterial. /Christian

Publicerat

Fast om andrahandsvärdet är en faktor så får man inte krångla till det allt för mycket med kaliber,patronläge,kolv,pipa (grovlek/längd)då för udda grejer visat sig vara mycket svårsålda.

Bästa sättet att bli av med grejorna då är att stycka upp alltihop och sälja delar.

/Mike

Publicerat

Så är det också, 

men även du håller väl med om att man bör undvika udda eller tveksamma lås, enbart för att man råkar ha ett, jag har ju gjort motsvarade med ett Sako lås, något som aldrig egentligen var helt bra. /Christian 

Publicerat

Vilket avstånd är långa håll i detta fall och vad är maxvikt på riggen

Publicerat

Precis alla lås som finns är väl inte helt lämpliga men jag har ju själv byggt mina riggar på det jämns med fotknölarna sågade remmy 700 lådorna och ser för min del inte vad en 10 000 kronor dyrare låda hade tillfört.

/Mike

Publicerat

Jag köpte precis ett hansen short action med 79 mm maglängd för 12600 kr ink frakt. Med trycke, trelägessäkring och mag/underbeslag. En perfekt lösning om man vill ha kalibrar av mediumlängd typ 6,5x55 osv i en short action remington klon.

Publicerat

Otroligt bra pris för ett custom lås med medföljande trycke, säkring och underbeslag!!!! Om dollar kursen suger rejält just nu, så är det väl precis tvärt om med den norska kronan :) (Vilket ju gör Hansen låsen ännu mer intressanta!!!)

Publicerat

Jag köpte precis ett hansen short action med 79 mm maglängd för 12600 kr ink frakt. Med trycke, trelägessäkring och mag/underbeslag. En perfekt lösning om man vill ha kalibrar av mediumlängd typ 6,5x55 osv i en short action remington klon.

Är sugen på ett bygge runt en sådan mekanism. Är det r700 SA "footprint" trots mittemellanlängd på lådan?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Google fixade svar på min fråga!

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Ska du ha den andra pipan också?

Publicerat
  • Författare

Bössa utan optik får väga ca 4kg som mest. Långa håll, ptja skjuter inget vilt på över 250. Men Jag vill kunna det.