Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spåna lite kring ny rävracer..

Featured Replies

Publicerat

204 ruger helt klart byggd på en Sako låda, problem solved :)

• Svar 116
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det finns mängder med forumjägare och youtubejägare och en sak har de gemensamt.....det är bara de lyckade skotten som redovisas   /Mike

• Ett förslag från min sida,   ta en vixen med slutpipa, pipa om den i 20 practical, dvs 20-223 Rem, smaaaaal pipa och dämp, ordna klass 2 licens, genom att visa på att det finns 40 grains kulor,  

• killer_mouse
    killer_mouse

är ju inte försent än    fast vi kunde ju inte få nån att hålla sej nykter å i skinnet på färjan över

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Kommer nog landa där när jag ruttnar på nuvarande bössa.. och den processen riskerar ju att påskyndas en smula av en sån här tråd  :tongue: Men ok, kaliber och sannolikt låda är klart känns det som. Hur får jag denna tingest lätt och smidig? Vad finns det för smidiga kolvar att använda? Vad ska man ha för pipa? Ska ju vara sugrörs stuk.. 

Publicerat

En gamescout edge från McMillan med justerbart kindstöd röstar jag på då.

Publicerat
  • Författare

Fanns ngn ultralight version.. 

Otroligt svårt detta, kolvbranchen har jag noll koll på. Något som lockat lite är de här KRS eller KKC kolvarna.. ser rätt vettiga ut speciellt KKC..

Publicerat

Sako 85 ultralight/carbon kanske går att få till i 204 fast än den inte specas på sidan. Enligt mina erfarenheter brukar man kunna specialbeställa från sako om man går via rätt kanal.

Publicerat
  • Författare

Dvs inte Sako Sweden.. Sune på Åland?

Publicerat

Dvs inte Sako Sweden.. Sune på Åland?

Säkert kan Sune vara ett alternativ. Dock fick jag en kompis som är åf att ta det direkt med sako. Jag har beställt 3 på sådant vis.

Publicerat

Du kan ju hoppas på att GRS fixar den nya berserkkolven till Sako. Just nu finns den till Remington och Tikka men den ser trevlig ut. Det blir nog en sån till min T3:a så småningom.

Publicerat

40gr räcker inte för klass 2, det måste vara 50gr. Kanske en felskrivning från Christian? 

Publicerat

Finns femtio grainare också så oavsett så är han hemma i klass 2. Observera bara att det är skillnad på 20 practical och 20 tactical. Jag hade tagit en practical på grund av de billiga hylsorna och den enkla processen vid omformning alternativt en vartarg turbo. Allt för att slippa hålla på med hylssvarvning och kapning av hylshalsar. Den lilla vinsten som en 204 ruger ger i fart kan jag avvara för att slippa höra varenda kula gnaga bort metall i pipan för flera kronor varje smäll. Jag inbillar mig att en 222 hylsa eller en 223 hylsa ger lite bättre liv åt pipan än en 204 ruger.

http://www.6mmbr.com/gunweek061.html

http://www.outdoorhub.com/reviews/2011/04/28/20-practical-a-potent-accurate-varmint-cartridge-based-on-the-223-rem/

http://www.6mmar.com/20_Practical.html

Publicerat

40gr räcker inte för klass 2, det måste vara 50gr. Kanske en felskrivning från Christian? 

Nä, faktiskt inte, det var ett feltänk, men det är då än viktigare, min 49,4 grains kulor alltså för att klara klass 2, Berger har i varje fall gjort en 50 grains kula, http://www.6mmbr.com/20caliber.html, o numera så gör de i varje fall 1 55 grains kula, http://www.bergerbullets.com/products/varmint-bullets/

så med det sagt, klassificeringen om/när man tvingas till en sådan är klar. http://www.6mmbr.com/gunweek061.html 20 practical är trevlig om man inte fruktar att få göra lite på egen hand.

hade jag haft ett krav/en jakt som motiverar mig till en kaliber med minimal rekyl, superb egenprecision och lite andra krav på smutthet så hade jag lätt skapat en .20 kaliber variant, dock inte en 204 iom att jag anser den lite väl lång som patron, då hade jag hellre än 20 PPC. /Christian

Publicerat

Är det inte gränsfall att tikkas twist på 204an stabiliserar 50gr?

Publicerat

Nej, det är inte gränsfall, det är helt omöjligt att det blir ordning på en 50 grains kula ur en 204 Tikka T3, den har 1:12 snurr vilket med en 50 grains kula ger ett SG värde på ,549, skall vara över 1,5 för att vara helt stabil men över 1,2-1,3 kan räcka till ibland.

