Publicerat December 9, 201510 yr Författare Tror jag ska prata med smeden och dra mig ur den där affären. Kan gott vänta på en riktig premiumpipa och betala några kronor extra för den. Det här känns inte bra.
Publicerat December 9, 201510 yr Detta är en populär post. Om du provar att be dem skriva på engelska med motiveringen att om de vill att alla ska prata tyska så skulle de ha kämpat lite hårdare för 70år sedan? Då borde det bli fart på dem...
Publicerat December 9, 201510 yr Eller.... Hur kan man vara så kaxig om man förlorat två världskrig!![emoji1]
Publicerat December 9, 201510 yr Men likaförbannad betalade Jänkarna royalty till Mauser för hans patent på varje bultbössa dom byggde och skickade över pölen för att slå dom ihjäl under första bataljen
Publicerat December 9, 201510 yr Det grundar sig på både egna och andras erfarenheter, personligen tar jag inte i en lw ens med tång under .30 kaliber. Lw är lätt att få tag på, det är nog en anledning till rekommendationer. Ok intressant. Det är ju en klurig nöt iom att fler faktorer spelar in, smedens kompetens, brotch, bäddning etc hur slutresultat av ett bygge blir men jag försvarar absolut inte LW och tycker själv det är bättre att satsa på kvalite från början, man vill ju inte betala mer för ett custom som skjuter sämre än en billigare fabriksbössa. Det är bara det att man hört så mkt hit och dit om hur det är med kvaliten på LW. Men som skrivits ovan, det är kanske ett lotteri med LW pipa från pipa.
Publicerat December 9, 201510 yr Ok intressant. Det är ju en klurig nöt iom att fler faktorer spelar in, smedens kompetens, brotch, bäddning etc hur slutresultat av ett bygge blir men jag försvarar absolut inte LW och tycker själv det är bättre att satsa på kvalite från början, man vill ju inte betala mer för ett custom som skjuter sämre än en billigare fabriksbössa. Det är bara det att man hört så mkt hit och dit om hur det är med kvaliten på LW. Men som skrivits ovan, det är kanske ett lotteri med LW pipa från pipa. Ska man däremot bygga sig en grov pjäs typ 358 eller grövre så verkar lw helt gångbart.
Publicerat December 9, 201510 yr LW pipa till min FX Cyclone var en tanke men jag övergav denna när jag pratade med leverantören att FX övergivit LW till förmån för egna FX pipor. Tydligen så hade FX fått för mycket reklamationer på LW pipor så de gått över till att designa egen pipor. Nu vet jag inte hur länge sedan detta var men det finns inga LW pipor i ordinarie sortimentet sas.
Publicerat December 10, 201510 yr Ett gott råd om man ska köpa LW pipa! Beställ alltid i "matchkvaliet"!!!! Jag har haft både std och match ämnen från dom, och deras produktkontroll när det gäller deras std ämnen verkar lämna en hel del att önska?!
Publicerat December 10, 201510 yr Brukar sällan erbjuda mig men om det hjälper så kan jag hjälpa Tomas (forsa bössmakeri) att författa ett mail på tyska då det är min smed och en jäkligt duktig sådan som alltid gör så gott han kan. Dock kommer jag isf utelämna diverse svordomar. Givet är det frustrerande med väntetid men betänk också era bröder i landet som kan få vänta 6 månader på en licens. Jag har Heym vapen, knäckte en kolv på dubbelstudsaren i helgen, på mitt alternativa hundförarvapen saknar jag utkastarfjädern. Det är lögn i h-vete att få nåt därifrån utan tyska språket.
