Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spåna lite kring ny rävracer..

Featured Replies

Publicerat

Detta med betoning på spåna, den jag precis köpt måste brukas mer innan jag vet något. Dock, känslan är sådär därav denna tråd.

Specen är omöjlig men jag är nyfiken på vart man kan hamna trots detta..

I stora drag så vill jag ha en Sako Quad i kal .223.. Dvs lätt, smidig och tyst men ändå en potent klass 2. Alt kaliber är givetvis .204 Ruger.

Och specen förutsätter bygge..

Jag tror att en normalbyggd studsare tex den jag har nu har fullgod precision för att kunna fimpa en räv på runt 200 eller strax däröver givet att man har tänkt till avseende skjutplats med stöd osv. Alltså inget tungt bänkbygge m fet pipa eller motsvarande bukskyttevapen.

Vixen jag hade var ok men aldrig helt överens med stocken. Hade gärna sett den lättare och smidigare.. Nuvarande Tikkan ska jag som sagt testa lite mer och ev kosta på lite lull-lull men det är en annan fråga. Här vill jag se vart man kan hamna med lite kreativa byggtankar!

• Svar 116
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det finns mängder med forumjägare och youtubejägare och en sak har de gemensamt.....det är bara de lyckade skotten som redovisas   /Mike

• Ett förslag från min sida,   ta en vixen med slutpipa, pipa om den i 20 practical, dvs 20-223 Rem, smaaaaal pipa och dämp, ordna klass 2 licens, genom att visa på att det finns 40 grains kulor,  

• killer_mouse
    killer_mouse

är ju inte försent än    fast vi kunde ju inte få nån att hålla sej nykter å i skinnet på färjan över

Posted Images

Publicerat

Har en Vixen i 223. Är precis som du inte kompis med stocken, men det är en fråga som ligger på listan över saker att ta tag i när ekonomi finns. En McMillan står på önskelistan, lite osäker på vilken dock. Vixen är ju så smidig och inte alltför långt ifrån Quaden.

Publicerat

Remington seven?

Nu vet jag inte i vilka kalibrar den kommer men den är onekligen lätt och smidig, samt har inte en kolv för vanskapta som vixen har.

Finns laminatkolvar till dom. Liksom trä o syntet. Så alla smaker går att göra nöjda.

Annars har kimber några sjukt smidiga studsare. Dock sällsynta i landet och troligen inte i önskad kaliber.

Publicerat

Boyds lätta tumhålskolv är faktiskt jäkligt trevlig att skjuta sittande med. Sitter en sån på min 221rem Fb som är en kortad Sako vixen A1 222rem. Smidigare bössa får man leta efter. Men att hitta något riktigt lätt och smidigt i 223 verkar svårt och det luktar bygge lång väg.  En enkelskottare typ blaser K95 verkar ju inte göras i 223 längre fast det borde gå att brotcha upp en 222 utan problem.

Publicerat

Jag håller ju på med en rävracer i 204 ruger. Den skulle ha varit klar om inte Lothar Walter varit sega med pipan. Nu har jag bestämt mig för en true flight pipa istället och den ska beställas i nästa vecka. Jag fick tag i en gammal remington 700 i kaliber 222 remington för väldigt lite pengar och visst det blir ingen jättekort smidig bössa men den ska ju också användas till gäss och kråkor på långa håll så jag vill ha lite tyngd.

Jag hade en sako vixen men lådan är nog lite kort för 204 ruger även om vixen tillverkades i 222 Magnum, vilket är basen för 204 ruger. En seven är nog inget dumt alternativ.

Publicerat

Billigast e väl att göra affär på min t3 i 204 och byta stock?

Publicerat

Remington 7 predator kommer i 204 från fabrik.

Publicerat
  • Författare

Remington seven?

Nu vet jag inte i vilka kalibrar den kommer men den är onekligen lätt och smidig, samt har inte en kolv för vanskapta som vixen har.

Finns laminatkolvar till dom. Liksom trä o syntet. Så alla smaker går att göra nöjda.

Annars har kimber några sjukt smidiga studsare. Dock sällsynta i landet och troligen inte i önskad kaliber.

Testat Remington Seven Youth.. .243. En gång aldrig mer. Vi snackar bygge här och då känns en sako låda mer genuin som start.