Vill man bygga en 20 practical för att kunna skjuta 55 grains kulan så behöver man 1:7.5 snurr ur pipan, nu hör till saken att de är inget som PM vet något om, dvs förekomsten av en wildcat med .20 kaliber är redan det nog att förvirra dem, att man sedan anger att den gör 55 grains @ 900+ m/s och klass 2 krävs lite dokumentation för att erhålla men det går, på samma sätt som att 6,5x47L går att erhålla på klass 1.

/Christian

Publicerat

Vad är skillnaden på tactical och practical?

Publicerat

"Comparing the 20 Practical and 20 Tactical 

Kevin tells us: "The 20 Practical and the 20 Tactical are almost identical cartridges. There are only slight differences in case Outside Diameter, shoulder angle, and case body length. The neck length on the 20 Tactical is a bit longer, but there is still plenty of neck on the 20 Practical to grip the popular bullets, such as the 32gr V-Max. Here are some specs:

Till skuldran               Ydiam  bröst hyls

från bot                 hals    vinkel längd

20 Tactical   1.5232"  .360    30°  1.755"

20 Practical  1.5778"  .3553  23°  1.760""

"th the 20 Tactical and the 20 Practical are fine .20 caliber cartridges. At present, the 20 Tactical is the more popular of the two because it has had more publicity. However, my favorite would be the 20 Practical. Warren's 20 Practical gives the SAME performance as the 20 Tactical without fire-forming, or having to buy expensive forming dies. So with the 20 Practical you do less work, you shell out a lot less money, yet you give up nothing in performance. What's not to like? To create 20 Practical cases, just buy a .223 Rem Redding Type "S" Bushing Die set with a .230 or .228 bushing and have fun with this great little cartridge.""

"Forming 20 Practical cases is very easy and no fire-forming is required. Start with any good quality .223 Rem brass. I'm happy using IMI cases. One can simply run the case into your bushing die with the appropriate bushing and call it done. I however like to make it a little more involved by doing the neck reduction in steps. I find that taking steps doesn't overwork the brass as much as one step does. Also, if you resize the neck in too large of a step, sometimes, depending on the neck thickness, the neck will not be dimensionally what you would expect when finished. This is especially important towards the last step when one is getting close to the final required neck diameter.

Tja nu gillar jag ju mest namnet bäst men fördelarna med just denna variant av kalibern är ingen halssvarvning, eller FF, det är bara att köra i bussningsverktyget och ladda samt jaga.

/Christian 

Publicerat
  • Författare

Klass två eller tre är inte relevant för min del, det är mest räv som ska skjutas och skulle jag någonsin mot förmodan försöka mej på något annat så är jag rätt övertygad om att detta oknytt inte känner skillnaden på 40 resp 50 grain.

Publicerat

Nej, det är inte gränsfall, det är helt omöjligt att det blir ordning på en 50 grains kula ur en 204 Tikka T3, den har 1:12 snurr vilket med en 50 grains kula ger ett SG värde på ,549, skall vara över 1,5 för att vara helt stabil men över 1,2-1,3 kan räcka till ibland.

Vill man bygga en 20 practical för att kunna skjuta 55 grains kulan så behöver man 1:7.5 snurr ur pipan, nu hör till saken att de är inget som PM vet något om, dvs förekomsten av en wildcat med .20 kaliber är redan det nog att förvirra dem, att man sedan anger att den gör 55 grains @ 900+ m/s och klass 2 krävs lite dokumentation för att erhålla men det går, på samma sätt som att 6,5x47L går att erhålla på klass 1.

/Christian

Christian, vill du berätta hur du räknar fram stabiliseringsvärdet?

Publicerat

Buck- det är inte jag som räknar, tursamt nog får jag nog meddela,

http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmstab-5.1.cgi

http://kwk.us/twist.html

Man petar in relevanta data i ena änden och får ut ett resultat i andra, det som påverkar långt mer än vad många tror är tryck och höjd över havet, skjuter man på 2000 meter höjd eller mer så har man helt andra förutsättningar än vid havsytan.

/Christian

Publicerat

Klass två eller tre är inte relevant för min del, det är mest räv som ska skjutas och skulle jag någonsin mot förmodan försöka mej på något annat så är jag rätt övertygad om att detta oknytt inte känner skillnaden på 40 resp 50 grain.