Publicerat December 10, 201510 yr Jag har Heym vapen, knäckte en kolv på dubbelstudsaren i helgen, på mitt alternativa hundförarvapen saknar jag utkastarfjädern. Det är lögn i h-vete att få nåt därifrån utan tyska språket. Är det inte bara att skriva nått på valfritt språk, och sedan avsluta med "MIT SCHWUNG!!" /Må
Publicerat December 10, 201510 yr Författare Smeden är ledig idag så jag får vänta tills imorgon. Han får skicka upp bössan så att jag kan jaga räv åtminstonde. Sedan ska vi göra ett omtag då jag fortfarande har förtroendet och han inte kan lastas för att LW fabriken inte vet vilken hand som gör vad. De lyckades då utan större problem med att förstöra hela senhöstjakten för mig. Tanken var ju att fort som f-n få till en pipa på 223 bössan som klarar av tyngre kulor och skjuter bra med annat än hålspetsar i lätta vikter. Med en utlovad leveranstid på 6 veckor så hade jag haft bössan i början av november vilket hade varit acceptabelt. Men att då få veta att pipan tidigast kommer två veckor innan toppjakten är slut gör att saken kommer i ett annat läge och vikten av att få en pipa monterad snabbt försvinner då endast räv och bäver återstår resten av säsongen. Kommer att be honom avbeställa pipan och byta leverantör. När han håller den pipan i handen ska jag skicka ner bössan igen men inte en dag före.
Publicerat December 10, 201510 yr Känns lite gnälligt här om du frågar mig. Stigningen blev fel av någon anledning och fabriken vill ha sex veckor på sig för att tillverka en ny unik pipa och åtgärda sitt misstag. Kan inte se vad problemet är, det är väl alldeles utmärkt kundvård både från fabriken och smeden. En smed tjänar väldigt lite pengar på en ompipning även om han också levererar pipan. Om man ställer rimliga krav som kund brukar man bli väldigt bra bemött, bara ett tips!
Publicerat December 10, 201510 yr Nu har Nils redan skrivit det, men jag skriver igen... INGEN skit ska kastas på Thomas på Forsa Bössmakeri. Han är mycket duktig och trevlig. När det gäller LW:s produkter så kan jag bara säga att de har fungerat bra för mig (kaliber .30) Det är ett stort företag som säljer pipämnen i massor, så enskilda beställningar kommer att ta sin tid.
Publicerat December 10, 201510 yr Nils, Nils, var är planeringen? Alla vet att man byter bössor på våren
Publicerat December 10, 201510 yr Känns lite gnälligt här om du frågar mig. Stigningen blev fel av någon anledning och fabriken vill ha sex veckor på sig för att tillverka en ny unik pipa och åtgärda sitt misstag. Kan inte se vad problemet är, det är väl alldeles utmärkt kundvård både från fabriken och smeden. En smed tjänar väldigt lite pengar på en ompipning även om han också levererar pipan. Om man ställer rimliga krav som kund brukar man bli väldigt bra bemött, bara ett tips! Vad har smeden med detta att göra och vad han tjänar har väl ännu mindre med saken att göra? Stigningen blev fel för att dom är slarviga och inte kvalitetssäkrar sina jobb/ordrar och sedan vill dom ha lika länge på sig igen för att leverera det dom redan lovat att leverera. Dom lovade 6 veckor och det tog 11 veckor att få fel pipa och nu ska det ta 6 veckor till för att få rätt. Alltså 17 veckor istället för 6 veckor. Men detta skiter dom antagligen i då dom ändå räknar med kunder så det räcker. Den delen har försvunnit tycker jag, alltså strävan efter att varje kund ska vara nöjd oavsett hur liten eller stor affär man gör. Detta gäller tyvärr alla branscher, de enda tillverkare/affärer/handlare som jag har fått utomordentlig service från är amerikanska förutom en och det är Jonas Edman när han hade Edman Precision. Hur ofta nu för tiden kan man lita på en leveranstid till exempel? Om någon handlare säger 3 veckor brukar det aldrig stämma, åtminstone inte för mig och de i min närhet. Gnälligt det vet jag inte, jag är bara 30 år men upplever ändå en kraftig försämring inom detta område som skett under min livstid och värre kommer det bli om inte hårdare krav ställs från kunderna.