Boyds lätta tumhålskolv är faktiskt jäkligt trevlig att skjuta sittande med. Sitter en sån på min 221rem Fb som är en kortad Sako vixen A1 222rem. Smidigare bössa får man leta efter. Men att hitta något riktigt lätt och smidigt i 223 verkar svårt och det luktar bygge lång väg.  En enkelskottare typ blaser K95 verkar ju inte göras i 223 längre fast det borde gå att brotcha upp en 222 utan problem.

Men en Sako .222 måste väl ändå vara jättelätt att få till .223? Eller tom .204?

Ett förslag från min sida,

ta en vixen med slutpipa, pipa om den i 20 practical, dvs 20-223 Rem, smaaaaal pipa och dämp, ordna klass 2 licens, genom att visa på att det finns 40 grains kulor,

köp en Mcmillan kolv, en Htg adjustable i egde, 

äg hela vägen hem när det gäller räv och predator jakt. /CHristian

Måste googla :biggrin:

Billigast e väl att göra affär på min t3 i 204 och byta stock?

Ja! Eller va?.. Det är väl samma låda i din som i min? Jag får alltså samma bössa med sisådär känsla men iofs i en kaliber som ligger mej närmare om hjärtat.

Tänkte både en och två gånger på detta men känslan är att jag kommer att bli rätt hårt blåst här. Ska jag få väck min .22-250 så måste jag gå ned i pris för ingen köper att den bara gått 150 skott.. jag skulle inte göra det om jag skulle köpa beg bössa i den kalibern. Sen ska jag då ha hem din som ligger lite över i pris.. Osar kass affär för min del. Men visst är jag sugen på din pang :biggrin:

Publicerat

Mjo det är sant, tänkte vi kunde ta det via min kompis som är handlare men efter att ha fått reda på vad inköpspris är så vore en privat försäljning det enda rätta.

Publicerat

Har varit inne på 204 ruger. 222/223 Men är mer inne på en 243 win.

Har provat kompisens T3 med Stalon W110 på

Löjligt fin och skjuta. Sen finns de lätt och tung V-max till den laddad från Norma.

Och kalibern passar bra i en kortt låda.

Om du vill pipa om?

Publicerat
  • Författare

Mjo det är sant, tänkte vi kunde ta det via min kompis som är handlare men efter att ha fått reda på vad inköpspris är så vore en privat försäljning det enda rätta.

Sen har jag, som jag skrev, lite grejer jag vill fixa med och framför allt skjuta fler rävar med bössan innan jag ev ska skiljas från den. Måste höja kolvkammen en smula tex. Så detta blir lite otimat dessvärre.

Har varit inne på 204 ruger. 222/223 Men är mer inne på en 243 win.

Har provat kompisens T3 med Stalon W110 på

Löjligt fin och skjuta. Sen finns de lätt och tung V-max till den laddad från Norma.

Och kalibern passar bra i en kortt låda.

Om du vill pipa om?

.243 har jag haft förr och ska man hårddra det, riktigt hårt, så är det 204, 223 eller 243 som gäller. Det lite jobbiga är att ena stället där jag skjuter som mest räv har urpissigt kulfång.. där finns stora vinster av att hissa iväg så lätta kulor som möjligt. Inte för att det isig gör att man kan ta vilka skott som helst men man köper sig marginellt större marginaler tror jag. En .243 där vägde väl lättaste v-maxen 53 grain har jag för mej, sköt den i alla fall i förra bössan jag hade.

Vinsten, tror jag med .243 är att jag kan korta ned pipan hårt och ändå med rätt krut kunna jaga upp kulorna i hyggliga farter. 204 känns precis som 22-250 inte som kalibrar man gärna sätter sågen i pipan på.

Publicerat

En liten smidig Kipplauf då?

Publicerat

Ska du bygga på en Sako så är väl en 75:a i 222 rem det optimala. Idag hade jag nog köpt en ny studsare i 204 ruger istället för att bygga en. Det finns ju både Tikka T3 och Sako 85 och T3:an är ju aldrig fel.

Publicerat
  • Författare

En liten smidig Kipplauf då?

Måste kunna skjuta fler skott, faktiskt skjutit ngr dubbléer..

Ska du bygga på en Sako så är väl en 75:a i 222 rem det optimala. Idag hade jag nog köpt en ny studsare i 204 ruger istället för att bygga en. Det finns ju både Tikka T3 och Sako 85 och T3:an är ju aldrig fel.

Möjligt att 85:an kan vara något, osäker på om jag öht hanterat slik.. Faktiskt småkikat lite på Ruger med.

Publicerat

Sen har jag, som jag skrev, lite grejer jag vill fixa med och framför allt skjuta fler rävar med bössan innan jag ev ska skiljas från den. Måste höja kolvkammen en smula tex. Så detta blir lite otimat dessvärre.

