Publicerat December 7, 201510 yr Hejsan Kikade på jaktlust idag, kaninjakt på Gotland. Fick ett par funderingar. Man jagade under yngelperioden, fullt tillåtet och kanske i det här fallet högst nödvändigt. Men, varför man valt att jaga under kaninens fortplantningsperiod nämndes inte med ett ord. Kaniner i var buske. Vid en sådan kanintillgång duggar chanserna tätt. Finns alltså inga som helst skäl att chansa på ett skott. Trots detta var den uppvisade träffprocenten på 22-skyttet minst sagt usel. Bör vid denna typ av jakt, i mitt tycke, vara väldigt nära 100 %! Kanske jag som har fel fokus vid min jakt? Men tänk er samma mängd av t.ex. älgar som om och om igen visar upp sig. Tänk er sedan samma beteende vad avser skytte och effektivitet/eftersök. Effektiv och snabb död går att förklara, övningsskytte på kaniner har i alla fall jag svårt att förklara. Har jag fel?
Publicerat December 8, 201510 yr Upplevde det som att det föll inom kategorin "pest control". Och då är det andra saker än jaktetik som styr. Jag kan ha fel. Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Publicerat December 8, 201510 yr Eftersträva 100% gäller alltid. Eftersträva gör man väll alltid, dock om du sitter och plinkar svartråttor eller dyligt accepterar lättare ett dåligt skott. Nu är jag inte säker på att det var skyddsjakt, men som sades i programmet , är det inte jakten som egentligen påverkar populationen, utan sjukdommarna. (gäller även råttor på en soptipp) ... Det man kan uppnå är en tillfällig störning.
Publicerat December 8, 201510 yr Man jagade under yngelperioden, fullt tillåtet och kanske i det här fallet högst nödvändigt. Men, varför man valt att jaga under kaninens fortplantningsperiod nämndes inte med ett ord. Kan igentligen väldigt lite om kaniner men är inte ett av problemen att det är yngelperiod typ jämt?
Publicerat December 8, 201510 yr Malx så är det, är man det minsta kunnig om detta så vet man att de ynglar av sig fortlöpande under hela året, det är enbart snö/kyla eller ihållande regn som stoppar dem från att bli fler, jag skulle ha sagt att en vildkanin har 3-4 kullar om året men Wiki anger än fler, https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_kanin5-7, men oaktat det så är det under hela den varmare delen av året. I Skåne ser man små kaniner så sent som nu om vädret håller i sig, jag har skjutit ulltuss, dvs en väldigt liten kanin så tidigt som som i slutet av februari, även det i Skåne. /Christian
Publicerat December 8, 201510 yr Kaninhonan har den egenheten att hon kan paras om samma dag hon fått ungar och därför få nästa kull blott en månad senare.... Jag hade för skojs skull köttkaniner i lösdrift ett tag. De blev väldigt snabbt väldigt många... Inte minst som honan blir könsmognen vid 3,5 månaders ålder...
Publicerat December 8, 201510 yr Eftersträva gör man väll alltid, dock om du sitter och plinkar svartråttor eller dyligt accepterar lättare ett dåligt skott. Nu är jag inte säker på att det var skyddsjakt, men som sades i programmet , är det inte jakten som egentligen påverkar populationen, utan sjukdommarna. (gäller även råttor på en soptipp) ... Det man kan uppnå är en tillfällig störning. Svartråttor? Knappast i Sverige, sista obsen var någon gång 70-80-talet.
Publicerat December 8, 201510 yr Har jagat rabbis på öin sen jag va 9år, i stort sett bara med drivande hund. Vi jagar rabbis samma jakttid som haren 1sep-15feb. Iller jakt är något jag inte håller på med, tycker inte man ska störa hulfriden. Pyrch på rabbis är något vi börjat med på senare år vilket är otroligt kul, använder dock helst kaliber med lite bättre fart i än 22a men då är det skottplacering som gäller. Jagar man med 22a på öin gäller det att kunna hålla av för vind. Såg att det va ute vid Hoburgen dom gjorde filmen och där va det i somras helt sjukligt med rabbis och då måste man jaga 24-7 etiskt eller inte. Dom tog iallafall hand om rabbisarna vilket är en eloge, har sett ett 50tal dagsskjutna rabbisar ligga på dynghögen bara för att det va kul att skjuta dom!
Publicerat December 8, 201510 yr Svartråttor? Knappast i Sverige, sista obsen var någon gång 70-80-talet.Va? Utrotade? Varför gör inte WWF, Naturskyddsföreningen och romson nåt? Skandal!!!