Publicerat December 10, 201510 yr En till sak och det är den där jäkla mänskliga faktorn alla skyller på, det är bara skitsnack i dom flesta fall. Det är rent slarv/nonchalans. Jag som elektriker får inte göra några fel för då kan någon skadas/dö och jag riskerar kraftiga straff, gör jag fel i mitt dagliga arbete på en tung industri så kan jag skadas/dö. Gör jag fel? Nej inte inom dom områdena i alla fall och väldigt sällan i andra fall heller och det är för att jag är noggrann och har yrkesheder och detta gäller allt jag gör. Visst blir det något litet fel ibland men jag kan erkänna att det i stort sett alltid beror på att jag slarvat och det är inte okej att någon annan ska drabbas av det varken i mitt jobb eller privat så när det väl händer har jag alltid gjort mitt allt för att åtgärda felet med så liten skada för kund eller annan människa. Jag kan däremot drabbas av det men det är ju mitt eget fel om jag får jobba hela natten för att rätta till ett fel jag gjort.
Publicerat December 10, 201510 yr Författare Nils, Nils, var är planeringen? Alla vet att man byter bössor på våren Du tror inte att jag fått äta upp det ett par gånger av mina kompisar som gärna strör lite extra salt i såren.
Publicerat December 10, 201510 yr Författare En till sak och det är den där jäkla mänskliga faktorn alla skyller på, det är bara skitsnack i dom flesta fall. Det är rent slarv/nonchalans. Jag som elektriker får inte göra några fel för då kan någon skadas/dö och jag riskerar kraftiga straff, gör jag fel i mitt dagliga arbete på en tung industri så kan jag skadas/dö. Gör jag fel? Nej inte inom dom områdena i alla fall och väldigt sällan i andra fall heller och det är för att jag är noggrann och har yrkesheder och detta gäller allt jag gör. Visst blir det något litet fel ibland men jag kan erkänna att det i stort sett alltid beror på att jag slarvat och det är inte okej att någon annan ska drabbas av det varken i mitt jobb eller privat så när det väl händer har jag alltid gjort mitt allt för att åtgärda felet med så liten skada för kund eller annan människa. Jag kan däremot drabbas av det men det är ju mitt eget fel om jag får jobba hela natten för att rätta till ett fel jag gjort. Samma yrke samma dilema. Men fel kan vi göra hur många som helst men aldrig ett misstag för då blir någon jordgubbe.
Publicerat December 10, 201510 yr Känns lite gnälligt här om du frågar mig. Stigningen blev fel av någon anledning och fabriken vill ha sex veckor på sig för att tillverka en ny unik pipa och åtgärda sitt misstag. Kan inte se vad problemet är, det är väl alldeles utmärkt kundvård både från fabriken och smeden. En smed tjänar väldigt lite pengar på en ompipning även om han också levererar pipan. Om man ställer rimliga krav som kund brukar man bli väldigt bra bemött, bara ett tips! Gnälligt vetefan. Beställer man något ska man få rätt paket hem, utan undantag. Har dom inte rätt pipa ska dom inte skicka nåt. Har dom inte koll på om det ligger rätt grejer i paketet ska dom inte heller skicka det. Att sen ge 6 v leveranstid på ersättningspipan är helt åt helvete. Nu vet jag inte hur långt tid det tar att tillverka en pipa men det kan inte ta många arbetsskift. Gör man fel rättar man till det omedelbart och kompenserar kunden. Hade jag beställt en Volvo CX-90 och istället fått en V70 hade jag blivit ursinnig. Jag studerar kvalitetsutveckling och ledorden inom kvalitet är SÄTT ALLTID KUNDEN I CENTRUM. Gör man inte det kommer man att misslyckas med sin verksamhet förr eller senare.