.243 har jag haft förr och ska man hårddra det, riktigt hårt, så är det 204, 223 eller 243 som gäller. Det lite jobbiga är att ena stället där jag skjuter som mest räv har urpissigt kulfång.. där finns stora vinster av att hissa iväg så lätta kulor som möjligt. Inte för att det isig gör att man kan ta vilka skott som helst men man köper sig marginellt större marginaler tror jag. En .243 där vägde väl lättaste v-maxen 53 grain har jag för mej, sköt den i alla fall i förra bössan jag hade.

Vinsten, tror jag med .243 är att jag kan korta ned pipan hårt och ändå med rätt krut kunna jaga upp kulorna i hyggliga farter. 204 känns precis som 22-250 inte som kalibrar man gärna sätter sågen i pipan på.

58grain har Norma på den lättaste V-maxen.

Nu har räven mindre kropp än Rådjur men kompisen på ön jagar rådjur med den fabriksladdad och det är sällan genomslag.

Medan en annan bekant kör med 222rem och hemmaladdad v-max på 50 grain där kulan oftast letar sig igenom?

Här provar vi V-max på 100m i 243win

Publicerat

Absolut bör en sako vara mer grnuin från start. Menar bara att det är en bra grund o börja på om man vill det. Eller n helt vanlig 700 SA. Tillfixad brukar dom va bra enligt många. Eller gör som maddog, Köp ett customlås. Förvisso dyrare i start men du spar pengar på o slippa fixa allt på låset för o få det bra.

Men är det sako du vill ha så ska du absolut ha sako

Publicerat

Brukar hitta resterna av 50grains V-max kulorna i snön där de gått i backen bakom måltavlan. Den förstörs fullständigt vid anslag så risken för rikoshetter är nästan obefintlig.

Om du aldrig behöver skjuta helmantel mot något vilt så är Christians förslag det absolut mest optimala som går att uppnå. Hade själv gjort så om jag inte haft för avsikt att jaga ripa med min 221Fb eller höstorrar på hyggena med 223rem. En 40 grains kula ger noll rekyl med dämpare och med den farten så är det bara att hålla mitt i på alla normala avstånd. Lockrävar skjuts ju oftast runt hundrametersstrecket och nollar man där så behövs inga korrigeringar göras innan 200m.

Publicerat
  • Författare

Mm kollade lite på Christians kaliber där.. hamnade på klipp med 17 Rem och 17 Hornet samt 17 WSM eller något liknande.. coola prylar  :biggrin: Men vindkänsliga förmodar jag så ska man ha ngt udda men ändå vettigt vindmässigt så landar man iaf på 204 Ruger? Bättre än alla .22 vindmässigt men inte lika fladdrigt som .17 kalibrarna?

Hepp! Det var ju det som Christian menade.. 20-223.. känns avgjort spännande! 

Publicerat

Hittar du en Sako hunter 6PPC är du hemma med en fabriksbössa. Bara att ladda tex 58gr V-max så gör den allt du önskar och lite till :yes:

Publicerat

Hittade ett klipp som beskriver kalibern, http://youtu.be/9OP_zccYrIs känns väldigt rätt för ett dedikerat projekt. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Kollade och googlade.. .204 när något litet snäpp vassare än 20 tac och dessutom fabriksladdad. För mej är det egenvärde i udda kaliber eller tja .204 är udda nog  :biggrin:

Hur var det nu, gick det att bygga en .204 från ett Vixenlås? Eller om man väljer en nyare modell och får det löstagbara magasinet på köpet?

Ska man spåna vidare på specen så Sako Quad eller Sako Finlight är vettiga koncept att utgå ifrån. Lätta som f-n men när dämp och tungt sikte kommer på tror jag man når en stabil vikt oavsett.

Publicerat

Är inte Linderoths 204ruger byggd på en vixen?

S

Publicerat

Jo det är den men jag hade satsat på ett annat lås exempelvis som jag nämnde tidigare ett Sako 75-lås. En kompis försökte få ner en 204:a i föregångaren till Vixen, kan det heta L46? men det gick inte. Ett billigt alternativ är ju remington 700 i 222 rem, jag gav 1500kr för min och den skjuter riktigt bra i 222 och förhoppningsvis ska den skjuta lika bra i 204 ruger.

Publicerat

T3an i 223 med 12 twist är mysig. Synd de inte passar för det är ju kanontrevliga för pengen.