Här skiljer sig våra erfarenheter åt ordentligt, jag har skjutit med såväl 35gr,40gr,50gr och 55gr och jag anser helt klart att kulor som väger under 50gr helt klart dödar sämre än vad tyngre gör oavsett kaliber.

Varför du inte köper en 243 och skjuter 58gr v-max kommer jag aldrig förstå för rikochettrisken sitter i ditt huvud och inte i realiteten.

/Mike

Publicerat

Gör ett sista försök att förklara :thumbsup:

om vi tar en 40gr v-max kal .20 och en 58gr v-max kal .243 så vad har vi.

I princip samma SD

I princip lika långa

Dessa två faktorer vid samma kulkonstruktion sätter normen för expansion och penetration oaktat kaliber,

243 har lite högre fart och dessutom har den lite högre anslagsenergi,den högre farten kommer att ge en kraftigare fragmentering,speciellt om avståndet drar iväg lite samt att den högre energin kommer ge dig mycket bättre effekt i viltet.

Capish?

/Mike

Publicerat
  • Författare

Här skiljer sig våra erfarenheter åt ordentligt, jag har skjutit med såväl 35gr,40gr,50gr och 55gr och jag anser helt klart att kulor som väger under 50gr helt klart dödar sämre än vad tyngre gör oavsett kaliber.

/Mike

Dödar sämre köper jag men avgjort fortfarande good enough.. Empiriska  studier med .222 och 22 Hornet ger det..visst kan det vingla ibland men jag har ännu inte behövt ngn hund pga 40 gr kulor.. 

Gör ett sista försök att förklara :thumbsup:

om vi tar en 40gr v-max kal .20 och en 58gr v-max kal .243 så vad har vi.

I princip samma SD

I princip lika långa

Dessa två faktorer vid samma kulkonstruktion sätter normen för expansion och penetration oaktat kaliber,

243 har lite högre fart och dessutom har den lite högre anslagsenergi,den högre farten kommer att ge en kraftigare fragmentering,speciellt om avståndet drar iväg lite samt att den högre energin kommer ge dig mycket bättre effekt i viltet.

Capish?

/Mike

Ehh? Menar du att du petar iväg en 58 gr V-max i +1200 m/s? Nu vet jag inte om jag var slö men jag fick aldrig de hastigheterna med förra .243:an.. visserligen kanske inte optimalt krut och kortad pipa en smula men jag minns inte att det gick så rysligt fort..

Men ok.. å ena sidan så är .243 en gammal kär vän med idel goda erfarenheter.. så ingen dörr är stängd där. Samtidigt så har .204 fastnat hårt i skallen och måste testas förr eller senare.

Hur står sig .243 jämfört med .204 Ruger avseende vind? Snappat att den lilla .20 kalibern är mindre vindkänslig än .22 kalibrarna..

Undrar förövrigt om jag inte har .243 verktyg kvar där nere.. Skit samma..

Publicerat

Lite bättre B.C på 243 men det är marginellt,bägge kalibrarna kommer vara vansinnigt känsliga för hinder i kulbanan samt ta vind ungefär lika bra/dåligt.

Den stora skillnaden mellan dom som du kommer få erfara åt ena eller andra hållet beroende på vilken du väljer är att vid dåliga vinklar på viltet så kommer 58gr ändå döda tveklöst men den lilla 40gr kulan kommer ha tveksam till dålig effekt.

Alltså för att sammanfatta så är dessa två kulor likvärdiga i mycket som tex restvikt,rikoshettrisk,kulbana men 243 kommer ha en avgjort bättre effekt(framförallt längre ut) och i mina ögon tack vara lite högre hastighet tom lite säkrare.

Du vet ju själv vad som kan hända med kaliber 17 v-max om avståndet drar iväg lite....utebliven expansion och en ljudlig rikoschett :wink:

/Mike

Publicerat

Ehh? Menar du att du petar iväg en 58 gr V-max i +1200 m/s? Nu vet jag inte om jag var slö men jag fick aldrig de hastigheterna med förra .243:an.. visserligen kanske inte optimalt krut och kortad pipa en smula men jag minns inte att det gick så rysligt fort..

Nu vet jag inte var du fått +1200m/s ifrån.

Hornady laddar i sin superformanceserie 204 ruger 40gr v-max till 1188m/s, motsvarande 243 med 58gr laddar dom till 1197m/s.

/Mike

Publicerat

kollade lite snabbt i QL och vill du komma över 1200m/s så måste du ha minst 66cm pipa i bägge kalibrarna och nästan ligga på rött :wink:

/Mike

Publicerat

Någon sitter med huvudbry