Publicerat December 10, 201510 yr Författare Gnälligt vetefan. Beställer man något ska man få rätt paket hem, utan undantag. Har dom inte rätt pipa ska dom inte skicka nåt. Har dom inte koll på om det ligger rätt grejer i paketet ska dom inte heller skicka det. Att sen ge 6 v leveranstid på ersättningspipan är helt åt helvete. Nu vet jag inte hur långt tid det tar att tillverka en pipa men det kan inte ta många arbetsskift. Gör man fel rättar man till det omedelbart och kompenserar kunden. Hade jag beställt en Volvo CX-90 och istället fått en V70 hade jag blivit ursinnig. Jag studerar kvalitetsutveckling och ledorden inom kvalitet är SÄTT ALLTID KUNDEN I CENTRUM. Gör man inte det kommer man att misslyckas med sin verksamhet förr eller senare. Det kommer att ta närmare arton veckor innan pipan kommer istället för de utlovade sex veckorna om jag inte avblåser som jag tänkt då man inte tänker rucka på leveranserna även om pipan ligger klar. Tycker att man kunde ha skött det här lite snyggare istället för att låta mig ta hela smällen. Pipan är ju inget särskilt med utan en standardprofil med en lite snävare standardstigning i ett rostfritt standardutförande. Som sagt beställer jag en volvo cx90 så vill jag inte ha en V70 och om man skickar leveransbekräftelse på den och sedan kommer fram till att den inte är med i leveransen och sedan erbjuder något helt annat för att klara sig ur problemet visar det ju att man inte tycker att jag är så viktig. Har pratat med en annan smed som jag lämnade in ett annat vapen till och han hade fått en beställning av två personer på identiska pipor men när han skulle blånera så fäste inte blåneringen på den ena pipan. Den var rostfri visade det sig så jag är inte först eller sist med problem med LW. Deras logistik verkar halta en del och det kanske beror på att de växt ur kostymen lite för fort. Men som sagt gör om gör rätt! Jag kanske får en ny pipa till sommaren ändå.
Publicerat December 10, 201510 yr Det kommer att ta närmare arton veckor innan pipan kommer istället för de utlovade sex veckorna om jag inte avblåser som jag tänkt då man inte tänker rucka på leveranserna även om pipan ligger klar. Tycker att man kunde ha skött det här lite snyggare istället för att låta mig ta hela smällen. Pipan är ju inget särskilt med utan en standardprofil med en lite snävare standardstigning i ett rostfritt standardutförande. Som sagt beställer jag en volvo cx90 så vill jag inte ha en V70 och om man skickar leveransbekräftelse på den och sedan kommer fram till att den inte är med i leveransen och sedan erbjuder något helt annat för att klara sig ur problemet visar det ju att man inte tycker att jag är så viktig. Har pratat med en annan smed som jag lämnade in ett annat vapen till och han hade fått en beställning av två personer på identiska pipor men när han skulle blånera så fäste inte blåneringen på den ena pipan. Den var rostfri visade det sig så jag är inte först eller sist med problem med LW. Deras logistik verkar halta en del och det kanske beror på att de växt ur kostymen lite för fort. Men som sagt gör om gör rätt! Jag kanske får en ny pipa till sommaren ändå.Klåpare..Finns ju jobb för mig när jag tar examen om man säger så i alla fall
Publicerat December 10, 201510 yr Författare Klåpare.. Finns ju jobb för mig när jag tar examen om man säger så i alla fall Bara att lära tyskarna engelska kommer att ta sin tid och med de erfarenheter jag har av dem från mitt yrke så tror jag att det finns risk att du kan gå in i väggen med dem.
Publicerat December 10, 201510 yr Bara att lära tyskarna engelska kommer att ta sin tid och med de erfarenheter jag har av dem från mitt yrke så tror jag att det finns risk att du kan gå in i väggen med dem. Håller mig borta från tyska företag helt enkelt
Publicerat December 10, 201510 yr Normalt sett gillar jag tyska företag, man har ju köpt nästan en hel vw en del i taget därifrån utan problem och gråvargen är ju bra han med .