Publicerat December 9, 201510 yr Anledningen till att bönder inte vill ha vildsvin (och t ex tät dovhjortsstam) är att de ofta fördärvar mer än jaktarrendet inbringar. Arrendesummorna för marken är oftast petitesser i förhållande till vad jordbruksintäkterna på marken är. Om bönderna, som jag baserar ställningstagandet på, fick välja - då väljer de hellre 0 skador och 0 arrende än massa vildsvin och högt jaktarrende. Nu är situationen dock som den är så de får dras med vildsvinen (samt hjortarna) och då är det bättre för dem att få ut vad de kan i arrende. Väsentligen OT från tråden men det är skillnad mellan jakt och arrende och skyddsjakt som man rimligen borde köpa in för att nå en effekt, efter att ha sysslat med skyddsjakt på olika sätt i 7 år nu kan jag konstatera att det inte är något jag gör gratis längre, utan jag vill ha någon form av ersättning. Skillnaden mellan att ha jägare och skyddsjägare tillgängliga som lantbrukare borde vara rätt uppenbar vid det här laget, skyddsjägaren är på plats när han behövs för att hålla skadedjuren borta, det är aldrig, nästan den betalande jägaren som vill få jaga på "riktigt". Åter till tråden, jag kan komma och visa hur det kan gå till där nere vid Hoburgen. /Christian
Publicerat December 9, 201510 yr Åter till tråden, jag kan komma och visa hur det kan gå till där nere vid Hoburgen. /Christian Det ser jag fram emot