Publicerat December 8, 201510 yr Hade kört 17hmr rakt av för detta. Har skjutit myx rabbis med 22lr och CCI stinger men är många år sen nu. Men som ken1 säger samma som hare här med, men vi brukar oftast köra 1okt. Iller jagade jag mycket med förr. då jag hade egna, men i gryt mitt i sommaren? nja....! Skulle ha jagat rabbis när vi var hemma sist men uteblev pga sjukdom. S
Publicerat December 8, 201510 yr Va? Utrotade? Varför gör inte WWF, Naturskyddsföreningen och romson nåt? Skandal!!!Nja, hade en sejour i Sverige,när temperaturen var högre. Brunråttan har konkurerat ut den. Men åk söder ut, där finns de i massor.
Publicerat December 8, 201510 yr Har jagat rabbis på öin sen jag va 9år, i stort sett bara med drivande hund. Vi jagar rabbis samma jakttid som haren 1sep-15feb. Iller jakt är något jag inte håller på med, tycker inte man ska störa hulfriden. Pyrch på rabbis är något vi börjat med på senare år vilket är otroligt kul, använder dock helst kaliber med lite bättre fart i än 22a men då är det skottplacering som gäller. Jagar man med 22a på öin gäller det att kunna hålla av för vind. Såg att det va ute vid Hoburgen dom gjorde filmen och där va det i somras helt sjukligt med rabbis och då måste man jaga 24-7 etiskt eller inte. Dom tog iallafall hand om rabbisarna vilket är en eloge, har sett ett 50tal dagsskjutna rabbisar ligga på dynghögen bara för att det va kul att skjuta dom! Du har inte tips på var jag kan få tag på kaninmark? Skulle vara kul att testa, borde väl funka ok med jaktmatch i .223an.
Publicerat December 8, 201510 yr Du har inte tips på var jag kan få tag på kaninmark? Skulle vara kul att testa, borde väl funka ok med jaktmatch i .223an. Inte på rak arm tyvärr. Jag använder Vmax till rabbis för att minska att kulan studsar vidare.
Publicerat December 8, 201510 yr Inte på rak arm tyvärr. Jag använder Vmax till rabbis för att minska att kulan studsar vidare.Synd! Ja det funkar väl också, lite kinkigare med skottplaceringen kanske bara. Men det blir ju så jävla dyrt om man skjuter en del
Publicerat December 8, 201510 yr Använder också v-max när vi är på ön,det platta landskapet med sina stensjuka marker är ingen bra kombination med helmantel kontra gårdar,kor och får överallt. /Mike
Publicerat December 8, 201510 yr Har boende på storsudret och under sommaren gäller det vak med 22an och då skjuter man givetvis bara småttingarna. Illerjakten sker på vinterhalvåret. Men beståndet har de senaste två åren varit löjligt stort. En sommarkväll hade jag 30 rabbis på lite drygt en timme och hittills detta jaktår har vi fällt runt 250 rabbis och det bara på de 5ha runt gården. Så det finns att ta av och det finns bönder och markägare som har så stora problem att det enda rimliga är iller året om. Även fast jag med tycker att det är lite ojuste. Och som nämnt tidigare i tråden finns det ungar nästan året om, såg småttningar för mindre än 3 veckor sen.
Publicerat December 9, 201510 yr Svartråttor? Knappast i Sverige, sista obsen var någon gång 70-80-talet. Det var mer tänkt som ett exempel, men vi kan säga stora råtto ist.
Publicerat December 9, 201510 yr Ingen här som har mark på ön som behöver skördas på lite rabbis? Om de har grymma bekymmer bönderna så är till att knacka dörr, eller är det som med vildsvinen?
Publicerat December 9, 201510 yr Om de har grymma bekymmer bönderna så är till att knacka dörr, eller är det som med vildsvinen? Hur är det med vildsvinen?
Publicerat December 9, 201510 yr Detta är en populär post. Hur är det med vildsvinen? Ingen bonde vill ha dom men vill ha bra betalt för jakten.
Publicerat December 9, 201510 yr Då förstår jag. Har fått uppfattningen av att bönder inte vill ha bra betalt för nån jakt alls. Vi har 1000 ha på kontrakt och en bit till muntligt, vi betalar ca 7500 för hela laget (9-10 pers) och då är en del även kyrkans mark. Allt vilt ingår. Tycker det är ett vrakpris om man jämför med många andra ställen
Publicerat December 9, 201510 yr Anledningen till att bönder inte vill ha vildsvin (och t ex tät dovhjortsstam) är att de ofta fördärvar mer än jaktarrendet inbringar. Arrendesummorna för marken är oftast petitesser i förhållande till vad jordbruksintäkterna på marken är. Om bönderna, som jag baserar ställningstagandet på, fick välja - då väljer de hellre 0 skador och 0 arrende än massa vildsvin och högt jaktarrende. Nu är situationen dock som den är så de får dras med vildsvinen (samt hjortarna) och då är det bättre för dem att få ut vad de kan i arrende.